Gå til innhold

Bestemme fordi de betaler. Vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er vanlig at foreldre/familie som er med å betale bryllup skal være med å bestemme rundt planleggingen av bryllup?

Jeg har en svigermor som jeg ellers har et greit forhold til som ville være med å betale på bryllupet vårt. Dette er ikke noe vi forventer i det hele tatt. Mine foreldre og svigerfar hjelper også til.

Vi vil ha et enkelt bryllup med venner og familie, først og fremst fordi vi føler det er mest oss og også fordi vi ikke ønsker at det skal bli så dyrt for oss og de andre som betaler.

Svigermor er av typen som ikke synes det er et ordentlig bryllup før det er hvite duker, femretters middag og klassisk orkester. Da hun hørte om våre bryllupsplaner sa hun at hun ikke ønsket å hjelpe og betale bryllupet dersom vi skulle ha det så enkelt eller "shabby" som hun kalte det. Da sa vi at det er helt greit, og at vi ikke forventer at noen betaler.

Da ble hun sur, og sa at hun ville heller betale betraktelig mye mer dersom hun fikk være med å planlegge.

Jeg synes dette er veldig merkelig. Jeg har innlemmet henne i bryllupsplanene hele veien, og har også tatt råd og ideer fra henne, så hun har jo ingen grunn til å føle seg utelatt eller noe.

Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: 4f383...dd1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Jeg personlig ville bare sagt takk for tilbudet, men siden det er vår dag så vil vi ha det slik vi ønsker.

Vis altså takknemmelighet for at hun ønsker å bidra, men vis tydelig at dere velger å gjøre det på deres måte.

• Liker 8
Skrevet (endret)

Min mor har også en million ønsker om hvordan bryllup bør være, som ikke er i tråd med mine egne :-)

Vi planlegger etter hvordan vi ønsker å ha det, og så forteller jeg henne om tingene etter at de allerede er bestemt... hvor, når, hvor mange, hvem, hva slags catering osv...

Siden det da allerede er bestemt, så vet hun at hun ikke kan påvirke, og da prøver hun heller ikke, og blir også mer glad på mine vegne. Det er fantastisk!

EDIT: Hører jo med til historien at vi finansierer selv. Synes å bruke penger som pressmiddel til å få "viljen" sin IKKE er greit! Ikke la dere behandle som unger.

Endret av frysdog
  • Liker 1
Skrevet

Det er litt vanlig og var veldig vanlig før at de som betaler bestmmer.

Skrevet

Jeg tenker at det er din og din forlovedes dag, ikke sviger.

Hvis premissen for å betale for det er at det skal bli slik HUN vil ha det, så hadde jeg takket pent nei og fortsatt på egen hånd :)

Anonymous poster hash: 79b9a...1df
  • Liker 3
Skrevet

Jeg hadde takket nei til hjelp om jeg ikke fikk bestemme mitt eget bryllup.

Vi har fått hjelp, men de ønsker jo at vi skal ha det som VI ønsker og legger seg ikke opp i planleggingen.

Skrevet

Vi droppet å gjennomføre det slik vi ønsket aller mest pga familien. De ville betale halve hver, og hadde mye ønsker om hvem vi burde invitere m.m. Fant ut at det fikk ble en dag for hele familien og "ofret" oss derfor. Syntes det var helt greit der og da, men angrer i ettertid. Har ingen spesielt gode minner fra dagen, og syntes igrunnen det ble mest styr! Ville heller ha betalt selv, og reist bort bare oss to + forlovere :)

Skrevet

Blir helt feil. I slike tilfeller så betaler de ikke for å hjelpe økonomisk eller for å være snill. De betaler for å få egen vilje.

I noen tilfeller kan det være greit at det er avtaler knyttet til økonomiske bidrag, men det burde være avklart fra første stund.

• Liker 2
Skrevet

Godt å høre at det ikke bare er meg som synes dette er rart.

Som sakt er dette helt frivillig og vi forventer ingenting.

Jeg går som sakt gjerne til min svigermor hvis heg trenger hjelp med planlegging eller lurer på noe, så hun får jo absolutt muligheten til å påvirke bryllupet. Men hun ble virkelig sur da vi takket pent nei til bidrag fordi vi vil ha det enkelt. Og jeg ble egentlig litt såret siden hun snakket ned det vi har planlagt.

Hmm.. Får vel bare planlegge videre og håpe at hun godtar det etterhvert.

TS

• Liker 2
Skrevet

Den som betaler er den som bestemmer.

Ok, jeg synes jo egentlig det også er litt rart. Men her trenger hun jo ikke være med å betale dersom hun ikke ønsker det.

Synes du da det er noe å bli fornærmet for?

• Liker 1
Skrevet

Ok, jeg synes jo egentlig det også er litt rart. Men her trenger hun jo ikke være med å betale dersom hun ikke ønsker det.

Den som betaler bestemmer. Kjent konsept, ts.

Om du har bedt eller ikke bedt om hjelp er irrelevant: når folk tilbyr seg å betale så gjør de det alltid med en baktanke. Din svigermors baktanke? At du skulle føye henne? Nytt drømmebryllup (for henne)? Å føle seg rik? Viktig? Mektig? Gavmild? Alltid en baktanke. Kun hun vet hva den var.

Om din svigermor har eller ikke har grunn til å bli fornærmet er også irrelevant: å (late som) en blir fornærmet er en kjent hersketeknikk blant kvinner. Du må kontre den som du ville kontret en annen hersketeknikk, feks i arbeidslivet.

Anonymous poster hash: 8b872...b20

• Liker 1
Skrevet

takk men nei takk hadde jeg sagt

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke du skal bli fornærmet over at den som betaler gjerne vil ha et ord med i laget, nei.

Skrevet

Jeg synes ikke du skal bli fornærmet over at den som betaler gjerne vil ha et ord med i laget, nei.

Men hun trenger jo ikke betale!!

• Liker 4
Skrevet

Kan du ikke bare si at siden bryllupet ikke blir slik dere ønsker hvis hun skal betale så får dere betale selv? Ser ikke problemet helt.

Skrevet

Så si nei til penger derfra.

Gjest Sitronmelisse
Skrevet

Normalt går "det ordet med i laget" ut på å gi noen innspill på å prøve å holde kostnadene nede - og ellers holde viselig kjeft...

Skrevet

Normalt går "det ordet med i laget" ut på å gi noen innspill på å prøve å holde kostnadene nede - og ellers holde viselig kjeft...

Ikke min erfaring. Vet om mange som har måtte invitere flere fordi foreldrene betaler.

Skrevet (endret)

I stedet for å bli sur pga de som bidrar med penger for at det skal bli et bryllup mener de har noe de skulle ha sagt, så vil jeg be folk om å ta tanken på å si nei til slike pengegaver til etteretning.

Endret av Gjest

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...