Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! :biggrin:

Er det noen der ute som vil hjelpe meg med alt som skal sendes inn når man registrere et enkelmannsforetak?

Jeg syns det er vanskelig å lese på altinn/brønnøysund om hva de krever.

Er det noen som har tid til å hjelpe med å linke meg inn på de riktige sidene?

På forhånd takk. :blomst:

God helg :lillesky:

Endret av Fris123
Skrevet

Hei! :biggrin:

Er det noen der ute som vil hjelpe meg med alt som skal sendes inn når man registrere et enkelmannsforetak?

Jeg syns det er vanskelig å lese på altinn/brønnøysund om hva de krever.

Er det noen som har tid til å hjelpe med å linke meg inn på de riktige sidene?

På forhånd takk. :blomst:

God helg :lillesky:

Jeg forstår at det kan være vanskelig å finne frem i skjemavelde, men anbefaler veldig sterkt at du på egenhånd prøver å sette deg inn i så mye som mulig. Selve registreringen av et enkeltpersonforetak er nemlig noe av det enkleste... Deretter kommer bl.an. momsoppgave og næringsoppgave sammen med selvangivelsen og selvfølgelig forskuddsskatten. Det er mange skjemaer og en del å sette seg inn i; hva du er pliktig til osv.

Anbefaler også gratis kurs for selvstendig næringsdrivende hos Skatteetaten (arrangeres jevnlig i de fleste kommuner).

Registrering gjør du på altinn:

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Forberede/Velge-organisasjonsform/Enkeltpersonforetak/

Har du noen spørsmål ville jeg ringt Brønnøysund for hjelp og ikke KG...

Lykke til! :blomst:

Anonymous poster hash: 10466...b5c

Skrevet

Jeg forstår at det kan være vanskelig å finne frem i skjemavelde, men anbefaler veldig sterkt at du på egenhånd prøver å sette deg inn i så mye som mulig. Selve registreringen av et enkeltpersonforetak er nemlig noe av det enkleste... Deretter kommer bl.an. momsoppgave og næringsoppgave sammen med selvangivelsen og selvfølgelig forskuddsskatten. Det er mange skjemaer og en del å sette seg inn i; hva du er pliktig til osv.

Anbefaler også gratis kurs for selvstendig næringsdrivende hos Skatteetaten (arrangeres jevnlig i de fleste kommuner).

Registrering gjør du på altinn:

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Forberede/Velge-organisasjonsform/Enkeltpersonforetak/

Har du noen spørsmål ville jeg ringt Brønnøysund for hjelp og ikke KG...

Lykke til! :blomst:

Anonymous poster hash: 10466...b5c

Takk for litt hjelp hvertfall :)

Jeg ender nok opp hos en regnskapsfører som gjør alt for meg :fnise::herremann:

Skrevet

Takk for litt hjelp hvertfall :)

Jeg ender nok opp hos en regnskapsfører som gjør alt for meg :fnise::herremann:

Vær forsiktig med det, de vet å ta seg godt betalt, og da mener jeg GODT betalt. Vet dessverre av erfaring, så nå gjør jeg alt selv og sparer ti-tusener av kroner i året.

Skrevet

Vær forsiktig med det, de vet å ta seg godt betalt, og da mener jeg GODT betalt. Vet dessverre av erfaring, så nå gjør jeg alt selv og sparer ti-tusener av kroner i året.

Så du mener det ikke var verdt å ha regnskapsfører? Jeg vurderer nemlig det. Har endel billag i året og ønsker å bruke tiden på bedre ting. Hvor mange billag har du i året? momspliktig? Hva betalte du for regnskapsfører? jeg har fått tilbud på mellom 500 - 550 pr time. Ca. 30 timer årlig.

Anonymous poster hash: 10466...b5c

Skrevet

En regnskapsfører kan faktisk spare deg for mye penger når det gjelder skatt. De har langt bedre kontroll på hva som kan skrives av osv, så bare ta vare på alt av kvitteringer.

Tidligere når jeg hadde foretak selv, så trodde jeg at jeg hadde full kontroll. Tok så med papirene til en bekjent som er regnskapsfører, og på ett par timer satt jeg igjen med nesten 20 000 ekstra som kunne skrives av.

Det kommer selvsagt an på størrelsen på foretaket osv, men så snart omsetning blir litt størrelse på hadde ikke jeg vært i tvil.

Skrevet

Selvfølgelig vet jeg at man sparer mye penger på å ta ting selv, men når det kommer til riktige papirer, skatt, moms osv., så føler jeg meg tryggere på å sette det vekk.

:-)

Skrevet

Jeg er heller ikke så enig i at man nødvendigvis sparer på å gjøre alt selv. Derfor vurderer jeg regnskapsfører. Timebetalingen deres er ikke "blodpris" akkurat selv om det blir noen tusen i året, men det sparer ihvertfall meg for mye tid i tillegg til at det er noe som jeg overhode ikke interesserer meg for.

Hva slags firma tenker du å starte TS? Vil du si noe om det? Kunne vært morsomt å høre.



Anonymous poster hash: 10466...b5c
Skrevet

Jeg er heller ikke så enig i at man nødvendigvis sparer på å gjøre alt selv. Derfor vurderer jeg regnskapsfører. Timebetalingen deres er ikke "blodpris" akkurat selv om det blir noen tusen i året, men det sparer ihvertfall meg for mye tid i tillegg til at det er noe som jeg overhode ikke interesserer meg for.

Hva slags firma tenker du å starte TS? Vil du si noe om det? Kunne vært morsomt å høre.

Anonymous poster hash: 10466...b5c

Ikke ha så høye forventninger her nå! :-)

Skal starte opp som reisende frisør. :-)

Reise hjem til eldre som ikke kommer seg så lett ut bla. Håper også å kunne nå ut til yngre mennesker også da :-)

Å starte salong er så å si umulig idag. Da skal man ha et godt nettverk, og være billig... Det blir ikke butikk ut av det.

Jeg kommer jo til å legge meg litt rimeligere i pris enn i sentrum. Spennende tid i møte :-)

Skrevet

Ikke ha så høye forventninger her nå! :-)

Skal starte opp som reisende frisør. :-)

Reise hjem til eldre som ikke kommer seg så lett ut bla. Håper også å kunne nå ut til yngre mennesker også da :-)

Å starte salong er så å si umulig idag. Da skal man ha et godt nettverk, og være billig... Det blir ikke butikk ut av det.

Jeg kommer jo til å legge meg litt rimeligere i pris enn i sentrum. Spennende tid i møte :-)

Ja det høres veldig spennende ut! Regner med at du sparer en del ved å ikke ha lokalleie også. Det er jo en stor kostnad i seg selv.

Jeg synes det er perfekt å drive for meg selv, til tross for at sykepenger o.l. ikke er like gode som om man er ansatt. Husk på det, at du bør tegne en ekstra forsikring hos NAV for å få rett til 100 % sykepenger istedenfor de vanlige 65 % etter 16 dager som selvstendig. Det koster 2,9 % av pensjonsgivende inntekt (alt du sitter igjen med minus utgiftene) pr år. Kan lese mer om det her:

https://www.altinn.no/no/starte-og-drive-bedrift/drive/arbeidsforhold/sykdom-og-skader/nar-far-selvstendige-og-frilansere-sykepenger/

Finnes også en nettside som har endel nyttig informasjon:

https://miniforetak.no/nyheter/

Ellers så vil jeg som jeg nevnte tidligere råde deg til å se på skjema på Altinn og så ringer du Brønnøysund og ber om hjelp til å fylle ut. De er veldig hyggelige.

Anonymous poster hash: 10466...b5c

Skrevet

Ja det høres veldig spennende ut! Regner med at du sparer en del ved å ikke ha lokalleie også. Det er jo en stor kostnad i seg selv.

Jeg synes det er perfekt å drive for meg selv, til tross for at sykepenger o.l. ikke er like gode som om man er ansatt. Husk på det, at du bør tegne en ekstra forsikring hos NAV for å få rett til 100 % sykepenger istedenfor de vanlige 65 % etter 16 dager som selvstendig. Det koster 2,9 % av pensjonsgivende inntekt (alt du sitter igjen med minus utgiftene) pr år. Kan lese mer om det her:

https://www.altinn.no/no/starte-og-drive-bedrift/drive/arbeidsforhold/sykdom-og-skader/nar-far-selvstendige-og-frilansere-sykepenger/

Finnes også en nettside som har endel nyttig informasjon:

https://miniforetak.no/nyheter/

Ellers så vil jeg som jeg nevnte tidligere råde deg til å se på skjema på Altinn og så ringer du Brønnøysund og ber om hjelp til å fylle ut. De er veldig hyggelige.

Anonymous poster hash: 10466...b5c

Jeg har fått litt tips av ei jeg kjenner som driver ENK, og hu nevnte det med forsikring. :-)

Tusen takk for lenker og tips:-)

Hva driver du med da? Kjente jeg ble nysgjerrig ;-)

Skrevet

Jeg har fått litt tips av ei jeg kjenner som driver ENK, og hu nevnte det med forsikring. :-)

Tusen takk for lenker og tips:-)

Hva driver du med da? Kjente jeg ble nysgjerrig ;-)

Tidligere drev jeg butikk, og nå kun kurs og foredragsvirksomhet. Det beste med det er at det er untatt moms så jeg slipper å styre med det, og det gjør regnskapet litt enklere.

Anonymous poster hash: 10466...b5c

Skrevet

Tidligere drev jeg butikk, og nå kun kurs og foredragsvirksomhet. Det beste med det er at det er untatt moms så jeg slipper å styre med det, og det gjør regnskapet litt enklere.

Anonymous poster hash: 10466...b5c

Ah, spennende :-)

Mer frihet å drive for seg selv, men kjenner at jeg er gira på å få det til!

Skrevet

Ah, spennende :-)

Mer frihet å drive for seg selv, men kjenner at jeg er gira på å få det til!

Mer frihet, men også mer jobb og elendige betingelser hva angår sykepenger etc. Skatten er også litt høyere. Men sånn er det (dessverre) i Norge, og jeg ville uansett ikke byttet det mot å være ansatt.

Ønsker deg masse lykke til! Stå på og ikke gi deg. Håper du lykkes!

Anonymous poster hash: 10466...b5c

Skrevet

Mer frihet, men også mer jobb og elendige betingelser hva angår sykepenger etc. Skatten er også litt høyere. Men sånn er det (dessverre) i Norge, og jeg ville uansett ikke byttet det mot å være ansatt.

Ønsker deg masse lykke til! Stå på og ikke gi deg. Håper du lykkes!

Anonymous poster hash: 10466...b5c

Tusen takk! Veldig hyggelig av deg :-)

God helg! Lørdagen er her allerede. God natt😴

Skrevet (endret)

Så du mener det ikke var verdt å ha regnskapsfører? Jeg vurderer nemlig det. Har endel billag i året og ønsker å bruke tiden på bedre ting. Hvor mange billag har du i året? momspliktig? Hva betalte du for regnskapsfører? jeg har fått tilbud på mellom 500 - 550 pr time. Ca. 30 timer årlig.

Anonymous poster hash: 10466...b5c

Absolutt ikke, og kommer aldri til å ha det igjen. Er ikke så mye å sette seg inn i, ikke er det altfor vanskelig heller å lære seg det du må, litt jobb er det da, men kan man spare 30-40.000 i året så syntes jeg det er verdt det.

Bruker kanskje maks 1-2 timer i mnd på administrativ jobb, så jeg "kaster" ikke bort tid heller føler jeg.

Hadde ca 450 - 500 bilag ifjor (2014) og det var første året jeg gjorde alt selv.

Prisen høres ikke så gæærn ut, men av erfaring vet jeg at så lenge du ikke har en fastprisavtale kan de fort bruke mye mer tid enn antatt.

Jeg hadde ikke en fast månedspris, avtalen med regnskapsfører var at forskjellige ting kostet faste priser, så jo mer jobb jo dyrere.

Dog antok de at det kom til å koste en ca sum i mnd, med tanke på størrelse på firma og hvor mye jobb de antok/regnet med at det kom til å bli. Men uten unntak ble månedsprisen minst det dobbelte av hva de antok, uten at de hadde noen god begrunnelse for det.

Og hver måned ringte jeg til dem og minnet på hva de hadde "lovet" at det skulle koste og fikk heldigvis avslag i prisen enkelte ganger.

Så hvis man ikke er helt økonimisk retardert, og skjønner basic matte er dette noe man relativt greit kan lære seg. Dog kan jeg forstå de som ikke ønsker å sette seg inn i dette, men det koste.

Endret av Steele
Skrevet

Absolutt ikke, og kommer aldri til å ha det igjen. Er ikke så mye å sette seg inn i, ikke er det altfor vanskelig heller å lære seg det du må, litt jobb er det da, men kan man spare 30-40.000 i året så syntes jeg det er verdt det.

Bruker kanskje maks 1-2 timer i mnd på administrativ jobb, så jeg "kaster" ikke bort tid heller føler jeg.

Hadde ca 450 - 500 bilag ifjor (2014) og det var første året jeg gjorde alt selv.

Prisen høres ikke så gæærn ut, men av erfaring vet jeg at så lenge du ikke har en fastprisavtale kan de fort bruke mye mer tid enn antatt.

Jeg hadde ikke en fast månedspris, avtalen med regnskapsfører var at forskjellige ting kostet faste priser, så jo mer jobb jo dyrere.

Dog antok de at det kom til å koste en ca sum i mnd, med tanke på størrelse på firma og hvor mye jobb de antok/regnet med at det kom til å bli. Men uten unntak ble månedsprisen minst det dobbelte av hva de antok, uten at de hadde noen god begrunnelse for det.

Og hver måned ringte jeg til dem og minnet på hva de hadde "lovet" at det skulle koste og fikk heldigvis avslag i prisen enkelte ganger.

Men min erfaring etter å ha regnskapsfører i 3 år og gjøre alt selv 1 år, er at jeg aldri kommer til å ha regnskapsfører igjen.

Det er akkurat det... jeg mistenker at det ikke er uoverkommelig å kunne føre det selv, men jeg gruer meg allerede litt til bare å fylle inn næringsoppgaven. Mulig det har noe med min egen avasjon for tall og regnskap...

Siden det høres ut som du har litt erfaring, kan du forklare meg hva begrenset regnskapsplikt er? Forstår jeg det riktig om det betyr at en regnskapsførers jobb med å føre frem og tilbake på ulike poster og konto er litt overkill? Har man da som ansvar å kunne vise frem til et postet regnskap, eller holder det om man har billagene og fører inntekter og utgifter på riktig sted i næringsoppgaven?

Jeg driver som sagt kun med tjenester som ikke er mva pliktig og slipper derfor moms. Hos meg er det egentlig kun faktura ut til kundene, samt mine egne innkjøp, kjøring og leiekostnader som er av billag. Også endel reising (fly, opphold, mat). Du mener dette er overkommelig for en som virkelig ikke liker regnskap...?

Anonymous poster hash: 10466...b5c

Skrevet

Det er akkurat det... jeg mistenker at det ikke er uoverkommelig å kunne føre det selv, men jeg gruer meg allerede litt til bare å fylle inn næringsoppgaven. Mulig det har noe med min egen avasjon for tall og regnskap...

Siden det høres ut som du har litt erfaring, kan du forklare meg hva begrenset regnskapsplikt er? Forstår jeg det riktig om det betyr at en regnskapsførers jobb med å føre frem og tilbake på ulike poster og konto er litt overkill? Har man da som ansvar å kunne vise frem til et postet regnskap, eller holder det om man har billagene og fører inntekter og utgifter på riktig sted i næringsoppgaven?

Jeg driver som sagt kun med tjenester som ikke er mva pliktig og slipper derfor moms. Hos meg er det egentlig kun faktura ut til kundene, samt mine egne innkjøp, kjøring og leiekostnader som er av billag. Også endel reising (fly, opphold, mat). Du mener dette er overkommelig for en som virkelig ikke liker regnskap...?

Anonymous poster hash: 10466...b5c

Jeg tror de fleste greier det, bare man overvinner tanken om at man ikke klarer det.

Ser at jeg glemte å si at jeg driver et AS og ikke enkeltpersonsforetak, så kan ikke svare på det om begrenset regnskapsplikt dessverre. Grunnen til det er at jeg er ansatt, og har flere rettigheter som f.eks sykepenger, barsel/fødselspenger (ikke jeg da, men kvinner) m.m.

Ellers ser oppgavene våre ganske like ut, jeg leverer også en tjeneste, så mine bilag er faktura ut og evt ting jeg kjøper, trenger til daglig drift pluss lønn, mva, skatt.

Og det er absolutt overkommelig. Evt kan man ha regnskapsfører et år og suge til seg all kunnskap man kan fra dem, og så ta over selv.

I tillegg fikk jeg da jeg startet firmaet, gratis etablererpakken i posten hvor mye info står, og tilbud om gratis opplæring i regnskap og div, av staten eller noe.

Skrevet

Husk å tenke på at alle de timene du selv bruker på regnskap er penger du taper i inntekt. Det er timer du ikke får brukt på det du driver med. Regnskapsføreren gjør jobben på en brøkdel av tiden du gjør selv, og du er sikker på at det er korrekt utført.



Anonymous poster hash: 4fc1c...1d1
  • Liker 1
Skrevet

Husk å tenke på at alle de timene du selv bruker på regnskap er penger du taper i inntekt. Det er timer du ikke får brukt på det du driver med. Regnskapsføreren gjør jobben på en brøkdel av tiden du gjør selv, og du er sikker på at det er korrekt utført.

Anonymous poster hash: 4fc1c...1d1

Det er sant, men som i mitt tilfelle, 2 timer i mnd, en lørdags formiddag når min datter sover formiddagsluren sin, så er det ingen tapt inntekt for min del.

Men det er klart at hvis det går utover inntektsbringende tid, eller om det går mye utover fritid så er det noe man må ta med i beregningen.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...