Gå til innhold

Ekstremt svetteproblem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ei jente i begynnelsen av 20-årene og sliter ekstremt med svette. Dette gjelder hovedsakelig under armene, men også føttene og ryggen. Dette er ekstremt sjenerende for meg og hemmer meg ganske mye i det daglige liv. Jeg trodde jeg svettet ganske normalt, men har skjønt at dette ikke er normalt. Vi har en "kleskode" på jobben som blant annet gjør at jeg ofte går i tettsittende skjorter. Jeg har ofte svetteringer som går laangt utenfor både armer og armhuler. Synes dette er utrolig vanskelig og er også ganske "legesky", så frister ikke mye å gå til legen for å snakke om dette... Men har vel innsett at dette er et så stort problem for meg at jeg må. Svetten setter seg i alle klær og jeg har prøvd alt av stop24, aluminiumsklorid og diverse andre produkter. Ikke noe fungerer :( dette skjer ikke kun når jeg er stresset men hele tiden. jeg ønsker helst ikke noe medisinsk inngrep men det finnes kanskje ingen vei utenom.. Er det noen snille sjeler ddr ute som har samme problem og har opplevd noe som virkelig fungerer? Tips mottas med takk!!

Anonymous poster hash: 34d3d...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har samme problem, og ingenting forløpig har funket. Aluminiumklorid gjorde satans vondt. Jeg har også prøvd yerka, og det funket bittelitt, men ikke spesielt fornøyd... Er så lei, klær blir ødelagt og det hemmer meg utrolig i hverdagen. Jeg slenger meg på innlegget ditt, håper det er greit- for jeg trenger også GODE råd!!!

Føler med deg forresten, kjipt å ha det sånn...



Anonymous poster hash: 1adb0...edc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Hei. Jeg er ei jente i begynnelsen av 20-årene og sliter ekstremt med svette. Dette gjelder hovedsakelig under armene, men også føttene og ryggen. Dette er ekstremt sjenerende for meg og hemmer meg ganske mye i det daglige liv. Jeg trodde jeg svettet ganske normalt, men har skjønt at dette ikke er normalt. Vi har en "kleskode" på jobben som blant annet gjør at jeg ofte går i tettsittende skjorter. Jeg har ofte svetteringer som går laangt utenfor både armer og armhuler. Synes dette er utrolig vanskelig og er også ganske "legesky", så frister ikke mye å gå til legen for å snakke om dette... Men har vel innsett at dette er et så stort problem for meg at jeg må. Svetten setter seg i alle klær og jeg har prøvd alt av stop24, aluminiumsklorid og diverse andre produkter. Ikke noe fungerer :( dette skjer ikke kun når jeg er stresset men hele tiden. jeg ønsker helst ikke noe medisinsk inngrep men det finnes kanskje ingen vei utenom.. Er det noen snille sjeler ddr ute som har samme problem og har opplevd noe som virkelig fungerer? Tips mottas med takk!!

Anonymous poster hash: 34d3d...6e8

Det finnes medisiner (tabletter) mot overdreven svette som du kan få foreskrevet av legen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke samme problem (bortsett fra om sommeren når gradestokken bikker 20 røde :P ), men er det ikke mulig å få/kjøpe skjorte i større størrelse? Jeg merker selv at det fort blir altfor klamt, dersom jeg ikke har nok luft mellom plagg og hud. Enkelte stoffer er også verre enn andre, både når det gjelder fukt og lukt.

Kanskje du kan prøve noe slikt: http://www.amazon.com/PURAX-PURE-PADS-Antiperspirant-30pcs/dp/B0013UY7XM

Selv synes jeg det ser litt ubehagelig ut, så kanskje du heller kunne laget dine egne, hvor du bruker vaskbare pads som du kan feste med trykknapper eller borrelås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ta en operasjon, endoskopisk thorakal sympatectomi (ETS) som hjelper mot håndsvette, ansiktssvette og i en tredjedel av tilfellene også under armene. For å få operasjon så må man enten ha hånd/ansiktssvette eller rødming. For føttene kan det faktisk opereres (om de ikke har slutta med det), lumbal sympatectomi. Du må for begge operasjoner få henvisning av fastlegen til Thoraxs-kirurgisk avdeling ved et større sykehus i landet.

Men operasjonen kan ha bivirkninger. Man kan få lav puls, problemer med å regulere kroppstemperaturen (hetetokter og frysetokter) og svetting på andre deler av kroppen.

Det er en medisin som virkelig kan hjelpe: Dridase.

Du må få det på resept av hudlege. Egazil er et liknende medikament som fastlegen kan skrive ut, men det er ikke alltid like effektivt.

Botox kan også brukes på armhulesvette (og hender/føtter).

Privatklinikker kan også forsøke å suge ut svettekjertlene i armhulen. Det er effektivt hos en del.

Man kan også operere bort svettekjertlene under armene på et offentlig sykehus, men det gir mye mer arr.

Anonymous poster hash: b57bc...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...