Gå til innhold

Sykemelde meg?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor går grensen for dere for at dere sykmelder dere fra jobb?

Jeg har jobbet i 3 år nå, er utdannet som en form for lærer. Det siste året har jeg jobbet/studert oppmot 200 % tilsammen. I høst gråt jeg av ingenting, hadde en skikkelig tomhetsfølelse, og fant ikke glede i noe som helst. Jeg jobber litt mindre nå, ca 130 %, hvis jeg teller med studiene jeg går på. Jeg er sliten. Jeg kan sove 10 timer hver natt, men enda være helt utslitt. Jeg spiser sunt, og trener nok, så tror ikke det er det heller. Jeg ser mørkt på å gå på jobb, kan grue meg mye. Jeg trives egentlig på jobb, men akkurat nå er det et helv....e!

Jeg har tenkt på om jeg skal sykemelde meg, før jeg møter veggen. Men, så føles det som et nederlag, og for alt jeg vet så kommer jeg meg fint igjennom dette. Jeg har 3 forskjellige jobber, og 1 studie. Og det blir isåfall akutelt å bare sykemelde meg fra den ene jobben, pga økonomiske ting. De to andre jobbene er jeg frilans, og vet ikke hvor mye rettigheter jeg har egentlig, dessuten er ikke de så tunge. Jeg skal uansett til legen på fredag, og lurer på å ta opp dette med henne da..men, er litt usikker. Er redd for å fremstå som lat, og sånne ting...

Det hører med til historien at jeg har vært langt nede psykisk. Holdt på å ble lagt inn da jeg var 18-19(er 25 nå), var veldig deprimert og hadde mye angst. Jeg er bedre nå, men får perioder der det kommer sterkt tilbake. Er redd for å havne i en slik situasjon igjen hvis jeg bare kjører på så hardt som jeg har gjort.

Hva tenker dere jeg bør gjøre? Bør jeg tenke på sykemelding og diskutere det med legen min? Er det andre ting jeg kan gjøre for å få roa ned?

På forhånd, takk! :blomst:



Anonymous poster hash: fea72...c6f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er såpass tøft bør du først og fremst kutte ut studiene. Hvis du studerer og jobber med såpass høy belastning, så er det slik jeg ser det alltid det du har råd til å kutte som skal gå først. Søke permisjon eller sykemelde deg fra studiene til du kommer deg ovenpå. Jobben kan du stort sett gå hjem fra, studiene henger over deg i all fritid du har. Og ja, jeg snakker av egen erfaring.

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

I stedet for å sykemelde deg bør du heller først prøve å tenke over om du behøver alle disse tre jobbene for å få ting til å gå rundt økonomisk. Du bør også vurdere om du kan studere deltid, eller om du kan utsette studiene til denne kneiken din er over.

Jeg kjenner folk som har blitt sykemeldt på grunn at de har blitt helt overarbeida (ja, hun er lærer), og jeg kjenner folk som har gått helt på veggen av å både jobbe fulltid + studere.

Ikke ta på deg mer enn det du klarer. Det har du åpenbart gjort, og da må du kutte ned på ting før du går til legen.

Skrevet

Hvis det er såpass tøft bør du først og fremst kutte ut studiene. Hvis du studerer og jobber med såpass høy belastning, så er det slik jeg ser det alltid det du har råd til å kutte som skal gå først. Søke permisjon eller sykemelde deg fra studiene til du kommer deg ovenpå. Jobben kan du stort sett gå hjem fra, studiene henger over deg i all fritid du har. Og ja, jeg snakker av egen erfaring.

I stedet for å sykemelde deg bør du heller først prøve å tenke over om du behøver alle disse tre jobbene for å få ting til å gå rundt økonomisk. Du bør også vurdere om du kan studere deltid, eller om du kan utsette studiene til denne kneiken din er over.

Jeg kjenner folk som har blitt sykemeldt på grunn at de har blitt helt overarbeida (ja, hun er lærer), og jeg kjenner folk som har gått helt på veggen av å både jobbe fulltid + studere.

Ikke ta på deg mer enn det du klarer. Det har du åpenbart gjort, og da må du kutte ned på ting før du går til legen.

Hvis det er såpass tøft bør du først og fremst kutte ut studiene. Hvis du studerer og jobber med såpass høy belastning, så er det slik jeg ser det alltid det du har råd til å kutte som skal gå først. Søke permisjon eller sykemelde deg fra studiene til du kommer deg ovenpå. Jobben kan du stort sett gå hjem fra, studiene henger over deg i all fritid du har. Og ja, jeg snakker av egen erfaring.

Jeg føler ikke at jeg kan gå hjem fra jobben egentlig, det er det som er plagsomt. Når man jobber med det jeg gjør så henger det alltid over meg. Jeg tenker på ting jeg kan gjøre bedre, kanskje planlegge på en litt annen måte. Mens studiene blir nesten som en frisone for meg, noe jeg synes er givende og lærerikt. Jeg har allerede kutta et fag fra studiene, og jeg har ikke noe obligatorisk oppmøte, så jeg kan sitte hjemme å lese når jeg vil :) Jeg kan ikke kutte studiene pga økonomi. Jeg får stipend/lån fra lånekassen, og hvis det forsvinner så blir det vanskelig. Jeg vil heller ikke kutte en av jobbene i lengden, fordi det er 3 jobber jeg vil ha i fremtiden. Det er vanskelig å få seg en god jobb i mitt yrke, derfor må jeg holde fast på de. Er ikke noe alternativ å slutte helt egentlig.

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Nytter ikke å kun kutte 1 fag fra studiet når du er student + har 3 (!!!) jobber!! Det har ingen nevneverdig effekt når det er slik at du holder på å falle sammen. Da må du ta konsekvensene av det og kutte en eller to av jobbene. Man må innse sine begrensninger. Dessuten er det, beklager at jeg sier det, ikke gitt at du får jobbe med alle disse tre jobbene i fremtiden fordi du har jobb som det nå.

Jeg tror nok at du burde slutte i den jobben du ikke behøver.

Skrevet

Du sykemelder deg ikke - LEGEN sykemeldeer HVIS du er syk.

  • Liker 2
Skrevet

Nytter ikke å kun kutte 1 fag fra studiet når du er student + har 3 (!!!) jobber!! Det har ingen nevneverdig effekt når det er slik at du holder på å falle sammen. Da må du ta konsekvensene av det og kutte en eller to av jobbene. Man må innse sine begrensninger. Dessuten er det, beklager at jeg sier det, ikke gitt at du får jobbe med alle disse tre jobbene i fremtiden fordi du har jobb som det nå.

Jeg tror nok at du burde slutte i den jobben du ikke behøver.

Takk for svar forresten! :)

Greia er vel, jeg kan ikke kutte noe av det...pga økonomi! Jeg trenger alle 4 elementer for å få det til å gå i rundt. Og, jo, 2 av jobbene vet jeg at jeg får ha så lenge jeg lever! :) den siste er ganske sikker den også, men det liker jeg ikke like godt, så bryr meg ikke så hardt om det.

Skrevet

Du sykemelder deg ikke - LEGEN sykemeldeer HVIS du er syk.

Jeg skjønner det da! Jeg vet bare ikke om jeg skal ta det opp eller ikke med henne. Eller om jeg skal karre meg igjennom!

Skrevet

Jeg føler ikke at jeg kan gå hjem fra jobben egentlig, det er det som er plagsomt. Når man jobber med det jeg gjør så henger det alltid over meg. Jeg tenker på ting jeg kan gjøre bedre, kanskje planlegge på en litt annen måte. Mens studiene blir nesten som en frisone for meg, noe jeg synes er givende og lærerikt. Jeg har allerede kutta et fag fra studiene, og jeg har ikke noe obligatorisk oppmøte, så jeg kan sitte hjemme å lese når jeg vil :) Jeg kan ikke kutte studiene pga økonomi. Jeg får stipend/lån fra lånekassen, og hvis det forsvinner så blir det vanskelig. Jeg vil heller ikke kutte en av jobbene i lengden, fordi det er 3 jobber jeg vil ha i fremtiden. Det er vanskelig å få seg en god jobb i mitt yrke, derfor må jeg holde fast på de. Er ikke noe alternativ å slutte helt egentlig.

Jeg føler ikke at jeg kan gå hjem fra jobben egentlig, det er det som er plagsomt. Når man jobber med det jeg gjør så henger det alltid over meg. Jeg tenker på ting jeg kan gjøre bedre, kanskje planlegge på en litt annen måte. Mens studiene blir nesten som en frisone for meg, noe jeg synes er givende og lærerikt. Jeg har allerede kutta et fag fra studiene, og jeg har ikke noe obligatorisk oppmøte, så jeg kan sitte hjemme å lese når jeg vil :) Jeg kan ikke kutte studiene pga økonomi. Jeg får stipend/lån fra lånekassen, og hvis det forsvinner så blir det vanskelig. Jeg vil heller ikke kutte en av jobbene i lengden, fordi det er 3 jobber jeg vil ha i fremtiden. Det er vanskelig å få seg en god jobb i mitt yrke, derfor må jeg holde fast på de. Er ikke noe alternativ å slutte helt egentlig.

Hvis du ikke kan kutte studiene og får lån og stipend, hvorfor trenger du lån, og hvordan går det opp med grensen for omgjøring av lån? Om du tenker at du skal ha disse jobbene for resten av livet, må du finne en måte å håndtere jobbene på. Å studere i tillegg er ikke en strategi jeg tro er holdbart i lengden.

Skrevet

Muligens skive-bom, men kan det hende du lider litt av flink-pike-syndrom..?

Kjenner igjen meg selv som 25-åring, er 35 nå og har nå kommet over idéen på at jeg absolutt må være best i alt. Godt nok er ofte nettopp det, godt nok. (Dessuten hjalp med en leder som virkelig så MEG og var en god mentor over tid..)

Du skriver jo selv at du har holdt på 200 % i perioder, nå har 130 % - og er utslitt. Høres ikke ut som du er syk, men heller overbelastet, og ikke vil godta at du faktisk er et menneske med normale begrensniger du også.

Du MÅ ikke ha 3 jobber og studere samtidig. Slutt å tro at du som flink pike kan håndtere så fryktelig masse samtidig - kroppen din sier jo til deg at det er for mye..?

Håper faktisk ikke at du får noen sykemelding fra legen for dette, det synes jeg er å utnytte de gode ordningene vi i Norge har. (Med mindre det faktisk er for sent og du er over streken allerede, da trenger du det.) Slik du beskriver det selv virker det ikke som du er syk, kun overbelastet.

Du skriver at to av jobbene er frilans, hva med å være ærlig og si at du en periode fremover kan ta litt færre oppdrag, for å unngå å "gå på veggen"? Kanskje du i jobben du har som er mer fast, kan be om lavere %brøk en periode, for å frigjøre tid til studiene? (Regn litt på det - det er ikke sikkert du taper så mye som du tror)

Lykke til :)



Anonymous poster hash: a54de...f30
Skrevet

Muligens skive-bom, men kan det hende du lider litt av flink-pike-syndrom..?

Kjenner igjen meg selv som 25-åring, er 35 nå og har nå kommet over idéen på at jeg absolutt må være best i alt. Godt nok er ofte nettopp det, godt nok. (Dessuten hjalp med en leder som virkelig så MEG og var en god mentor over tid..)

Du skriver jo selv at du har holdt på 200 % i perioder, nå har 130 % - og er utslitt. Høres ikke ut som du er syk, men heller overbelastet, og ikke vil godta at du faktisk er et menneske med normale begrensniger du også.

Du MÅ ikke ha 3 jobber og studere samtidig. Slutt å tro at du som flink pike kan håndtere så fryktelig masse samtidig - kroppen din sier jo til deg at det er for mye..?

Håper faktisk ikke at du får noen sykemelding fra legen for dette, det synes jeg er å utnytte de gode ordningene vi i Norge har. (Med mindre det faktisk er for sent og du er over streken allerede, da trenger du det.) Slik du beskriver det selv virker det ikke som du er syk, kun overbelastet.

Du skriver at to av jobbene er frilans, hva med å være ærlig og si at du en periode fremover kan ta litt færre oppdrag, for å unngå å "gå på veggen"? Kanskje du i jobben du har som er mer fast, kan be om lavere %brøk en periode, for å frigjøre tid til studiene? (Regn litt på det - det er ikke sikkert du taper så mye som du tror)

Lykke til :)

Anonymous poster hash: a54de...f30

Jeg vet ikke om jeg har gjort meg helt forstått egentlig...

De to frilansjobbene betyr ikke at jeg jobber her og der av og til. Det er to faste dager i uken, problemet der er at jeg tror ikke det er noe ordning om at jeg kan sykmelde meg i de jobbene, derfor må jeg bare gjøre de.

Det siste jobben er bare 20 %, men kanskje den som henger mest over meg, og som jeg gruer meg aller mest til. Den er i kommunen.

Og jeg vil absolutt ikke snylte på godene vi har her i Norge, det er jo derfor jeg synes det er vanskelig dette her. Hvor går grensen min..osv.. Bør man ikke heller få sykmeldt seg FØR man går over grensen? Istedet for å plutselig må være sykmeldt et helt år eller mer, fordi man møtte veggen? Er det bare jeg som tenker sånn?

Skrevet

Er du syk da? Det kommer ikke frem av innlegget ditt, bare at du er sliten pga for mye å gjøre. Man kan ikke sykmeldes for å få litt pause fra jobb, man får det fordi man er syk. Trenger du en pause, kan du ta ut ferie, ulønnet permisjon eller kutte ut en av jobbene. Skjønner at du vil beholde dem for å være sikret jobb i fremtiden, men noen ganger må man ta kjipe valg.

Anonymous poster hash: 72c95...3cf

  • Liker 1
Skrevet

Er du syk da? Det kommer ikke frem av innlegget ditt, bare at du er sliten pga for mye å gjøre. Man kan ikke sykmeldes for å få litt pause fra jobb, man får det fordi man er syk. Trenger du en pause, kan du ta ut ferie, ulønnet permisjon eller kutte ut en av jobbene. Skjønner at du vil beholde dem for å være sikret jobb i fremtiden, men noen ganger må man ta kjipe valg.

Anonymous poster hash: 72c95...3cf

Jeg har hodepine og migrene omtrent hele tiden. Har hodepine ca hver dag, og migreneanfall ca 1 gang i uken. Vet at det kommer av stress og for mye å gjøre.

Skrevet

Jeg har hodepine og migrene omtrent hele tiden. Har hodepine ca hver dag, og migreneanfall ca 1 gang i uken. Vet at det kommer av stress og for mye å gjøre.

Beklager misforståelsen ang frilans-jobbene.

Synes fortsatt det høres ut som om det er på tide å lytte til kroppen og ta inn over seg at 130 - 200 % faktisk er for mye.

Hvis du fortsetter slik du gjør nå, virker du jo ganske sikker på at du kommer til å gå på veggen, og bli sykmeldt over lengre tid. En lengre sykemelding da vil du kanskje i ettertid tenke at var "selvforskyldt", fordi du ikke lyttet til kroppen din?

Så nei - det er ikke bedre å sykemelde seg FØR du går over grensen, når du så soleklart vet hva som er problemet, og faktisk kan unngå det. Det fleste av oss er ikke overmennesker som kan jobbe 130-200% uten at det får konsekvenser.

Uansett - ditt liv, og dine valg - som du må ta ansvar for selv.

Anonymous poster hash: a54de...f30

Skrevet

Beklager misforståelsen ang frilans-jobbene.

Synes fortsatt det høres ut som om det er på tide å lytte til kroppen og ta inn over seg at 130 - 200 % faktisk er for mye.

Hvis du fortsetter slik du gjør nå, virker du jo ganske sikker på at du kommer til å gå på veggen, og bli sykmeldt over lengre tid. En lengre sykemelding da vil du kanskje i ettertid tenke at var "selvforskyldt", fordi du ikke lyttet til kroppen din?

Så nei - det er ikke bedre å sykemelde seg FØR du går over grensen, når du så soleklart vet hva som er problemet, og faktisk kan unngå det. Det fleste av oss er ikke overmennesker som kan jobbe 130-200% uten at det får konsekvenser.

Uansett - ditt liv, og dine valg - som du må ta ansvar for selv.

Anonymous poster hash: a54de...f30

Ja, jeg vet iallefall at jeg ikke skal studere noe til høsten! :)

Kanskje jeg klarer meg igjennom denne våren, hvis jeg er flink til å benytte fritiden min til noe positivt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...