Gå til innhold

Enkelmannsforetak


mrsbb

Anbefalte innlegg

Husk å tenke på at alle de timene du selv bruker på regnskap er penger du taper i inntekt. Det er timer du ikke får brukt på det du driver med. Regnskapsføreren gjør jobben på en brøkdel av tiden du gjør selv, og du er sikker på at det er korrekt utført.

Anonymous poster hash: 4fc1c...1d1

Joda er delvis enig, men i mitt tilfelle så ville jeg uansett ikke holdt kurs mandag formiddag for eksempel, så jeg ser det heller som kostnadsbesparende forutsatt at jeg vet hva jeg driver med...

Anonymous poster hash: 10466...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror de fleste greier det, bare man overvinner tanken om at man ikke klarer det.

Ser at jeg glemte å si at jeg driver et AS og ikke enkeltpersonsforetak, så kan ikke svare på det om begrenset regnskapsplikt dessverre. Grunnen til det er at jeg er ansatt, og har flere rettigheter som f.eks sykepenger, barsel/fødselspenger (ikke jeg da, men kvinner) m.m.

Ellers ser oppgavene våre ganske like ut, jeg leverer også en tjeneste, så mine bilag er faktura ut og evt ting jeg kjøper, trenger til daglig drift pluss lønn, mva, skatt.

Og det er absolutt overkommelig. Evt kan man ha regnskapsfører et år og suge til seg all kunnskap man kan fra dem, og så ta over selv.

I tillegg fikk jeg da jeg startet firmaet, gratis etablererpakken i posten hvor mye info står, og tilbud om gratis opplæring i regnskap og div, av staten eller noe.

Og akkurat det har jeg ikke tenkt på før du nevnte det nå. Å kanskje investere i regnskapsfører det første året for å kunne få med meg det jeg kan av informasjon, i tillegg til å fri meg fra det "stresset" om at noe blir feil i starten. For meg handler det mye om å prøve å bruke energien min på de rette stedene.

Har tatt kontakt med et par regnskapskontor som jeg skal ha et uforpliktende møte med til uken, og meldt meg på dette gratis kurset hos skatteetaten i februar. Mulig ting blir litt mer oppklarende da.

Takk for gode innspill!

Anonymous poster hash: 10466...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og akkurat det har jeg ikke tenkt på før du nevnte det nå. Å kanskje investere i regnskapsfører det første året for å kunne få med meg det jeg kan av informasjon, i tillegg til å fri meg fra det "stresset" om at noe blir feil i starten. For meg handler det mye om å prøve å bruke energien min på de rette stedene.

Har tatt kontakt med et par regnskapskontor som jeg skal ha et uforpliktende møte med til uken, og meldt meg på dette gratis kurset hos skatteetaten i februar. Mulig ting blir litt mer oppklarende da.

Takk for gode innspill!

Anonymous poster hash: 10466...b5c

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for litt hjelp hvertfall :)

Jeg ender nok opp hos en regnskapsfører som gjør alt for meg :fnise::herremann:

Sikker på at du ønsker ENK og ikke AS? Krever bare 30 000 i egenkapital, og ingen revisor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du ønsker ENK og ikke AS? Krever bare 30 000 i egenkapital, og ingen revisor..

Hva tenker du er fordelen med AS når man driver den slags bedrift TS tenker på da?

Anonymous poster hash: 10466...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du er fordelen med AS når man driver den slags bedrift TS tenker på da?

Anonymous poster hash: 10466...b5c

TS skriver ingenting om hva slags bedrift det gjelder i startinnlegget.

ENK går på en selv som person. Det vil si at det automatisk blant annet trekker ned kredittverdigheten.

Man kan ikke ansette seg selv i et ENK, og man har derfor ikke krav på sykepenger eller dagpenger om det skulle gå til skogen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS skriver ingenting om hva slags bedrift det gjelder i startinnlegget.

ENK går på en selv som person. Det vil si at det automatisk blant annet trekker ned kredittverdigheten.

Man kan ikke ansette seg selv i et ENK, og man har derfor ikke krav på sykepenger eller dagpenger om det skulle gå til skogen.

Nei hun skriver det ikke i startinnlegget med lenger ned. Sykepenger har man krav på i ENK, dog kun 65 % fra dag 17 om man ikke tegner ekstra forsikring hos NAV og dermed får samme rettigheter som ansatt eller AS. Dette også dag 17 (16). Har man et AS med kun seg selv som ansatt vil uansett firmaet (deg selv) betale sykelønnen de første 16 dagene.

Dagpenger ved arbeidsledighet får man dog ikke med ENK, men man må også ta i betrakning at man betaler 14,x % arbeidsgiveravgift for seg selv som ansatt i et AS. Det er ikke billig å ansette seg selv... Trygderettighetene man opparbeider seg ved å drive et AS er det jo i prinsippet du selv som betaler for uansett.

På generelt grunnlag anbefales AS om man driver et firma med større investeringer og muligheter for endel utestående slik at man ikke er personlig ansvarlig. For den type firma TS ønsker å starte, så ser ikke jeg helt vitsen med AS i første omgang. Spesielt siden TS ikke er overbegeistret for skjemaer og papirarbeider, som det vil være mer av med et AS. Det er enkelt å gjøre om et ENK til AS når man ser behovet for det på et senere tidspunkt, så å starte med det hadde i hvertfall ikke jeg gjort.

Anonymous poster hash: 10466...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått med meg at det har blitt skrevet her idag. :-)

Men det er som anonym(b5c) skriver, jeg har ikke behov for et AS. Jeg er i en oppstartsfase av noe som "alle" andre også driver med, jeg vil starte rolig og forsiktig. Misforstå meg rett, jeg skal jo gå all in, men et AS er ikke nødvendig ;-)

Jeg har lest meg opp i det jeg trenger av papirer og div., så jeg klarer meg på engenhånd :-)

Men igjen, takk for innspill :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...