Gå til innhold

Hvorfor max 25000 årlig i BSU?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det en maxgrense for hvor mye man kan spare i løpet av året i BSU? Forstår "taket" på selve kontoen, men ikke hvorfor det også er en årlig grense for hvor mye man har lov å spare...



Anonymous poster hash: 16903...353
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

God rentekonto, så for at barn som har rike foreldre ikke skal "misbruke" en slik god ordning, så må man ha begrensninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taket er vel 250 000 kr, så da syns jeg man kunne ha spart så mye man ville i året til man nådde taket. Da kommer jo alle likt ut likevel?

Eller er det pga skattefordelene på 5000 man får hvert år om man setter inn 25 000? Blir jo dumt om noen setter innpå 250 000 på 1 år, for så å få tilbake 50 000 i skatt?



Anonymous poster hash: 9fe5a...7d8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Taket er vel 250 000 kr, så da syns jeg man kunne ha spart så mye man ville i året til man nådde taket. Da kommer jo alle likt ut likevel?

Eller er det pga skattefordelene på 5000 man får hvert år om man setter inn 25 000? Blir jo dumt om noen setter innpå 250 000 på 1 år, for så å få tilbake 50 000 i skatt?

Anonymous poster hash: 9fe5a...7d8

Til uthevet: feil. Det er mange titusen forskjell i det å sette inn 250 000 kr den første dagen og få resteinntektene i 10 år og å sette inn 25 000 kr hvert år i løpet av10 år og få renteinntekt av innskuddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til uthevet: feil. Det er mange titusen forskjell i det å sette inn 250 000 kr den første dagen og få resteinntektene i 10 år og å sette inn 25 000 kr hvert år i løpet av10 år og få renteinntekt av innskuddet.

Ja, nå fikk jeg tenkt meg om, og du har rett. Ja, da skjønner jeg hvorfor det er som det er.

Anonymous poster hash: 9fe5a...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok heller skattefritaket som gjør det enn rentene. Rentenivået bestemmer bankene selv (selvsagt i markedskonkurranse), men skattefritaket kommer rett ut av statens lommer, og det er staten som setter taket, ikke bankene. Hvis det var fullt skattefradrag uten tak, hadde det kostet staten utrolig mye penger. Det er samme system man for eksempel har hatt på individuell pensjonssparing.

Anonymous poster hash: a6cf9...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det en maxgrense for hvor mye man kan spare i løpet av året i BSU? Forstår "taket" på selve kontoen, men ikke hvorfor det også er en årlig grense for hvor mye man har lov å spare...

Anonymous poster hash: 16903...353

Poenget er å oppfordre unge mennesker til å spare jevnt og trutt tidlig.

Anonymous poster hash: 88c14...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensa er vel gjerne 200 000 og ikke 250 000. Og siden den grensa potensielt endrer seg over tid, er også årsbegrensningen viktig. I tillegg til det som allerde er nevnt i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Fordi hvis man har 200 000 til å begyne med så er ikke BSU ordningen tiltenkt deg. Da kunne du like gjenre kjøpt leilighet med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...