Gå til innhold

Mislykket vektnedgang!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Føler meg så mislykket, og frustrasjonen blir bare større og større!

Ifjor høst merket jeg at vekten begynte å krype oppover.. Jeg var fornøyd på rundt 62 kg, men så ble den nærmere 66. Jeg meldte meg inn i treningsstudio og endret kostholdet. Jeg har sluttet helt med godteri for eksempel som tidligere har vært en daglig avhengighet.

Likevel har vekta sakte men sikkert fortsatt oppover! Mellom skole og jobb rekker jeg ikke trene mer enn 2-3 ganger i uka, men det er da likevel noe? Spiser sunn mat, men spiser likevel til jeg blir mett. Noen få utskeielser i helgene, men alt er blitt mye bedre enn det var før.. Likevel vil ikke kroppen lystre og jeg har nå bikka 70 kg. Føler meg så stor! Jeg er vant med å være 8-10 kg mindre så føler meg nesten fremmed i min egen kropp.

Nå drømmer jeg bokstavelig talt om dette om nettene.. Drømmer at jeg støvsuger bort alt magefettet og blir slank og fin igjen som jeg var for bare halvannet år siden (veide da 55kg uten å ofre mat og trening en tanke). Kan man få hjelp selv om jeg ikke har ekstrem overvekt/ fedme? Jeg er overvektig i forhold til høyden min, men det er jo ikke ekstremt. Likevel opplever jeg det sånn siden alt går så fort. Jeg føler at kroppen min er fast bestemt på å bli overvektig!

Håper noen har noen tips og råd til meg.. Hva gjør man når sultfølelsen krever mye mer enn tidligere for å bli tilfredsstilt? Jeg tror jeg rett og slett spiser for mye mat, men sliter med å gå rundt sulten også..

Videoannonse
Annonse
Gjest Veritaserum
Skrevet

Spis ofte. Start dagen med en god og mettende frokost.
Ellers så burde du ta en tur til legen og sjekke forbrenningen.

• Liker 1
Skrevet

Har du sjekket stoffskiftet?

Anonymous poster hash: 447e1...386
Skrevet

Du må starte å registrere hva du spiser i kalorier og hvor mye aktivitet du får. Skal du ned i vekt vil det være greit å ligge på 1600-2000 kalorier, alt etter hvor mye du er i aktivitet. Minimum en time bevegelse hver dag i tillegg til teeningen, for eksempel en tur hvor du blir litt svett eller vaske hele huset med litt tempo.

Er du flink med mat i ukedagene, men koser deg litt i helga med god middag og litt snacks har du fort spist opp alt du har spart inn og litt ekstra!

Skrevet

Prøv å skriv matdagbok.

Det som ser ut som noen få utskeielser kan inneholde overraskende mye energi.

Sunn mat kan også være mye forskjellig. Eks kjøtt er ikke usunt, men det er stor forskjell på energimengden i et måltid med 30% kjøtt og 70% grønnsaker og vice versa.

Det er egentlig veldig lite som skal til for å legge på seg. 35g valnøtter for mye hver dag kan utgjør en vektoppgang på ett kilo ila en mnd.

Skrevet

Spis ofte. Start dagen med en god og mettende frokost.

Ellers så burde du ta en tur til legen og sjekke forbrenningen.

Starter alltid dagen med frokost, det har jeg alltid vært flink til! Men utover dagen kan jeg nok være flinkere på å ha hyppige måltider.. Kan man få dårligere forbrenning brått mens man fortsatt er ung? Jeg er 25 år og syns det er veldig rart at jeg plutselig føler en så mangel på kontroll over kroppen min!

Du må starte å registrere hva du spiser i kalorier og hvor mye aktivitet du får. Skal du ned i vekt vil det være greit å ligge på 1600-2000 kalorier, alt etter hvor mye du er i aktivitet. Minimum en time bevegelse hver dag i tillegg til teeningen, for eksempel en tur hvor du blir litt svett eller vaske hele huset med litt tempo.

Er du flink med mat i ukedagene, men koser deg litt i helga med god middag og litt snacks har du fort spist opp alt du har spart inn og litt ekstra!

Takk for godt tips! Å telle kalorier hadde jeg egentlig håpet jeg skulle slippe, men ser ut til at jeg må ha noe mer konkret å forholde meg til! Jeg har ikke bil så får bevegd meg mye i hverdagen med gåturer til butikken, jobb og skole. Jeg har ikke spesielt dårlig kondis selv om jeg ikke er treningsavhengig heller!

Prøv å skriv matdagbok.

Det som ser ut som noen få utskeielser kan inneholde overraskende mye energi.

Sunn mat kan også være mye forskjellig. Eks kjøtt er ikke usunt, men det er stor forskjell på energimengden i et måltid med 30% kjøtt og 70% grønnsaker og vice versa.

Det er egentlig veldig lite som skal til for å legge på seg. 35g valnøtter for mye hver dag kan utgjør en vektoppgang på ett kilo ila en mnd.

Jeg skal begynne med matdagbok med kaloriinnhold. Kostholdet mitt blir mer og mer inspirert av veganisme, så spiser mye linser, bønner, frukt og grønnsaker + havregrøt og special K frokostblanding, soyamelk etc. Jeg har ett bevisst forhold til kalorier og mat, men har ikke skrevet ned alt til punkt og prikke. Skal begynne med det nå!

Takk for svar dere :) håper det hjelper meg!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...