Gå til innhold

DVD + soner


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Hvitveis

Kjøpt flunkende ny MAC, og har kommet i den utrolige situasjonen at DVD-spilleren har satt seg fast i sone en etter at jeg fem ganger tidligere har forandret sone (som visstnok er en eller annen grense som jeg tydeligvis skulle vært klar over). Service sier det er min feil, jeg burde ha visst :evil:

Tips?

Er dette med sonefrie DVD'er på vei inn, evn. at DVD-spillerene blir sonefrie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg sier bare: Ønsker du å være forut for tida: IKKE kjøp MAC! 20 000 og ingen beskjed om dette :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur du får kjøpt en DVD som du kan putte inn i spilleren og bytte soner som du vil.

Sjekk med en elektro- eller databutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bytte programvare? Er det en mulighet?

Slv sitter jeg på PC og bruker et program hvor jeg selv bestemmer hvilken sone DVDen skal spilles i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Kjøpt flunkende ny MAC, og har kommet i den utrolige situasjonen at DVD-spilleren har satt seg fast i sone en etter at jeg fem ganger tidligere har forandret sone (som visstnok er en eller annen grense som jeg tydeligvis skulle vært klar over). Service sier det er min feil, jeg burde ha visst :evil:

Tips?

Sonen + antall ganger du har byttet sone, ligger i selve DVD-spillerens "firmware" (oppgraderbar programvare). Løsningen på problemet, er å oppgradere spilleren med firmware som ikke bryr seg om regionskodingen. Slik firmware lages av entusiaster, og er således ikke noe man kan få fra produsenten.

Du vil nesten garantert finne såkalt RPC1-firmware til din spiller her, men jeg vet ikke om selve flash-programmet som brukes til oppgraderingen fåes i Mac-versjon. I verste fall kan du ta ut spilleren og få en PC-bruker til å oppgradere den. Det vil gå helt greit.

Er dette med sonefrie DVD'er på vei inn' date=' evn. at DVD-spillerene blir sonefrie?[/quote']

Nei, det er ikke på vei inn i det hele tatt. Sonefrie DVD-spillere, enten de er til datamaskiner eller skal stå i stuen, er noe produsentene ikke har lov til å produsere ihht. lisensavtalen de må akseptere for å få lov til å lage noe som kan dekryptere DVD-plater overhodet.

Alt DVD-utstyr som produseres nå og som vil bli produsert i fremtiden, vil være "RPC2", dvs. regionkodet. Det var tillatt å produsere RPC1-utstyr helt i begynnelsen, men lisensvilkårene ble strammet inn.

Hvis du kjøper en sonefri spiller i butikken, er det fordi importøren eller butikken har modifisert den. Det er jo forsåvidt helt greit, ettersom de da fortsatt har garantiansvaret. Det er ikke vanskelig å finne slike spillere til stuebruk, men jeg har ikke sett noen selge slike til PC eller Mac.

Til slutt: Vær klar over at det kan ligge en ekstra sonebeskyttelse i DVD-avspillingsprogrammet, i tillegg til den i selve spilleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...