Gå til innhold

Hvor gammel vil du bli?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Devil's Spawn
Skrevet

*kremt* avsporing. Du får ta det i en egen tråd, men ikke forvent at jeg orker å diskutere det i kveld. Er stuuuptrøtt nå

:sove:

Gjest GreenSky
Skrevet

Slangen, da! Det er bare indisier! Dessuten; Jeg tviler al alle opplever det å dø på samme måte. Jeg døde en gang da jeg var liten, hadde et kraftig astmaanfall. Det jeg husker, var at det var svart, og jeg så oransje prikker, som når en kniper øynene hardt igjen. Jeg fikk følelsen av å falle, raskere, raskere og raskere... Og så ikkeno. Ikke noe lys, og ingen døde slektninger. Men jeg var så liten da, 5 år gammel, så jeg stoler ikke helt på meg selv at jeg husker episoden riktig lenger.

Gjest GreenSky
Skrevet
Greensky nå freaket du meg ut enda mer!

:trøste: Det er mye mellom himmel og jord som vi ikke vet. Å la seg freake ut nytter ikke. Det beste vi kan gjøre er å leve livet og ha det så kult som mulig. :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg må ha med meg alt, så jeg har ikke tid til å dø.

Om det var mulig? Tja 200 år, men det forutsetter at alle andre gjør det også. ellers ville det bli veldig ensomt.

Da ville pensjonsalderen bli sånn ca 130 år

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Slangen, da! Det er bare indisier! Dessuten; Jeg tviler al alle opplever det å dø på samme måte. Jeg døde en gang da jeg var liten, hadde et kraftig astmaanfall. Det jeg husker, var at det var svart, og jeg så oransje prikker, som når en kniper øynene hardt igjen. Jeg fikk følelsen av å falle, raskere, raskere og raskere... Og så ikkeno. Ikke noe lys, og ingen døde slektninger. Men jeg var så liten da, 5 år gammel, så jeg stoler ikke helt på meg selv at jeg husker episoden riktig lenger.

Men min kjære himmel, da. Jeg sa jo ingenting om at de hadde rett og du hadde feil. Sa bare at opplevelsen jeg har hørt av andre er helt annerledes enn det du fortalte. Jeg vet da ingen ting om dette.

:wink:

Gjest TomKrus
Skrevet

Tror dette avhenger av tro, jeg. Både tro på disse historiene, og at tro påvirker hva du opplever. Det er ikke slik som på baywatch at folk som har vært døde blir levende igjen og hopper opp. Det er vel mer lik at mange fortsatt er bevisstløs eller i koma etterpå. Man kan drømme mye rart da. Ikke minst er det en gammel oppfatning om at himmelen og gud er oppe blant skyene.

Gjest GreenSky
Skrevet

Tror dette avhenger av tro, jeg. Både tro på disse historiene, og at tro påvirker hva du opplever. Det er ikke slik som på baywatch at folk som har vært døde blir levende igjen og hopper opp. Det er vel mer lik at mange fortsatt er bevisstløs eller i koma etterpå. Man kan drømme mye rart da. Ikke minst er det en gammel oppfatning om at himmelen og gud er oppe blant skyene.

Det er nok sant.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Det jeg referer til var en eller annen hjerneoperasjon (bl. a), hvor legene sa det var umulig at hun kunne tenke som et levende mennske. Hun var rett og slett død, mens de opererte henne. Ifølge henne opplevde hun det jeg nevnte.

Også blinde som aldri har sett i hele sitt liv, begynte visst også å se ting etter at de var klinisk døde.

Men som sagt, har aldr vært klinisk død selv så.. :sjarmor:

Gjest GreenSky
Skrevet
Det jeg referer til var en eller annen hjerneoperasjon (bl. a), hvor legene sa det var umulig at hun kunne tenke som et levende mennske. Hun var rett og slett død, mens de opererte henne. Ifølge henne opplevde hun det jeg nevnte.

Også blinde som aldri har sett i hele sitt liv, begynte visst også å se ting etter at de var klinisk døde.

Er dette noen du kjenner selv, eller hvor har du det fra?

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Er dette noen du kjenner selv, eller hvor har du det fra?

Hun blinde og hun som opererte hjernen var en BBC-dokumentar. I tillegg kjenner jeg en som har vært klinisk død. Hun forteller noe av det samme.

Gjest TomKrus
Skrevet

Men som sagt, har aldr vært klinisk død selv så.. :sjarmor:

Det finnes nå litt info om det på nettet :):

(NDE =Near-death experience)

"One study found that 8 to 12 percent of 344 patients resuscitated after suffering cardiac arrest had NDEs and about 18% remembered some part of what happened when they were clinically dead (Lancet, December 15, 2001)."

"Two M.D.s who have popularized the idea that the NDE is proof of life after death are Elizabeth Kübler-Ross and Raymond Moody. The former is well known for her work on death and dying. [...] According to Moody, the typical NDE includes a buzzing or ringing noise, a sense of blissful peace, a feeling of floating out of one’s body and observing it from above, moving through a tunnel into a bright light, meeting dead people, saints, Christ, angels, etc.; seeing one’s life pass before one’s eyes; and finding it all so wonderful that one doesn’t want to return to one’s body. This composite experience is based on interpretations of testimonials and anecdotes from doctors, nurses, and patients. Characteristic of Moody’s work is the glaring omission of cases that don’t fit his hypothesis. If Moody is to be believed, no one near death has had a horrifying experience"

There are numerous reports of bad NDE trips involving tortures by elves, giants, demons, etc. Some parapsychologists take these good and bad NDE trips as evidence of heaven and hell. [...] If so, then what is one to conclude from the fact that most people near death do not experience either the heavenly or the diabolical? Is that fact good evidence that there is no afterlife or that most people end up in some sort of limbo?

Dr. Tomasz S. Troscianko of the University of Bristol speculated:

If you started with very little neural noise and it gradually increased, the effect would be of a light at the centre getting larger and larger and hence closer and closer....the tunnel would appear to move as the noise levels increased and the central light got larger and larger....If the whole cortex became so noisy that all the cells were firing fast, the whole area would appear light. Blackmore attributes the feelings of extreme peacefulness of the NDE to the release of endorphins in response to the extreme stress of the situation.

Dr. Karl Jansen has reproduced NDEs with ketamine, a short-acting, hallucinogenic, dissociative anaesthetic. [...]According to Dr. Jansen, ketamine can reproduce all the main features of the NDE, including travel through a dark tunnel into the light, the feeling that one is dead, communing with God, hallucinations, out-of-body experiences, strange noises, etc. This does not prove that there is no life after death, but it does prove that an NDE is not proof of an afterlife.

While neural activity might explain bright lights, buzzing noises, and hallucinations, there are some aspects of some NDEs that still remain puzzling. Some people who are thought to be dead, but are actually just unconscious, recover and remember things like looking down and seeing their own bodies being worked on by doctors and nurses. They recall conversations being held while they were "dead." Of course, they weren't dead at all, but they feel as if their mind or soul had left their body and was observing it from above. Those who have had such experiences--and they are many--often find them life-altering and defining moments. They are convinced such experiences are proof of life after death by a disembodied consciousness. But are they? It is possible that a person may appear dead to our senses or our scientific equipment but still be perceiving. The visual and auditory perceptions occurring while unconscious-but-perceiving may be produced by a variety of neuronal mechanisms. It is possible that the soul leaves the body, but it is not necessary to posit a soul to explain these experiences.

Alt hentet fra Skeptikerens leksikon.

Gjest GreenSky
Skrevet

Torturert av alver? :o Hehe, kjipt, da.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Jada, er ganske skeptisk til det jeg og. Har lenge tenkt at de må ha drømt det, og f.eks samtaler ved operasjonsbordet er noe man har fanget opp i en slags drømmetilstand. For det andre, trenger det jo ikke å være sant det de sier, men at de dikter det opp.

Likevel, er jeg ganske overbevist om at det er et eller annet etter at du er død. Det er bare min personlige mening og tro.

Gjest TomKrus
Skrevet
Likevel' date=' er jeg ganske overbevist om at det er et eller annet etter at du er død. Det er bare min personlige mening og tro.[/quote']

Det er fullt mulig å tro, jeg mener bare at NDE ikke er noe bevis for slikt. Hvis det er det så må det jo være et bevis for himmel, helvete og skjærsild hvor intet skjer og hvor de fleste av oss havner.

Skrevet

Jeg vil gjerne bli 90 år jeg, sitte på hverandaen i huset mitt (som jeg vil ha når jeg er 90) i afrikas lune varme og gynge og tenke på alle jeg har møtt og blitt kjent med og alt jeg har gjort og opplevd, og smile lykkelig og mimre!! :rosasmil:

Krysser fingre og tær for at jeg ihvertfall beholder hjernen i god behold til jeg dør, det er trist for alle når den ikke lenger fungerer normalt. :-(

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har en bestemor på snart 90. Hun har fått nok og har sagt rett ut at hun er sliten av dette livet nå og kunne tenke seg å fått slippe mer.

Derfor: Jeg har ikke tenkt ut noe tall.

Jeg ønsker ikke å sitte som en sterkt dement gammel dame innelåst på et gamlehjem hvor det eneste livet mitt består av er å bli mata, bli lagt og hjulpet på do..

Gjest Lilleulv
Skrevet

Innen jeg blir gammel så håper jeg de har funnet opp noe foryngende såman kan kjøpe seg noen ekstra år :)

Gjest Mzfire
Skrevet
En annen tanke jeg liker å tenke før jeg skal sove for å freake meg selv ut.

Hva om døden innebærer at du for evig tid vil være bevisst,men bare se svart. Tankene dine og evigheten

Trodde det kun var meg selv som hadde slike tanker. Godt å lese at det ikke bare er meg som har vært redd og tenkt sånn. Det gir meg angst av og tenke på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...