Gå til innhold

Oppsigelse av leietakere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sa opp leietakerne i leiligheten min i desember. Har studert ute og flytter hjem igjen nå i februar, og trenger da leiligheten.

Vi har en gjensidig oppsigelsesid på tre måneder og iom. at jeg da sa dem opp i slutten av desember, skal jeg overta leiligheten 1. april.

Jeg fikk svar tilbake av leietakerne at de "ikke kan akseptere dette". De planla å flytte ut uansett tre måneder senere og må da finne et annet sted for kortidsleie i mellomtiden, samt at de planla en lengre reise for å treffe familien rundt utflyttelsestidspunktet.

Synes egentlig ikke dette er mitt problem. Jeg måtte si opp leiligheten min i utlandet nå nylig og vil bo hos foreldre inntil oppsigelsestiden på min egen leilighet er omme - man justerer jo.

Jeg skrev epost tilbake og informerte om gjensidig oppsigelsestid og at jeg dessverre må ha leiligheten på dette tidspunktet. Jeg skrev også en formell kopi og sendte i posten så de har dobbelt opp.

Etter dette har jeg ikke fått noe svar. Hun har jo mottatt oppsigelse både via post og epost men jeg vet ikke om jeg skal mase på en bekreftelse på at de faktisk har akseptert eller gå utifra det?
De var aldri vanskelige leietakere s
å jeg ser ikke for meg at en utkastelsesprosess måtte forekomme, men om det så er tilfelle at de motsetter seg vil jeg gjerne informeres om det så jeg kan tilrettelegge meg etter det.

Men nå har jeg allerede presisert to ganger at 1.april er datoen...skal jeg kunne gå utifra det?

Anonymous poster hash: eaa0c...102
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ditt på det tørre. Jeg ville skrevet en mail og skrevet at "da dere ikke ha svart på min henvendelse så regner jeg med at oppsigelsen er tatt til etteretning."

• Liker 10
Skrevet

Da henvender du deg til Husleietvistutvalget med saken din imorgen. Ta med deg utskrifter av korrespondansen. Du har ditt på det tørre.

Anonymous poster hash: 45d17...5f3
  • Liker 3
Skrevet

Du har sagt dem opp, dem motstrider oppsigelsen. Da må vel du evnt gå til rettslige skritt for å få dem kastet ut. For selv om dere har gjensidig oppsigelsesfrist, så kan leietager motsette seg oppsigelse hvis dem har grunn til det.

Feks har utleiere opplevd at leietager har fått beholde leilighet fordi leietager hadde større behov for den enn utleier.

Det hjelper ikke at du prøver å si dem opp flere ganger, dem har svart på oppsigelsen. så da er det du som enten må godta at dem blir boende, eller du kan gå til sak mot dem, for å få dem utkastet. Det vil vel ta mye lengre tid, enn å vente til dem flytter frivillig 3 måneder senere.

• Liker 1
Skrevet

De høres litt naive ut :)

Du har gjort alt riktig i hvertfall. Selvsagt spiller det ingen rolle hvilke planer deltar, skal de reise bort på det tidspunktet må de jo flytte ut litt tidligere, men betale leie til 1. April.

Håper det ordner seg.

• Liker 2
Skrevet

Du har sagt dem opp, dem motstrider oppsigelsen. Da må vel du evnt gå til rettslige skritt for å få dem kastet ut. For selv om dere har gjensidig oppsigelsesfrist, så kan leietager motsette seg oppsigelse hvis dem har grunn til det.

Feks har utleiere opplevd at leietager har fått beholde leilighet fordi leietager hadde større behov for den enn utleier.

Det hjelper ikke at du prøver å si dem opp flere ganger, dem har svart på oppsigelsen. så da er det du som enten må godta at dem blir boende, eller du kan gå til sak mot dem, for å få dem utkastet. Det vil vel ta mye lengre tid, enn å vente til dem flytter frivillig 3 måneder senere.

Svaret de ga der hun sa de "ikke aksepterte", utdypet hun hvorfor og avsluttet med at hun håpet vi kunne komme til enighet om et annet utflytningstidspunkt. Da svarte altså jeg at noe senere enn 1.april ikke var mulig.

Så slik jeg leser det handlet det mer om at de helst ville ha en annen dato, men at de selvsagt forstår det når jeg presiserer at det ikke er mulig.

Jeg tror jeg skriver som Zereta foreslår, og ber om en bekreftelse for at jeg ikke må ta saken videre.

Jeg har sjekket ift. utkastelse steg for steg og det er fortsatt mulig på to måneder.

• Liker 1
Skrevet

Går hun til Husleietvistutvalget imorgen så skal det ikke ta så lang tid nei.

Skrevet

Hvis hun ikke flytter ut og vasker og slikt, så bytter du lås og bruker depositumet på å kaste tingene deres og vaske leiligheten som de sikkert da ikke har gjort.

Anonymous poster hash: 7f1eb...e5b
  • Liker 1
Skrevet

DE!

Hvis hun ikke flytter ut og vasker og slikt, så bytter du lås og bruker depositumet på å kaste tingene deres og vaske leiligheten som de sikkert da ikke har gjort.

Dette er ulovlig. Det er ikke slik man håndterer et problem.

Anonymous poster hash: 24481...589

• Liker 6
Skrevet

Dette er ikke lov, jeg kan ikke uten videre skifte lås.

TS

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke lovlig.

Skrevet

Det er kun namsmannen som kan kaste ut og bytte lås. Dette til info til dere som oppfordrer TS til å gjøre lovbrudd.

Anonymous poster hash: 41fef...afc
  • Liker 4
Skrevet

Du har nå ditt på det tørre hvertfall, du har gjort alt riktig. Gjør det som du tenker nå så burde det jo gå seg til. Hvis de er vanskelige så kontakt husleietvistutvalget.

Anonymous poster hash: 92fd5...8a0
  • Liker 1
Skrevet

Du har nå ditt på det tørre hvertfall, du har gjort alt riktig. Gjør det som du tenker nå så burde det jo gå seg til. Hvis de er vanskelige så kontakt husleietvistutvalget.

Anonymous poster hash: 92fd5...8a0

Jeg kommer nok til å sende en epost for å se hvordan det ligger an.

Holdningen min var faktisk å hjelpe dem litt - jeg sa faktisk at dersom de ville flytte ut tidligere pga. reisen deres kunne vi ordne det slik at de ikke betalte hele oppsigelsestiden. Skulle vel tro at dersom de ville benytte seg av dette ville de si noe...

TS

Gjest Blondie65
Skrevet

Du skal ikke be om bekreftelse på at datoen er grei. Du skal derimot bekrefte daten og gjøre oppmerksom på at dersom de ikke har flyttet fra leiligheten inkludert utvaskinng innen 1.april vil du gå til rettslige skritt for å overta leiligheten.

Skrevet

Du skal ikke be om bekreftelse på at datoen er grei. Du skal derimot bekrefte daten og gjøre oppmerksom på at dersom de ikke har flyttet fra leiligheten inkludert utvaskinng innen 1.april vil du gå til rettslige skritt for å overta leiligheten.

Jeg skal ikke be om deres tillatelse for å overta leiligheten, men jeg vil gjerne ha bekreftelse på hvorvidt de fortsatte motsetter seg eller om de har akseptert at dette er tilfelle utifra min siste epost.

Dersom jeg må ha en utkastelsesprosess er det greit å vite det tidlig. Dersom jeg ikke skal ha det, sparer det meg noe stress å ha en mindre ting å tenke på.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg skal ikke be om deres tillatelse for å overta leiligheten, men jeg vil gjerne ha bekreftelse på hvorvidt de fortsatte motsetter seg eller om de har akseptert at dette er tilfelle utifra min siste epost. Dersom jeg må ha en utkastelsesprosess er det greit å vite det tidlig. Dersom jeg ikke skal ha det, sparer det meg noe stress å ha en mindre ting å tenke på. Anonymous poster hash: eaa0c...102

Ja, men du har en gyldig oppsigelse, og du skal ikke be dem bekrefte at de skal flytte, du skal konstatere at oppsigelsen er gyldig og at seneste flyttedato er 31.3., du forventer at de er flyttet da, ellers blir det foretatt rettslige skritt.

Skrevet

Ja, men du har en gyldig oppsigelse, og du skal ikke be dem bekrefte at de skal flytte, du skal konstatere at oppsigelsen er gyldig og at seneste flyttedato er 31.3., du forventer at de er flyttet da, ellers blir det foretatt rettslige skritt.

Jeg forstår at oppsigelsen er gyldig, det er ikke poenget. Poenget er at dersom de fortsatt motsetter seg oppsigelsen og jeg vil bli tvunget til å foreta rettslige skritt, så vil jeg gjerne vite det.

Jeg vil også gjerne vite det om de aksepterer dette og jeg kan forvente at de er ute i april.

Hva som er rett og galt spiller ikke så stor rolle her. Ja, jeg har rett til å kaste dem ut. Men de kan likevel nekte og selv om jeg har retten på min side, blir det hele min jobb og mitt stress. Slik er det nå engang som utleier - folk skal ha tak over hodet og selv som student med lav inntekt blir jeg regnet som den med 'makten' her og den som tydeligvis har råd til å vente to måneder på at de pakker sammen sakene og drar.

Jeg har allerede konstatert at oppsigelsen er gyldig. Så ja, jeg vil bekrefte at de faktisk vil flytte. Ikke fordi det er opp til dem, men fordi jeg gjerne vil vite om jeg skal forberede meg på å ta rettslige skritt.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg forstår at oppsigelsen er gyldig, det er ikke poenget. Poenget er at dersom de fortsatt motsetter seg oppsigelsen og jeg vil bli tvunget til å foreta rettslige skritt, så vil jeg gjerne vite det.Jeg vil også gjerne vite det om de aksepterer dette og jeg kan forvente at de er ute i april. Hva som er rett og galt spiller ikke så stor rolle her. Ja, jeg har rett til å kaste dem ut. Men de kan likevel nekte og selv om jeg har retten på min side, blir det hele min jobb og mitt stress. Slik er det nå engang som utleier - folk skal ha tak over hodet og selv som student med lav inntekt blir jeg regnet som den med 'makten' her og den som tydeligvis har råd til å vente to måneder på at de pakker sammen sakene og drar. Jeg har allerede konstatert at oppsigelsen er gyldig. Så ja, jeg vil bekrefte at de faktisk vil flytte. Ikke fordi det er opp til dem, men fordi jeg gjerne vil vite om jeg skal forberede meg på å ta rettslige skritt. Anonymous poster hash: eaa0c...102

Mennesker som er så dumme at de tror at de kan diskutere en oppsigelse, kommer aldri i verden til å bekrefte en dato til deg og dessuten bruker du mye energi på en bekreftelse som mest sannsynlig er helt utopisk. Det er mye bedre å fortelle dem at du forventer at de flytter for ellers må de forvente rettslige skritt. Jeg tror ikke du kan foreta deg et eneste rettslig skritt før du vet at de ikke vil flytte - det eneste de trenger å gjøre er å trenere denne bekreftelsen. Ut fra deres ståsted er det verste de kan gjøre nettopp å bekrefte flyitting i håp om at du da holder fred litt lenger.

Derfor mener jeg at du skal fortelle dem at deres bekreftelse er helt uinteressant for deg:

oppsigelsestiden gjelder, de har å flytte ellers blir det foretatt rettslige skritt. Et slikt varsel om rettslige skritt er også en start på den rettslige prosessen.

Skrevet

Det er greit at du har rett til å si opp leietakerene dine, men det er visse krav til oppsigelsens innhold for at den skal være gyldig. Bl.a. må den være skriftlig (og ofte når det kreves er ikke e-post nok, men jeg ikke praksis). Oppsigelsen må innholde en begrunnelse og den må opplyse om klagefristen på en mnd.

https://lovdata.no/artikkel/oppsigelse_av_leieforhold/77

Når det gjelder rettslige skritt for å få leietakerene kastet ut, så kan ikke dette startes opp før du har et såkalt tvangskraftig tvangsgrunnlag. Du må ha en klausul i leiekontrakten om at de kan kastes ut ved kontraktsbrudd med henvisning til tvangsfullbyrdelsesloven para 13-2 og oppsigelsestiden, 3 mnd etter gyldig oppsigelse, må være utløpt. Da kan du sende varsel om at de vil bli kastet ut og vente to uker før du sender begjæring til namsmannen.

Mao - veldig lurt å holde seg til standardskjema på leiekontrakter, oppsigelser osv, og være medlem av Huseiernes landsforbund.

Det er nesten så jeg anbefaler deg å la dem være tre mnd ekstra hvis de uansett betaler leien. Om du må kaste dem ut er det mye styr, uvennskap som kan gjøre det vanskeligere å få betaling og du sparer ikke mye tid uansett siden prosessen tar minst 1,5 mnd.

Anonymous poster hash: ad036...dae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...