AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #1 Skrevet 25. januar 2015 Jeg har tenkt å be min psykolog om innsyn i min journal. Kan han slette deler av journalen, eller vise meg mangelfull journal? Hvordan kan jeg være sikker på at journalen jeg får se er hel. Eller hvordan kan jeg være sikker på at han ikke sletter deler av den, for å å legge til etter at jeg har lest. Anonymous poster hash: bc359...f78
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #2 Skrevet 25. januar 2015 Jeg har tenkt å be min psykolog om innsyn i min journal. Kan han slette deler av journalen, eller vise meg mangelfull journal? Hvordan kan jeg være sikker på at journalen jeg får se er hel. Eller hvordan kan jeg være sikker på at han ikke sletter deler av den, for å å legge til etter at jeg har lest.Anonymous poster hash: bc359...f78 Journalen tilhører deg, ikke psykologen. Det er også krav om elektronisk journalføring, tror det? Da kommer det opp når Journalen sist ble endret, og man kan kun printe direkte ut fra programmet. I hovedsak er Journalen er fortløpende vurdering av pasienten, ikke noe referat av timene. Anonymous poster hash: f61f6...568
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #3 Skrevet 25. januar 2015 Hvorfor er du bekymret for at han kan komme til å utelate informasjon? Anonymous poster hash: d4544...4ca
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #4 Skrevet 25. januar 2015 Det er ikke lov å slette journalopplysninger, og de fleste systemer har sperrer mot dette. Du ber om "hele journalen med alle vedlegg". Du kan også gå i gjennom journalen sammen med psykologen, om du vil.Anonymous poster hash: 875a2...9e7 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #5 Skrevet 25. januar 2015 En psykolog eller andre helsearbeidere kan ikke slette journaler. Det er praktisk umulig uten større inngripend, og det er brudd på diverse lover. Det en psykolog ikke uten videre kan utlevere er informasjon fra 3. Person. Dersom moren, søsteren eller venninnen din har snakket om deg med psykologen din, så kan ikke psykologen utlevere dette til deg uten først å innhentet tillatelse fra een psykologen har snakket med. Psykologen kan heller ikke utlevere journalopplysninger som kan være helseskadelig for deg å bli kjent med. Anonymous poster hash: 07ffb...e66 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #6 Skrevet 25. januar 2015 Ifølge l oven har man mulighet til å la være å utlevere deler av journalen dersom dette anses som skadelig for pasienten, avhenger av diagnose og tilstand.Anonymous poster hash: 07da4...985 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #7 Skrevet 25. januar 2015 Hvordan er det umulig for psykologen å slette uten større inngripend? Har de andre systemer enn oss? Er det ikke bare å gå inn på dataen og slette? Hva mener dere med at systemer har sperrer mot dette? Anonymous poster hash: bc359...f78
hjärterdam Skrevet 25. januar 2015 #8 Skrevet 25. januar 2015 Hvordan er det umulig for psykologen å slette uten større inngripend? Har de andre systemer enn oss? Er det ikke bare å gå inn på dataen og slette? Hva mener dere med at systemer har sperrer mot dette?Anonymous poster hash: bc359...f78 Hvem er "oss" ? Jeg var i praksis på en psykiatrisk avdeling og der var det sånn at var det skrevet i journalen så sto det der. Ingen mulighet til å uten videre slette altså.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #9 Skrevet 25. januar 2015 Psykologen er privatpraktiserende og bruker laptop. Og da lurer jeg på om han skriver på samme måte som en vanlig personen: Kan gå inn skrive/slette osv som han vil. Og da lurer jeg på hva dere mener når dere snakker om system. At større inngrepend må til for å slette.....At de fleste systemer har sperrer mot dette... Bruker han et spesielt program? Hva mener dere? Hva heter programmet? Jeg skjønner ikke. Anonymous poster hash: bc359...f78
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #10 Skrevet 25. januar 2015 Psykologen er privatpraktiserende og bruker laptop. Og da lurer jeg på om han skriver på samme måte som en vanlig personen: Kan gå inn skrive/slette osv som han vil. Og da lurer jeg på hva dere mener når dere snakker om system. At større inngrepend må til for å slette.....At de fleste systemer har sperrer mot dette... Bruker han et spesielt program? Hva mener dere? Hva heter programmet? Jeg skjønner ikke.Anonymous poster hash: bc359...f78 Tror du han sitter på Word eller? Hehe Anonymous poster hash: 1bf7d...03b 6
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #11 Skrevet 25. januar 2015 Hvordan er det umulig for psykologen å slette uten større inngripend? Har de andre systemer enn oss?Er det ikke bare å gå inn på dataen og slette? Hva mener dere med at systemer har sperrer mot dette? Anonymous poster hash: bc359...f78 Journalsystemer er slik at det som er skrevet en dag blir låst av sikkerhetsmessige grunner, vanligvis til neste arbeidsdag. Dette er fordi leger og andre helsearbeidere ikke skal kunne gå inn og endre eller rette det du har skrevet. De må lage en tilføyning. Et nytt notat dersom de ikke er eninge med seg selv i det de tidligere har skrevet. Men pasienten har, etter loven, rett til å få journalnotater slettet dersom de er direkte feilaktige eller svært belastende at de blir stående. Legen selv kan ikke gå inn og endre, det må en overordnet datakyndig til. En journal er en leges arbeidsnotater. Men de eies av pasienten. Anonymous poster hash: 07ffb...e66 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #12 Skrevet 28. januar 2015 Ts her Nå har jeg fått min journal. Jeg har spurt psykologen om han har endret noe, han sier: nei. Jeg har spurt om han kan endre noe, han sier: ja. Hva skjer? Jeg har spurt hva slags program han bruker. Han sier: Psyk Base Anonymous poster hash: bc359...f78
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #13 Skrevet 28. januar 2015 Ts her: Han sier han kan bare gå inn og endre selv etter at han har låst den. Anonymous poster hash: bc359...f78
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #14 Skrevet 28. januar 2015 Paranoid much? Hvorfor er du så opphengt i om han kan endre på journalen etter du har fått den? Det er vel ingen her som har hevdet at han ikke kan endre på den, det vi hevder er at han kan ikke slette noe. Anonymous poster hash: 1bf7d...03b 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #15 Skrevet 28. januar 2015 Og her: http://www.psykbase.no/ Anonymous poster hash: 1bf7d...03b
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #16 Skrevet 28. januar 2015 Ts her:Han sier han kan bare gå inn og endre selv etter at han har låst den. Anonymous poster hash: bc359...f78 Les i lov om pasientrettigheter, kappittel 5. Les videre i lov om helsepersonell paragrafene 42 og 44. Er ikke dette tilstrekkelig lesning finner du frem forskriftene til de samme lovene. Og holder heller ikke dette, tar du lovene med deg og snakker med først psykologen. Er du da fortsatt i spørremodus, tar du frem mobilen og ringer pasient og brukerombudet der du bor. De er ekspertene på dette, og advokater er enda mer spesialister på lov og rett. Helsepersonell som ikke følger loven kan miste retten til å jobbe som helsepersonell, og dermed levebrødet. Derfor er de aller fleste lovlydige!Anonymous poster hash: 07ffb...e66
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #17 Skrevet 28. januar 2015 Paranoid much? Hvorfor er du så opphengt i om han kan endre på journalen etter du har fått den? Det er vel ingen her som har hevdet at han ikke kan endre på den, det vi hevder er at han kan ikke slette noe. Anonymous poster hash: 1bf7d...03b Endre og slette er vel det samme? Anonymous poster hash: bc359...f78
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #18 Skrevet 28. januar 2015 Endre og slette er vel det samme? Anonymous poster hash: bc359...f78 Nei. En endring vil si å skrive et tilleggsnotat (siden den opprinnelige teksten ikke kan endres). Sletting er en komplisert prosess som involverer flere instanser. Anonymous poster hash: 875a2...9e7 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #19 Skrevet 28. januar 2015 Nei. En endring vil si å skrive et tilleggsnotat (siden den opprinnelige teksten ikke kan endres). Sletting er en komplisert prosess som involverer flere instanser.Anonymous poster hash: 875a2...9e7 Hva mente han da med at han kunne slette? Han satt der og fikk det til å høres så enkelt ut. Anonymous poster hash: bc359...f78
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2015 #20 Skrevet 28. januar 2015 Ts her: Jeg spurte: Kan du bare gå inn og slette? Han sa: Ja? Anonymous poster hash: bc359...f78
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå