Gå til innhold

Mannen får ikke jobb! Gjort alt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har meldt seg på flere forskjellige vikarbyråer, søker på jobber hver dag, har gått på reaktorskolen og hatt seks intervjuer men avslag på alle.

Han har ingen utdannelse, men likevel en god del jobberfaring. Blant annet i kundeservice bransjen og i lagerarbeid. Han har truckfører og har svært gode referanser fra tidligere jobb. Han er også frisk og kan gjøre alt.

Har seriøst søkt på utallige jobber, i hva som helst. Alt fra butikk til lagermedarbeider og kundeservice osv. Søkt flere steder i Norge (akershus, østfold og vestfold hovedsaklig)

Jobbsøkingen begynte i fjor februar... enda ikke noe!

Jeg begynner å bli bekymret for hvor lang tid det skal ta før han får noe! Han har som sagt gått på reaktorskolen og fått skikkelig opplæring i å skrive cv og søknader og hvordan han skal te seg i et intervju. Cven hans er skikkelig bra, så skjønner ikke hvorfor han ikke har fått jobb enda. Det var ikke problematisk før... da brukte han noen mnd og så fikk han jobb. Men nå har det snart gått ett år.

Hva mer er det man kan gjøre? Utdannelse er ikke noe for han, av diverse grunner, så her ønsker jeg bare svar på hva han kan gjøre mer/bedre for å få jobb. Intet annet.

Anonymous poster hash: 4e540...ab8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken årsak ble oppgitt ved avslag på intervjuene? Det er lov å spørre om ærlige tilbakemeldinger fra potensielle arbeidsgivere om hva som kan gjøres bedre. Det er likevel vanskelige å vite hvorfor han ikke får jobb uten å kjenne han og hans kvaliteter.

6 intervjuer uten jobb er mye, men ikke nødvendigvis helt usansynnlig hvis det er jobber med mange søkere.

da brukte han noen mnd og så fikk han jobb. Men nå har det snart gått ett år.

Hvorfor den stadige byttingen av jobb? Virker kanskje merkverdig for potensielle arbeidsgivere hvis han er over 30 år.

• Liker 2
Skrevet

Hvilken årsak ble oppgitt ved avslag på intervjuene? Det er lov å spørre om ærlige tilbakemeldinger fra potensielle arbeidsgivere om hva som kan gjøres bedre. Det er likevel vanskelige å vite hvorfor han ikke får jobb uten å kjenne han og hans kvaliteter.

6 intervjuer uten jobb er mye, men ikke nødvendigvis helt usansynnlig hvis det er jobber med mange søkere.

Hvorfor den stadige byttingen av jobb? Virker kanskje merkverdig for potensielle arbeidsgivere hvis han er over 30 år.

Som regel sier de at mange potensielle søkere har søkt, og at de valgte en mer erfaren en eller noe lignende.

Han er 24 år. Jobbet siden han var 18, men aldri hatt en samme jobb i mer enn 2 år. Så han har hatt 3 forskjellige jobber i løpet av disse årene. Første jobben måtte han jo slutte i da han dro til millitæret og var der i ett år. Fullførte også. Og så jobbet han en kort stund som lagermedarbeider, men etter bare noen mnd gikk det firmaet i konkurs og de måtte sparke mange, blant annet mannen.

Så fikk han en kundeservice jobb som han jobbet hos i ca 2 år, men det ble tilslutt veldig slitsomt for han + mistrivsel som gjorde at han sa opp jobben. Det var et dumt valg, da han egentlig burde ha søkt etter en ny jobb først før han sluttet, men gjort er gjort. Han har lært!

Anonymous poster hash: aaa9f...d30

• Liker 1
Skrevet

Som regel sier de at mange potensielle søkere har søkt, og at de valgte en mer erfaren en eller noe lignende.

Han er 24 år. Jobbet siden han var 18, men aldri hatt en samme jobb i mer enn 2 år. Så han har hatt 3 forskjellige jobber i løpet av disse årene. Første jobben måtte han jo slutte i da han dro til millitæret og var der i ett år. Fullførte også. Og så jobbet han en kort stund som lagermedarbeider, men etter bare noen mnd gikk det firmaet i konkurs og de måtte sparke mange, blant annet mannen.

Så fikk han en kundeservice jobb som han jobbet hos i ca 2 år, men det ble tilslutt veldig slitsomt for han + mistrivsel som gjorde at han sa opp jobben. Det var et dumt valg, da han egentlig burde ha søkt etter en ny jobb først før han sluttet, men gjort er gjort. Han har lært!

Anonymous poster hash: aaa9f...d30

Hmm.. når man er 24 er det ikke veldig dramatisk å bare ha hatt en jobb i 2 år sammenhengende. Hadde vært endel verre om han var 30+ og aldri hadde hatt en jobb sammenhengende i mer enn ett år.

Fullføring av militærtjeneste virker jo ofte som noe mange arbeidsgivere ser positivt på så virker veldig rart at han sliter såpass med å skaffe seg jobb. Det er derimot veldig vanskelig å helgardere seg mot andre søkere med mer erfaring, noen ganger er man rett og slett bare ikke det beste valget for jobben. Med mindre han selv ikke ønsker jobb eller fremstår upålitelig eller lat av arbeidsgivere kan jeg ikke skjønne hvorfor han ikke skal få seg jobb om han fortsetter å søke!

Litt uheldig å slutte før man har fått fast jobb, men mistrives man på jobb så kan det noen ganger være lurt/nødvendig å slutte umiddelbart for sin egen helse. Så akkurat det kan jeg forstå.

Vel etter 1 år som arbeidsledig kan jeg bare anbefale å søke på ALT av jobber, hva som helst bare for å få en jobb rett og slett. Å deretter fortsette å søke etter en jobb som man kanskje heller langsiktig ønsker å fortsette med. Hvis du eller han kjenner noen som har egen bedrift eller lignende ta gjerne å spør etter erfaringer og tips, kanskje du har en onkel med egen bedrift som kan gi sin ærlige mening og forhåpentligvis videre tips til mannen din?

Lykke til.

• Liker 1
Skrevet

Har han gode referanser fra tidligere arbeidsgivere?

• Liker 1
Skrevet

Har han gode referanser fra tidligere arbeidsgivere?

Det står det at han har i åpningsinnlegget.

Anonymous poster hash: d7ceb...637

Skrevet

Finn deg en ekte mann.

Anonymous poster hash: 1f895...a38
  • Liker 3
Skrevet

Min mann har akkurat samme utfordring. Han er utdannet førskolelærer og jeg synes det er veldig merkelig at han ikke får jobb som det. Han har ingenting som skulle tilsi at han ikke skulle fått jobb og søker på alt og ingenting som kommer ut (relevant eller ikke). Han har fått jobbtilbud steder som er minimum 6 timer unna, men vi kan ikke flytte herfra.

Jeg er selv leder, med fordypning i personalpolitikk og rekruttering, så når selv ikke min hjelp gir bedre muligheter for han, så aaaner jeg rett og slett ikke hvordan han skal få seg jobb! Din mann er ikke alene, og jeg synes det er meget spesielt at flere er uten jobb, når behovet "trolig vis" er så stort...

Din mann er kun 24, så hans erfaringer skal ikke skape noen tvil hos en arbeidsgiver. Merkelig at han har gått ett år uten. Har han vært i kontakt med eget nettverk og kan spør om de vet om en åpning et sted eller kan høre rundt/være obs?

Anonymous poster hash: b3dcb...3f8
  • Liker 1
Skrevet

Finn deg en ekte mann.

Hva feiler det deg? Han kan være en fantastisk mann for alt du vet, men uheldig med arbeid. Så lenge de er lykkelig sammen, har ikke yrket noe å si, og uheldig kan alle være!

Arbeidsmarkedet virker ikke så stort som det skulle vært flere steder i landet. La være å kommentere en slik tråd (ditt mehe!).

Anonymous poster hash: b3dcb...3f8

• Liker 4
Skrevet

Hvordan er søknadene han sender ut? Hver søknad må tilpasses og skreddersys til hver enkelt jobb han søker. Motivasjonen hans for at han akkurat vil jobbe i det firmaet han søker hos må komme fram skikkelig sånn at arbeidsgiver vil bli bedre kjent med han på intervju.

Om han søker bare for å søke og ikke er motivert for å ta den jobben han søker i det hele tatt skinner det ofte gjennom i søknaden. Kanskje han heller burde begynne i praksis et sted og jobbe for tiltakspenger nav en periode for å få mer erfaring? Praksis kan føre til fast jobb.

1 år er egentlig ikke så lenge. Flere jeg vet om har vært arbeidsledige i flere år og har også søkt på alt.

Skrevet

Kjæresten min er i lignende situasjon, dog ikke over så lang tid (enda), og jeg har konkludert med at det i stor grad er samfunnet vi lever i sin "skyld". Nesten alt av jobber i dag krever jo utdannelse/fagbrev/svennebrev/lang erfaring, og uten noen av delene står man dessverre på temmelig bar bakke.. I så ung alder er det uten unntak alltid noen med mer erfaring eller høyere kompetanse som også søker på jobben, og da blir så klart de valgt. Kjæresten min er heller ikke gira på å havne på skolebenken igjen, men jeg begynner å tro at det er eneste mulighet, dessverre, om han skal finne seg en jobb han trives i

• Liker 1
Skrevet

Be han skrive på svensk?

Anonymous poster hash: 1819f...75e

• Liker 1
Skrevet

Jeg er i samme situasjon, og er nå gått tilbake til skolebenken. Jeg ser at dette ikke er aktuelt for dere, men jeg vil bare si at jeg føler med dere begge! Det sies at Norge trenger arbeidskraft.. Jeg begynner virkelig å tvile noen ganger. Har sett mange oppegående mennesker i min krets som også sliter med å få seg jobber.

Anonymous poster hash: 1d660...1f5
Skrevet

Har han sendt åpne søknader til helsevesenet? Der jeg jobbet var det nesten hallelujastemning hvis en mann søkte.

• Liker 2
Skrevet

Og har han vært i møte med vikarbyråene (og kontakter de jevnlig), ikke bare registrert seg på nett?

• Liker 1
Skrevet

Assistent i barnehage? Dei pleier og juble over menn :)

• Liker 1
Skrevet

De sier at frivillig arbeid ser veldig bra ut på CVen. Det viser at han ikke bare "sitter der" men ønsker å gjøre noe, samt at man virker som en bra person. Jeg fikk god tilbakemelding på at jeg var med i røde kors når jeg var på intervju hvertfall. I Oslo finnes det utrolig mye man kan gjøre, men det finnes også mye forskjellig i mindre byer.

Skrevet

Det må gå an å få seg jobb innen kundeservice hvis han har gjort dette før.

Virkelig! =)

Har han kunnskap innen data osv? altså ikke å sette på et webcam, men feilsøke f.eks?

Anonymous poster hash: 011f0...681
  • Liker 1
Skrevet

Ett år er for lenge uten å få napp. Her er det noe som skurrer. Har han vært på intervjuer?

Gjest Stringfellow1
Skrevet

Ett år som arbeidsledig er vel ikke så veldig mye. Jeg kjenner ett par stykker som har gått som arbeidsledige i ett par år sammenhengende. Selv om de har utdannelse (med gode karakterer) fra universitet eller lignende..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...