AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #1 Skrevet 22. januar 2015 Det er så deilig at man får en positiv økonomisk overraskelse noen ganger. Kjøpte en bolig i desember 2014. Nå skal naboen selge en tilsvarende (men litt mindre) leilighet til 500 000 over hva jeg ga! Nesten så jeg lurer på å selge umiddelbart og vente til markedet stabiliserer seg med å kjøpe på nytt. Selv om dette ikke er realiserte penger og egentlig ikke får noen verdi før boligen selges, gjør det at jeg kan få en ny verdivurdering, låne opp litt i boligen og pusse opp badet nå og ikke vente i to-tre år. Anonymous poster hash: 1c4b1...9b3
Gjest Meglerfrøken Skrevet 22. januar 2015 #2 Skrevet 22. januar 2015 Blir spennende å se hva den andre boligen går for:) 1
dyptvann Skrevet 22. januar 2015 #3 Skrevet 22. januar 2015 Det er jo helt ville tilstander i Oslo-området . Boliger som går 20-50 % over prisantydning. Når ble det greit å betale 3 MNOK for 30 kvm? 4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #4 Skrevet 22. januar 2015 Selv om man kan se prisen på lignende boliger, så er det mange faktorer som pårvirker boligprisen på lignende leiligheter, f.eks status på kjøkken og bad, alder på rør og elektriske system, solforhold, beliggenhet i borettslaget, andre praktiske eller upraktiske detaljer. I mitt borettslag gikk en leilighet 1,1 mill over takst, en annen 850 000 over men andre knapt har fått solgt sine til prisantydning. Borettslaget er kun 8 år gammelt, så standarden er relativt lik. Det handler om å treffe den eller de som er villig til å by mye. Selvsagt er det kjekt når naboen sin leilighet går for mye penger, men det trenger ikke bety at din gjør det. Anonymous poster hash: 19c0d...6fb 9
Anglofil Skrevet 22. januar 2015 #5 Skrevet 22. januar 2015 Har opplevd det samme. Kjøpte min leilighet for 1 250 000 kr (50 000 kr under takst) (30 kvm + 7 kvm innglassert veranda) januar 2014. Jeg var nok veldig heldig siden det var dødsbo slik at arvingene ville ha leiligheten solgt fort, og det var en leilighet som trengte en god del oppussing. For en stund siden solgte en nabo samme leilighet, men ikke like mye oppusset som min, for 1 800 000 kr. Det er jo egentlig litt sykt spør du meg. Men mitt inntrykk er at man får mer for pengene jo større man kjøper, ihvertfall her. En 2-roms er ikke så mye dyrere enn en 1-roms osv, så om et par år skal jeg oppgradere til en 3- eller 4-roms i borettslaget tenkte jeg. Skal ha verdivurdering av leiligheten i begynnelsen av februar og veldig spent på hvor mye min har steget da jeg har renovert bad og kjøkken, samt pusset opp resten av leiligheten. Mvh Yvonne 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #6 Skrevet 22. januar 2015 Samme her. Kjøpte en oppussingsobjekt til 8.5 millioner og kjøpte den til prisantydning på 8.290. Tilsvarende bolig på samme område men mindre tomt ble solgt for 1.1mill over takst. Markedet koker i januar. Samtidig solgte jeg nettopp to leiligheter 90 og 35(kvm) i Oslo og begge slo prisrekordene i borettslaget. Priser meg selv lykkelig. Anonymous poster hash: f2c3a...409
Puny Skrevet 23. januar 2015 #7 Skrevet 23. januar 2015 Du kjøpte sikkert til en veldig god pris da! Er ingenting som er bedre enn det :D Selge umiddelbart og vente til det stabiliserer seg hørtes risky ut. Det er da lite som tyder på at det kommer til å stabilisere seg... Det berømmelige kracket har vi ventet på i mange år nå... 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #8 Skrevet 25. januar 2015 Har opplevd det samme. Kjøpte min leilighet for 1 250 000 kr (50 000 kr under takst) (30 kvm + 7 kvm innglassert veranda) januar 2014. Jeg var nok veldig heldig siden det var dødsbo slik at arvingene ville ha leiligheten solgt fort, og det var en leilighet som trengte en god del oppussing. For en stund siden solgte en nabo samme leilighet, men ikke like mye oppusset som min, for 1 800 000 kr. Det er jo egentlig litt sykt spør du meg. Men mitt inntrykk er at man får mer for pengene jo større man kjøper, ihvertfall her. En 2-roms er ikke så mye dyrere enn en 1-roms osv, så om et par år skal jeg oppgradere til en 3- eller 4-roms i borettslaget tenkte jeg. Skal ha verdivurdering av leiligheten i begynnelsen av februar og veldig spent på hvor mye min har steget da jeg har renovert bad og kjøkken, samt pusset opp resten av leiligheten. Mvh Yvonne Håper for din del at ikke boligprisene stiger fremover da, i og med at du skal kjøpe noe større etterhvert. Anonymous poster hash: 810e7...232 1
hoorai Skrevet 25. januar 2015 #9 Skrevet 25. januar 2015 Blir litt oppgitt over markedet i Oslo.. Er nyutdannet og fått meg bra jobb, har 2 mill i budsjett, vært i 3 budrunder. Leilighet 1: 28 m2, takst 1,60. gikk for 2,0. Leilighet 2: 32 m2, takst 1,69. gikk for 2,05. Leilighet 3: 30 m2, takst 1,65, gikk for 1,98 Alle langt utenfor ring 3. Trodde ikke det skulle være så vanskelig å få kjøpt en OK leilighet med 2 mill i budsjett. 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #10 Skrevet 25. januar 2015 Skjønner ikke vitsen med å betale så mye for et kott.Anonymous poster hash: e4680...e2e 1
hoorai Skrevet 25. januar 2015 #11 Skrevet 25. januar 2015 Skjønner ikke vitsen med å betale så mye for et kott.Anonymous poster hash: e4680...e2e Det er jo ikke noen annen vei ut. Leie er dyrere. Er ikke et alternativ å flytte fra Oslo hvis man har en god jobb her. 1
Britt Banditt Skrevet 25. januar 2015 #12 Skrevet 25. januar 2015 Det er jo ikke noen annen vei ut. Leie er dyrere. Er ikke et alternativ å flytte fra Oslo hvis man har en god jobb her. Hvis man er villig til å pendle litt så
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2015 #13 Skrevet 25. januar 2015 Håper for din del at ikke boligprisene stiger fremover da, i og med at du skal kjøpe noe større etterhvert. Anonymous poster hash: 810e7...232 Hehe, for de som eier bolig og skal kjøpe ny, så spiller det egentlig ikke noen rolle om prisene stiger mye eller ikke, man kjøper og selger jo i samme marked! Anonymous poster hash: 7d0d3...f69 1
Puny Skrevet 25. januar 2015 #14 Skrevet 25. januar 2015 Hehe, for de som eier bolig og skal kjøpe ny, så spiller det egentlig ikke noen rolle om prisene stiger mye eller ikke, man kjøper og selger jo i samme marked! Anonymous poster hash: 7d0d3...f69 Jo det spiller jo en rolle hvis man skal kjøpe seg oppover. Hvis man skal kjøpe noe dyrere så har man tapt penger... 1
Anglofil Skrevet 25. januar 2015 #15 Skrevet 25. januar 2015 (endret) Håper for din del at ikke boligprisene stiger fremover da, i og med at du skal kjøpe noe større etterhvert. Anonymous poster hash: 810e7...232 Det gjør de nok helt sikkert, men som jeg nevner senere så er det billigere å kjøpe større enn det jeg har. Skjønner ikke vitsen med å betale så mye for et kott.Anonymous poster hash: e4680...e2e Et sted må man rett og slett begynne. Det er jo ikke noen annen vei ut. Leie er dyrere. Er ikke et alternativ å flytte fra Oslo hvis man har en god jobb her. Nettopp. Og ikke er det nødvendigvis så mye billigere å kjøpe utenfor Oslo i min prisklasse heller. Hvis man er villig til å pendle litt så Men problemet er at det ikke nødvendigvis er et alternativ. Eller, det er alternativ, men det er ikke nødvendigvis et godt alternativ. Jeg pendlet frem til og med desember 2013, og dette gjorde jeg i mange år da jeg var yngre, før jeg begynte å studere i en annen kant av landet. Jeg vil dermed si at jeg absolutt vet hvordan det er å være pendler, og at det i mange år var helt greit. Problemet er at prisene også utenfor Oslo har fått et ganske heftig prisstigning. Og da tenker jeg ikke bare på de nærliggende områdene som f.eks Kolbotn. Jeg snakker da om ytterkommunene i Akershus. Jeg har verken bil eller lappen, og må derfor bo slik at det er lett å komme seg til buss/tog etc. Og de leilighetene/husene som ligger slik at man ikke trenger å være avhengig av bil har også tilsvarende priser. Det koster rett og slett ikke så mye mindre enn min leilighet i Oslo. Mine foreldre gjorde dette: de solgte sin 3-roms i Oslo og kjøpte seg et stort hus i Akershus. Men nå har disse områdene blitt så populære at prisene har skutt i været. Det er i grunn ganske rart å tenke på at deres hus kostet like mye som min leilighet i dag. Faktisk var det billigere og enklere å bosette meg her jeg bor i Oslo, enn å kjøpe tilsvarende i f.eks Ås. I Ski koster f.eks en leilighet som er mindre enn min, på 26 kvm 1,459 millioner. Det er dyrere enn det jeg kjøpte min egen leilighet for. På Ås koster en leilighet på 20 kvm 872 000 kr. Det føler jeg ikke det er verdt. Da bor jeg heller i Oslo. En leilighet på 39 kvm på Kløfta koster litt over 1,5 millioner, i Jessheim en leilighet på 35 kvm litt over 1,6 milloner. Så er det klart man får et hus på Langhus på 61 kvm til 1,6 millioner, men her fordrer det at du bør ha bil. Og med bil kommer ganske store utgifter. Utgifter jeg heller vil bruke på andre ting. Jeg vil gjerne ikke være avhengig av bil så lenge det er mulig. Så må man også se på hva man verdsetter. Jeg ble skikkelig lei av å bruke 1-2 timer hver vei hjem fordi togene ikke gikk, fordi det var stans på banen, fordi bussen var forsinka osv. Det var upraktisk og jeg ble skikkelig lei. Spesielt buss for tog. Å bruke 20-25 minutter fra jobb er helt ypperlig, med 15 minutter ned til Jernbanetorget hvor t-banen går hver femte minutt mot et tog som bruker 30 minutter inn til Oslo S og man må ta bussen til toget som går 20 minutter før toget går. Så kommer all ventingen i tillegg. Ikke for det, jeg kan godt bruke 45 min til jobb, men da vil jeg gjerne slippe all ventingen, undringen på om ting går når det skal og slippe å være avhengig av f.eks da toget som ikke går like ofte som man skulle ønske. Hehe, for de som eier bolig og skal kjøpe ny, så spiller det egentlig ikke noen rolle om prisene stiger mye eller ikke, man kjøper og selger jo i samme marked! Anonymous poster hash: 7d0d3...f69 Nettopp. Dessuten er det billigere å kjøpe 3-, 4- og 5-roms rent kvadratmetermessig. Jo det spiller jo en rolle hvis man skal kjøpe seg oppover. Hvis man skal kjøpe noe dyrere så har man tapt penger.. Altså, jeg skal kjøpe meg oppover om rundt 5 år. Da har jeg beregnet å betale ned minst halve boliglånet, samt spart meg opp en god slump med penger (minst 300.000 kr). Samt at leiligheten også er mye høyere verdi allerede enn da jeg kjøpte den. Jeg skal få verdivurdering om to uker, men et lavt estimat er at verdien på min leilighet ligger på 1,5 millioner. Jeg har et boliglån på 1 million. Naboleiligheter som har hatt samme størrelse som min, men ikke like mye oppusset, har gått for mellom 1,6-1,8 millioner. Dessuten er det ikke tilsvarende dyrt for en to-roms eller tre-roms, en 4-roms koster f.eks 2,6 millioner og går for mellom 2,8-3,2 millioner. Mitt mål er dog en 3-roms eller så. Uansett, jeg er bare glad jeg slipper å betale leie som da hadde vært mitt alternativ og da ville jeg aldri fått kjøpt meg noe særlig større. Et sted må man begynne. Mvh Yvonne Endret 25. januar 2015 av Yvonne 1
Puny Skrevet 25. januar 2015 #16 Skrevet 25. januar 2015 Det gjør de nok helt sikkert, men som jeg nevner senere så er det billigere å kjøpe større enn det jeg har. Et sted må man rett og slett begynne. Nettopp. Og ikke er det nødvendigvis så mye billigere å kjøpe utenfor Oslo i min prisklasse heller. Men problemet er at det ikke nødvendigvis er et alternativ. Eller, det er alternativ, men det er ikke nødvendigvis et godt alternativ. Jeg pendlet frem til og med desember 2013, og dette gjorde jeg i mange år da jeg var yngre, før jeg begynte å studere i en annen kant av landet. Jeg vil dermed si at jeg absolutt vet hvordan det er å være pendler, og at det i mange år var helt greit. Problemet er at prisene også utenfor Oslo har fått et ganske heftig prisstigning. Og da tenker jeg ikke bare på de nærliggende områdene som f.eks Kolbotn. Jeg snakker da om ytterkommunene i Akershus. Jeg har verken bil eller lappen, og må derfor bo slik at det er lett å komme seg til buss/tog etc. Og de leilighetene/husene som ligger slik at man ikke trenger å være avhengig av bil har også tilsvarende priser. Det koster rett og slett ikke så mye mindre enn min leilighet i Oslo. Mine foreldre gjorde dette: de solgte sin 3-roms i Oslo og kjøpte seg et stort hus i Akershus. Men nå har disse områdene blitt så populære at prisene har skutt i været. Det er i grunn ganske rart å tenke på at deres hus kostet like mye som min leilighet i dag. Faktisk var det billigere og enklere å bosette meg her jeg bor i Oslo, enn å kjøpe tilsvarende i f.eks Ås. I Ski koster f.eks en leilighet som er mindre enn min, på 26 kvm 1,459 millioner. Det er dyrere enn det jeg kjøpte min egen leilighet for. På Ås koster en leilighet på 20 kvm 872 000 kr. Det føler jeg ikke det er verdt. Da bor jeg heller i Oslo. En leilighet på 39 kvm på Kløfta koster litt over 1,5 millioner, i Jessheim en leilighet på 35 kvm litt over 1,6 milloner. Så er det klart man får et hus på Langhus på 61 kvm til 1,6 millioner, men her fordrer det at du bør ha bil. Og med bil kommer ganske store utgifter. Utgifter jeg heller vil bruke på andre ting. Jeg vil gjerne ikke være avhengig av bil så lenge det er mulig. Så må man også se på hva man verdsetter. Jeg ble skikkelig lei av å bruke 1-2 timer hver vei hjem fordi togene ikke gikk, fordi det var stans på banen, fordi bussen var forsinka osv. Det var upraktisk og jeg ble skikkelig lei. Spesielt buss for tog. Å bruke 20-25 minutter fra jobb er helt ypperlig, med 15 minutter ned til Jernbanetorget hvor t-banen går hver femte minutt mot et tog som bruker 30 minutter inn til Oslo S og man må ta bussen til toget som går 20 minutter før toget går. Så kommer all ventingen i tillegg. Ikke for det, jeg kan godt bruke 45 min til jobb, men da vil jeg gjerne slippe all ventingen, undringen på om ting går når det skal og slippe å være avhengig av f.eks da toget som ikke går like ofte som man skulle ønske. Nettopp. Dessuten er det billigere å kjøpe 3-, 4- og 5-roms rent kvadratmetermessig. Altså, jeg skal kjøpe meg oppover om rundt 5 år. Da har jeg beregnet å betale ned minst halve boliglånet, samt spart meg opp en god slump med penger (minst 300.000 kr). Samt at leiligheten også er mye høyere verdi allerede enn da jeg kjøpte den. Jeg skal få verdivurdering om en måned, men et lavt estimat er at verdien på min leilighet ligger på 1,5 millioner. Naboleiligheten som har samme størrelse som min, men ikke like mye oppusset, har gått for mellom 1,6-1,8 millioner. Dessuten er det ikke tilsvarende dyrt for en to-roms eller tre-roms, en 4-roms koster f.eks 2,6 millioner og går for mellom 2,8-3,2 millioner. Mitt mål er dog en 3-roms eller så. Uansett, jeg er bare glad jeg slipper å betale leie som da hadde vært mitt alternativ og da ville jeg aldri fått kjøpt meg noe særlig større. Et sted må man begynne. Mvh Yvonne Jeg svarte ikke egentlig på din spesifikke situasjon, mer på en generell påstand om at det ikke spiller noen rolle om markedet går opp eller ned så lenge man er innpå... Du virker til å være utrolig flink til å spare, så jeg tviler ikke på at du kommer til å greie det! 1
Anglofil Skrevet 25. januar 2015 #17 Skrevet 25. januar 2015 (endret) Jeg svarte ikke egentlig på din spesifikke situasjon, mer på en generell påstand om at det ikke spiller noen rolle om markedet går opp eller ned så lenge man er innpå... Du virker til å være utrolig flink til å spare, så jeg tviler ikke på at du kommer til å greie det! Takk for det. Og jeg skjønte det, var bare en kommentar. Ja, jeg prøver så godt jeg kan. Jeg vil gjerne kjøpe meg oppover. Så jeg sparer alt jeg kan (nå er det først og fremst ved å betale ned mest mulig på boliglånet). Men regner med at jeg må bruke 4-5 år før målet er nådd. Må bare være tålmodig. Mvh Yvonne Endret 25. januar 2015 av Yvonne
Puny Skrevet 25. januar 2015 #18 Skrevet 25. januar 2015 Takk for det. Og jeg skjønte det, var bare en kommentar. Ja, jeg prøver så godt jeg kan. Jeg vil gjerne kjøpe meg oppover. Så jeg sparer alt jeg kan (nå er det først og fremst ved å betale ned mest mulig på boliglånet). Men regner med at jeg må bruke 4-5 år før målet er nådd. Må bare være tålmodig. Mvh Yvonne Det er min plan også, skrekken er liksom å sitte igjen etter 2015 med 20 nye kjoler og pynteting, men ikke ha greid å kjøpe vår neste leilighet håper jeg greier å bevare motivasjonen! 1
Britt Banditt Skrevet 25. januar 2015 #19 Skrevet 25. januar 2015 Mente ikke at man måtte pendle Yvonne, som du sier så er det viktigere for deg å ha kort vei, og å slippe å bruke penger på bil/lappen, og jeg forstår de prioriteringene Jeg svarte bare h*n som skrev at det ikke var andre muligheter enn å bo i Oslo hvis man hadde en god jobb der Selv jobber jeg ikke i Oslo, eller bor der, men har halvannen time til jobb (har heldigvis mulighet for hjemmekontor ).
Gjest Lille-pus Skrevet 25. januar 2015 #20 Skrevet 25. januar 2015 Det er så deilig at man får en positiv økonomisk overraskelse noen ganger. Kjøpte en bolig i desember 2014. Nå skal naboen selge en tilsvarende (men litt mindre) leilighet til 500 000 over hva jeg ga! Nesten så jeg lurer på å selge umiddelbart og vente til markedet stabiliserer seg med å kjøpe på nytt. Selv om dette ikke er realiserte penger og egentlig ikke får noen verdi før boligen selges, gjør det at jeg kan få en ny verdivurdering, låne opp litt i boligen og pusse opp badet nå og ikke vente i to-tre år. Anonymous poster hash: 1c4b1...9b3 Om du bare har eid og selv bebodd boligen i 2 måneder (du sier du kjøpte desember 2014) så vær oppmerksom på at du må skatte av fortjenesten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå