Gå til innhold

Søke om delt foreldreansvar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har altid hatt full foreldreansvar og omsorg. Var ikke sammen med barnefar da barnet ble født, og no er han 7 år gammel. Faren har hatt han annehverhelg. No sier faren at han vil ha han 50% og skal søke om delt foreldreansvar. Er der lett for han å søle og få det igjennom? Og kommer han i så fall til å få 50/50? Ble plutselig redd 😔 han er ikke ansvarlig og ser ikke for meg at faren klarer å følge han opp på skolen mtp lekser, fotball trening osv.. Skal også nevnes at faren har en veldig stygg fortid.

Anonymous poster hash: 48a52...4cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sier du nei, må han gå rettens vei for å få det gjennom. Om barnet er syv år og har hatt det stabilt slik det er, og det ikke vil være til det beste for barnet tviler jeg på at dette er noe han vil klare å få gjennom.

I tillegg er du mor. Uansett hva andre her inne måtte mene, så har ikke far noe han skulle sagt i fordelingssaker, og du som mor vil stille 100 % høyere fordi du er kvinne og "naturlig omsorgsperson" for barnet.

Barnefar her er utdannet førskolelærer og sitter med annenhver helg fordi mor sa nei til mer samvær (bodde ti min gange fra hverandre i tillegg...). Du har ingenting å bekymre deg for. :)

Anonymous poster hash: e80ee...dfe
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har altid hatt full foreldreansvar og omsorg. Var ikke sammen med barnefar da barnet ble født, og no er han 7 år gammel. Faren har hatt han annehverhelg. No sier faren at han vil ha han 50% og skal søke om delt foreldreansvar. Er der lett for han å søle og få det igjennom? Og kommer han i så fall til å få 50/50? Ble plutselig redd han er ikke ansvarlig og ser ikke for meg at faren klarer å følge han opp på skolen mtp lekser, fotball trening osv.. Skal også nevnes at faren har en veldig stygg fortid.

Lurer på det samme! Faren til min sønn har aldri prøvd å få hverken mer samvær eller del i foreldreansvaret, men om det noen gang skulle skje at han prøver, så lurer jeg på hva sannsynligheten er for at han får det til? Jeg mener selv at 50-50 ikke er det beste for barnet. De trenger noe stabilt. De trenger et hjem uten å måtte pakke kofferten hver uke. Spesielt om de er vandt med å bo hos den ene parten fast med vanlig samvær hos den andre.

• Liker 1
Skrevet

Foreldreansvar skaper ingen automatisk samværsavtale.

Det vil alltid bli vurdert til barnets beste.

Det er ingen rett i dette landet som har dømt til 50/50 samværsordning. Den biten ville ikke bekymret meg.

Dersom du vil at far gradvis skal ha kontakt med barnet, så kan du få hjelp fra familievernskontoret.

Men du bør lese deg opp på begrepene. Samvær, foreldreansvar etc.

Anonymous poster hash: 7bcf0...2be
  • Liker 2
Skrevet

Sier du nei, må han gå rettens vei for å få det gjennom. Om barnet er syv år og har hatt det stabilt slik det er, og det ikke vil være til det beste for barnet tviler jeg på at dette er noe han vil klare å få gjennom.

I tillegg er du mor. Uansett hva andre her inne måtte mene, så har ikke far noe han skulle sagt i fordelingssaker, og du som mor vil stille 100 % høyere fordi du er kvinne og "naturlig omsorgsperson" for barnet.

Barnefar her er utdannet førskolelærer og sitter med annenhver helg fordi mor sa nei til mer samvær (bodde ti min gange fra hverandre i tillegg...). Du har ingenting å bekymre deg for. :)

Det er bare tull at dette er domstolens generelle oppfatning. Men i ditt tilfelle ville jeg ikke bekymret meg unødig, men heller søkt hjelp fra rette instans.

Men husk: Det er HAN som må ta kampen. Du kan sitte rolig og vente på hans utspill.

Brev fra advokat betyr heller ikke mye. Han må rettens vei.

Skrevet

Det er bare tull at dette er domstolens generelle oppfatning. Men i ditt tilfelle ville jeg ikke bekymret meg unødig, men heller søkt hjelp fra rette instans.

Men husk: Det er HAN som må ta kampen. Du kan sitte rolig og vente på hans utspill.

Brev fra advokat betyr heller ikke mye. Han må rettens vei.

Det er dessverre ikke tull, men fakta.

Skrevet

Ja okei, kjennte jeg plutselig ble redd. Hadde faren vært ansvarsfull og jeg hadde vist at han hadde klart å følge gutten opp, så hadde jeg ikke bekymret meg selv om det hadde vært trist.

Gutten elsker faren sin og de har et veldig sterkt bånd, men er alt annet jeg bekymret meg over. Håper det bare var tomme ord han sa hverfall.

Ts

Skrevet

Jeg har altid hatt full foreldreansvar og omsorg. Var ikke sammen med barnefar da barnet ble født, og no er han 7 år gammel. Faren har hatt han annehverhelg. No sier faren at han vil ha han 50% og skal søke om delt foreldreansvar. Er der lett for han å søle og få det igjennom? Og kommer han i så fall til å få 50/50? Ble plutselig redd 😔 han er ikke ansvarlig og ser ikke for meg at faren klarer å følge han opp på skolen mtp lekser, fotball trening osv.. Skal også nevnes at faren har en veldig stygg fortid.

Hei. Jeg ønsker dele opp foreldre ansvar og samvær. Foreldre ansvar får nesten alle fedre gjennom retten. Selv om fortiden ikke er den beste skal det mye til å stanse dette når det ikke handler om mishandling. Han kan gå rettens veg i saken om du ikke frivillig vil ha delt foreldre ansvar. Samvær er noe annet og det skal også finne sted om far vil og barnet ikke motsetter seg dette fra 7 års alderen. Du skal medvirke til et positivt syn på samværet. Samvær kan finne sted med og uten foreldre ansvar. Retren dømmer oftest 60/40 samvær. Inntil ca.10 dg i løpet av 4 uker om de praktiske forhold ligger til rette. Skal samvær nektes må det også foreligge tidligere mishandling. Selvfølgelig skal en som samværsforeldre og med foreldreansvar opptre uten psykiske og rus problemer. Har en dette kan begge deler bli vanskelig å få gjennomslag for i retten

Skrevet

Det er dessverre ikke tull, men fakta.

Kilderef?

Mor får som oftest hovedomsrogen dersom hun har vært hovedomsorgsperson.

Dersom far har vært det vil det være han som får hovedomsorg.

Dette gjør muligens at statistikken blir skjev, men domstolene har i nyere tid aldri bestemt at kvinner or. def. er mer egnet som omsorgspersoner.

Det er grunnløst.

Skrevet

Hva med retten og motsatt problemstilling:

Når far HAR delt bosted og 50% samvær - og mor føler det er best for barna på 3 år å bo mer hos HENNE?

De sier "mamma" ofte og vil klemme mye mer på mamma, har det mer trivelig his mor og mor sørger for bedre mat, lekevenner på samme alder og variert fritid etc.?

Anonymous poster hash: 70de5...d29

Skrevet

Kilderef?

Mor får som oftest hovedomsrogen dersom hun har vært hovedomsorgsperson.

Dersom far har vært det vil det være han som får hovedomsorg.

Dette gjør muligens at statistikken blir skjev, men domstolene har i nyere tid aldri bestemt at kvinner or. def. er mer egnet som omsorgspersoner.

Det er grunnløst.

Og hvis de har delt bosted og 50/50 fra dag 1?

Skrevet

Og hvis de har delt bosted og 50/50 fra dag 1?

Ja, da er det mange faktorer å vurdere.

Det er ikke gitt at mor får omsorg.

Inntekt, bosted, nettverk er noe av det som ligger til grunn.

Motiv for å ønske hovedomsorg er også en viktig faktor.

Skrevet

Hva med retten og motsatt problemstilling:

Når far HAR delt bosted og 50% samvær - og mor føler det er best for barna på 3 år å bo mer hos HENNE?

De sier "mamma" ofte og vil klemme mye mer på mamma, har det mer trivelig his mor og mor sørger for bedre mat, lekevenner på samme alder og variert fritid etc.?

For et tåpelig eksempel....

Omsorgsfordelig skal ALLTID vurderes etter det beste for barnet.

Dette er ofte vanskelig. men hvis barnet tydelig er mer avhengig av den ene parten er det naturlig å tenke at det er tryggest .

Man gir ikke omsorg til menn for å være grei mot de...

Skrevet

Stakkars fedre der ute som ikke får se barna sine. Jeg har virkelig ikke et godt inntrykk av mødre her inne. Sjefer både over far og en eventuell stemor. Mødre er jo mye bedre enn alle andre må skjønne. Blir så oppgitt

Anonymous poster hash: cd4e7...07f

• Liker 1
Skrevet (endret)

Stakkars fedre der ute som ikke får se barna sine. Jeg har virkelig ikke et godt inntrykk av mødre her inne. Sjefer både over far og en eventuell stemor. Mødre er jo mye bedre enn alle andre må skjønne. Blir så oppgitt

Bitter much??

Jeg kjenner ikke igjen karakeriseringen av hverken KG-kvinner generelt, eller de (antagelig) hundrevis av mødrene jeg kjenner.

Endret av Rotemor
Skrevet

Jeg har altid hatt full foreldreansvar og omsorg. Var ikke sammen med barnefar da barnet ble født, og no er han 7 år gammel. Faren har hatt han annehverhelg. No sier faren at han vil ha han 50% og skal søke om delt foreldreansvar. Er der lett for han å søle og få det igjennom? Og kommer han i så fall til å få 50/50? Ble plutselig redd han er ikke ansvarlig og ser ikke for meg at faren klarer å følge han opp på skolen mtp lekser, fotball trening osv.. Skal også nevnes at faren har en veldig stygg fortid.

Dersom han går rettens vei skal det utrolig mye til for at han IKKE får foreldreansvar uansett hvor stygg fortid han har. Retten har en tendens til å se framover, og bryr seg ofte lite om hva fortiden.

50/50 vil ikke retten dømme, med mindre det er godt samarbeid mellom mor og far (noe det sjeldent er om man har kommet så langt som til retten).

Ta en telefon til advokat og forhør deg hvordan du skal ta dette. Det beste er uansett at dere samarbeider.

Hva om dere først prøver ut den såkalte 'normalt samvær'? Altså hver andre helg og en dag i hverdagen?

Da kan du jo også få en pekepinn på hvordan det går. En opptrapping må det uansett være.

Gutten deres er 7 år, og han har også rett på å uttale seg.

Anonymous poster hash: ae106...f44

Skrevet

Dersom han går rettens vei skal det utrolig mye til for at han IKKE får foreldreansvar uansett hvor stygg fortid han har. Retten har en tendens til å se framover, og bryr seg ofte lite om hva fortiden.

50/50 vil ikke retten dømme, med mindre det er godt samarbeid mellom mor og far (noe det sjeldent er om man har kommet så langt som til retten).

Ta en telefon til advokat og forhør deg hvordan du skal ta dette. Det beste er uansett at dere samarbeider.

Hva om dere først prøver ut den såkalte 'normalt samvær'? Altså hver andre helg og en dag i hverdagen?

Da kan du jo også få en pekepinn på hvordan det går. En opptrapping må det uansett være.

Gutten deres er 7 år, og han har også rett på å uttale seg.

Anonymous poster hash: ae106...f44

Retten dømmer ALDRI 50/50. Men partene kan forlikes om det.

Enig med deg forøvrig :)

Skrevet

Bitter much??

Jeg kjenner ikke igjen karakeriseringen av hverken KG-kvinner generelt, eller de (antagelig) hundrevis av mødrene jeg kjenner.

Bitter er jeg ikke, jeg er gift med mine barns far. Kunne ikke falt meg inn å la han kun få se barna annen hver helg hvis det blir slutt heller.

Sier ikke at det er sånn i virkeligheten, men det virker sånn på kg. I allefall gjør det det for meg. Siden du måtte poengtere det, er det vel noe i det?

• Liker 1
Skrevet

Man får ikke delt omsorg bare fordi man får foreldreansvar. Og han må gå rettens vei for å få det, er ikke akkurat bare en søknad man kan slenge inn.

Skrevet

Bitter er jeg ikke, jeg er gift med mine barns far. Kunne ikke falt meg inn å la han kun få se barna annen hver helg hvis det blir slutt heller.

Sier ikke at det er sånn i virkeligheten, men det virker sånn på kg. I allefall gjør det det for meg. Siden du måtte poengtere det, er det vel noe i det?

Det er billig hersketeknikk å skulle slenge den tilbake....:skratte:

Jeg dementerer det du sier ganske tydelig og kritikken rettes deg som kommer med ganske krasse påstander om kvinner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...