Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har det seg slik at jeg er borteboer, i kjellerleil til besteforeldrene til samboeren min. Vi betaler ingenting så lenge vi går på skole og gjør det bra selvfølgelig. (Denne "dealen" fikk også hans foreldre, kusinen hans, så derfor gjelder den han også).

Vi har ingen leiekontrakt dessverre da det har vært muntlig. Og nå er det jo den kontrollen. Men dersom man bare skriver en sum på kontrakten, kan lånekassen finne ut om det er tull? Eller hva burde jeg gjøre? Har bodd her i 3 år snart og foreldrene mine bor i nabobyen.

Anonymous poster hash: 6469a...0a2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan lånekassen se mine månedlige utgifter?

Skrevet

Får du bbstipend nå?

Ja

Skrevet

Hva har du skrevet under på da du søkte lånekassen første gang?

Og hva skal du skrive under på nå?

Forsikringsselskaper og andre pleier å ha en tekst der en signerer papirene og samtidig gir fullmakt til at forsikringsselskapet kan hente ut alt av relevante opplyninger. Vil tro lånekassen har samme system. Altså kan de kontskte skatteetaten m.fl. om de er i tvil og trenger grundigere kontroll av deg og alle andre med "smarte" løsninger mht. Bolig i studietiden.

Anonymous poster hash: be40b...b6c

Skrevet

Å begynne med dokument-forfalskning, i tillegg til å svindle lånekassen er vel ikke det jeg ville gjort. Finnes vel ingen uttak eller pengeoverføringer fra dere i 2014, som stemmer overens med en husleie, om noen skulle ønske å se dere nærmere i kortene. Alt de trenger å gjøre med de som de finner ekstra mistenksomme, er å kreve bekreftelse på betaling eller anmelde forholdet. Og da er det mye verre å ha forfalsket kontrakt i tillegg. Tror ikke lånekassen tuller med denne kontrollen, de regner med å ta flere tusen svindlere.

Anonymous poster hash: 22500...886
Skrevet

Hva har du skrevet under på da du søkte lånekassen første gang?

Og hva skal du skrive under på nå?

Forsikringsselskaper og andre pleier å ha en tekst der en signerer papirene og samtidig gir fullmakt til at forsikringsselskapet kan hente ut alt av relevante opplyninger. Vil tro lånekassen har samme system. Altså kan de kontskte skatteetaten m.fl. om de er i tvil og trenger grundigere kontroll av deg og alle andre med "smarte" løsninger mht. Bolig i studietiden.

Anonymous poster hash: be40b...b6c

Husker ikke hva jeg har signert på første gang jeg søkte. Regner med LK kan gjøre dette egt.

Men hva gjør jeg da? For har som nevnt ikke betalt noe husleie, og det er jo grunnen til at man får borteboerstipend (har jo brukt det til mat, vaskemidler og andre ting man trenger til leil.)

Skrevet

Å begynne med dokument-forfalskning, i tillegg til å svindle lånekassen er vel ikke det jeg ville gjort. Finnes vel ingen uttak eller pengeoverføringer fra dere i 2014, som stemmer overens med en husleie, om noen skulle ønske å se dere nærmere i kortene. Alt de trenger å gjøre med de som de finner ekstra mistenksomme, er å kreve bekreftelse på betaling eller anmelde forholdet. Og da er det mye verre å ha forfalsket kontrakt i tillegg. Tror ikke lånekassen tuller med denne kontrollen, de regner med å ta flere tusen svindlere.

Det er sant. Inget lurt valg.

Skrevet

Hm.. Jeg skjønner godt at du er frustrert nå, men ja.. Vet ikke hva jeg skal skrive..

Har du først driti deg ut, så må du bare stå for det.. :(

• Liker 1
Skrevet

Hm.. Jeg skjønner godt at du er frustrert nå, men ja.. Vet ikke hva jeg skal skrive..

Har du først driti deg ut, så må du bare stå for det.. :(

Joda, men føler ikke jeg har driti meg ut heller, har jo ikke bodd hjemme på 3 år.

• Liker 1
Skrevet

Om jeg hadde vært deg, så hadde jeg ringt lånekassen og forklart deres situasjon. Kommet de i forkjøpet og spurt om jeg hadde mitt på det rene. At jeg har dekt utgifter selv til livsopphold, eventuelt strøm?

Lurt å være ærlig, ellers kan det få større konsekvenser.

• Liker 1
Skrevet

Joda, men føler ikke jeg har driti meg ut heller, har jo ikke bodd hjemme på 3 år.

Jeg har ikke nok kunnskap innfor dette feltet til å uttale meg egentlig.. Men ønsker deg lykke til.

Skrevet

Om jeg hadde vært deg, så hadde jeg ringt lånekassen og forklart deres situasjon. Kommet de i forkjøpet og spurt om jeg hadde mitt på det rene. At jeg har dekt utgifter selv til livsopphold, eventuelt strøm?

Lurt å være ærlig, ellers kan det få større konsekvenser.

Ja tror jeg må det... Har ikke dekt noenting! Snille besteforeldre vettu..

Skrevet

Jeg har ikke nok kunnskap innfor dette feltet til å uttale meg egentlig.. Men ønsker deg lykke til.

Takk :) ordner seg alltid for snille piker!

Skrevet

Du bor jo ikke hos foreldrene dine (ikke engang hos noen du er i familie med), og er sånn sett borteboer. Problemet ligger vel heller i hvordan du skal bevise at det er der du bor, ikke i om du er borteboer eller ikke. Med mindre det er noen bestemmelser i regelverket som ikke er synlige på Lånekassens nettsider, ville jeg kontaktet dem og spurt hva slags dokumentasjon de har bruk for.

Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Men det betyr vel ikke noe at du ikke har betalt husleie, så lenge du faktisk kan vise at du har bodd der og studert der.

Skrevet

Jeg tror ikke du har gjort noe galt her, du har jo bodd borte og så vidt jeg har forstått det så er det ingen krav om at du må betale husleie. Få besteforeldrene hans til å skrive en bekreftelse på at du/dere har bodd der samt finn diverse post adressert til deg på den aktuelle adressen, så tror jeg det skulle være god nok dokumentasjon.

• Liker 1
Skrevet

"Hvis du ikke har leiekontrakt, må du sende oss en skriftlig erklæring fra utleier eller den du bor hos, pluss et eget brev hvor du forklarer boforholdene nærmere. Perioden du har bodd der må være bekreftet av utleier eller den du bor hos. Legg gjerne ved kvittering for betalt husleie eller annen dokumentasjon som sannsynliggjør at opplysningene dine om bostatus er riktige." http://www.lanekassen.no/nb-NO/aktuell-kundeinformasjon/stipend-og-lan/bokontroll-av-studenter/

• Liker 3
Skrevet

Nei, men du har bodd gratis. Hele poenget er jo at hvis man betaler husleie har man rett på stipend. Hvis ikke har du ikke rett på det. At du står for oppvaskmiddel og middag selv har lite å si for lånekassen.

Anonymous poster hash: 2ffa9...f1b

• Liker 4
Skrevet

Men det betyr vel ikke noe at du ikke har betalt husleie, så lenge du faktisk kan vise at du har bodd der og studert der.

Du bor jo ikke hos foreldrene dine (ikke engang hos noen du er i familie med), og er sånn sett borteboer. Problemet ligger vel heller i hvordan du skal bevise at det er der du bor, ikke i om du er borteboer eller ikke. Med mindre det er noen bestemmelser i regelverket som ikke er synlige på Lånekassens nettsider, ville jeg kontaktet dem og spurt hva slags dokumentasjon de har bruk for.

Skal ringe de på mandag å høre :)

"Hvis du ikke har leiekontrakt, må du sende oss en skriftlig erklæring fra utleier eller den du bor hos, pluss et eget brev hvor du forklarer boforholdene nærmere. Perioden du har bodd der må være bekreftet av utleier eller den du bor hos. Legg gjerne ved kvittering for betalt husleie eller annen dokumentasjon som sannsynliggjør at opplysningene dine om bostatus er riktige." http://www.lanekassen.no/nb-NO/aktuell-kundeinformasjon/stipend-og-lan/bokontroll-av-studenter/

Joda, men har ikke kvitteringer for har ikke betalt ei krone :P

Nei, men du har bodd gratis. Hele poenget er jo at hvis man betaler husleie har man rett på stipend. Hvis ikke har du ikke rett på det. At du står for oppvaskmiddel og middag selv har lite å si for lånekassen.

Anonymous poster hash: 2ffa9...f1b

Nemlig! derfor jeg blir stresset :) men ringer de på mandag å hører! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...