Gå til innhold

fellesgjeld og husleie? jeg skjønner ikke. HJELP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg og min samboer har fått lån på 2,9.

Vi skal kjøpe leilighet til 2,650 000, med fellesgjeld på 300 000. Altså er vi akkurat på den summen banken gir oss.

Husleien er på 4500 i mnd.

Det jeg ikke forstår er: Er husleien nedbealing av fellesgjelden?

Eller kommer husleien i tillegg til nedbetaling av hele lånet på 2,9 mill??

Håper noen kan gi meg et raskt svar

Anonymous poster hash: 423ef...26a
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husleien kommer i tillegg, så dere må betale 4500 + boliglån.

Hva husleie dekker står i prospektet, men sikkert noe slik som varme/varmtvann, nedbetaling på fellesgjeld, vedlikehold av borettslaget osv.

• Liker 3
Skrevet

Dere vil få en regning fra banken hver måned som er renter og nedbetaling på lånet dere har der. Fellesgjeld er hva alle som eier en boenhet deler, og alle betaler en fast sum hver mnd som er til nedbetaling av fellesgjeld og dekke av øvrige utgifter sameiet har.

Dvs at dere får to regninger hver mnd som er direkte boutgifter, en fra banken og en fra sameiet.

Anonymous poster hash: a720b...fcf
Skrevet

Det heter ikke husleie i boretrslag, lengre, men felleskostnader.

Felleskostnader er delt i to, den ene delen er nedbetaling av fellesgjelden, den andre delen er betaling av felles forsikring på bygningen, felles strøm i trappeoppgangen, driftsutgifter borettslaget har totalt sett. Totalutgiftene blir beregnet ca. Og fordelt på antall boliger i brl. Med litt overskudd, i tilfelle uforutsatte utgifter.

Anonymous poster hash: 7e435...dfe

Skrevet

Lånet dere tar opp skal dekke de 2.650.000. Nedbetalingen på fellesgjeld er inkludert i husleien, sammen med diverse driftskostnader, gjerne tv internett og slike ting. Pass opp på eventuelle fritak i forbindelse med fellesgjelden, mange borettslag betaler kun ned renter i en periode, mens avdragene begynner å løpe på et senere tidspunkt, noe som vil gi økning i husleien!

• Liker 4
Skrevet

Jeg anbefaler at dere ser etter en bolig med lav fellesgjeld, slik at den månedlige regningen derfra ikke blir så høy.

• Liker 1
Skrevet

For å presisere enda litt nærmere, felleskostnader kommer fra boretrslaget for å bo der, nedbetaling av lån kommer fra banken.

Skrevet

Sjekk også om det er mulig å betale ned på deres part av fellesgjelden, det heter IN-ordning.

Skrevet

Jeg anbefaler at dere ser etter en bolig med lav fellesgjeld, slik at den månedlige regningen derfra ikke blir så høy. Anonymous poster hash: a720b...fcf

Borettslag med lavere fellesgjeld enn 300 000 vil etter kort tid ta opp nye felleslån fordi brl. Trenger opp pussing og vedlikehold. Så dette kan føre til enda høyere felleskostnader.

Man bør se etter hvor gammelt brl. Er, hva som er opp pusset og hvilke vedtak generalforsamlingen har fattet og hatt til behandling de siste årene som kan gi økte felleskostnader som følge av opptak av nye felleslån.

• Liker 4
Skrevet

ok. Så hvis jeg forstår det riktig.

Av lån fra banken på 2,9 skal denne deles i to. Altså 2 650 som går til nåværende huseier, gå til banken.

Og de 300 tusen i fellesgjeld betales til boliglaget?

Banken sa at et lån på 2,9 inkludert fellesgjeld, ville utgjøre rundt 13.000 i mnd.

Sa da kommer altså ikke husleien på 4500 i mnd i tillegg til de 13.000???

Anonymous poster hash: 61cc3...ebf
Skrevet

Borettslag med lavere fellesgjeld enn 300 000 vil etter kort tid ta opp nye felleslån fordi brl. Trenger opp pussing og vedlikehold. Så dette kan føre til enda høyere felleskostnader.

Man bør se etter hvor gammelt brl. Er, hva som er opp pusset og hvilke vedtak generalforsamlingen har fattet og hatt til behandling de siste årene som kan gi økte felleskostnader som følge av opptak av nye felleslån.

Ikke alltid, men det er verdt å sjekke selvfølgelig.

• Liker 2
Skrevet

Lånet dere tar opp skal dekke de 2.650.000. Nedbetalingen på fellesgjeld er inkludert i husleien, sammen med diverse driftskostnader, gjerne tv internett og slike ting. Pass opp på eventuelle fritak i forbindelse med fellesgjelden, mange borettslag betaler kun ned renter i en periode, mens avdragene begynner å løpe på et senere tidspunkt, noe som vil gi økning i husleien!

Av lån fra banken på 2,9 skal denne deles i to. Altså 2 650 som går til nåværende huseier, gå til banken.

Banken sa at et lån på 2,9 inkludert fellesgjeld, ville utgjøre rundt 13.000 i mnd.

Skrevet

Hvis dere har fått lån til å dekke kjøpet og fellesgjeld, så er det 13000,- dere skal forholde dere til. Sjekk papirer vedr den boligen dere skal kjøpe om de har IN ordning, for jeg tror ikke dere får betalt deres andel av fellesgjeld med mindre sameiet er åpent for den løsningen.

Snakk med styreleder i sameiet. Evt med megler/selger. De skal vite dette.

• Liker 1
Skrevet

ok. Så hvis jeg forstår det riktig. Av lån fra banken på 2,9 skal denne deles i to. Altså 2 650 som går til nåværende huseier, gå til banken.Og de 300 tusen i fellesgjeld betales til boliglaget? Banken sa at et lån på 2,9 inkludert fellesgjeld, ville utgjøre rundt 13.000 i mnd.Sa da kommer altså ikke husleien på 4500 i mnd i tillegg til de 13.000??? Anonymous poster hash: [acronym="Full hash:

61cc3e3ecc6d94a0c810a0ca20edbebf"] 61cc3...ebf

Her blander du!

Banken har gjort en beregning og kommet frem til at dere kan sitte med en totalgjeld på 2,9. Da skal dere betjene lånet på 2,6 til banke og fellesutgiftene til boretttslaget på 4600. (Usikker på om dette var beløpet, ruller jeg opp igjen faller jeg ut av skrivefeltet!)

Du må se på det oppsettet banken har gitt deg over tilbakebetaling.

Slik en her har skrevet at dere kjøper opp fellesgjelden på 300 000 og belåner den i tillegg til innskuddet/kjøpesummen, bør dere ikke gjøre. Fellesgjelden bør være på brl. Sitt felleslån det er m est gunstig, i 99,9 % av tilfellene.

Snakk med banken, på nytt eller få Nojac til å hjelpe det i forbruker tråden. Han er lynende flink med økonomi.

• Liker 5
Skrevet

Om jeg forstår deg riktig - ja, det er slik det er. Banken må ta hensyn til din totale lånebelastning, og vil derfor også regne med eventuell fellesgjeld. Men husleien består også av andre poster som må betales uavhengig av lån, slik som vedlikehold, vaktmester, brøyting, osv. Det skal oppgis hvor mye av felleskostnadene som utgjør disse forskjellige postene.

Skrevet

Jeh forstår ikke dette helt : dere kjøper en leilighet til 2 650 000, men får et lån på 2,9 mill. Trodde det var et krav om egenkapital, og at bankene kun lånte opp til en viss prosent av kjøpesummen ? Dere har jo egentlig fått mer lån enn det jeg har forstått er retningslinjene.

Uansett - det blir to regninger

1. Nedbetaling av personlig gjeld til banken

2. Husleien - flles kostnader i borettslaget, pleier å st i salgsoppgaven dere burde ha lest før kjøpet (felles byggforsikring, kommunale avgifter, internett, trappevask, regnsskapsfører, honorar til styret osv)

pluss alt annet som skal betales : egen forsikring, telefon, varme, avis, mat , transport osv.

Anonymous poster hash: 0e7b2...f1d
Skrevet

Banken vil jo mest sannsynlig ha gitt dere ett overslag på hva dere må betale, og jeg tror at de 13 000 er utenom fellesgjelden. Altså 17 500 totalt.

13 000 på ett lån på 2,65 høres mer realistisk ut enn 8500 som det blir om det er 13 000 totalt.

Det er også veldig rart at dere skal kjøpe leilighet men ikke vet hva utgifter dere får, og hva fellesgjeld er osv.

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår det slik:

Dere får finansieringsbevis på kr 2.9 mil ettersom fellesgjelden skal regnes med der, men dere låner kun kr 2.65 mil.

Dere betaler kr 13.000 i måneden på lånet på kr 2.65 mil. Dette stemmer med boliglånskalkulatorene.

I tillegg må dere betale borettslaget dere eier leiligheten i, for vedlikehold, vaktmester, felles strøm osv. med kr 4.500 per mnd.

Til sammen blir det 17.500 per måned. Deler du utgiften med samboeren din skal dere betale 8.750 hver per måned.

Har dere råd til det?

Anonymous poster hash: 8422a...022

• Liker 8
Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Hvis dere har fått lån til å dekke kjøpet og fellesgjeld, så er det 13000,- dere skal forholde dere til. Sjekk papirer vedr den boligen dere skal kjøpe om de har IN ordning, for jeg tror ikke dere får betalt deres andel av fellesgjeld med mindre sameiet er åpent for den løsningen.

Snakk med styreleder i sameiet. Evt med megler/selger. De skal vite dette.

De har neppe fått lån til å dekke boliglån OG fellesgjeld, det ville jo være fullstendig ufornuftig. Vil tro, som flere nevner, at de har fått finansieringsbevis på 2,9 mill i totalgjeld.

• Liker 3
Gjest Godjente
Skrevet

Det er kun boligprisen du får lån i hos banken. Banken kan regne ut om du får råd til å betale ned lånet pluss husleie hos borettslag, for å gi deg lånet. Men dere trenger jo strengt tatt bare lån hos banken tilsvarende det boligen koster.Altså innskuddet.

Fellesgjeld nedbetales med renter og avdrag gjennom betaling av de månedlige felleskostnadene.

Summen av andel felleslån og betalt innskudd er boligen totalkostnad, men det er kun innskuddet dere trenger lån til av banken.

Husleie er egentlig fellesutgifter til borettslaget.

Fellesutgifter er nedbetaling av gjeld til borettslaget, samt forsikring, snømåking, kabel og eventuelt internett.

Det er KUN om dere skal betale ned fellesgjelden som borettslaget har, på deres bolig at dere trenger å ta opp et helt lån på 2,9.

Men det anbefales ikke å betale ned gjeld hos borettslag, da de ofte kan ta nye for å pusse opp osv.Samt boligen øker i markedspris og kjøper må da betale mer for den enn tilsvarende boliger om dere skal selge senere.

Så et lån tilsvarende det boligen koster er nok hos banken og betale husleie/fellesutgifter til borettslaget i mnd.

Dere har ikke noe personlig ansvar for fellesgjelden foruten om at dere må betale ned et beløp i mnd for tjenester levert av borettslaget og forsikring.

Men dere kan avtale med borettslaget å inngå IN ordning(individuell nedbetaling)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...