Gå til innhold

Drittliv, null penger, må starte på nytt, spare!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil si at livet mitt har vært tungt og hardt og noe dritt, men jeg har kommet meg igjennom det så langt og lever enda, så nå må jeg bare fortsette å gjøre det beste ut av det.

Jeg er 34 år, og har ingen sparepenger eller BSU eller noen buffer.

Jeg har akkurat fått meg jobb og lurer på hvor mye jeg kan spare hver mnd, og hvor mye penger jeg burde klare å legge meg opp - ser ikke for meg at jeg kommer til å kjøpe bolig før jeg er nærmere 40 ihvertfall...

Får min første lønning i begynnelsen av februar (for det jeg har jobbet i januar) og om jeg lever nøktern klarer jeg å spare 10 000 i mnd.

Hvor lang tid tror dere jeg klarer å spare opp nok EK til en leilighet som koster 2 mill.

Jeg vil tjene 300 000 i året brutto.



Anonymous poster hash: 2cf7e...b8f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det største problemet er vel at hvis du ikke tjener mer enn 300 000 i året så får du neppe et lån på 1,7 mill (300 000 i EK, som er 15%). Du må i tillegg ha til omkostninger som kommer på ca 50 000 (hvis det er selveier), og så bør du også ha en viss buffer i tillegg da.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo høre med kommune angående kommunalt boliglån, eventuelt høre om du kan få låne til EK alt nå så slipper du å vente.

Tipper du må spare opp til nærmere 450 000 om ikke, altså 4 år ca med 10 000 i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet er vel at hvis du ikke tjener mer enn 300 000 i året så får du neppe et lån på 1,7 mill (300 000 i EK, som er 15%). Du må i tillegg ha til omkostninger som kommer på ca 50 000 (hvis det er selveier), og så bør du også ha en viss buffer i tillegg da.

Så om jeg ikke får mer lån enn 1,5 mill, må jeg spare 500 000 selv. På 6 år vil jeg klare å spare 780 000, så da har jeg jo buffer og EK og mer til.

Anonymous poster hash: 2cf7e...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo høre med kommune angående kommunalt boliglån, eventuelt høre om du kan få låne til EK alt nå så slipper du å vente.

Tipper du må spare opp til nærmere 450 000 om ikke, altså 4 år ca med 10 000 i måneden.

Ja, jeg har jo egentlig ikke sånn kjempehast. Bor fint på denne billige hybelen enn så lenge. Da burde det egentlig gå bra om jeg sparer i 4-5 år iallfall.

Hvordan kan jeg låne EK alt nå? Betaler jeg det tilbake hver mnd? Det blir jo litt mye om jeg må betale boliglån i tillegg.

Anonymous poster hash: 2cf7e...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal ha en leilighet til 2 mill om 6 år tilsvarer det en leilighet i dagens verdi tilsvarende rundt kr 1,55 mill (med et anslag på 4 % årlig vekst, som ikke er en urimelig antakelse). Verdistigningen i bolig gjør det vanskelig å spare opp det man behøver, damye av sparingen spises opp...det kan være gunstigere å komme seg inn på markedet med en leilighet billigere enn 2 mill, for så å spare gjennom månedlig sparing, betaling av avdrag, samt verdistigning i egen bolig.

Anonymous poster hash: f0cef...dc7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg har jo egentlig ikke sånn kjempehast. Bor fint på denne billige hybelen enn så lenge. Da burde det egentlig gå bra om jeg sparer i 4-5 år iallfall.

Hvordan kan jeg låne EK alt nå? Betaler jeg det tilbake hver mnd? Det blir jo litt mye om jeg må betale boliglån i tillegg.

Anonymous poster hash: 2cf7e...b8f

Om du har to lån på tilsammen 2 mill fremfor ett lån på 2 mill så er ikke summen du må betale tilbake så veldig forskjellig. Litt ulik rente på de, men det er som oftest lavere rente hos husbanken.

Ta kontakt med boligavdelingen i kommunen du bor, de kan hjelpe deg med å fylle ut søknad om EK eller hele boliglånet. Du har jo ikke noe å tape på det, og kanskje du alt innen 2-3 måneder kan kjøpe deg bolig. Bare spar det du kan mens dette pågår slik at om det er EK så viser du til banken din at du er villig til å spare også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at livet mitt har vært tungt og hardt og noe dritt, men jeg har kommet meg igjennom det så langt og lever enda, så nå må jeg bare fortsette å gjøre det beste ut av det.

Jeg er 34 år, og har ingen sparepenger eller BSU eller noen buffer.

Jeg har akkurat fått meg jobb og lurer på hvor mye jeg kan spare hver mnd, og hvor mye penger jeg burde klare å legge meg opp - ser ikke for meg at jeg kommer til å kjøpe bolig før jeg er nærmere 40 ihvertfall...

Får min første lønning i begynnelsen av februar (for det jeg har jobbet i januar) og om jeg lever nøktern klarer jeg å spare 10 000 i mnd.

Hvor lang tid tror dere jeg klarer å spare opp nok EK til en leilighet som koster 2 mill.

Jeg vil tjene 300 000 i året brutto.

Anonymous poster hash: 2cf7e...b8f

Skaff deg en partner som har litt !!

Anonymous poster hash: 68478...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ts kan ikke søke om kommunalt lån med mindre ts er ufør eller har barn og dermed er økonomisk vanskeligstilt. Kommunene har måtte skjerpe inn på hvem som faktisk får lån da mange unge boligkjøpere har fått penger som var myntet på vanskeligstilte personer.

Anonymous poster hash: 7e95a...c57

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg en partner som har litt !!

Anonymous poster hash: 68478...036

Haha, det var forrige partner som satte meg i uføre, så det kommer ikke til å skje. Jeg skal stå på egne ben, og om jeg får en partner skal jeg være veldig streng angående økonomi så det ikke skjer noe tull!

Anonymous poster hash: 2cf7e...b8f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ts kan ikke søke om kommunalt lån med mindre ts er ufør eller har barn og dermed er økonomisk vanskeligstilt. Kommunene har måtte skjerpe inn på hvem som faktisk får lån da mange unge boligkjøpere har fått penger som var myntet på vanskeligstilte personer.

Anonymous poster hash: 7e95a...c57

Ja, det skjønner jeg godt, og jeg er jo ikke vanskeligstilt sånn sett ... men skal spare og spare som en gal!

Anonymous poster hash: 2cf7e...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke noen som kan kausjonere for deg da?

Nei, er dessverre ingen som kan hjelpe meg i det hele tatt ... må klare meg så best jeg kan selv. :)

Anonymous poster hash: 2cf7e...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei ts kan ikke søke om kommunalt lån med mindre ts er ufør eller har barn og dermed er økonomisk vanskeligstilt. Kommunene har måtte skjerpe inn på hvem som faktisk får lån da mange unge boligkjøpere har fått penger som var myntet på vanskeligstilte personer.

Anonymous poster hash: 7e95a...c57

Du trenger ikke ha barn eller være ufør, og satsene for økonomisk vanskeligstilt er helt annerledes hos dem enn hva folk flest klarer seg med.

Får hun avslag så har hun tapt en time av livet sitt, får hun det innvilget så har hun leilighet innen kort tid. Hva er det å tape på å søke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 25 og har flere hundre tusen i formue, og egen leilighet.



Anonymous poster hash: 77b5e...9e3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er 25 og har flere hundre tusen i formue, og egen leilighet.

Anonymous poster hash: 77b5e...9e3

Hehe! Og dette klarte du selvsagt helt på egenhånd, ved å jobbe fra ung alder og ikke motta noen støtte fra foreldre?

(elsker parodien på KG-brukere her inne)

Anonymous poster hash: bc5e9...856

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Og dette klarte du selvsagt helt på egenhånd, ved å jobbe fra ung alder og ikke motta noen støtte fra foreldre?

(elsker parodien på KG-brukere her inne)

Anonymous poster hash: bc5e9...856

Jeg valgte å ta meg utdanning i stedet for å jobbe, tenkte det var mer langsiktig. Arvet den gamle utleieleiligheten til foreldrene mine. Pengene har jeg spart opp helt alene.

Anonymous poster hash: 77b5e...9e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ts kan ikke søke om kommunalt lån

Anonymous poster hash: 7e95a...c57

Jeg vedder 100 kroner i mot.

Anonymous poster hash: 01c5b...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at livet mitt har vært tungt og hardt og noe dritt, men jeg har kommet meg igjennom det så langt og lever enda, så nå må jeg bare fortsette å gjøre det beste ut av det.

Jeg er 34 år, og har ingen sparepenger eller BSU eller noen buffer.

Jeg har akkurat fått meg jobb og lurer på hvor mye jeg kan spare hver mnd, og hvor mye penger jeg burde klare å legge meg opp - ser ikke for meg at jeg kommer til å kjøpe bolig før jeg er nærmere 40 ihvertfall...

Får min første lønning i begynnelsen av februar (for det jeg har jobbet i januar) og om jeg lever nøktern klarer jeg å spare 10 000 i mnd.

Hvor lang tid tror dere jeg klarer å spare opp nok EK til en leilighet som koster 2 mill.

Jeg vil tjene 300 000 i året brutto.

Anonymous poster hash: 2cf7e...b8f

Hei!

Først og fremst vil jeg si at du virker sterk som har kommet deg gjennom det vanskelige i livet ditt. Herfra og fremover er det bare en vei: opp. Tommel opp for det :)

Så til saken. Hva jobber du med og tror du at du vil avansere i stillingen? Er det mulighet for videreutdannelse/etterutdannelse? Kan du ha en deltidsjobb?

Generelt sett er sparing noe som skjer over tid og hvis du klarer å spare kr. 10 000 i måneden så vil du i år kunne spare ca. 120 000 kr. Når det gjelder drømmen om en leilighet til kr. 2 millioner så kan det lønne seg å tenke litt over saken. Bor du i en større by? Kan du tenke å bo utenfor sentrum hvis du bor i en større by?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...