Gå til innhold

100% jobb og deltidsstudie, hvordan gikk det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okei, jeg trenger masse råd og erfaringer.

Jeg jobber 100%, har dyr hjemme (bruker minst et par timer hver dag på dyra) og vurderer å søke høgskole til høsten igjen. Det er fem år siden jeg gikk ut av videregående, men har vært i jobb siden da. Nå vil jeg bli noe, ser ikke for meg en fremtid her jeg jobber nå.

Jeg må gå deltid, siden jeg trenger pengene jobben gir meg og skolen er 2,5 timer unna (mye kjøring, men mulighet til å overnatte). Men, jeg vet egentlig ikke hva deltid vil si, så jeg trenger å høre hvordan det gikk for deg.

Jeg vurderer noe innen helse eller økonomi. Sykepleier?

Anonymous poster hash: 0f72c...e57
Skrevet

Du må se på hvor mye oppmøte du må ha, jeg betalte ekstra (4000 i semesteret) for å kunne ta fjernundervisning og bare møte opp til skoleeksamen i desember og hjemmeeksamen til sommeren. Noe annet hadde ikke funket for meg, fordi med 100% arbeid og hund så hadde jeg ikke kunne møtte opp. Noen studier er samlingsbasert som betyr at en helg, el langhelg nå og da (usikker på om det er en i mnd eller hva, kan variere antar jeg), som et alternativ til fjernstudier.

Uansett så kan det være tungt, fordi når du er ferdig med jobb, middag, gå tur med hunden så må du sette deg ned å studere i to timer et par dager i uka, når du kanskje heller ville tatt et langt bad eller sett tv.

Det skader ikke å prøve, men det krever endel disiplin uansett hvilken måte for deltidsstudier du tenker på :) Høyskolen sier at deltidsstudie er likt 50% arbeid eller 19 timer i uka. For min del var dette ikke riktig, da jeg bruke vesentlig mindre tid, men dette var mitt 4. og 5. studieår innen et felt jeg er godt kjent med. Jeg anbefaler derfor å forberede deg på at det blir endel timer arbeid. Lykke til!

Skrevet

Jeg går to 100% studier og jobber ca 60%, har også dyr og pendler/reiser en del. Det går helt fint.

Anonymous poster hash: adbc7...33f

Skrevet

Du har ingen mulighet til dette. Bare se på timeplanen - 8 timer jobb + 2 timer dyr + 5 timer i bil = 15 timer. Da har du igjen 9 timer til alt det andre, og minimum 7 av dem går til søvn.

Anonymous poster hash: 7f278...672
  • Liker 1
Skrevet

Jeg går to 100% studier og jobber ca 60%, har også dyr og pendler/reiser en del. Det går helt fint.

Anonymous poster hash: adbc7...33f

Det kommer an på hva slags fagfelt, hvor mye oppmøte det og hvor enkelt man tar det. det finnes ingen fasit for det.

Anonymous poster hash: 9fd1f...c20

Skrevet

Jeg studerte i mange år fulltid samtidig som jeg jobbet 50%. Det gikk fint fordi jeg kun jobbet etter klokken 16 i ukedagene og heller lengre vakter i helgene. Jobbet turnus. Gjorde dette i nesten fire år før jeg fikk fulltidsjobb og jobbet og studerte 100%. Det kan være veldig slitsomt, men økonomisk var det verdt det. Rent studiemessig kunne jeg nok derimot tenkt meg å ha jobbet litt mindre slik at jeg fikk bedre tid til studiene og ikke var så sliten som jeg var. Dette gjaldt spesielt førsteåret jeg tok mastergraden min og jobbet 50%. Det var rimelig ganske tøft.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Har prøvd å kontakte skolen, for å høre hvor mye oppmøte det er - men jeg får ikke svar..

Jeg har tenkt til å søke sykepleie.

Du har ingen mulighet til dette. Bare se på timeplanen - 8 timer jobb + 2 timer dyr + 5 timer i bil = 15 timer. Da har du igjen 9 timer til alt det andre, og minimum 7 av dem går til søvn.

Anonymous poster hash: 7f278...672

Skrev jo i HI at jeg har mulighet til å overnatte når jeg må møte opp. Bare det ikke blir mange dager i strekk. Når det er skole må jeg også be om fri, men kan ikke jobbe 50%. Må jobbe minst 80, helst 100.

Har jo så lyst til å søke, men om det blir for mye - så har jeg ikke mulighet, vil helst avklare dette så jeg slipper hoppe av etter noen mnd..

Takk for svar, alt hjelper!

Anonymous poster hash: 0f72c...e57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...