Gå til innhold

Endring av skattekort. Renteinntekt? Hva er det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forstår absolutt ingenting av det jeg skal føre opp på skattekortet. Jeg aner ikke hva renteinntekt er. Er det veldig viktig å føre opp?

Jeg har et lån på 21 458. Har det noe å si for renteinntekten?

Eier ingen kunnskap om økonomi, bare så det er sagt.



Anonymous poster hash: aeb95...906
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og hva skal jeg skrive på forventet lønn og feriepenger når jeg ikke har fast lønn hver måned, og ikke vet hva jeg får i feriepenger i år? Må jeg bare regne ut et sånn ca. gjennomsnittsbeløp og kanskje føre på litt ekstra?

TS



Anonymous poster hash: aeb95...906
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renteinntekter er renter på penger du har i banken. Altså de pangene du får for det.

Renteutgifter, er det du betaler i renter for å ha et lån.

Dette pleier å være forhåndsutfyldt i selvangivelsen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renteinntekt er rentene du får på eventuelle bankinnskudd. Lånet ditt gir renteutgifter som vil gi skattefradrag.

Når det gjelder inntekt er det bare å tippe. Tipper du for lavt får du kanskje en baksmell våren 2016, tipper du for mye vil du kanskje få tilbakebetalt et for høyt trekk.

Verre er det ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen selvangivelse foreløpig. Når får man det? Begynte å jobbe i september 2014, men har ikke fått noe enda. Nå ser jeg i innboksen på altinn.no. Fikk selvangivelse fra da jeg hadde sommerjobb året før, men har ikke fått noe nytt.

Hvor finner jeg tallet på rentene mine? Hvordan finner jeg ut hva jeg betaler i renter for å ha lån?

Det er helt blankt for meg.

TS



Anonymous poster hash: aeb95...906
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvangivelsen foreligger ikke før mars/april. Renteutgifter finner du i lånepapirene dine.

Anonymous poster hash: 605cc...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Himmel og hav! Er du virkelig så uvitende eller gjør du deg dummere enn du er?

Anonymous poster hash: 620a7...865

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav! Er du virkelig så uvitende eller gjør du deg dummere enn du er?

Anonymous poster hash: 620a7...865

Er du virkelig så fordømmende hele tiden eller har du stått opp på feil fot i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har mye i formue (altså mange penger i banken) er ikke det noe å tenke på. Bare fyll ut hva du tror du vil tjene, og før heller litt for mye enn for lite, så slipper du baksmell.

Litt spesielt at du har et lån du ikke vet hvor mye du betaler i renter på...det burde du finne ut, det kan være svært mye dersom det er et kreditt/forbrukslån, og det vil koste deg mye...



Anonymous poster hash: cd2be...b6d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du virkelig så fordømmende hele tiden eller har du stått opp på feil fot i dag?

Du har rett i at AB#7 var unødvendig krass i måten han/hun uttalte seg på, men mye av det TS spør om er jo faktisk helt elementær kunnskap om privatøkonomi som alle trenger for å klare seg i voksenlivet. Den gangen jeg gikk på skolen (det er riktignok lenge siden) var det til og med pensum i mattetimene. Jeg tror det var på ungdomsskolen vi lærte om det.

Anonymous poster hash: 9e277...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel og hav! Er du virkelig så uvitende eller gjør du deg dummere enn du er?

Anonymous poster hash: 620a7...865

Forventer du at alle som nettopp har avsluttet skolegang skal kunne alt om økonomi og skatt? Jeg har alltid slitt med matematikk og økonomi, så dette er like nytt for meg som det var første gang jeg hørte om det. Dessverre. Skulle gjerne ha vært flink i dette :)

Uansett, jeg tror jeg må komme meg på et skattekontor og få noen til å hjelpe meg å finne ut.

TS

Anonymous poster hash: aeb95...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er betalingsplanen (det er lån jeg tok da jeg gikk skole). Står renteinntekten her en plass? Vet ikke hva rentesaldo og avdrag er. Er det kanskje noe av det jeg skal skrive opp?

b79e11afbd673e043de9667a7df89790.png

TS



Anonymous poster hash: aeb95...906
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er betalingsplanen (det er lån jeg tok da jeg gikk skole). Står renteinntekten her en plass? Vet ikke hva rentesaldo og avdrag er. Er det kanskje noe av det jeg skal skrive opp?

b79e11afbd673e043de9667a7df89790.png

TS

Anonymous poster hash: aeb95...906

Du har renteUTGIFTER på 570 for 2015. RenteINNTEKTER får du på penger som står på konto.

Anonymous poster hash: 605cc...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har renteUTGIFTER på 570 for 2015. RenteINNTEKTER får du på penger som står på konto.

Anonymous poster hash: 605cc...45e

Okei. Da må jeg vel kanskje inn på banken min og se om jeg finner ut der. :)

TS

Anonymous poster hash: aeb95...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summer kolonnen for "Renter" i 2015, så ser du hva du betaler i renter.

Dette beløpet betyr uansett svært lite for skattetrekket ditt i 2015.

Hvis du har fått et skattekort trenger du neppe å bry deg med å endre på det.

"Rentesaldo" betyr bare at det har påløpt renter som du ikke har betalt ennå. (De betales 15/2)

EDIT: Du kan ikke gå inn i nettbanken din for å finne ut hva du får i renter i 2015. De må du selv regne ut basert på innskuddet ditt, og oppgi på SKATTEKORTET FOR 2015.

Derimot kan du finne rentene for 2014, som skal inn i SELVANGIVELSEN din. Du får et utkast til den ferdig utfylt i mars.

Selvangivelsen din må inneholde korrekte beløp, men det betyr lite om skattekortet ikke stemmer helt.

Endret av nojac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summer kolonnen for "Renter" i 2015, så ser du hva du betaler i renter.

Dette beløpet betyr uansett svært lite for skattetrekket ditt i 2015.

Hvis du har fått et skattekort trenger du neppe å bry deg med å endre på det.

"Rentesaldo" betyr bare at det har påløpt renter som du ikke har betalt ennå. (De betales 15/2)

Ok!

Jeg må endre på skattekortet fordi jeg jobbet bare et par måneder i 2014, og dermed betaler jeg alt for lite i skatt, og jeg vil ikke gå på en smell.

Jeg må tydeligvis betale 35 % skatt nå. Skrev 260 000 på forventet lønn og feriepenger, så håper virkelig det stemmer. Samboer betaler 26 % (han får utbetalt 15 000. Vet ikke hva bruttoinntekten hans er). Men trodde ikke jeg kom til å måtte betale så mye mer enn han. Jaja!

TS

Anonymous poster hash: aeb95...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Får du ikke tabellkort? De har en innebygd progresjon (stor månedsinntekt gir høyere prosent trekk)

Så brukes den angitte prosent av eventuelle biarbeidsgivere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok!

Jeg må endre på skattekortet fordi jeg jobbet bare et par måneder i 2014, og dermed betaler jeg alt for lite i skatt, og jeg vil ikke gå på en smell.

Jeg må tydeligvis betale 35 % skatt nå. Skrev 260 000 på forventet lønn og feriepenger, så håper virkelig det stemmer. Samboer betaler 26 % (han får utbetalt 15 000. Vet ikke hva bruttoinntekten hans er). Men trodde ikke jeg kom til å måtte betale så mye mer enn han. Jaja!

TS

Anonymous poster hash: aeb95...906

De 35% du opplyser om er prosenttrekk hvis du har to eller flere arbeidsgivere. Over prosenttrekket står det tabellnummeret du skal trekkes etter.

Anonymous poster hash: 605cc...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du ikke tabellkort? De har en innebygd progresjon (stor månedsinntekt gir høyere prosent trekk)

Så brukes den angitte prosent av eventuelle biarbeidsgivere.

Jeg vet ikke... Jeg må nesten sjekke. :)

TS

Anonymous poster hash: aeb95...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du har fått gode svar over her. Synes likevel du skal ta deg en tur innom skattekontoret. Be dem forklare deg, ikke bare fylle ut.

Du får et nytt skattekort hvert år, og her har myndighetene stipulert hva de tror du kommer til å ha av inntekt og renteinntekter, og av fradrag. Det har de gjort med utgangspunkt i lønnsoppgave og selvangivelse fra året før. Dersom du vet at det blir endringer i 2015, må du legge inn dette på et eget skjema. Hvis ikke kan du risikere baksmell, eller at du betaler for mye i skatt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...