Gå til innhold

Rosemaling - opphavsrett?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Driver med og lage eit reklameskilt, og vurderer og legge inn noko rosemaling rundt. Det er ikke en del av det offisielle logoen, men brukt som pynt rundt kanten.

Er det noe opphavsrett ved bruk / kopi av rosemaling?

Er det ulike former for rosemaling rundt om i landet, fylkesvis? Dette gjelder for Hordaland, hvis det er en egen type rosemaling i fylket, har den eit eget navn?

Håper noen kan gi nokre svar på disse spørsmålene :D

Anonymous poster hash: d58fb...62e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et verk er vernet av opphavsretten 70 år etter at opphavsmannen er død, eller i 70 år etter at verket ble offentliggjort dersom en ikke vet hvem opphavsmannen er.

Rosemaling ble ofte utført av omreisende kunstnere, og det er ikke uvanlig at en ikke vet hvem som har utført rosemalingen. Derfor vil det stort sett være trygt å bruke rosemaling som er over 70 år gammel, men undersøk først om noen vet hvem som har malt den. Du bør få tillatelse fra eieren av den malte gjenstanden dere vil kopiere, jeg er ikke sikker på om det er juridisk nødvendig, men det er god skikk og bruk. Dersom dere kopierer fra et fotografi må dere spørre fotografen om tillatelse.

Siden rosemaling ble utført av omreisende malere vil den variere fra sted til sted etter hvilke malere som kom dit, men så vidt jeg vet er det ikke noen steder som har en spesiell merkevarebeskyttet form for rosemaling. Dersom det finnes en type rosemaling som er beskyttet, noe jeg tviler på, er det bare å velge en som ikke er det.

Dere bør undersøke om det finnes andre logoer med rosemaling rundt kanten, slik at dere kan lage deres egen logo tilstrekkelig ulik til at de ikke kan forveksles. Dersom dere lager en veldig lik logo i god tro vil dere slippe andre konsekvenser enn å måtte endre logoen deres, men siden logoer er viktige for å bygge en merkevare vil dere helst unngå det.

Hilsen dyktig googler.

Anonymous poster hash: 6d973...e7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...