AnonymBruker Skrevet 18. januar 2015 #1 Skrevet 18. januar 2015 Hei! Jeg er 18 år, og har slitt med alvorlig depresjon, angst og sosial fobi i mange år. Men det var ikke før enn for et halvt år siden at jeg hoppet av skolen og søkte hjelp. Har utrolig mange bekymringer og tanker ang fremtiden, og dette forverrer bare situasjonen og gjør at jeg ikke blir bedre. Har snakket med NAV, men de bare sier at jeg må starte på skolen igjen, og de ikke kan hjelpe meg med noe. Etter denne samtalen bygget angsten seg opp igjen, og jeg sliter veldig nå. Føler at det jeg trenger for å bli bedre i hverdagen, så jeg kan forhåpentligvis bli frisk en dag, og kanskje jobbe, så er eneste muligheten å bli ung ufør. Da kan jeg i allefall bruke den tiden jeg trenger på å bli frisk igjen, og ikke bekymre meg for hva neste dag bringer hver eneste dag. Driver også å undersøker nå, ang noe mulig revmatisme og ME, men dette er veldig uklart enda. Noen som vet om dette overhode er overkommelig og mulig? Fram til jeg får noe avklaring på at jeg er sikker på at jeg kan klare meg i fremtiden, som frisk eller ikke. Så vet jeg virkelig ikke hvordan jeg skal klare å legge dette til side og forkusere på å bli frisk. Å bli ung ufør for meg er vel som en bekreftelse på at jeg kan bruke tiden jeg trenger, og ikke bekymre meg om fremtiden. Tusen takk for alle tilbakemeldinger. Anonymous poster hash: b9198...392
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2015 #2 Skrevet 18. januar 2015 Ung ufør er en måte å beregne AAP eller uføretrygd på. Det du bør vurdere å snakke med legen din om er hvorvidt det er grunnlag for å søke AAP. Anonymous poster hash: abcc8...854
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #3 Skrevet 19. januar 2015 Hei, uten at jeg vet veldig mye om dette, så tror jeg du er litt på ville veier. Det er en kjempelang og vanskelig prosess å bli ufør, især som ung. Dette er ikke noe du vil utsette deg for før du er helt steike nødt. Jeg har to venninner som er uføre, så har fulgt den prosessen utenfra. Min store skrekk her i livet er å bli ufør. Hos de skjønner jeg det ikke var noe alternativ, alt var prøvd. Det er også en fare for at det blir sykt vanskelig å komme i arbeid igjen. Eller til studier. Uføre er oftest varig uføre - vurdert til å aldri kunne bli frisk igjen i sitt liv. Men jeg sliter selv, og vet hvor jævlig det er. Jeg var diagnostisert med borderline (veldig misvisende navn), en tidligere dødsdom, men var så superheldig å komme til en av ytterst få i Norge som kan dette, og ble frisk. Dessverre førte et nytt traume meg i etterkant inn i depresjon, angst, selvmordstanker og selvskading igjen. Men vi skal ikke gi opp, hører du? Det du trenger er ikke å bli ufør, som er en hard og jævlig kamp som tar årevis, men å bli sykemeldt. Ja, kanskje blir du ufør en gang, men la oss håpe det ikke skjer, og uansett ta minst drastiske skritt først. I noen tilfeller, som for meg dengang, er eneste mulighet sykmelding. Du må da også ha et behandlingstilbud, for å få rehabiliteringspenger. Det er det du trenger. Ikke ta sorgene på forskudd. Husk at KG og Dagbladet vrir og vender på sannheten slik at det høres ut som å bli ufør er frivillig og kortvarig. Sånn er det ikke. Oppsøk lege og be om henvisning til kognitiv behandling!Anonymous poster hash: 8a421...97e 4
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #4 Skrevet 19. januar 2015 Du er for ung til å få ung ufør siden ung ufør har en nedre aldersgrense på 20 år. Derimot kan du få AAP uten ung ufør, og så kommer ung ufør-tillegget når du blir 20. AAP må søkes om gjennom fastlegen. Varig uføretrygd er også en mulighet dersom du er så syk at du aldri vil kunne arbeide. Men for å få uføretrygd må de fleste gjennom noen år med AAP først. Og for uføretrygd gjelder de samme reglene som for AAP når det gjelder ung ufør. Du kan få vanlig uføretrygd, men du kan ikke få ung ufør-tillegget før du blir 20 år. Anonymous poster hash: e0381...089 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #5 Skrevet 19. januar 2015 Uføretrydet er ikke noe du vil ende opp som, vil anbefale å ta tak i problemene med psykolog og andre i helsevesenet før det er for sent. Anonymous poster hash: 5ad5d...ed4 4
pantora Skrevet 19. januar 2015 #6 Skrevet 19. januar 2015 Ufør er ikke "eneste muligheten" du har, det er vel strengt tatt ikke en mulighet i det hele tatt, vil jeg tro. Noe form for stønad har du nok krav på, men neppe ung ufør. Det får du når det er fastslått at du lider av noe du ikke kan bli frisk av, ikke mens du jobber med å bli frisk. Hør med psykolog/fastlege hva du kan gjøre. 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #7 Skrevet 19. januar 2015 Ung ufør er ikke det samme som ufør/uføretrygd. Ung ufør er et tillegg som gis til både arbeidsavklaringspenger og uføretrygd. Arbeidsavklaringspenger er vel det mest aktuelle her, siden det vil gi trådstarter en inntekt samtidig som hun kan få behandling for å bli frisk. Og så kan hun få arbeidsavklaringspenger med ung ufør-tillegget når hun blir 20 år hvis hun kvalifiserer til ung ufør. Det er strengere krav til ung ufør enn til arbeidsavklaringspenger og uføretrygd. Anonymous poster hash: e0381...089 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #8 Skrevet 19. januar 2015 IKKE GI OPP!! Det er det verste du gjør! Du er så ung, bare det at du tenker på uføretrygd er bare helt galt! Jeg er 20, har også angst, depresjon og sosialangst og hele pakka, men uføretrygd har aldri slått meg. Jeg ga meg aldri, takket være det så er jeg i 80% stilling nå og jeg jobber meg oppover. Ja, det er et helvete, men det er eneste måten å bli "frisk" på.. Anonymous poster hash: a5680...6d6 5
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #9 Skrevet 19. januar 2015 "Impknerende" at en på 18 år er så vel bevandret i trygdesystemet at vedkommende vet om ung ufør-tilleggsytelsen. Jeg synes du skal forsøke å fullføre skolen. Du har vel klart 2 av tre år om du droppet ut ved 17-18 årsalder. Det viser at du har en viss funksjonsevne, og nav legger nok også merke til dette. Dropp inn igjen og gjør et realt forsøk. Den sosiale fobien blir ikke bedre av å isolere seg. Anonymous poster hash: 6b501...b33 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #10 Skrevet 19. januar 2015 "Impknerende" at en på 18 år er så vel bevandret i trygdesystemet at vedkommende vet om ung ufør-tilleggsytelsen. Jeg synes du skal forsøke å fullføre skolen. Du har vel klart 2 av tre år om du droppet ut ved 17-18 årsalder. Det viser at du har en viss funksjonsevne, og nav legger nok også merke til dette. Dropp inn igjen og gjør et realt forsøk. Den sosiale fobien blir ikke bedre av å isolere seg.Anonymous poster hash: 6b501...b33 Ja, om det var så enkelt. Om du tror angst ikke kan forværre seg meget sterkt på kort tid, så tar du feil. Det er ikke bare å ignorere alle bekymringer heller. Anonymous poster hash: 55c10...d33 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #11 Skrevet 19. januar 2015 Ja, om det var så enkelt. Om du tror angst ikke kan forværre seg meget sterkt på kort tid, så tar du feil. Det er ikke bare å ignorere alle bekymringer heller. Anonymous poster hash: 55c10...d33 Man kan fint gå i behandling og kombinere det med skole. Angst kan behandles, det samme kan depresjon og sosial fobi. Jeg tviler derfor at sånne lettere (ikke psykose eller personlighetsforstyrrelse) diagnoser kvalifiserer for varig uføretrygd og ei heller ung ufør. Det beste for en 18-åring må jo være å gi arbeidslivet et realt forsøk, ikke bare søke ung ufør med en gang. Man vet ikke hvordan sykdommene vil utvikle seg så tidlig. Det står mye mer respekt av å prøve og kanskje feile enn ikke å prøve engang. Anonymous poster hash: 6b501...b33 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #12 Skrevet 19. januar 2015 Du skriver at du har alvorlig depresjon, angst og sosial fobi. Du vet at dette er diagnoser som skal utelukkes i en ME utredning ? Hva er grunnen til at du mistenker ME? Du er uansett alt for ung til å få uføretrygd. Det tar stortsett mange år men behandlingsutprøving og kartlegging før man får uføretrygd. Alt skal være prøvd. Er det "bare" psykiske problemer du har er det jo aboslutt mulig å bli bedre og til og med frisk. Jeg skjønner at det kan høres trygt ut å få uføretrygd og dermed en bekymring mindre. Men jeg tror ikke det er mulig, og heller ikke det beste for deg akkurat nå. Du har derimot rett på annen hjelp fra NAV Anonymous poster hash: 12487...f93 3
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #13 Skrevet 19. januar 2015 Man kan fint gå i behandling og kombinere det med skole. Angst kan behandles, det samme kan depresjon og sosial fobi. Jeg tviler derfor at sånne lettere (ikke psykose eller personlighetsforstyrrelse) diagnoser kvalifiserer for varig uføretrygd og ei heller ung ufør. Det beste for en 18-åring må jo være å gi arbeidslivet et realt forsøk, ikke bare søke ung ufør med en gang. Man vet ikke hvordan sykdommene vil utvikle seg så tidlig. Det står mye mer respekt av å prøve og kanskje feile enn ikke å prøve engang.Anonymous poster hash: 6b501...b33 Selvfølgelig kan man kombinere behandling med skole, men nå snakket jeg om at det kan være så alvorlig at skole ikke er et alternaltiv. Selvfølgelig om man faktisk greier å få seg dit, så er det helt klart noe man burde gjøre. Å søke ung ufør så raskt ja er kansje ikke så smart, men nå vet ikke jeg eller du hvor alvorlig det er for denne personen. Jeg lever med angst og depresjon nå, og er bare 20, og venter på psykolog, men for meg å gå på skole, er ikke snakk om. Jeg ga opp skolen etter å ha forsøkt når jeg var 17, og jeg syntes det var alt for ubehagelig til at jeg klarte å fortsette. Feilen jeg dog gjorde, var og ikke søke hjelp mens jeg ennå kunne ha ett sosialt liv, så nå sitter jeg her idag da, angrer som en hund :/ Jeg har ikke tenkt å forsøke å få ufør, da det vil være deprimerende i seg selv, men jeg vet at jeg jeg ikke kan jobbe eller gå på skole slik som ting er nå, så det varier jo alt etter hvor alvorlig det er. Har du hatt psykiske problemer selv, og isåfall, hvilken grad? Det er vanskelig å forstå kraften i psykiske problemer med mindre man har opplevd det selv, men jeg kan fortelle deg at det kan styre livet ditt 100%. Selvfølgelig må man ikke gi opp, men noen ting lar seg faktisk ikke gjøre om ting er på sitt værste. Anonymous poster hash: 55c10...d33
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #14 Skrevet 19. januar 2015 Dette er ikke riktig. Det er mange som får uføretrygd når de er 18 år på grunn av psykiske problemer. Da har de gjerne autisme, utviklingshemning eller andre alvorlige diagnoser. Men å si at det ikke er mulig blir feil. En annen ting er at det sannsynligvis er umulig å få uføretrygd som 18-åring med angst og depresjon som begrunnelse, siden dette er sykdommer som kan behandles. Du er uansett alt for ung til å få uføretrygd. Det tar stortsett mange år men behandlingsutprøving og kartlegging før man får uføretrygd. Alt skal være prøvd. Er det "bare" psykiske problemer du har er det jo aboslutt mulig å bli bedre og til og med frisk. Anonymous poster hash: 12487...f93 Du er uansett alt for ung til å få uføretrygd. Det tar stortsett mange år men behandlingsutprøving og kartlegging før man får uføretrygd. Alt skal være prøvd. Er det "bare" psykiske problemer du har er det jo aboslutt mulig å bli bedre og til og med frisk. Anonymous poster hash: 12487...f93 Anonymous poster hash: e0381...089 1
Synapomorphy Skrevet 19. januar 2015 #15 Skrevet 19. januar 2015 (endret) Mange av symptomene relatert til ME kan forveksles med kulminerende symptomer ved Asperger. Legen min mistenkte også ME da jeg var like gammel som deg. Det var sannsynligvis bare en overbelastning (når du er 18 år er du i en sårbar fase). Jeg får uførepensjon, men har blitt lovt ung- og uførepenger. Men dette bør man se på som en midlertidig løsning. Endret 19. januar 2015 av Synapomorphy
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #16 Skrevet 19. januar 2015 Dette er ikke riktig. Det er mange som får uføretrygd når de er 18 år på grunn av psykiske problemer. Da har de gjerne autisme, utviklingshemning eller andre alvorlige diagnoser. Men å si at det ikke er mulig blir feil. En annen ting er at det sannsynligvis er umulig å få uføretrygd som 18-åring med angst og depresjon som begrunnelse, siden dette er sykdommer som kan behandles. Du er uansett alt for ung til å få uføretrygd. Det tar stortsett mange år men behandlingsutprøving og kartlegging før man får uføretrygd. Alt skal være prøvd. Er det "bare" psykiske problemer du har er det jo aboslutt mulig å bli bedre og til og med frisk. Anonymous poster hash: 12487...f93 Du er uansett alt for ung til å få uføretrygd. Det tar stortsett mange år men behandlingsutprøving og kartlegging før man får uføretrygd. Alt skal være prøvd. Er det "bare" psykiske problemer du har er det jo aboslutt mulig å bli bedre og til og med frisk. Anonymous poster hash: 12487...f93 Anonymous poster hash: e0381...089 Mente selvfølgelig ikke at det var umulig for alle, uansett diagnose. Men med "bare" disse diagnosene skal nok en del mer prøves før en uferetrygd kan innvilges. Anonymous poster hash: 12487...f93
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #17 Skrevet 19. januar 2015 Mange av symptomene relatert til ME kan forveksles med kulminerende symptomer ved Asperger. Legen min mistenkte også ME da jeg var like gammel som deg. Det var sannsynligvis bare en overbelastning (når du er 18 år er du i en sårbar fase). Jeg får uførepensjon, men har blitt lovt ung- og uførepenger. Men dette bør man se på som en midlertidig løsning. Jeg har også diagnosen Asperger. Jeg jobber og tar utdanning. Hva er det som gjør at de aller aller fleste med Asperger får uførepensjon? Blir man "behovsprøvd" på et eller annet vis? Eller får man det så lenge man har diagnosen? De aller fleste har jo en liten "restarbeidsevne" i det minste... Hvor gammel er du og når fikk du ufør? Jeg er 19, fikk diagnosen som 17. Har vært svært langt nede og ikke fungerende i det hele tatt. Har hatt mange forskjellige psykiatriske diagnoser. Det var liten tro på at jeg skulle klare noe i det hele tatt, ikke å jobbe under nav-tiltak en gang. Jobben jeg har nå har jeg fått på helt ordinært basis, med over 100 søkere. Til ts: Selv om du ønsker å gå på nav, vil jeg anbefale deg å gi arbeidslivet en sjanse. Man treffer mennesker (ja, det kan bli kjekt når man venner seg til det og blir kvitt angsten), føler seg nyttig og har noe å fylle dagene med. Anonymous poster hash: df744...7db
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #18 Skrevet 19. januar 2015 Selvfølgelig kan man kombinere behandling med skole, men nå snakket jeg om at det kan være så alvorlig at skole ikke er et alternaltiv. Selvfølgelig om man faktisk greier å få seg dit, så er det helt klart noe man burde gjøre. Å søke ung ufør så raskt ja er kansje ikke så smart, men nå vet ikke jeg eller du hvor alvorlig det er for denne personen. Jeg lever med angst og depresjon nå, og er bare 20, og venter på psykolog, men for meg å gå på skole, er ikke snakk om. Jeg ga opp skolen etter å ha forsøkt når jeg var 17, og jeg syntes det var alt for ubehagelig til at jeg klarte å fortsette. Feilen jeg dog gjorde, var og ikke søke hjelp mens jeg ennå kunne ha ett sosialt liv, så nå sitter jeg her idag da, angrer som en hund :/ Jeg har ikke tenkt å forsøke å få ufør, da det vil være deprimerende i seg selv, men jeg vet at jeg jeg ikke kan jobbe eller gå på skole slik som ting er nå, så det varier jo alt etter hvor alvorlig det er. Har du hatt psykiske problemer selv, og isåfall, hvilken grad? Det er vanskelig å forstå kraften i psykiske problemer med mindre man har opplevd det selv, men jeg kan fortelle deg at det kan styre livet ditt 100%. Selvfølgelig må man ikke gi opp, men noen ting lar seg faktisk ikke gjøre om ting er på sitt værste. Anonymous poster hash: 55c10...d33 Jeg vet hva alvorlig psykisk sykdom innebærer, jeg merker det hver eneste dag og natt. Men jeg gjorde et realt og langvarig forsøk med skole og jobb, for jeg er veldig samvittighetsfull. Jeg har alltid hatt gode evner, og har hatt evne til å holde ut ubehag og smerte, og ikke bare legge seg ned. Men til slutt gikk det ikke lengre! Selv med en aterk vilje. Det jeg prøver å si til ts er at det føles mye bedre å ha gjort et realt forsøk. Det kjennes i alle fall godt for meg i dag. Uføretrygd er jo et nederlag. Og det kreves at man har forsøkt alt av behndling og prøvd arbeidstiltak via nav.Anonymous poster hash: 6b501...b33
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #19 Skrevet 19. januar 2015 Hvordan kan ME og Aspergers forveksles? Skulle tro at det var veldig ulike diagnoser... Har det noe med at mennesker med diagnoser i autismespekteret lett kan få for mye av sensoriske stimuli(som lyd, lys), eller er jeg på jordet? Anonymous poster hash: 2b2a9...c64
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #20 Skrevet 19. januar 2015 Jeg vet hva alvorlig psykisk sykdom innebærer, jeg merker det hver eneste dag og natt. Men jeg gjorde et realt og langvarig forsøk med skole og jobb, for jeg er veldig samvittighetsfull. Jeg har alltid hatt gode evner, og har hatt evne til å holde ut ubehag og smerte, og ikke bare legge seg ned. Men til slutt gikk det ikke lengre! Selv med en aterk vilje. Det jeg prøver å si til ts er at det føles mye bedre å ha gjort et realt forsøk. Det kjennes i alle fall godt for meg i dag. Uføretrygd er jo et nederlag. Og det kreves at man har forsøkt alt av behndling og prøvd arbeidstiltak via nav.Anonymous poster hash: 6b501...b33 Anonymous poster hash: 55c10...d33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå