Gå til innhold

Hvor mye tipser man på Michelin-restaurant?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg pleier å tipse rundt 10%, mer når jeg er ekstra fornøyd. Men etter å ha lest jomanns innlegg i denne tråden (regner med han jobber i bransjen) skal jeg slutte tvert med alt som heter tips. Jeg er uansett omtrent aldri fornøyd med maten på restaurant, så det var vel på tide. :)Anonymous poster hash: b4285...dca

Du er nesten aldri fornøyd med maten på Michelinrestauranter? Da ville jeg ha sluttet å spise ute, var jeg deg, ikke sluttet å tipse. Eller valgt bedre steder, med bra mat.

Anonymous poster hash: 52de4...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er nesten aldri fornøyd med maten på Michelinrestauranter? Da ville jeg ha sluttet å spise ute, var jeg deg, ikke sluttet å tipse. Eller valgt bedre steder, med bra mat.

Anonymous poster hash: 52de4...795

Skrev jeg det?

Var ganske godt fornøyd på både Geranium (i hvert fall én av gangene) og Era Ora, feks. Siden du lurte.

Anonymous poster hash: b4285...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er michelinrestaurant så regner jeg med at både mat, drikke og service er ypperlig. Men at også prisen blir deretter så 10-12% er passelig vil jeg tro, vurder det litt etter hvordan det står til forventningene. Men la beløpet slutte på en null, ikke ver for nøyaktig med dine 10% ;) Om dere er flere som skal dit som gruppe går det også an å forsiktig høre med noen av de andre (som har vært der før?) om hvor mye de tenker å gi, sikkert en bedre pekepinn enn den bittre gjengen her :)

Til dere som diskuterer tipskultur i Norge, vi servitører blir trekt i skatt for tipsen (og skatteberegningen er ikke avhengig av hvor mye vi får inn). Men om man tipser og hvor mye man gir er avhengig av mange faktorer: Bordservering med regning etter maten, eller bestiller og betaler man i kassen (f.eks Egon), prisnivå, servicenivå, kvalitet osv.

Jeg jobber selv med bordservering, får vanligvis inn ca 20-50 kr per bord med 1-4 personer som spiser og drikker for 2-300 kr hver. Blir ikke direkte misfornøyd om jeg ikke får tips, men tipsen fungerer som motivasjon til å gi litt ekstra og om folk blir sittendes lenge etter at de har spist opp og betalt fyller jeg heller på vannmuggen til de som ga meg 80 kr enn de som ikke ga noe. Jeg har mange ting å få unna på en kveld, ikke bare yte service og jeg fyller heller kjøleskapet enn å yte service til sure kunder. Men hyggelige kunder tar jeg gjerne en ekstra tur innom bordet til for å se om de har det bra. Oppførsel teller for min del mer enn tips da det påvirker hvordan arbeidsdagen min blir, men jeg setter veldig stor pris på tipsen min som gjør at jeg kan spare lønnen min (som er langt fra fantastisk om dere lurte på det) til andre ting. Som student har man dårlig økonomi fra før, hver en krone teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er i Norge så er det ganske uhøflig å gi tips. Gi heller komplementer for maten og servicen.

Anonymous poster hash: d279d...eff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg ser det er mange som mener det er uvanlig å tipse. Som et siste råd fra en som har vært servitør i studietiden: det er veldig vanlig å tipse i Norge og vi som servitører legger merke til hvem dere som ikke tipser er nettopp av den årsaken. Første gangen i restauranten (kanskje også andre og tredje dersom du er litt grå mus) så vil du forhåpentligvis få eksepsjonell service - fordi servitøren da forventer tips. Ved flere besøk i restauranten uten å tipse, vil servitørene etter hvert snakke om deg og gi deg dårligere service. Ikke dårlig i den forstand at de er ubehagelige (eller spytter i maten), men at du rykker ned på rangstigen mtp hvem som får mest tips, hjelp og oppmerksomhet. Samtidig får kanskje de gode tipserne på nabobordet noe gratis til desserten eller en liten rabatt dersom det har vært hektisk og maten ikke har kommet så fort ut som servitøren ønsket.

Er det verdt de få kronene tipsen utgjør å få mindre oppmerksomhet (les: dårligere service), så vær så god. Men ikke klag i ettertid over at servicen burde vært bedre på favorittrestauranten.

Dette var sjokkerende lesing. Hvis jeg hadde merket at servicen dabbet av, ville jeg tatt kontakt med sjefen. Sånt finner jeg meg faktisk ikke i.

Anonymous poster hash: cfbfb...f10

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Dette var sjokkerende lesing. Hvis jeg hadde merket at servicen dabbet av, ville jeg tatt kontakt med sjefen. Sånt finner jeg meg faktisk ikke i.

Anonymous poster hash: cfbfb...f10

Jeg synes det er mer trist enn sjokkerende. Ikke ante jeg at det jobbet så mange bortskjemte drittunger på restauranter i Norge. Heldigvis har vi mye arbeidsinnvandring med svenske servitører som kan sitt fag og legger ned mye arbeidsglede og yrkesstolthet i å yte god service.
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var sjokkerende lesing. Hvis jeg hadde merket at servicen dabbet av, ville jeg tatt kontakt med sjefen. Sånt finner jeg meg faktisk ikke i.

Anonymous poster hash: cfbfb...f10

Haha- Du får nok mye hjelp av sjefen dersom servitøren gir deg den servicen du fortjener.

Jeg er glad jeg ikke er servitør når jeg leser hvor mange bedritne kunder det er i denne tråden.

Rope på sjefen fordi nabobordet får noe gratis? Er du en viss nordkoreansk statsborger?

Anonymous poster hash: 5851d...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mer trist enn sjokkerende. Ikke ante jeg at det jobbet så mange bortskjemte drittunger på restauranter i Norge. Heldigvis har vi mye arbeidsinnvandring med svenske servitører som kan sitt fag og legger ned mye arbeidsglede og yrkesstolthet i å yte god service.

Ja, de presser lønnen ned slik at servitørene blir mer avhengig av tips. Rasshøl.

Anonymous poster hash: 5851d...baf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olivia Benson

Jeg ser ikke noe grunn til å tipse mer på en Michelinrestaurant enn andre steder. Du betaler jo allerede mye mer for maten. At man får god service skulle bare mangle. Det forventer jeg av alle som jobber med mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg ser det er mange som mener det er uvanlig å tipse. Som et siste råd fra en som har vært servitør i studietiden: det er veldig vanlig å tipse i Norge og vi som servitører legger merke til hvem dere som ikke tipser er nettopp av den årsaken. Første gangen i restauranten (kanskje også andre og tredje dersom du er litt grå mus) så vil du forhåpentligvis få eksepsjonell service - fordi servitøren da forventer tips. Ved flere besøk i restauranten uten å tipse, vil servitørene etter hvert snakke om deg og gi deg dårligere service. Ikke dårlig i den forstand at de er ubehagelige (eller spytter i maten), men at du rykker ned på rangstigen mtp hvem som får mest tips, hjelp og oppmerksomhet. Samtidig får kanskje de gode tipserne på nabobordet noe gratis til desserten eller en liten rabatt dersom det har vært hektisk og maten ikke har kommet så fort ut som servitøren ønsket.

Er det verdt de få kronene tipsen utgjør å få mindre oppmerksomhet (les: dårligere service), så vær så god. Men ikke klag i ettertid over at servicen burde vært bedre på favorittrestauranten.

Hah! Lurer om sjefen hadde blitt fornøyd med det. At du gir dårligere service til kunder, og gir ut gratis desserter til folk som gir tips. Vitner om dårlig arbeidsmoral

Anonymous poster hash: 1454b...601

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man tipser i Norge er man med på å presse ned lønnen til servitører og gi de dårligere arbeidsforhold. Om servitører skal forvente tips, vil grunnlønnen fra arbeidsgiver være lavere, men prisen på maten går ikke ned. Dermed er det eiere som sitter igjen med de ekstra pengene, ikke servitørene som yrkesgruppe. Her er "tips" inkludert i prisen og servitørene burde ikke håpe på en hverdag mer lik USA.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Haha- Du får nok mye hjelp av sjefen dersom servitøren gir deg den servicen du fortjener.

Jeg er glad jeg ikke er servitør når jeg leser hvor mange bedritne kunder det er i denne tråden.

Rope på sjefen fordi nabobordet får noe gratis? Er du en viss nordkoreansk statsborger?

Anonymous poster hash: 5851d...baf

Ja, de presser lønnen ned slik at servitørene blir mer avhengig av tips. Rasshøl.

Anonymous poster hash: 5851d...baf

Det er vanskelig å ta slike useriøse uttalelser alvorlig.

Er det jeg eller de svenske servitørene som er rasshøl? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Om man tipser i Norge er man med på å presse ned lønnen til servitører og gi de dårligere arbeidsforhold. Om servitører skal forvente tips, vil grunnlønnen fra arbeidsgiver være lavere, men prisen på maten går ikke ned. Dermed er det eiere som sitter igjen med de ekstra pengene, ikke servitørene som yrkesgruppe. Her er "tips" inkludert i prisen og servitørene burde ikke håpe på en hverdag mer lik USA.

Hør hør! Takk for fornuftig innlegg, Satellites. :takke:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hah! Lurer om sjefen hadde blitt fornøyd med det. At du gir dårligere service til kunder, og gir ut gratis desserter til folk som gir tips. Vitner om dårlig arbeidsmoral

Anonymous poster hash: 1454b...601

Hvem har sagt at jeg gjør det? Jeg besøker da restauranter som gjest nå i voksen alder. Ser det er ganske mange konklusjoner her basert på fantasier om hvem jeg er 😂 Om du ikke vil oppleve samme service som jeg får, så er det ikke verre enn at du ignorerer tipset.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha- Du får nok mye hjelp av sjefen dersom servitøren gir deg den servicen du fortjener.

Jeg er glad jeg ikke er servitør når jeg leser hvor mange bedritne kunder det er i denne tråden.

Rope på sjefen fordi nabobordet får noe gratis? Er du en viss nordkoreansk statsborger?

Anonymous poster hash: 5851d...baf

Bedriten kunde? Jeg er alltid blid og hyggelig mot personalet, jeg klager aldri, selv om ting ikke er helt som de burde. Jeg spiser pent, bråker ikke, søler ikke, stiller ingen krav utover å få det jeg bestiller og et smil fra servitøren. Når jeg går, betaler jeg for meg. Da betaler jeg prisen som er oppgitt, for det er det det koster, og det jeg har gått med på ved å bestille nettopp de varene. Jeg er langt fra en bedriten kunde, jeg tror de fleste servitører synes det er en fryd å ha meg der. Frem til jeg går og de ikke får tps, selvfølgelig. Men jeg er en såpass hyggelig kunde at jeg nesten synes servitørene burde tipse meg. Jeg er mye hyggeligere enn de kan forvente når jeg kommer inn, jeg sitter ikke steinansiktet og bestiller. Jeg sier "jeg vil gjerne ha" og "kan jeg få",jeg smiler og sier "takk". I det hele tatt langt mer enn en servitør kan forvente av en gjest. Ja, jeg synes virkelig tipsen burde gå andre vei, fra dem til meg. Det høres faktisk rimelig ut.

Anonymous poster hash: cfbfb...f10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som mener det ikke er normalt å tipse (og som jeg regner ikke har jobbet i restaurant og faktisk vet hva som er vanlig): forventer dere samme service av han som står bak disken på Esso og serverer dere pølse? Han er det nemlig ikke vanlig å tipse.

Jeg pleier å få tips av turister på bensinstasjon :) tips er vel vanlig i flere yrker egentlig, men i Norge tror vi det bare gjelder for restauranter.

Anonymous poster hash: 08c00...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Haaploes

Hvorfor skulle man tipse annerledes på en restaurant med Michelin-stjerne® enn på en uten? I min verden beregnes tips ut fra standarden på måltiden og servicen - ikke hvilke bragder restauranten kan skryte av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier "jeg vil gjerne ha" og "kan jeg få",jeg smiler og sier "takk".

Anonymous poster hash: cfbfb...f10

Vanlig folkeskikk mao? Og du er en av få i dette landet som har det? Du må ha et merkelig syn på andre mennesker.

Anonymous poster hash: 5851d...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er michelinrestaurant så regner jeg med at både mat, drikke og service er ypperlig. Men at også prisen blir deretter så 10-12% er passelig vil jeg tro, vurder det litt etter hvordan det står til forventningene. Men la beløpet slutte på en null, ikke ver for nøyaktig med dine 10% ;) Om dere er flere som skal dit som gruppe går det også an å forsiktig høre med noen av de andre (som har vært der før?) om hvor mye de tenker å gi, sikkert en bedre pekepinn enn den bittre gjengen her :)

Til dere som diskuterer tipskultur i Norge, vi servitører blir trekt i skatt for tipsen (og skatteberegningen er ikke avhengig av hvor mye vi får inn). Men om man tipser og hvor mye man gir er avhengig av mange faktorer: Bordservering med regning etter maten, eller bestiller og betaler man i kassen (f.eks Egon), prisnivå, servicenivå, kvalitet osv.

Jeg jobber selv med bordservering, får vanligvis inn ca 20-50 kr per bord med 1-4 personer som spiser og drikker for 2-300 kr hver. Blir ikke direkte misfornøyd om jeg ikke får tips, men tipsen fungerer som motivasjon til å gi litt ekstra og om folk blir sittendes lenge etter at de har spist opp og betalt fyller jeg heller på vannmuggen til de som ga meg 80 kr enn de som ikke ga noe. Jeg har mange ting å få unna på en kveld, ikke bare yte service og jeg fyller heller kjøleskapet enn å yte service til sure kunder. Men hyggelige kunder tar jeg gjerne en ekstra tur innom bordet til for å se om de har det bra. Oppførsel teller for min del mer enn tips da det påvirker hvordan arbeidsdagen min blir, men jeg setter veldig stor pris på tipsen min som gjør at jeg kan spare lønnen min (som er langt fra fantastisk om dere lurte på det) til andre ting. Som student har man dårlig økonomi fra før, hver en krone teller.

Takk for saklig innlegg og at du faktisk svarer på spørsmålet mitt:)

Hvorfor skulle man tipse annerledes på en restaurant med Michelin-stjerne® enn på en uten? I min verden beregnes tips ut fra standarden på måltiden og servicen - ikke hvilke bragder restauranten kan skryte av.

Har ikke tenkt å tipse mer pga av at den har en stjerne, men fordi jeg vet at både maten og service sannsynligvis er i verdensklasse.

Anonymous poster hash: 6aaa0...06a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal spise på en Michelinrestaurant og begynte å tenke på hvor mye man skal tipse på en slik plass.

Det vanlige er vel ti prosent om man er fornøyd (eller kanskje mer om man har fått ekstraordinær service). Grunnen til at jeg føler det kanskje er logisk å betale mer er:

- Du har bordet hele kvelden og servitørene har få bord, dermed blir det veldig mye mindre tips på dem enn på en restaurant hvor servitøren har 10-20 bord og hvor folk kanskje bare bruker 1-2 timer på besøket.

- Maten er nydelig og servicen helt ekstraordinær (regner i hvert fall med det, var det på forrige Michelinrestaurant jeg besøkte).

Noen som vet om det finnes noen uskrevne regler på mer fancye plasser? :)

Anonymous poster hash: 6aaa0...06a

Kommer vel og vel så mye ann på landet enn på resturanten. Er det i Frankrike skal man vel ikke tipse på fine resturanter der blir det vel sett på som en fornærmelse faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...