Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 22 år, 165 cm og veier 57kg. Planen er å gå ned 7 kilo til sommeren. Jeg har regnet ut mengde kalorier jeg bør ligge på mtp aktivitetsnivå, høyde og vekt, og det kom på 1150 kcal pr dag.

Problemet mitt er at jeg sliter med å finne ut hva jeg skal spise. Jeg sliter med å finne mettende matvarer med lavt kaloriinnhold og jeg sliter som en hund når det kommer til søtsug. Har holdt meg i litt over en uke nå uten å sprekke på godis, men det er utrolig hardt.

Kuttet ut alt av godis, junk food og pizza.

Noen som har noen tips til enkle gode måltider? Frokost, lunsj, middag, kvelds, mellommåltid.

Nå går det mye i havregryn, rugsprø, egg og supper...

Hjelp meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet jeg ikke hva slags kroppsform du har, men med 50kg og 165cm får du en BMI som nesten tilsvarer undervektig??

Anonymous poster hash: 2d34d...037
  • Liker 3
Skrevet

Nå vet jeg ikke hva slags kroppsform du har, men med 50kg og 165cm får du en BMI som nesten tilsvarer undervektig??

Anonymous poster hash: 2d34d...037

Jeg har en del overflødig fett på lår, rumpe og rundt hoftene. Jeg har kroppsform som en ompa lompa om det sier deg noe :fnise:

Skrevet

Ingen ??

Skrevet

Jeg har en del overflødig fett på lår, rumpe og rundt hoftene. Jeg har kroppsform som en ompa lompa om det sier deg noe :fnise:

Jeg har sett t deg og du er nydelig som du er. Synd du vil sulte deg så mye ned så flott som du ser ut.

Anonymous poster hash: 28aef...338

Skrevet

Overflødig fett, når du veier under 60kg! Herremin, det er ikke meninga at voksne mennesker skal veie 50kg..

Anonymous poster hash: 0a987...918

• Liker 2
Skrevet

Hva trener du? Kaloriunderskuddet du har tenkt å gå på er egentlig alt for lavt. Hvis du skriver hva du trener og hvor ofte kan jeg heller prøve å hjelpe deg, men å sulte deg er ingen god ide. Følelsen av søtsug kan også komme av at du spiser for lite/ ikke får i deg viktige næringsstoffer.

Anonymous poster hash: bdaaf...63d
Skrevet

Jeg lurer på det samme! Er 6 cm høyere, men veier ca det samme. Har ikke så høy BMI, men som deg har jeg endel (mye) overflødig fett- spesielt på magen og hoftepartiet(lovehandles;)). Håper du får noen gode svar :)

Anonymous poster hash: 25e84...bc5
Skrevet

viewer-21_511a3293e087c3299cd06db1.jpg

Drit i vekt og begynn heller med måling. Legg vekt på masse proteiner og tren styrke så blir du nok fornøyd :)

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hva trener du? Kaloriunderskuddet du har tenkt å gå på er egentlig alt for lavt. Hvis du skriver hva du trener og hvor ofte kan jeg heller prøve å hjelpe deg, men å sulte deg er ingen god ide. Følelsen av søtsug kan også komme av at du spiser for lite/ ikke får i deg viktige næringsstoffer.

Jeg er i så og si ingen aktivitet. Tar meg en gåtur 3 ganger i uken kanskje.Går på skole, så der er det åpenbart mye sitting. Har ingen motivasjon til å begynne å trene skikkelig. Tror nok søtsuget kommer av at jeg har spist så utrolig mye sukker opp igjennom og plutselig stoppet.

Føler ikke kalorimengden er for lav, for jeg føler meg mett gjennom hele dagen. Siste måltid inntas i 19 tiden og da har jeg spist jevnt med små "sunne" (tror de er sunne i alle fall) måltider hele dagen.

Kaloriene fordeler jeg slik

Frokost: 300 kcal

Lunsj: 350 kcal

Middag: 350 kcal

Kvelds: ca 200 kcal

Er jeg underskudd tar jeg meg et mellommåltid på resterende kalorier som er igjen.

Endret av Alja
Skrevet

viewer-21_511a3293e087c3299cd06db1.jpg

Drit i vekt og begynn heller med måling. Legg vekt på masse proteiner og tren styrke så blir du nok fornøyd :)

Måler i tillegg til vekt :) Syntes vekt og bmi bare er tøv, men ok med en pekepinn :)

Skrevet

Jeg har sett t deg og du er nydelig som du er. Synd du vil sulte deg så mye ned så flott som du ser ut.

Anonymous poster hash: 28aef...338

Det er jo noe med det å ikke være fornøyd med seg selv dessverre. Takk for fine ord, men jeg ser noe helt annet i speilet, og det er hva jeg føler og syntes som teller :vetikke:

Skrevet

Det høres ut som du har en perfekt vekt allerede, men at det med vekt og kropp bekymrer deg. Kanskje du skulle snakke med noen?

• Liker 2
Skrevet

Jeg er i så og si ingen aktivitet. Tar meg en gåtur 3 ganger i uken kanskje.Går på skole, så der er det åpenbart mye sitting. Har ingen motivasjon til å begynne å trene skikkelig. Tror nok søtsuget kommer av at jeg har spist så utrolig mye sukker opp igjennom og plutselig stoppet.

Føler ikke kalorimengden er for lav, for jeg føler meg mett gjennom hele dagen. Siste måltid inntas i 19 tiden og da har jeg spist jevnt med små "sunne" (tror de er sunne i alle fall) måltider hele dagen.

Kaloriene fordeler jeg slik

Frokost: 300 kcal

Lunsj: 350 kcal

Middag: 350 kcal

Kvelds: ca 200 kcal

Er jeg underskudd tar jeg meg et mellommåltid på resterende kalorier som er igjen.

Motivasjonen for å trene kan jo være at du vil bli fornøyd med deg selv! :) Hvis du i utgangspunktet er helt utrent er det ikke mye som skal til for og få en forandring. 20 min hjemmetrening tre ganger i uken kan være nok, pluss at du kanskje kan jogge litt istedenfor å gå på turer. Hvis hverdagen din er veldig stillesittende vil dette ha en negativ påvirkning på forbrenningen din, og du bør trene litt for å opprettholde en god helse. Hvis du søker på funkygine på instagram har hun mange gode øvelser man kan gjøre hjemme forresten.

Når det gjelder søtsuget ditt er mager vaniljekesam et godt tips, det er både søtt, sunt og godt, og veldig godt sammen med bær! Sukrin kan du også bruke som søtning istedenfor sukker. Det er ikke sunt i mine øyne å nekte seg alt søtt(psykisk), hvis du er veldig flink med kostholdet i ukedagene skader det ikke å unne seg en liten godbit på lørdagen. MEN du må passe på at det ikke sklir ut sånn at du spiser opp hele underskuddet ditt på en dag:)

Tips til måltider:

Frokost: gresk yoghurt, mager kesam, havregrøt, havregryn med melk og usukret syltetøy/bær, omelett, knekkebrød med sunt kjøttpålegg, smoothie av frukt og bær

Lunsj: speltlomper med salat og kalkunfilet, rundstykker av havregryn, salat med egg/kylling/laks, omelett, cottage cheese med bær, knekkebrød med avocado

Middag: Er så mye forskjellig man kan lage til middag, men jeg anbefaler å kutte ut kjøttdeig med reint magert kjøtt, eventuelt bruke karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig. Du bør også velge sunne karbohydrater, ikke vanlig ris og mye potet, pasta er heller ikke ideelt og det metter heller ikke særlig lenge. Spis heller masse grønne grønnsaker, det kan du spise ganske mye av før det blir noe særlig kalorier. kriweb.no har mange gode og sunne middager.

Kvelds: her kan du jo velge noe av det som står på frokost, eventuelt kutte opp grønnsaker og lage dip av magerkesam.

Tips: selvom frukt er sunt inneholder mye av den druesukker og masse karbohydrater, så dette også må begrenses hvis man skal ha et så strengt kosthold.

Her er forresten en kostholdsplan jeg har lånt av fitfocuse.blogg.no der er det også en del tips.

1718921-7-1421358478327.jpg

Skrevet

Motivasjonen for å trene kan jo være at du vil bli fornøyd med deg selv! :) Hvis du i utgangspunktet er helt utrent er det ikke mye som skal til for og få en forandring. 20 min hjemmetrening tre ganger i uken kan være nok, pluss at du kanskje kan jogge litt istedenfor å gå på turer. Hvis hverdagen din er veldig stillesittende vil dette ha en negativ påvirkning på forbrenningen din, og du bør trene litt for å opprettholde en god helse. Hvis du søker på funkygine på instagram har hun mange gode øvelser man kan gjøre hjemme forresten.

Når det gjelder søtsuget ditt er mager vaniljekesam et godt tips, det er både søtt, sunt og godt, og veldig godt sammen med bær! Sukrin kan du også bruke som søtning istedenfor sukker. Det er ikke sunt i mine øyne å nekte seg alt søtt(psykisk), hvis du er veldig flink med kostholdet i ukedagene skader det ikke å unne seg en liten godbit på lørdagen. MEN du må passe på at det ikke sklir ut sånn at du spiser opp hele underskuddet ditt på en dag:)

Tips til måltider:

Frokost: gresk yoghurt, mager kesam, havregrøt, havregryn med melk og usukret syltetøy/bær, omelett, knekkebrød med sunt kjøttpålegg, smoothie av frukt og bær

Lunsj: speltlomper med salat og kalkunfilet, rundstykker av havregryn, salat med egg/kylling/laks, omelett, cottage cheese med bær, knekkebrød med avocado

Middag: Er så mye forskjellig man kan lage til middag, men jeg anbefaler å kutte ut kjøttdeig med reint magert kjøtt, eventuelt bruke karbonadedeig eller kyllingkjøttdeig. Du bør også velge sunne karbohydrater, ikke vanlig ris og mye potet, pasta er heller ikke ideelt og det metter heller ikke særlig lenge. Spis heller masse grønne grønnsaker, det kan du spise ganske mye av før det blir noe særlig kalorier. kriweb.no har mange gode og sunne middager.

Kvelds: her kan du jo velge noe av det som står på frokost, eventuelt kutte opp grønnsaker og lage dip av magerkesam.

Tips: selvom frukt er sunt inneholder mye av den druesukker og masse karbohydrater, så dette også må begrenses hvis man skal ha et så strengt kosthold.

Her er forresten en kostholdsplan jeg har lånt av fitfocuse.blogg.no der er det også en del tips.

1718921-7-1421358478327.jpg

Tusen hjertelig takk for hjelpen! Setter utrolig pris på tipsene. Speltlomper og omelett skal jeg definitivt prøve ut:-)

Gjest Runforit
Skrevet

Om du sulter deg selv på under 1200 kcal om dagen så blir du bare en mindre, men like dvask versjon av deg selv. Om målet er en mer fit kropp med lavere fettprosent så burde du heller fokusere på 3 økter med f.eks et helkroppsprogram i uka. Da vil du få en stram og veltrent kropp.

Selv om du ikke føler deg sulten så betyr ikke det at kroppen får nok næring. Det er en grunn til at anorektikere kan gå dager uten mat...

• Liker 3
Skrevet

Jeg er langt i fra en anoretiker, grunnen til at jeg ikke er sulten vil jeg tro er fordi jeg velger mettende matvarer med lite kalorier.

Planen er å begynne å trene, jeg må bare grave frem motivasjonen. Inntil jeg finner den er det vel greit å ha et sunt kosthold, samtidig spise litt mindre enn normalt.

Skrevet

Problemet mitt er bare det at jeg sliter med å finne disse mettende matvarene med få kalorier, så det går fort mye i det samme... Det er der jeg trenger hjelp:-p

Skrevet

Skjønner godt hva du mener jeg Alja. Jeg er 1.63 høy og veier 52 kg. (21 år) Føler meg forsatt litt smådvask, men det er jo bare fordi jeg ikke har noe særlig med muskler. Så planen min er å trene styrke noen ganger i uken, så tror jeg det vil komme seg :)

Og til dere andre; Man er ikke undervektig fordi man veier 50 kg. Noen er små, andre er store.

Anonymous poster hash: 5cf3b...aed
Skrevet

En kalorifattigmiddag som metter mye og er enkel:

Kutt opp purre, gulrot og løk og stek det i panne til løken blir blank. Legg det over i en ildfast form og hell over hakkede tomater (krydre med litt salt, pepper og oregano). Brun en kyllingfitet på begge sider på sterk varme, legg den så oppå grønnsakene i den ildfaste formen. Sett formen i ovnen i ca. 20 min. Nam nam, og mett lenge :) Oooogså så sunt :)

Anonymous poster hash: fd7b4...62a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...