Gå til innhold

Hjemme alene en helg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gammel var tennåringen din da han/ho var hejmme alene en hel helg mens du var 1,5 time unna? Vi skal på besøk i helga men tennåringen vår på 16 år og 9 mnd nekter å bli med, h*n skal vere hjemme alene, jeg blir igrunnen sittende å tenke på det om jeg er uansvarleg som la han gjøre det? Når var din tennåring hjemme alene en hel helg for 1 gang?

Anonymous poster hash: 9aeb2...578
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel var tennåringen din da han/ho var hejmme alene en hel helg mens du var 1,5 time unna? Vi skal på besøk i helga men tennåringen vår på 16 år og 9 mnd nekter å bli med, h*n skal vere hjemme alene, jeg blir igrunnen sittende å tenke på det om jeg er uansvarleg som la han gjøre det? Når var din tennåring hjemme alene en hel helg for 1 gang?

du tuller nå? Mange på 16 år bor for seg selv pga skole, tror det går greit hønemor!

Anonymous poster hash: 20812...135

• Liker 18
Skrevet

Babyen din er nesten 17 år!!! Ikke barsnliggjør tenåringen med å skrive alderen på den måten du gjør.

• Liker 18
Skrevet

Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 17. Så jeg regner med at det går helt fint.

• Liker 5
Skrevet

Nesten 17 år og dere stoler ikke på å la vedkommende være alene? Finnes vel ikke noe uansvarlig med at en på den alderen er alene hjemme, men mindre barnet har spesielle behov/funksjonshemninger som gjør at det ikke klarer å ta vare på seg selv.

• Liker 1
Skrevet

En snart 17-åring klarer helt fint å være hjemme alene ei helg. En 16-åring også..

(veldig mange, meg selv inkludert, må flytte på hybel og bo alene når de er ferdig med ungdomskolen for å gå på VGS, de klarer det de også).

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville tatt en vurdering basert på hvor moden tenåringen er, og hvilken omgangskrets vedkommende har. Noen 16-åringer klarer det helt fint, mens andre tar helt av og arrangerer hjemmefest så fort de har sjansen.

Med min 16-åring hadde det ikke vært noe spørsmål - antakelig ville helgen blitt brukt til å øve på å løse rubiks kube med bind for øynene.. (Gudene vet hvem h*n ligner på!)

• Liker 4
Skrevet

Da jeg var 14 var jeg og to venninener på telttur på en øy alene. Tror nok 16 åringen din klarer seg hjemme :)

• Liker 1
Skrevet

Ha ha ha, takk for mange gode og mange morsomme svar :) da vet jeg at jeg reiser uten at noen mener jeg er uansvarleg ;) Og ja jeg er hønemor, i dag er det umulig og ikke vere det:) tviler på at mitt barn vil sitte hjemme å løse oppgaver ol. gid hadde h*n gjort det ;) , h*n har mange gode venner og alt alt for sosial til å sitte hjemme en kveld:) satse på at det går bra:)

TS

Skrevet

Da jeg var 14 var jeg og to venninener på telttur på en øy alene. Tror nok 16 åringen din klarer seg hjemme :)

Det er mulig jeg er rar, men i mitt hode er det mindre "skummelt" som kan skje på telttur på en øy, enn hjemme alene. (Dersom andre vet at tenåringen er alene.)

I mitt hode er det at ungdommen bestemmer seg for å ha hjemme alene fest, som utarter seg mer enn planlagt fra ungdommens side. Mye skumlere. Evt. at større ungdommer finner ut at her er det en ungdom alene hjemme, og "kræsjer" "hjemme alene festen" som kanskje var at ungdommen som bor der hadde en venn på besøk. Enda skumlere.

Jeg tror jeg ville alliert meg med en nabo eller andre som kjenner ungdommen, og som ungdommen stoler på. Som ungdommen får vite at holder ett lite øye med hva som skjer, og som ungdommen kan kontakte dersom det skjer noe denne ikke liker. Sånn for at den som er hjemme alene skal kunne hente voksen støtte raskt og enkelt HVIS det trengs.

Mest sannsynlig går dette kjempefint! Og da kan jo naboen sitte rolig i sitt eget hus, og la ungdommen være i fred.

Anonymous poster hash: 76c89...ce2

• Liker 3
Skrevet

Babyen din er nesten 17 år!!! Ikke barsnliggjør tenåringen med å skrive alderen på den måten du gjør.

Det var for å poengtere at h*n er nærmere 17 enn 16, da er det lettere for foreldre å sammenligne, om det gjorde deg sint/sur/irritert/oppgitt osv.. so hopp ut av tråden å hopp inn på tråder som er like barske som deg..

Skrevet

Jeg var 12-13 og søstern var 14-15 når vi var alene hjemme. Foreldre mine var desidert lengre enn 1,5 time unna.

Dog hadde vi besteforeldre i byen som var tilgjengelig dersom det var noe.

Du kan jo i tilfellet be naboen om å holde ett øye med h*n?

• Liker 1
Skrevet

Det er mulig jeg er rar, men i mitt hode er det mindre "skummelt" som kan skje på telttur på en øy, enn hjemme alene. (Dersom andre vet at tenåringen er alene.)

I mitt hode er det at ungdommen bestemmer seg for å ha hjemme alene fest, som utarter seg mer enn planlagt fra ungdommens side. Mye skumlere. Evt. at større ungdommer finner ut at her er det en ungdom alene hjemme, og "kræsjer" "hjemme alene festen" som kanskje var at ungdommen som bor der hadde en venn på besøk. Enda skumlere.

Jeg tror jeg ville alliert meg med en nabo eller andre som kjenner ungdommen, og som ungdommen stoler på. Som ungdommen får vite at holder ett lite øye med hva som skjer, og som ungdommen kan kontakte dersom det skjer noe denne ikke liker. Sånn for at den som er hjemme alene skal kunne hente voksen støtte raskt og enkelt HVIS det trengs.

Mest sannsynlig går dette kjempefint! Og da kan jo naboen sitte rolig i sitt eget hus, og la ungdommen være i fred.

Anonymous poster hash: 76c89...ce2

Det er akkurat slike ting jeg er redd for..

Skrevet

Min var 14. Jeg var et par timers kjøretur unna på festival og drakk ikke alkohol bare sånn i tilfelle. Han var alene fra fredag morgen til søndag kveld.

Anonymous poster hash: 3598e...7a3
  • Liker 1
Skrevet

Det var for å poengtere at h*n er nærmere 17 enn 16, da er det lettere for foreldre å sammenligne, om det gjorde deg sint/sur/irritert/oppgitt osv.. so hopp ut av tråden å hopp inn på tråder som er like barske som deg..

Herregud, ta deg sammen, ingen skriver at barnet er 16 år og 9 mnd, hvis du ikke tåler å høre det, så hopp inn på tråder som er for ømfintlige folk som deg!

• Liker 1
Skrevet

Tror det er på tide å la ungdommen gjøre seg noen erfaringer, du skal forbedre h*n på livet, ikke skjerme h*n fra det.

Om snaut et år kan ungen dine flytte så langt vekk h*n bare vil, da vil du nok ønske at h*n har litt i bagasjen å rutte med! :-)

De trenger å øve, gå på snørra og oppleve mestringsfølelse!

Anonymous poster hash: fcb26...c0e

• Liker 2
Skrevet

Det er akkurat slike ting jeg er redd for..

Da snakker du med tennåringen din om det. Forsikre deg om at tenåringen er klar over at det er enkelte som krasjer "fester" dersom noen er alene hjemme, så det er kanskje lurt å være litt forsiktig. Han bør også vite at om noen krasjer hos han kan han ringe politiet uten at det vil få noen konsekvenser for ham, for det er ikke hans skyld.

Du bør også passe på at det er noen voksne han stoler på som kan komme på kort varsel dersom det er noe, ikke fordi det kommer til å skje noe, men fordi det er betryggende for dere begge.

Sørg for at han vet hvor sikringsskapet og stoppekranen er, bare i tilfelle.

Anonymous poster hash: ac52e...586

• Liker 2
Skrevet

Herregud, ta deg sammen, ingen skriver at barnet er 16 år og 9 mnd, hvis du ikke tåler å høre det, så hopp inn på tråder som er for ømfintlige folk som deg!

Jeg skrev at tennåringen er 16 år og 9 mnd, les en gang til!!! Det er jeg som er trådstarter så det blir veldig vanskelig å droppe ut av tråden allerede no..

• Liker 2
Skrevet

Da snakker du med tennåringen din om det. Forsikre deg om at tenåringen er klar over at det er enkelte som krasjer "fester" dersom noen er alene hjemme, så det er kanskje lurt å være litt forsiktig. Han bør også vite at om noen krasjer hos han kan han ringe politiet uten at det vil få noen konsekvenser for ham, for det er ikke hans skyld.

Du bør også passe på at det er noen voksne han stoler på som kan komme på kort varsel dersom det er noe, ikke fordi det kommer til å skje noe, men fordi det er betryggende for dere begge.

Sørg for at han vet hvor sikringsskapet og stoppekranen er, bare i tilfelle.

Anonymous poster hash: ac52e...586

Takk for godt svar, har allerede tatt den praten om ikke å informere på FB at man er hjemme alene, heldigvis besteforeldre 15 min unna, men jo det var lurt å fortelle om sikringsskap og stoppekran ol. Takk for godt svar :)

Skrevet

Takk for godt svar, har allerede tatt den praten om ikke å informere på FB at man er hjemme alene, heldigvis besteforeldre 15 min unna, men jo det var lurt å fortelle om sikringsskap og stoppekran ol. Takk for godt svar :)

Og oppvaskmaskin!

Den er utrolig nok litt viktig, for den måtte jeg ringe om en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...