Gå til innhold

Nedbemanning, leie inn ansatte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i konflikt med min arbeidsplass, grunnet blant annet at de ikke betaler lønn i henhold til tariff. For å slippe "billig" unna har de bestemt seg for å si opp meg og to andre kollegaer (kun vi 3 som er organiserte i LO!), og skylde på nedbemanning grunnet at de har for mange ansatte.

Vi vet jo at de ikke har mulighet til å ansette noen nye iløpet av et år etter vi et oppsagt uten at de skal tilby oss jobben.

Har nå hørt fra en mellompart at de har tenkt å leie inn ansatte fra et annet selskap i et år før de ansatter noen, for de trenger jo arbeidskraft.

Finner ingenting om dette på nett, men dette må jo være ulovlig?

Anonymous poster hash: 5b8fd...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

LOfavør godtar ikke at det leies inn folk i en bedrift som permitter / sier opp.

Det godtas vel heller ikke i Hovedavtalen LO-NHO, om jeg ikke husker helt feil.

For øvrig er det fortsatt svært strenge regler vedr innleie i AML: http://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§14-9Oppsagte arbeidstakere har uansett fortrinnsrett til ny ansettelse (fast eller midlertidig) i ett helt år etter oppsigelse.

Anonymous poster hash: 24016...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Innleie til samme stilling rett etter nedbemanning betyr jo at nedbemanningen ikke var reell -> Man har krav på å gå inn igjen i jobben (som fast stilling), evt kan jurist i fagforening framforhandle en saftig sluttpakke.



Anonymous poster hash: 24016...1e5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med de har tenkt å prøve å leie inn folk uten at noen "merker det". Aner ikke om det er mulig eller hvordan de har tenkt å få det til men ..



Anonymous poster hash: 5b8fd...d3b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i konflikt med min arbeidsplass, grunnet blant annet at de ikke betaler lønn i henhold til tariff. For å slippe "billig" unna har de bestemt seg for å si opp meg og to andre kollegaer (kun vi 3 som er organiserte i LO!), og skylde på nedbemanning grunnet at de har for mange ansatte.

Vi vet jo at de ikke har mulighet til å ansette noen nye iløpet av et år etter vi et oppsagt uten at de skal tilby oss jobben.

Har nå hørt fra en mellompart at de har tenkt å leie inn ansatte fra et annet selskap i et år før de ansatter noen, for de trenger jo arbeidskraft.

Finner ingenting om dette på nett, men dette må jo være ulovlig?

Anonymous poster hash: 5b8fd...d3b

Er bedriften medlem i LO eller kun dere 3? For om bedriften ikke er det trenger de ikke å følge tariffen selvom dere er medlem.

Anonymous poster hash: fa7e3...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er bedriften medlem i LO eller kun dere 3? For om bedriften ikke er det trenger de ikke å følge tariffen selvom dere er medlem.

Anonymous poster hash: fa7e3...c7c

Bedriften har skrevet under kontrakt med LO, og er dermed bundet til tariff, men prøver å sno seg unna.

Anonymous poster hash: 5b8fd...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedriften har skrevet under kontrakt med LO, og er dermed bundet til tariff, men prøver å sno seg unna.

Anonymous poster hash: 5b8fd...d3b

Det kan de ikke sno seg unna, til og med de som ikke er medlem skal ha tariffen da. Regner med at dere har kontaktet LO? Dette må de få vite om.

Anonymous poster hash: fa7e3...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan de ikke sno seg unna, til og med de som ikke er medlem skal ha tariffen da. Regner med at dere har kontaktet LO? Dette må de få vite om.

Anonymous poster hash: fa7e3...c7c

LO er kontaktet, og det blir nok en sak ut av det ja.

Anonymous poster hash: 5b8fd...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...