AnonymBruker Skrevet 18. januar 2015 #1 Skrevet 18. januar 2015 Er det veldig ulempe ved det? Viss foreldrene bor i hver sin fylke og det er lettere for den barnet bor med med tanke på papirer og pass. Går ikke utover samvær vel? Anonymous poster hash: f308b...32c
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2015 #2 Skrevet 18. januar 2015 Rett gjerne på meg.... Om far gir fullt foreldreansvar til moren, så kan moren sin kjæreste adoptere barnet uten at faren hadde noe han skulle ha sagt. ??? Er det ikke sånn?Anonymous poster hash: aa286...b23
Gjest Kaffelattn Skrevet 18. januar 2015 #3 Skrevet 18. januar 2015 Dette høres grusomt ut. Hvorfor ville denne faren gi fra seg ansvar/rettigheter? :-(
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2015 #4 Skrevet 18. januar 2015 Tror du mister alle rettigheter ovenfor barnet i alle beslutninger og avgjørelser som tas. Ja, det kan gå ut over samværet og mor kan velge om du skal få se barnet eller ikke. IKKE gi det fra deg! Anonymous poster hash: ed4ec...457 5
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2015 #5 Skrevet 18. januar 2015 Tanken var ikke grusom, bare for å gjøre det lettere for den som har hovedomsorgen for barnet. Altså ordne med papirer og pass, altid noe styr. Men det blir ikke gjort om det går utover samvær. Leste en plass at man kan bare søke om foreldreansvar tilbake viss det trengs. Men blir så usikker. Ts Anonymous poster hash: f308b...32c
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2015 #6 Skrevet 18. januar 2015 Tanken var ikke grusom, bare for å gjøre det lettere for den som har hovedomsorgen for barnet. Altså ordne med papirer og pass, altid noe styr. Men det blir ikke gjort om det går utover samvær. Leste en plass at man kan bare søke om foreldreansvar tilbake viss det trengs. Men blir så usikker. Ts Da gjør du det ikke. Om mor har spurt deg om du kan gjøre det, for å forenkle situasjonen (bare en spekulasjon), er det absolutt ikke å anbefale. Anonymous poster hash: ed4ec...457 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2015 #7 Skrevet 18. januar 2015 Er det veldig ulempe ved det? Viss foreldrene bor i hver sin fylke og det er lettere for den barnet bor med med tanke på papirer og pass. Går ikke utover samvær vel? Anonymous poster hash: f308b...32c "Det er lettere for den barnet bor hos mtp *sett inn tåpelig vrøvl*" Tror du på dette? Dersom dette er noe din partner har lurt i deg, ts, og du har noen slags interesse for dette barnet, så ring en advokat. Klokken 8 i morgen tidlig. Bare tull og fanterier hun/han har funnet på for å lure seg unna, og du må under ingen omstendigheter signere noe som helst. Verken papirer eller pass utgjør "styr". Du derimot utgjør antagelig styr for vedkommende..Anonymous poster hash: 489ff...af2 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2015 #8 Skrevet 18. januar 2015 Rett gjerne på meg.... Om far gir fullt foreldreansvar til moren, så kan moren sin kjæreste adoptere barnet uten at faren hadde noe han skulle ha sagt. ??? Er det ikke sånn?Anonymous poster hash: aa286...b23 Ta i det minste å google foreldreansvar får du tar helt av. Man sier ikke fra seg foreldreretten eller retten til samvær f.eks. Anonymous poster hash: ef4e4...568 2
FrkHumle Skrevet 18. januar 2015 #9 Skrevet 18. januar 2015 Ta i det minste å google foreldreansvar får du tar helt av. Man sier ikke fra seg foreldreretten eller retten til samvær f.eks. Anonymous poster hash: ef4e4...568 Foreldreansvar og foreldrerett er det samme. Den som har foreldreansvar har rett til å avgjøre feks. adopsjon, men jeg er ikke sikker på om det er slik i praksis. (Om det er farskap så må vel uansett far godkjenne.) TS: Jeg bor i annet fylke enn faren til dattera mi. Kunne ikke falt meg inn å be han si fra seg foreldreansvaret. At han har halve foreldreansvarte betyr at hvis noe skulle skjedd meg hadde datteren min blitt sendt rett til han, uten å gå innom feks. barnevern. Det betyr også at vi er to som styrer feks. sparepenger etc. Den som har foreldreansvaret alene kan bestemme at barnet skal flytte til utlandet feks, uten godkjennelse fra den andre. Den avgjør kort og greit absolutt alt ift barnet. Det er virkelig ikke noe problem å bo langt fra hverandre og ha delt foreldreansvar. Papirer scannes og sendes på mail, godkjennelse til pass kan sendes i posten etc. Ser ingen grunn til å gi fra seg dette av praktiske grunner. Les mer her om du ønsker: http://www.barnefordelingssaker.no/index.php?site=default/772/773/814/782/783 3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2015 #10 Skrevet 18. januar 2015 Foreldreansvar og foreldrerett er det samme. Den som har foreldreansvar har rett til å avgjøre feks. adopsjon, men jeg er ikke sikker på om det er slik i praksis. (Om det er farskap så må vel uansett far godkjenne.) Etter hva jeg har lest så skal det være sånn i praksis, og. Den med de juridiske rettighetene kan ta avgjørelsene. Anonymous poster hash: aa286...b23
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2015 #11 Skrevet 18. januar 2015 Tanken var ikke grusom, bare for å gjøre det lettere for den som har hovedomsorgen for barnet. Altså ordne med papirer og pass, altid noe styr. Men det blir ikke gjort om det går utover samvær. Leste en plass at man kan bare søke om foreldreansvar tilbake viss det trengs. Men blir så usikker. TsAnonymous poster hash: f308b...32c Du kan selvfølgelig spørre om dere kan få delt foreldreansvar, men sier vedkommende nei så må du akseptere det eller gå til retten. Anonymous poster hash: aa286...b23
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2015 #12 Skrevet 18. januar 2015 Den med foreldreansvaret kan flytte ut av Norge uten samtykke fra den andre forelderen. Anonymous poster hash: aa286...b23 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2015 #13 Skrevet 18. januar 2015 Ok var mye ulemper ser jeg, trodde ikke deg var så "farlig" spesielt ikke vis mor og far har en grei tone. Men da dropper vi den tanken :-) TsAnonymous poster hash: f308b...32c
FrkHumle Skrevet 18. januar 2015 #14 Skrevet 18. januar 2015 Ok var mye ulemper ser jeg, trodde ikke deg var så "farlig" spesielt ikke vis mor og far har en grei tone. Men da dropper vi den tanken :-) TsAnonymous poster hash: f308b...32c Må innrømme at når jeg hører noen har foreslått noe sånt, så må det være fordi de har planer de ikke vil involvere den andre forelderen i. Det finnes jo ingen ulemper for barnet at det er to som har delt foreldreansvar, så jeg blir mistenksom når jeg hører at noen har foreslått dette av praktiske hensyn. 3
Rotemor Skrevet 18. januar 2015 #15 Skrevet 18. januar 2015 Det er ulemper ved å si fra seg foreldreansvar. Men det gir IKKE den andre rett til å adoptere bort!!! Skaffe tillatelse til pass kan man gjøre på Mail. Og direkte til politistasjonen. Verre er det ikke:)
79kreps Skrevet 18. januar 2015 #16 Skrevet 18. januar 2015 Det er stort sett pass og til banken det trengs fullmakter, og det kan en levere inn en dag det passer eller sende i forkant.
Missy1 Skrevet 19. januar 2015 #17 Skrevet 19. januar 2015 Rett gjerne på meg.... Om far gir fullt foreldreansvar til moren, så kan moren sin kjæreste adoptere barnet uten at faren hadde noe han skulle ha sagt. ??? Er det ikke sånn?Anonymous poster hash: aa286...b23 Nei. Så enkelt er det ikke å adoptere stebarn. Hvis mor alene har foreldreansvaret så må hun ikke ha fars samtykke for at stefar kan søke adopsjon, men det betyr ikke at adopsjonen blir innvilget. Selvom biologisk far sier seg enig i adopsjon så er det ikke sikkert det går igjennom.
FrkHumle Skrevet 19. januar 2015 #18 Skrevet 19. januar 2015 Det er ulemper ved å si fra seg foreldreansvar. Men det gir IKKE den andre rett til å adoptere bort!!! Skaffe tillatelse til pass kan man gjøre på Mail. Og direkte til politistasjonen. Verre er det ikke:) Googlet dette nå, siden det stod adopsjon i linken jeg la ut. I realiteten mister man retten til å nekte adopsjon. (Les svaret rett over her fra Missy1 også. Sånn det fungerer i praksis.) http://www.barnevernsadvokat.no/index.php?site=default/724/747/748 Så lenge de biologiske foreldrene har foreldreansvaret for barnet, er deres samtykke nødvendig for å gjennomføre adopsjon. For at tvangsadopsjon kan skje, må foreldrene derfor fratas foreldreansvaret og fylkesnemnda må gi adopsjonssamtykke.
Missy1 Skrevet 19. januar 2015 #19 Skrevet 19. januar 2015 Googlet dette nå, siden det stod adopsjon i linken jeg la ut. I realiteten mister man retten til å nekte adopsjon. (Les svaret rett over her fra Missy1 også. Sånn det fungerer i praksis.) http://www.barnevernsadvokat.no/index.php?site=default/724/747/748Så lenge de biologiske foreldrene har foreldreansvaret for barnet, er deres samtykke nødvendig for å gjennomføre adopsjon. For at tvangsadopsjon kan skje, må foreldrene derfor fratas foreldreansvaret og fylkesnemnda må gi adopsjonssamtykke. Hvis mor har foreldreansvar alene så kan stefar søke om adopsjon, men da blir biologisk far informert og blir oppfordret til å uttale seg. De tar ikke saken videre før de har forsikret seg om at barnets far er informert. Videre er det en ganske lang prosess og selvom biologisk far sier i sin uttalelse at han syns det er greit så er det liten sjangse for at det blir innvilget (iallefall om det er snakk om et barn under 12år). Det er bufetat som avgjør om det skal innvilges, det at alle parter i saken er enige om adopsjon har skjeldent noe å si. Vi har vært igjennom den mølla og fikk innvilget til slutt, men da pga andre særlige årsaker. De skreiv i brevet at fars samtykke ikke var med i deres vurdering av at adopsjon ble innvilget. Det er bufetat som avgjør saken og det er veldig strenge regler på dette med stebarnsadopsjon. Det biologiske veier tungt. Ser det er mange som tror at man bare kan "gi fra seg barnet sitt" eller "bare adoptere stebarnet" men sånn er det ikke. Det måtte en lang kamp til for at vi skulle få det igjennom, selvom det hele veien var åpenlyst hva som var til det beste for barnet. Mener ikke at ts bør si fra seg foreldreansvaret, ser ikke noe grunn til å gjøre det, men det med adopsjon er ikke det man skal bekymre seg for om man skulle bestemt seg for å gi mor hele foreldreansvaret. Ville vært mer bekymret for at mor da står fritt til å flytte til et annet land med barnet f.eks. Nå vet ikke jeg så mye om det, men har forstått at det er noe man kan gjøre hvis far ikke har foreldreansvar (?) 2
Rotemor Skrevet 19. januar 2015 #20 Skrevet 19. januar 2015 Googlet dette nå, siden det stod adopsjon i linken jeg la ut. I realiteten mister man retten til å nekte adopsjon. (Les svaret rett over her fra Missy1 også. Sånn det fungerer i praksis.) http://www.barnevernsadvokat.no/index.php?site=default/724/747/748Så lenge de biologiske foreldrene har foreldreansvaret for barnet, er deres samtykke nødvendig for å gjennomføre adopsjon. For at tvangsadopsjon kan skje, må foreldrene derfor fratas foreldreansvaret og fylkesnemnda må gi adopsjonssamtykke. Ja, poenget mitt var nettopp at det ikke fungerer slik i praksis:) Det kan være så mange årsaker til at man ikke signerte skjema om foreldreansvar uten at det, i lovens øyne, fratar deg foreldrerollen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå