Amarinda Skrevet 21. januar 2015 #21 Skrevet 21. januar 2015 Det godtar i alle fall ikke min sjef.Anonymous poster hash: 7ece9...5a0 Da kan du jo forklare at hvis du kommer på jobb før er sjansen for at dine kollegaer blir smittet også og han har en hel arbeidsstokk ute med sykdom veldig stor. Jeg jobber i helsevesenet, vi har ikke noe valg. Men omgangssyken er ekstremt smittsom og synes det er veldig rart om sjefen din virkelig vet hva konsekvensene blir ønsker at smittebærere kommer på jobb. 2
Gjest Stinky Skrevet 21. januar 2015 #22 Skrevet 21. januar 2015 Det er ingen grunn for å ha dårlig samvittighet. Men hva med far? Hvorfor kan ikke han ta en dag eller to, slik også du får pleiet din karriere? Det finnes da ingen logikk i at det alltid er mødrene som skal være hjemme med sykt barn 2
Gjest Kaffelattn Skrevet 21. januar 2015 #23 Skrevet 21. januar 2015 Snakket med sjefen nå ang at jeg må være hjemme i morgen og. Barnehagen er veldig nøye med den 48-timers regelen etter omgangssyken. Og hun ble litt sur og spurte om jeg ikke kunne la vær å bry meg om de 48 timene. Så samvittigheten er ikke på topp nå, dessuten så syns jeg at det var frekt av henne å spørre om det. Var det ikke? Anonymous poster hash: e9ac1...a0d Det var veldig frekt og ufint av henne å si det! Hun tro over noen grenser hun ikke har noe med å blande seg inn i. Hun tråkket i baret. Jeg ville ikke ha ønsket å være i et miljø med så lite respekt.
Blackbird Skrevet 21. januar 2015 #24 Skrevet 21. januar 2015 (endret) Jeg syns det er helt ok og forståelig at mine (kvinnelige) kollegaer er hjemme med syke barn. Det som irriterer meg er at enkelte ALLTID må være hjemme og at far ALDRI kan det! Alle har jo minst 10 dager i året alt ettersom, også far! Jeg syns faktisk det er på grensen til "illojalt"/dårlig gjort mot arbeidsplassen/kollegaene til kun MOR at hun alltid må være borte fra jobb -med alt det innebærer av ulemper som feks omorganisering og merbelastning av kollegaer, og ikke minst den økonomiske biten. Hos oss (liten privat bedrift) er det enkelte som er borte mer enn sine 10 dager i året og skaffer seg da sykmelding (!) eller faktisk tar fri uten lønn (som er greit nok i seg selv men det er egentlig ikke opp til arbeidstaker å avgjøre).. Jeg prøver selvsagt å ikke gi mine kollegaer dårlig samvittighet når de ringer inn sykt barn! Men noen ganger må en få lov å bli irritert når mannen aldri kan ta sin del av kaka... Endret 21. januar 2015 av Blackbird 4
Susan Sto Helit Skrevet 22. januar 2015 #25 Skrevet 22. januar 2015 Snakket med sjefen nå ang at jeg må være hjemme i morgen og. Barnehagen er veldig nøye med den 48-timers regelen etter omgangssyken. Og hun ble litt sur og spurte om jeg ikke kunne la vær å bry meg om de 48 timene. Så samvittigheten er ikke på topp nå, dessuten så syns jeg at det var frekt av henne å spørre om det. Var det ikke?Anonymous poster hash: e9ac1...a0d Jeg tror jeg da hadde tilbudt å ta med ungen og smittefaren på jobb istedenfor, og spørre om det føltes bedre at barnet smittet mine kolleger istedenfor de andre barna i barnehagen. 48 timers regelen er viktig. Det er ikke noe barnehagene har funnet på for å gjøre seg vanskelige. Omgangssyke er også en ting som man kan bli smittet av flere ganger, så om barnet fortsetter å holde smitten levende i barnehagen, så er det stor sjanse for å få det igjen, og ha enda flere sykt barn dager. 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #26 Skrevet 22. januar 2015 Ja, jeg har hatt mye dårlig samvittighet. Og sittet mye hjemme og jobbet til langt på natt etter å ha vært hjemme med sykt barn. Og slitt meg ut selv. Har dog aldri opplevd noe negativt fra sjef/kollegaer for å måtte være hjemme. Selvfølgelig har man dårlig samvittighet når man ikke får gjort jobben sin, noen annet ville være helt feil. Men barna er viktigere uansett. Anonymous poster hash: 4f868...85e
Engel Skrevet 22. januar 2015 #27 Skrevet 22. januar 2015 Hvis du er hjemme i dag er det vel farens tur i morgen? Eller er du alenemamma? 1
Ansjosen Skrevet 22. januar 2015 #28 Skrevet 22. januar 2015 Jeg er sjefen til flere mennesker, og selvom jeg har forståelse for at barn blir syke, og at noen må ta seg av de kan det glippe i den sympatiske framstillingen for meg også. Innimellom, tett på en deadline når jeg trenger folk på jobb så er jeg sikker på at jeg kan høres bitchy ut på telefonen, fordi jeg vet hvilket hav av merarbeid som ligger foran meg der og da. Jeg tar meg selvsagt i det og ber om unnskyldning. Men selvom man er sjef er man ikke mer enn et menneske, det kan passe dårlig og det kan være vanskelig å få gjort din jobb også den dagen. Det betyr ikke at jeg mener du skal sende det syke barnet ditt i barnehagen, eller gå ifra 11-åringen alene hjemme. Det betyr bare at jeg er et menneske med de feil og mangler de fleste av oss har. Derfor syns jeg det er litt kjapt å definere at alle som ikke er fulle av sympati med en gang man ringer er hespetrær og har liten respekt. 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #29 Skrevet 22. januar 2015 Det er ingen grunn for å ha dårlig samvittighet. Men hva med far? Hvorfor kan ikke han ta en dag eller to, slik også du får pleiet din karriere? Det finnes da ingen logikk i at det alltid er mødrene som skal være hjemme med sykt barn Hvis du er hjemme i dag er det vel farens tur i morgen? Eller er du alenemamma? Mannen min er bortreist i jobben, og de 48 timene er over så var på jobb i dag. Anonymous poster hash: e9ac1...a0d
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #30 Skrevet 22. januar 2015 Jeg er sjefen til flere mennesker, og selvom jeg har forståelse for at barn blir syke, og at noen må ta seg av de kan det glippe i den sympatiske framstillingen for meg også. Innimellom, tett på en deadline når jeg trenger folk på jobb så er jeg sikker på at jeg kan høres bitchy ut på telefonen, fordi jeg vet hvilket hav av merarbeid som ligger foran meg der og da. Jeg tar meg selvsagt i det og ber om unnskyldning. Men selvom man er sjef er man ikke mer enn et menneske, det kan passe dårlig og det kan være vanskelig å få gjort din jobb også den dagen. Det betyr ikke at jeg mener du skal sende det syke barnet ditt i barnehagen, eller gå ifra 11-åringen alene hjemme. Det betyr bare at jeg er et menneske med de feil og mangler de fleste av oss har. Derfor syns jeg det er litt kjapt å definere at alle som ikke er fulle av sympati med en gang man ringer er hespetrær og har liten respekt. Hvor har jeg skrevet at sjefen min er et hespetre med lite respekt? Har du lest alt jeg har skrevet? Har skrevet at hun er snill. Klart hun kunne hatt en dårlig dag men å foreslå at jeg skal bryte barnehagen sine regler syns jeg er feil, hun kan tenke hva hun vil. Dessuten har hun barn selv og vi jobber på en barneskole, så hun burde vite noe om smittefaren. Lurer på om hun sender sine smittsomme barn i barnehagen og skole siden hun tenker sånn. Anonymous poster hash: e9ac1...a0d 1
Rararara Skrevet 22. januar 2015 #31 Skrevet 22. januar 2015 (endret) Jeg er sjefen til flere mennesker, og selvom jeg har forståelse for at barn blir syke, og at noen må ta seg av de kan det glippe i den sympatiske framstillingen for meg også. Innimellom, tett på en deadline når jeg trenger folk på jobb så er jeg sikker på at jeg kan høres bitchy ut på telefonen, fordi jeg vet hvilket hav av merarbeid som ligger foran meg der og da. Jeg tar meg selvsagt i det og ber om unnskyldning. Men selvom man er sjef er man ikke mer enn et menneske, det kan passe dårlig og det kan være vanskelig å få gjort din jobb også den dagen. Det betyr ikke at jeg mener du skal sende det syke barnet ditt i barnehagen, eller gå ifra 11-åringen alene hjemme. Det betyr bare at jeg er et menneske med de feil og mangler de fleste av oss har. Derfor syns jeg det er litt kjapt å definere at alle som ikke er fulle av sympati med en gang man ringer er hespetrær og har liten respekt.Dine ansatte vet helt sikkert at det blir merarbeid på deg og de synes helt sikkert den telefonen er kjip nok å ta allerede. Om du svarer dem på en måte som gjør at du føler du må be om unnskyldning etterpå høres det for meg ut som du reagerer en smule uprofesjonelt. Det er veldig få som er hjemme med sykt barn for morro skyld. Edit: autocorrect Endret 22. januar 2015 av Rararara 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #32 Skrevet 23. januar 2015 Lite sidespor, men 48-timers regelen burde alle voksne arbeidstagere med kollegaer oppfylle også... Det godtar heller ikke vår sjef, og jeg jobber på sykehjem :-S Anonymous poster hash: 8fbc2...dc2
Gjest Mythic Skrevet 23. januar 2015 #33 Skrevet 23. januar 2015 Snakket med sjefen nå ang at jeg må være hjemme i morgen og. Barnehagen er veldig nøye med den 48-timers regelen etter omgangssyken. Og hun ble litt sur og spurte om jeg ikke kunne la vær å bry meg om de 48 timene. Så samvittigheten er ikke på topp nå, dessuten så syns jeg at det var frekt av henne å spørre om det. Var det ikke?Anonymous poster hash: e9ac1...a0d Selvfølgelig var det frekt! Jeg sitter her i dag med omgangssyke fordi foreldrene ikke overholder 48-timersregelen. Det er så utrolig egoistisk å ikke overholde den. Andre barn blir smittet, personalet blir smittet (ergo færre til å ta vare på barna deres), og en blir jo aldri kvitt svineriet. Vær du hjemme med god samvittighet. Barnet ditt trenger deg.
Gjest Mythic Skrevet 23. januar 2015 #34 Skrevet 23. januar 2015 Det godtar heller ikke vår sjef, og jeg jobber på sykehjem :-SAnonymous poster hash: 8fbc2...dc2 Godtar? Hva gjør sjefen, da? Henter dere hjemme og drar dere med på jobb? Her trenger sjefen en opplæring i vanlige lover og regler omkring sykdom og smittevern. For det første er det ingen som har noe med hvorfor du holder deg hjemme ved sykdom, du har ingen plikt til å opplyse om hva du lider av. Det eneste sjefen trenger å vite, er at du er syk. Det er hårreisende at sånne regler omgås på et sykehjem. Beboerne kan jo i ytterste konsekvens dø av å bli smittet med omgangssyke.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2015 #35 Skrevet 23. januar 2015 Jeg har ikke dårlig samvittighet for å være hjemme med sykt barn. Men så har jeg en sjef som er veldig hyggelig og sier aldri noe på det. Så lenge jeg er innenfor de 10 dagene, så kan hun heller ikke si noe på det. Jeg jobber i helsevesenet og vi må også holde 48 timer etter omgangsyke, ingen får komme på jobb før det. Norovirus (som det som regel er) epidemier vil vi ikke ha! Anonymous poster hash: 410f0...955 1
Amarinda Skrevet 23. januar 2015 #36 Skrevet 23. januar 2015 Vil legge til at resultatet er at til tross for at jeg jobber på en stor avdeling med mange pasienter, er det sjelden masseutbrudd blant pasientene.
Ansjosen Skrevet 30. januar 2015 #37 Skrevet 30. januar 2015 (endret) Dine ansatte vet helt sikkert at det blir merarbeid på deg og de synes helt sikkert den telefonen er kjip nok å ta allerede. Om du svarer dem på en måte som gjør at du føler du må be om unnskyldning etterpå høres det for meg ut som du reagerer en smule uprofesjonelt. Det er veldig få som er hjemme med sykt barn for morro skyld. Edit: autocorrect Ja, jeg er et menneske ser du, og akkurat som at mine kolleger med barn innimellom mener at de har en menneskerett på å få ferie akkurat nå de ønsker det "fordi jeg har jo tross alt barn", så hender det at jeg skulle ønske barna deres kunne valgt en annen dag å bli syk på (omtrent like sympatisk overfor en annen kollega). Og det er jo nettopp fordi jeg vet at de ikke har lyst til å ringe meg at jeg får dårlig samvittighet. Det er rart med det, men det er ikke slik at jeg kjefter på noen, det er slik at samtalen forløper kanskje noe ala dette; "Hei det er Berta, jeg kan ikke komme i dag, fordi Rasmusminstemann ikke er helt bra" "Åja, jaja, kan du fortelle meg hvor jeg finner A, B og C. Jeg må få gjort unna det siden du ikke kommer i dag"... - Der syns jeg at jeg skylder folk en unnskyldning for at jeg maset i vei om arbeidet vårt før jeg har spurt om vedkommendes syke barn er veldig sykt, om det er noe som går og om det går greit med hele familien, fordi det for den i andre enden antageligvis høres ut som jeg bryr meg fint lite og syns de kan pakke og dra. Poenget mitt var bare at selvom noen er sjefen din så er de ikke sjefen fra helvete, eller ditt eller datt bare fordi de noen ganger ser i kryss og ikke opptrer helt supert i forhold til ditt syke barn, eller gir deg akkurat den bekreftelsen din dårlige samvittighet trenger, fordi det kanskje er sannheten at det passet veldig dårlig for alle at barnet ditt ble sykt akkurat nå. Vi vet det, du vet det, også fikser vi situasjonen. Jeg er ikke ute etter noen. "mine" småbarnsforeldre er stortsett himla mye mer effektive enn oss andre, fordi de har ingen tid å tøyse vekk. De jobber kanskje bare den tilmålte tiden, men jeg ser at stortsett får de gjort samme jobben som de før gjorde på 10 timer Edit; og dette var ikke spesifikt til TS, men mer som et hjertesukk for alle som syns at med mindre sjefen syns det er kjempegreit at du er borte så er vedkommende dust. Og bare for å ha lagt til det også så alt er på det rene; om barnet har omgangssyke setter jeg pris på om mine ansatte overholder de 48 timene, siden jeg syns det er bedre med en ansatt borte i en ekstra dag enn at jeg har 4 borte om noen få dager fordi man skulle bryte seg på jobb for tidlig grunnet dårlig samvittighet Dette vet de også Endret 30. januar 2015 av Ansjosen
Jade Skrevet 30. januar 2015 #38 Skrevet 30. januar 2015 Jeg kan tenke meg at pga at vi gruer oss til å ringe til arbeidsgiver, så tolker vi hvert minste spørsmål og hvert minste huff som et tegn på at vi er latsabber som er hjemme bare ungen sier "au". Når det som regel er "huff, det var trist at barnet ditt er sykt, stakkar, og det blir vanskelig for oss også, men vi vet at barnet trenger pass og at det bare må gå på et vis, og at vi ikke er sure bare fordi vi ikke hopper opp og ned av sympati og kommer med godbedrings-blomster på døra, men bekymrer oss mer om prosjektet som skal være ferdig kl 15 i dag."
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2015 #39 Skrevet 30. januar 2015 Nei,har ikke dårlig samvittighet når jeg er hjemme med sykt barn.Jobber på sykehjem,med mange kollegaer med små barn,så det er støtt og stadig noen hjemme med syke barn og oppringninger fra barnehagen er heller ikke uvanlig på arbeidsplassen. Men sjønner det er annerledes i det private der det ikke er vikarer tilgjengelig og jobben er helt avhengig at du kommer på jobb.Anonymous poster hash: 320e8...083
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2016 #40 Skrevet 10. mars 2016 Den 21. januar 2015 at 23.29, AnonymBruker skrev: Det godtar i alle fall ikke min sjef. Anonymous poster hash: 7ece9...5a0 Nei for det er jo mye bedre å smitte resten av kollegene så han plutselig har ennå flere som er hjemme fra jobb. Enkelte sjefer burde aldri vært det.. Anonymkode: 5ea16...380 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå