Gå til innhold

Malingfarger for "gammel" stil...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har et gammelt hus som vi nå skal male. Det er pr i dag rødt og først tenkte vi at vi ville ha det hvitt med grå karmer, men så har vi begynt revurdere litt. Hva med å male det i utpregede "gamle" farger...Duse, men fine farger. (ønsker ikke akkurat okergult)

Noen som har nettsider eller tips til hvordan finne slike "gamle" farger? Har sett en farge som er litt grå-grøn-beige-aktig som er veldig fin og som fremhever at det er et gammelt hus, men aner ikke hva sånt heter...

Håper noen kan tipse...Takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammelt er huset da? 1970 tallet? 1930? 1880? Og er det i orginalstand eller ombygget til det ugjenkjennelige?

Det har jo en del å si da. Hvis du ønsker å bruke farger som kunne ha vært brukt da huset var nytt går det an å lese litt historie på sånt. Den lokale fargehandelen har kanskje også fagfolk som vet hva som ble brukt akkurat i din by på det tidspunktet.

Da vi tilbakeførte vårt hus fant jeg deler av originalpanel og pirket av malingslag for malingslag til jeg fant nederste laget, så sjekket jeg med bøker om byggningshistorie og fargehandelen.

Jeg bor i et byhus fra 1904, det er nå malt med Ulagrå som er mer grønnaktig enn grå, med gul sandsten på etasjelister, vinduslister etc, hvite vinduskarmer og en spesialblandet mørk varm grønn på ytterdør. Om det var akkurat slik det var i 1904 får vi aldri vite, men det er ganske sannsynlig at det var noe som lignet veldig i hvertfall. Det var ikke samme utvalget i farger da som nå, og det gjør det faktisk litt lettere å finne riktig.

De andre husene i nabolaget fra den perioden har også duse "støvete" farger, som grå, beige, gulbeige, grågrønn, støvblå osv osv. Mens husene fra 1930tallet som også ligger her kler mørkere og klarere farger.

Skrevet

Tusen takk for svar - og tips! Huset (det burde jeg skrevet innledningsvis) er fra rundt 1910. Sprosser, kvister og dessverre pr i dag med et usedvanlig stygt påbygg som vi skal rive. (Shame!- på gamle eiere ;))

Støvete farger høres ut som det vi er på jakt etter, men står litt og stamper i gjørma for hvos vi skal begynne. Bør kanskje ta turen til en fargehandler og få tips. Linker er topp, takk AB. Likte dessverre få av de blåaktige fargene, heller nok mer mot grå-aktige...Må sjekke mer ut, men det var gøy å se :)

Kvist: huset deres høres jo ut som det er malt i kanonfine farger, slik det høres ut. Tør du legge ut bilde, eller har du link til hus i samme farger? Utrolig gøy å gå så grundig til verks og få det til sin opprinnelige stil. Jeg elsker gamle hus (selvom det er litt jobb ;))

Takk igjen, og håper definitivt på mer ;) hehe....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...