Gå til innhold

Hva er minstesatsen på aap?


Minted

Anbefalte innlegg

Jeg blir sannsynligvis å få aap snart, og lurer på hvor mye dette er snakk om? Er klar over at jeg sikkert får vite dette når jeg skal på møte med nav, men vil gjerne prøve å planlegge og finne ut av fremtiden min før det også. Har prøvd å google, men finner bare uoverenstemmende svar.

Er det forskjellige minstesatser i forskjellige kommuner kanskje? Har vært student og ellers jobbet mye i vikarbyrå, dvs fulltid i oppdragsperioder, så regner med jeg ikke har rett på noe annet enn minimumsbeløp. Kjempetakknemlig om noen vet noe mer om dette kan hjelpe meg med å avgjøre hva som er riktig. Har hørt alt fra 7000 i mnd, til 10 000, det er jo litt sprik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nav.no er nok bedre å lese på enn ett forum med medlemmer som kan noen regler fra nå, og noen eldre regler.

På nav sine sider er det oppdatert og gjeldende lov som står.

De 66% som nevnes over, er vel muligens kun innen for 6G?



Anonymous poster hash: d32d5...5d9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aap er 66% av din vanlige lønn.

Ja, det vet jeg, men når man ikke har vært i fast jobb, eller har hatt meget varierende inntekt og samtidig vært student, så blir jo dette noe som ikke går an å forholde seg til.

Og da har jeg forstått det slik at det finnes et minimumsbeløp, men jeg finner ingen pålitelig informasjon om hva dette minimumsbeløpet/grensen ligger på. Og det er det jeg ønsker svar på her :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg får vel utbetalt ca 11000 i mnd etter skatt. Det er minstesatsen.



Anonymous poster hash: e73be...68b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir 66% av din samlede lønn. Så hvis du regner gjennomsnittet på lønnen du har hatt i løpet av året, så blir det 66% av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg får vel utbetalt ca 11000 i mnd etter skatt. Det er minstesatsen.

Anonymous poster hash: e73be...68b

Ok, takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir 66% av din samlede lønn. Så hvis du regner gjennomsnittet på lønnen du har hatt i løpet av året, så blir det 66% av det.

Ikke hvis denne summen blir lavere enn minstesatsen, som jo er den trådstarter lurer på.

Jeg får 6800 kr brutto hver 14. dag. Om det ikke er minstesatsen er det i hvert fall ikke langt unna.

Anonymous poster hash: 62740...54d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 6500 brutto hver 14. dag. Etter skatt er det 5400, totalt 10.800 i mnd - tror det er minstesatsen (jeg har aldri hatt jobb).

Med så lav inntekt har jeg også krav på bostøtte, rundt 2000 i mnd (men det avhenger av dine boligutgifter og sånt).

Endret av Gaea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt vedtaksbrev så står det hvertfall 66% av lønn.

Ja, men hvis man ikke har lønn før man får AAP, blir det vanskelig å utbetale 66% av denne. Det skjønner sikkert du også. Derfor finnes det en minstesats.

Anonymous poster hash: 62740...54d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere som har svart, da har jeg litt mer en ide om hvor landet ligger og hva jeg kan planlegge etter sånn ca! Setter stor pris på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 ganger Grunnbeløpet. Husk at du fremdeles må betale skatt.

Anonymous poster hash: e5dfe...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får 6900 brutto hver 14.dag, altså utbetalt netto 5500 hver 14.dag.

Ja, jeg tror også minstesatsen er 6500 brutto hver 14.dag. Netto spørs jo på hvor mye skatt du betaler.



Anonymous poster hash: 7035d...826
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...