Gå til innhold

Ansvar, eller delkasko?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal forsikre en 2005-modell. Listeprisen er kr 27 000,-

Jeg har råd til ny bil dersom noe skulle skjedd med bilen.

Bilen kan repareres privat og deler får man billigere på nett. Har hatt bilen i 4 år, kjenner den derfor godt med årene.

Men, skal jeg ta ansvar, eller delkasko? Jeg er også naf-medlem, så veihjelp får jeg uansett (og benytter meg av det årlig av diverse årsaker)

Priser jeg har sett på er delkasko omtrent det doble av ansvarforsikring.



Anonymous poster hash: 5ee4f...3f9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rettelse/tilleggsopplysning:

forsikringen skal endres, har nå full kasko pga det var lån på bilen.



Anonymous poster hash: 5ee4f...3f9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hei

Jeg skal forsikre en 2005-modell. Listeprisen er kr 27 000,-

Jeg har råd til ny bil dersom noe skulle skjedd med bilen.

Bilen kan repareres privat og deler får man billigere på nett. Har hatt bilen i 4 år, kjenner den derfor godt med årene.

Men, skal jeg ta ansvar, eller delkasko? Jeg er også naf-medlem, så veihjelp får jeg uansett (og benytter meg av det årlig av diverse årsaker)

Priser jeg har sett på er delkasko omtrent det doble av ansvarforsikring.

Anonymous poster hash: 5ee4f...3f9

Ansvarsforsikring er du pliktig til å ha. Det er ikke et valg mellom det og delkasko.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gått for ansvar.

Jeg vurderer å droppe kasko på min som er både nyere og har over dobbel listepris ift. din.



Anonymous poster hash: 663a7...bd7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ansvarsforsikring er du pliktig til å ha. Det er ikke et valg mellom det og delkasko.

Ikke hatt mange biler forsikret du skjønner jeg...

Delkasko (og Fullkasko også for den del) inneholder ansvarsforsikring, så jo da man kan fritt velge om man vil ha bare ansvarsforsikring eller slå til med delkasko eller fullkasko.

Anonymous poster hash: c8c5b...777

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt misforståelser virker det som. Det riktige spørsmålet er om det et vits med delkasko eller ikke. Ansvarsforsikring må man ha uansett.

Anonymous poster hash: 37efd...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bilen din er ikke verdt nok til at det er fornuftig med delkasko, Dessuten har du allerede veihjelp via NAF, derfor dumt å betale for veihjelp enda en gang til med delkasko (pleier å være veihjelp i delkasko, mener jeg å huske).

Ville helt klart gått for ansvarsforsikring, med mindre du kjører som en tullete gris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen din er ikke verdt nok til at det er fornuftig med delkasko, Dessuten har du allerede veihjelp via NAF, derfor dumt å betale for veihjelp enda en gang til med delkasko (pleier å være veihjelp i delkasko, mener jeg å huske).

Ville helt klart gått for ansvarsforsikring, med mindre du kjører som en tullete gris.

Tusen takk!

Det er i grunn det jeg også mener, men jeg blir litt farga av disse (ford****) rådgivere... rettelse: selgerne til forsikringsselskapene som mener jeg må ha delkasko...

Ansvarsforsikring er du pliktig til å ha. Det er ikke et valg mellom det og delkasko.

Jo det er ett valg mellom dem.

Ansvar er kun ansvar, delkasko er ansvar + litt mere (veihjelp, steinsprut, brann, tyveri)

Anonymous poster hash: 5ee4f...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Dette er ikke ubetinget korrekt. Troll forsikring skriver følgende:

Ansvarsforsikring for bil Ansvarsforsikring er obligatorisk å ha til alle registrerte biler

Forsikringen dekker erstatningsansvar etter bilansvarsloven. Det innebærer skade på personer eller ting. For personskade er det ikke noen beløpsgrense, men skade på ting har en ramme på inntil kr 10 000 000.

Billig bilforsikring

Ansvarsforsikring er inkludert når du kjøper delkasko, kasko eller Super kasko på nett.

Vi gir deg 5% nettrabatt på bilforsikringen når kjøpet fullføres på nett.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg forsøkte å kopiere en omfattende tekst fra Finansportalen, men det ble bare surr. Men hovedsaken er at ansvarsforsikring MÅ du ha, andre forsikringer er frivillige.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Ikke hatt mange biler forsikret du skjønner jeg...

Delkasko (og Fullkasko også for den del) inneholder ansvarsforsikring, så jo da man kan fritt velge om man vil ha bare ansvarsforsikring eller slå til med delkasko eller fullkasko.

Anonymous poster hash: c8c5b...777

Jo, jeg har hatt forsikring på en del biler oppigjennom årene. Dessuten har jeg arbeidet i et forsikringsselskap med skadeforsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke ubetinget korrekt. Troll forsikring skriver følgende:

Ansvarsforsikring for bil Ansvarsforsikring er obligatorisk å ha til alle registrerte biler

Forsikringen dekker erstatningsansvar etter bilansvarsloven. Det innebærer skade på personer eller ting. For personskade er det ikke noen beløpsgrense, men skade på ting har en ramme på inntil kr 10 000 000. Billig bilforsikring

Ansvarsforsikring er inkludert når du kjøper delkasko, kasko eller Super kasko på nett.

Vi gir deg 5% nettrabatt på bilforsikringen når kjøpet fullføres på nett.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg forsøkte å kopiere en omfattende tekst fra Finansportalen, men det ble bare surr. Men hovedsaken er at ansvarsforsikring MÅ du ha, andre forsikringer er frivillige.

Det vet da alle. Men til og med i teksten du siterer står det at ansvarsforsikring er inkludert i delkasko og fullkasko, slik at man fint kan velge mellom de ulike. En hver idiot forstår jo at en ikke kan plukke ut ansvarsforsikringsdelen av en av de andre og la være å ha dette.

Anonymous poster hash: c8c5b...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det vet da alle. Men til og med i teksten du siterer står det at ansvarsforsikring er inkludert i delkasko og fullkasko, slik at man fint kan velge mellom de ulike. En hver idiot forstår jo at en ikke kan plukke ut ansvarsforsikringsdelen av en av de andre og la være å ha dette.

Anonymous poster hash: c8c5b...777

Hva består en bilforsikring av?

En bilforsikring kan omfatte flere elementer:

  • Ansvarsforsikring, også kalt trafikkforsikring, må alle ha. Denne erstatter skader som motorvognen kan påføre andre mennesker og ting. Den dekker ikke skader på egen bil.
  • Delkasko: Omfatter blant annet brann, tyveri, redning/veihjelp og bruddskader på bilens glassruter, samt slike typer skader på fastmontert utstyr og løsøre i bilen med angitte summer.
  • Kasko: I tillegg til dekningene i delkaskoen omfatter kasko også skader på egen bil ved sammenstøt, utforkjøring og velting, samt slike typer skader på fastmontert utstyr og løsøre i bilen med angitt summer.
  • Fører- og passasjerulykkesforsikring: Dekker skade på både fører og passasjer(er). Gir en ekstra erstatning i tillegg til ansvarforsikringen ved invaliditet eller død.
  • Rettshjelpsforsikring: Inngår i alle bilforsikringer. Den innebærer at selskapet dekker utgifter til advokat etc. hvis du som eier eller fører av bilen blir part i en tvist.

Hva dekkes?

Den lovpålagte ansvarsforsikringen dekker normalt:

  • Personskade på fører og passasjer
  • Skade på personer utenfor kjøretøyet
  • Skade påført bygninger og andre gjenstander
  • Skade påført andre kjøretøyer
  • Rettshjelp

Delkasko dekker vanligvis:

  • Brannskade
  • Eksplosjon, f.eks. sprengningsskade og lynnedslag
  • Tyveri av selve kjøretøyet og tyveri av fastmontert utstyr fra kjøretøyet
  • Skade etter tyveriforsøk
  • Glassruteskader
  • Redning/veihjelp

Kasko dekker:

  • Delkaskoskader
  • Skade på eget kjøretøy ved utforkjøring, velt, kollisjon eller hærverk
  • Andre skader som skyldes en tilfeldig, plutselig og ytre påvirkning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...