Gå til innhold

23 år og konsentrasjonsvansker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er 23 år, og har det siste året slitt ekstremt med konsetrasjonen. Har aldri hatt problemer tidligere, men det siste året har jeg nesten ikke klart å følge med i timer på skolen. Det går greit de første 5 minuttene av en time, og så løper tankene løpsk. Klarer kanskje 4-5 ganger i løpet av en time å "ta meg selv" i å tenke på andre ting, og må tvinge meg selv til å fokusere på skolen. Men detter bort igjen med en gang.

Skjønner ikke hvorfor det er sånn, for fagene jeg har er utrolig interessante, jeg studerer akkurat det jeg vil studere. Hvis jeg går til legen, tror dere det er mulig jeg kan få noen piller eller noe for konsentrasjonsvanskene? Tror ikke jeg kan få noe av den legen jeg har, hun tar meg sykt useriøst.



Anonymous poster hash: 7d828...1b2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drikker du mye kaffi og alkohol?

Spiser du mye drittmat?

Er du eller begynner du å bli deprimert?

Kan du ha vitaminmangler?

Hva er annerledes med livsstilen din og vanene dine i år som ikke var slik ifjor?



Anonymous poster hash: 0f9f2...2e5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke ADHD da det er medfødt, så medisin for konsentrasjonen får du ikke. Men kan være at du har vitaminmangel, stoffskifteproblemer eller annet. Da kan du få medisin for det og konsentrasjonen vil bli bedre/bra. Lykke til!

Anonymous poster hash: bdab8...32c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker du mye kaffi og alkohol?

Spiser du mye drittmat?

Er du eller begynner du å bli deprimert?

Kan du ha vitaminmangler?

Hva er annerledes med livsstilen din og vanene dine i år som ikke var slik ifjor?

Anonymous poster hash: 0f9f2...2e5

Du har ikke ADHD da det er medfødt, så medisin for konsentrasjonen får du ikke. Men kan være at du har vitaminmangel, stoffskifteproblemer eller annet. Da kan du få medisin for det og konsentrasjonen vil bli bedre/bra. Lykke til!

Anonymous poster hash: bdab8...32c

Den eneste forskjellen fra i fjor til i år er at jeg dette året har begynt å trene mer, og spise sunnere (ikke mer eller mindre, men generelt sunnere alternativer, samt kutte ned på sukker og kunstige tilsetningsstoffer). Trener annenhver dag, ikke spesielt hardt, men bare for å komme i form. Har tatt blodprøver hos lege, ingen mangler av noen slag, spiser forsvåvidt variert.

Tror dere det kan være at jeg har fått en sykdom? Kreft i hjernen? Eller tidlig demens eller noe?

Anonymous poster hash: 7d828...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida neppe kreft eller demens. Konsentrasjonsvansker kan som sagt komme av vitaminmangel og det kan være at det ikke har noe med kostholdet å gjøre. Dra til legen du :)

Anonymous poster hash: bdab8...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg kunne skrevet dette selv. Er også 23 år, og sliter noe enormt med konsentrasjon og hukommelse. Det har bare blitt værre og værre, og jeg er helt handicappet.

Har vært hos legen flere ganger for å finne ut hva dette kan være, men kroppen har visst ingen mangler ifølge alle prøvene. Så aner ikke hva som kan gjøres med dette.

Følger med i tråden din, i håp på at du får noen god respons fra noen som har vært borti det samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som jeg kunne skrevet dette selv. Er også 23 år, og sliter noe enormt med konsentrasjon og hukommelse. Det har bare blitt værre og værre, og jeg er helt handicappet.

Har vært hos legen flere ganger for å finne ut hva dette kan være, men kroppen har visst ingen mangler ifølge alle prøvene. Så aner ikke hva som kan gjøres med dette.

Følger med i tråden din, i håp på at du får noen god respons fra noen som har vært borti det samme :)

Godt jeg ikke er den eneste som sliter med det.

Går og på boksing, og sliter veldig med sparringen og øvelsene. Utførelsene er ingen problem, men det å høre etter å få med seg trinn. Har og vært flere ganger jeg har fått en hanske i hodet fordi jeg ikke klarer å fokusere.

Anonymous poster hash: 7d828...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis legen sier blodprøvene er fine så få en utskrift av blodprøvene.

F.eks. normalverdiene (i følge Fürst) for B12 er 170-650, men man bør helst ikke ligge under 500. Ligger du på 200 vil legen si det er fint, men du burde aller helst hatt ei sprøyte i skinka. ;)

Ferritin skal ikke være under 15, aller helst over 50.

Osv.

Når det gjelder stoffskifte så bør man få sjekket flere enn bare "de vanlige" hvis man er i dårlig form.

Er selv 23 og har merket at konsentrasjonen min er blitt mye dårligere, og jeg har skikkelig hjernetåke. Kanskje det er alderen vår. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke ADHD da det er medfødt, så medisin for konsentrasjonen får du ikke. Men kan være at du har vitaminmangel, stoffskifteproblemer eller annet. Da kan du få medisin for det og konsentrasjonen vil bli bedre/bra. Lykke til!

Anonymous poster hash: bdab8...32c

Du vet ikke om han kan ha ADHD eller ikke, så det der blir feil å si. Det er fullt mulig å få påvist ADHD senere i livet enn kun i barndommen. Du sier jo selv at det er medfødt, og det er jo kjent at flere sykdommer ikke viser seg før senere i livet.

Jeg ville faktisk fått en henvisning fra lege til psykolog/psykiater som kan prøve seg på en evt. diagnose. Legen din har ikke ikke funnet ut hva det er, så det skader jo ikke å prøve hos noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det likt som deg. 23 år og plutselig totalt fraværende, til tross for at jeg elsket studiene mine. For min del hjalp det å sjekke synet og begynne med tilskudd av omega-3 (D-vitaminer spesielt er noe de aller, aller fleste trenger mer av) :-)



Anonymous poster hash: 5eaaa...968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...