AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #1 Skrevet 23. januar 2015 Jeg har slitt med veldig stygg ånde (i følge kjæresten) siden 2012. Jeg fikk i fjor vite at jeg hadde en visdomstann som stakk opp av tannkjøttet og skapte betennelse pga. matrester. Fjernet den kirugisk, og da fikk jeg vite at jeg hadde en til visdomstann som også trengte kirugisk trekking, men jeg hadde ikke råd. Det var tydeligvis ikke tegn på betennelse da. Det er et åpent hull der tanna stikker opp. Kan det være matrester som samles der og skaper den dårlige ånden? Jeg pusser tennene godt to ganger per dag, jeg pusser tunga, jeg bruker tanntråd hver kveld, jeg bruker munnskyll, jeg tygger tyggegummi for å forhindre lukt, men lukta kommer uansett. Han synes det lukter fælt når jeg puster med nesa også. Kan det være matrester eller er det noe annet? Anonymous poster hash: 51dcf...377
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #2 Skrevet 23. januar 2015 Periodontitt. Gå til tannlegen. Anonymous poster hash: faa6e...6d1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #3 Skrevet 23. januar 2015 Periodontitt. Gå til tannlegen. Anonymous poster hash: faa6e...6d1 Tviler på det. Det er vanlig å få i 40+ årene (jeg er 20) og skyldes ofte dårlig tannhygiene, noe jeg ikke har. Og så er det helt andre symptomer enn jeg har. Men er enig i at jeg bør ta meg en tur til tannlegen. Synd at det er så fryktelig dyrt. TS Anonymous poster hash: 51dcf...377
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #4 Skrevet 23. januar 2015 Tonsilstones? Google det. Det gir dårlig ånde!Anonymous poster hash: 6d3e2...3de
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #5 Skrevet 23. januar 2015 Det er et åpent hull der tanna stikker opp. Kan det være matrester som samles der og skaper den dårlige ånden? Klart det! Hjelper ikke med tannpuss, tungepuss, tanntråd og munnskyld hvis matrestene sitter et sted du ikke kommer til... Går det ikke an å be NAV om støtte om man ikke har råd, spes om den må opereres vekk? Anonymous poster hash: 70448...bea
skruf Skrevet 24. januar 2015 #6 Skrevet 24. januar 2015 Dårlig ånde kan også komme fra magen eller halsen (f.eks hvis du har puss på mandlene) Hvis du sliter med å holde rent rundt der som visdomstannen er så burde du kjøpt deg Hexdril på apoteket og skylle med morgen og kveld. Du kan også høre med tannlegen om nedbetalingsavtale for å trekke den siste visdomstannen. De aller fleste tannleger går med på det.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #7 Skrevet 24. januar 2015 Takk for tips! Jeg tror jeg skal få meg en sjekk hos tannlegen igjen og finne ut om det er matrester der, og om den trenger å opereres bort veldig snart. Da kan jeg like godt bare gjøre det. Har råd nå altså, men på det tidspunktet var jeg blakk. TS Anonymous poster hash: 51dcf...377
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #8 Skrevet 24. januar 2015 Tviler på det. Det er vanlig å få i 40+ årene (jeg er 20) og skyldes ofte dårlig tannhygiene, noe jeg ikke har. Og så er det helt andre symptomer enn jeg har. Men er enig i at jeg bør ta meg en tur til tannlegen. Synd at det er så fryktelig dyrt. TS Anonymous poster hash: 51dcf...377 Jeg fikk det som 28-åring. Vil du ikke ta vare på tannhelsen, ditt problem. Anonymous poster hash: faa6e...6d1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #9 Skrevet 24. januar 2015 Takk for tips! Jeg tror jeg skal få meg en sjekk hos tannlegen igjen og finne ut om det er matrester der, og om den trenger å opereres bort veldig snart. Da kan jeg like godt bare gjøre det. Har råd nå altså, men på det tidspunktet var jeg blakk. TS Anonymous poster hash: 51dcf...377 Du har tannkjøttbetennelse. Tar du ikke tak i det nå ødelegger du hele munnen din. Anonymous poster hash: faa6e...6d1
skruf Skrevet 24. januar 2015 #10 Skrevet 24. januar 2015 Du har tannkjøttbetennelse. Tar du ikke tak i det nå ødelegger du hele munnen din. Anonymous poster hash: faa6e...6d1 Du kan vel ikke vite om Ts har tannkjøttbetennelse!!! Siden hun har vært til tannlege og trekt ei visdomstann så ville tannlegen ha oppdaget det. Dessuten er det endel andre symptomer på tannkjøttbetennelse som Ts hadde oppdaget hvis hun hadde hatt det.. Å fjerndiagnosere noen over nett som du ikke har sett inni munnen på blir bare feil. Når det er sagt så er det fullt mulig å få tannkjøttbetennelse i ung alder. Ei jeg gikk i klasse med fikk begynnende periodontitt i en alder av 16.....selv om hun hadde god tannhygiene. 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #11 Skrevet 24. januar 2015 Jeg fikk det som 28-åring. Vil du ikke ta vare på tannhelsen, ditt problem. Anonymous poster hash: faa6e...6d1 Ok! Men jeg tviler likevel på at jeg har dette. (Da hadde også tannlegen oppdaget dette, vil jeg tro. Han så kun at en ny visdomstann var på tur opp, that's it.) Jeg har ingen av symptomene. Ingen irritasjoner, ingen smerter eller rødhet. Kun dårlig ånde. TS Anonymous poster hash: 51dcf...377
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #12 Skrevet 24. januar 2015 Ok! Men jeg tviler likevel på at jeg har dette. (Da hadde også tannlegen oppdaget dette, vil jeg tro. Han så kun at en ny visdomstann var på tur opp, that's it.) Jeg har ingen av symptomene. Ingen irritasjoner, ingen smerter eller rødhet. Kun dårlig ånde. TS Anonymous poster hash: 51dcf...377 Er det ikke bedre å sjekke det hos kompetent personnel? Anonymous poster hash: faa6e...6d1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #13 Skrevet 24. januar 2015 Du har tannkjøttbetennelse. Tar du ikke tak i det nå ødelegger du hele munnen din. Anonymous poster hash: faa6e...6d1 Jeg tror jeg hadde hatt noen former for smerter, rødhet, irritasjon eller liknende om det var tannkjøttbetennelse. Jeg tviler egentlig på det, men tannlegen finner vel ut Altså, alt jeg sliter med er dårlig ånde. Jeg pusser tennene hver dag, bruker tanntråd, skyller munnen, drikker godt med vann, spiser sunt og lite sukker, har "perfekte" tenner og fint tannkjøtt (i følge tannlegene jeg har vært hos). Dermed står jeg igjen med mulig årsak 1: Visomstanna, 2: Fordøyelsesproblemer? Jeg har irritabel tarm. Kan det ha noe med ånden å gjøre? 3: Mandelstein. Har ikke sett noen tegn til det, men det er jo ikke sikkert man ser det. Som sagt, jeg skal til tannlegen om en stund. Men ville bare prøve å spørre her først. Kanskje noen har slitt med det samme eller har noen tips mot det. Takk skal dere ha for hjelpen! Jeg vil gjerne få operert ut tanna om det er nødvendig. Kanskje den dårlige ånden forsvinner. Da er problemet løst Får krysse fingrene. Anonymous poster hash: 51dcf...377
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #14 Skrevet 24. januar 2015 Jeg tror jeg hadde hatt noen former for smerter, rødhet, irritasjon eller liknende om det var tannkjøttbetennelse. Jeg tviler egentlig på det, men tannlegen finner vel ut Altså, alt jeg sliter med er dårlig ånde. Jeg pusser tennene hver dag, bruker tanntråd, skyller munnen, drikker godt med vann, spiser sunt og lite sukker, har "perfekte" tenner og fint tannkjøtt (i følge tannlegene jeg har vært hos). Dermed står jeg igjen med mulig årsak 1: Visomstanna, 2: Fordøyelsesproblemer? Jeg har irritabel tarm. Kan det ha noe med ånden å gjøre? 3: Mandelstein. Har ikke sett noen tegn til det, men det er jo ikke sikkert man ser det. Som sagt, jeg skal til tannlegen om en stund. Men ville bare prøve å spørre her først. Kanskje noen har slitt med det samme eller har noen tips mot det. Takk skal dere ha for hjelpen! Jeg vil gjerne få operert ut tanna om det er nødvendig. Kanskje den dårlige ånden forsvinner. Da er problemet løst Får krysse fingrene. Anonymous poster hash: 51dcf...377 Unnskyld meg, men hvorfor vil du ikke ta vare på helsen din og tennene dine? Det tar ikke lang tid å gå til tannlegen. Anonymous poster hash: faa6e...6d1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #15 Skrevet 24. januar 2015 Jeg fikk tips om å bruke "corsodyl". Den skal visst drepe/forebygge bakterier. Hvis det er bakterier fra matrester som gjør at ånden lukter stygt, vil da den stygge ånden bli borte ved bruk av dette? Eller må man fysisk fjerne det for å bli kvitt ånden? TS Anonymous poster hash: 51dcf...377
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #16 Skrevet 24. januar 2015 Unnskyld meg, men hvorfor vil du ikke ta vare på helsen din og tennene dine? Det tar ikke lang tid å gå til tannlegen. Anonymous poster hash: faa6e...6d1 Hvis du leser teksten nøye får du med deg at jeg tar vare på helsen og tennene mine. Og jeg skal til tannlege, som jeg også skrev, men jeg må ta meg en fridag for å få dratt dit, så det kan ikke skje før om minst 10 dager. Jeg kan ikke dra fra jobb for en liten undersøkelse, i følge arbeidsgiver. Sånn er det. Og i mellomtiden prøver jeg å finne noe jeg kan prøve for å forhindre den dårlige ånden, så jeg ikke forgifter kjæresten med ånden min. ts Anonymous poster hash: 51dcf...377 2
skruf Skrevet 24. januar 2015 #17 Skrevet 24. januar 2015 Jeg fikk tips om å bruke "corsodyl". Den skal visst drepe/forebygge bakterier. Hvis det er bakterier fra matrester som gjør at ånden lukter stygt, vil da den stygge ånden bli borte ved bruk av dette? Eller må man fysisk fjerne det for å bli kvitt ånden? TS Anonymous poster hash: 51dcf...377 Anbefaler deg heller å bruke Hexdril. Det er det samme som Corsodyl, men gir ikke brunlige tenner sånn som Corsodyl kan gjøre ved bruk over en lengre periode. Tannlegen min informerte meg om dette da jeg hadde lettblødende tannkjøtt under svangerskap (vanlig "komplikasjon" under graviditet) 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #18 Skrevet 24. januar 2015 Anbefaler deg heller å bruke Hexdril. Det er det samme som Corsodyl, men gir ikke brunlige tenner sånn som Corsodyl kan gjøre ved bruk over en lengre periode. Tannlegen min informerte meg om dette da jeg hadde lettblødende tannkjøtt under svangerskap (vanlig "komplikasjon" under graviditet) Okei! Kan dette hjelpe på ånden også? Vurderer å bruke det uansett, i og med at sjansen for infeksjon er der når visdomstannen stikker opp. Jeg fikk jo infeksjon sist gang. TS Anonymous poster hash: 51dcf...377
skruf Skrevet 24. januar 2015 #19 Skrevet 24. januar 2015 Okei! Kan dette hjelpe på ånden også? Vurderer å bruke det uansett, i og med at sjansen for infeksjon er der når visdomstannen stikker opp. Jeg fikk jo infeksjon sist gang. TS Anonymous poster hash: 51dcf...377 Det skal funke på infeksjon og å forebygge infeksjon, så hvis den dårlig ånden kommer av matrester som hoper seg opp rundt visdomstannen og skaper infeksjon så vil det mest sannsynlig funke. Kommer den dårlige ånden fra svelg eller mage derimot så vil den ikke virke. Hvis ånden din ikke blir bedre etter at du har fjernet visdomstannen og "krateret" etter fjerning har grodd igjen så bør du bestille time til lege for å sjekke om det er andre årsaker som spiller inn
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #20 Skrevet 24. januar 2015 Det skal funke på infeksjon og å forebygge infeksjon, så hvis den dårlig ånden kommer av matrester som hoper seg opp rundt visdomstannen og skaper infeksjon så vil det mest sannsynlig funke. Kommer den dårlige ånden fra svelg eller mage derimot så vil den ikke virke. Hvis ånden din ikke blir bedre etter at du har fjernet visdomstannen og "krateret" etter fjerning har grodd igjen så bør du bestille time til lege for å sjekke om det er andre årsaker som spiller inn Takk for hjelp! Jeg skal prøve Hexdril en stund, og så får jeg se om det blir bedre etter tanna er fjernet. TS Anonymous poster hash: 51dcf...377
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå