AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #1 Skrevet 25. januar 2015 Ærh, gi meg kropp som fungerer! Først nakkesmerter, nå rygg! Jeg har vært 3 uker sykemeldt, ryggen kom seg veldig på de ukene. Startet på jobb på fredag, jobber helg og i helsevesenet. Da vaktene mine er ferdig så er jeg så sliten og rett og slett gråte klar fordi det er så vondt lg nermer meg tilbake til slik r jeg ble sykemeldt. Har da pint meg gjennom dem og det går ut over både pasienter og kollegaer da jeg klarer mindre. Er skikkelig øm når jeg trykker langs ryggraden, har tidligere strålt ned i beina. Legene er usikre hva det er, og jeg er henvist videre. Hvor lenge var du sykemeldt med ryggplager er mitt spørsmål?Anonymous poster hash: 9bbc3...2e2
Minya Skrevet 25. januar 2015 #2 Skrevet 25. januar 2015 Jeg har ikke vært sykemeldt pga ryggsmerter, men jeg har periodevis brukt enorme mengder smertestillende for å kunne komme meg på jobb. Rygglidelser er noe av det vanskeligste å diagnosere, så det kan ta alt fra noen uker eller måneder til så og si aldri å finne ut hva som gjør at du har vondt. Og du må nesten bare kjenne på det selv om du er i stand til å dra på jobb. Det hjelper ingenting å sitte eller ligge stille hjemme. Gå turer, helst i ulendt terreng, og få deg et ordentlig treningsopplegg som passer til din ryggvondt, så vil det bli noe bedre. Selv fikk jeg aldri noen diagnose, og lever med smerter som varierer fra gjennomsnittlig 6 på den berømte 1-10 skalaen, til omtrent 25 når jeg har en så kjip dag at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg og ingenting funker. Jeg var for øvrig en del borte fra skolen i løpet av videregående pga ryggen, fordi jeg ikke klarte å komme meg ut av senga om morgenen uten hjelp. Den verste tiden var da jeg gikk på folkehøyskole etter videregående. Etter det lærte jeg at jeg ble mindre stiv i ryggen om jeg trente jevnlig, selv om ryggen kunne være like vond som før. Noen dager har jeg så vondt at jeg har mest lyst til å legge meg ned og dø, eller skrike høyt, men etter så mange år (er i praksis født med vond rygg, men det ble tydeligere i åtteårsalderen, så 25 år in the making) har jeg også blitt vant til det. Man blir seriøst vant til det merkeligste... Jeg unngår i høy grad smertestillende om jeg kan, men har i samråd med legen min lov til å ta dobbel døgndose av det som står på vanlige reseptfrie legemidler når det er på det verste så lenge det ikke går for lang tid. Mest fordi det eneste som faktisk tar vekk vondten er morfin og det vil han ikke skrive ut for å unngå at jeg blir avhengig. Noe jeg skjønner godt. Det eneste som hjelper nevneverdig er trening, og jeg har det best om jeg trener rundt seks dager i uka.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #3 Skrevet 25. januar 2015 Jeg har ikke vært sykemeldt pga ryggsmerter, men jeg har periodevis brukt enorme mengder smertestillende for å kunne komme meg på jobb. Rygglidelser er noe av det vanskeligste å diagnosere, så det kan ta alt fra noen uker eller måneder til så og si aldri å finne ut hva som gjør at du har vondt. Og du må nesten bare kjenne på det selv om du er i stand til å dra på jobb. Det hjelper ingenting å sitte eller ligge stille hjemme. Gå turer, helst i ulendt terreng, og få deg et ordentlig treningsopplegg som passer til din ryggvondt, så vil det bli noe bedre. Selv fikk jeg aldri noen diagnose, og lever med smerter som varierer fra gjennomsnittlig 6 på den berømte 1-10 skalaen, til omtrent 25 når jeg har en så kjip dag at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg og ingenting funker. Jeg var for øvrig en del borte fra skolen i løpet av videregående pga ryggen, fordi jeg ikke klarte å komme meg ut av senga om morgenen uten hjelp. Den verste tiden var da jeg gikk på folkehøyskole etter videregående. Etter det lærte jeg at jeg ble mindre stiv i ryggen om jeg trente jevnlig, selv om ryggen kunne være like vond som før. Noen dager har jeg så vondt at jeg har mest lyst til å legge meg ned og dø, eller skrike høyt, men etter så mange år (er i praksis født med vond rygg, men det ble tydeligere i åtteårsalderen, så 25 år in the making) har jeg også blitt vant til det. Man blir seriøst vant til det merkeligste... Jeg unngår i høy grad smertestillende om jeg kan, men har i samråd med legen min lov til å ta dobbel døgndose av det som står på vanlige reseptfrie legemidler når det er på det verste så lenge det ikke går for lang tid. Mest fordi det eneste som faktisk tar vekk vondten er morfin og det vil han ikke skrive ut for å unngå at jeg blir avhengig. Noe jeg skjønner godt. Det eneste som hjelper nevneverdig er trening, og jeg har det best om jeg trener rundt seks dager i uka. Trene gjør jeg, går små turer i terreng osv. Jeg skal nå finne meg ny jobb, hadde jeg hatt lettere jobb hadde jeg komt meg på jobb tror jeg. Ryggen var veldig bra før jobb i helgen (var da sykemeldt). Takk for tips hvertfall Anonymous poster hash: 9bbc3...2e2
Minya Skrevet 25. januar 2015 #4 Skrevet 25. januar 2015 Null stress, håper du ikke ender opp udiagnosert slik som meg, men at de faktisk finner en grunn til at du har vondt og at den grunnen kan behandles
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #5 Skrevet 25. januar 2015 Null stress, håper du ikke ender opp udiagnosert slik som meg, men at de faktisk finner en grunn til at du har vondt og at den grunnen kan behandles Krysser fingrene for det. Føler med deg som e udiagnosert det er ikke noe kjekt. Nakken fant de aldri noe ut på, bare at sånn er det. Frustrerende. Anonymous poster hash: 9bbc3...2e2
miramis Skrevet 26. januar 2015 #6 Skrevet 26. januar 2015 Ta røngten eller mr av ryggen, kan ikke bare gå rundt sykemeldt uten å ha noen plan på det. Å gå små turer er ikke å trene, hvis du sliter med ryggen må du ha et knallstrengt treningsregime for å styrke kjernemuskulaturen. Jeg har scoliose og hvis jeg skulle sykemeldt meg for vondt i ryggen hadde jeg faktisk blitt sittende hjemme de gjennværende 60+ årene av livet mitt. Man må jobbe mye med kroppen slik at det ikke skjærer seg.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #7 Skrevet 26. januar 2015 Ta røngten eller mr av ryggen, kan ikke bare gå rundt sykemeldt uten å ha noen plan på det. Å gå små turer er ikke å trene, hvis du sliter med ryggen må du ha et knallstrengt treningsregime for å styrke kjernemuskulaturen. Jeg har scoliose og hvis jeg skulle sykemeldt meg for vondt i ryggen hadde jeg faktisk blitt sittende hjemme de gjennværende 60+ årene av livet mitt. Man må jobbe mye med kroppen slik at det ikke skjærer seg. Altså høres ut som jeg ikke gjør noe. Har jo selvsagt en plan For d første så skrev jeg at jeg trener OG går små turer så går ikke kun turer har også eg styrke program. De har også sagt at frem til jeg har vært hos spesialist på sykehuset skal jeg være forsiktig da de ikke vet hva som er galt enda og jeg blir veldig dårlig plutselig. MR har jeg krevd men legen sa vi skulle vente. Jeg er også på let etter ny jobb, pga den jobben jeg har nå går ikke med vond rygg enkelt og greit. Men får jeg en annen jobb vil jeg som skrevet nok klare å komme meg på jobb selv med noe vondt i ryggen. Anonymous poster hash: 9bbc3...2e2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #8 Skrevet 26. januar 2015 Jeg antar du går og står mye i jobben din. Hva med å prøve andre typer sko eller få spesialtilpassede såler? Anonymous poster hash: f7025...a74
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2015 #9 Skrevet 26. januar 2015 Jeg antar du går og står mye i jobben din. Hva med å prøve andre typer sko eller få spesialtilpassede såler?Anonymous poster hash: f7025...a74 Det verste er tunge løft og den trakkingen ja. Skoene jeg har skulle være en av de beste, har prøvd ut flere typer. Men kan prøve å bytte dem ut igjen, og gå på en større helsebutikk en jeg var på 😄Anonymous poster hash: 9bbc3...2e2
Thorn Skrevet 26. januar 2015 #10 Skrevet 26. januar 2015 Jeg var sykemeldt 100 % i halvannen måned, deretter 50 % prosent i ca en måned. I årene etter har det blitt en uke her og der pluss en del egenmeldinger. Tok noen år før jeg fikk henvisning til røntgen og deretter MR, hvor de ikke fant noe som helst. Konklusjonen til lege og behandlere er at det er muskulært, og jeg går jevnlig til både fysioterapeut og naprapat for å holde problemene i sjakk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå