AnonymBruker Skrevet 18. januar 2015 #1 Skrevet 18. januar 2015 Hei! Jeg sliter med meg selv for tiden. Jeg har en alvorlig depresjon og gjør ikke stort annet enn å ligge på sofaen eller sove. Har forsøkt ulike typer antidepressiva i løpet av det siste året uten nevneverdig bedring. Har hatt noen få litt bedre perioder der jeg har hatt det litt bedre, men depresjonen kommer tilbake. Nå vurderes det at jeg skal legges inn på DPS døgnavdeling, jeg spiser nesten ikke lenger og jeg er veldig sløv i timene hos psykologen min (hvis jeg overhode kommer meg dit). Den fysiske formen føles elendig, det gjør vondt å stå oppreist, kroppen verker, jeg sover utrolig mye, jeg er kvalm, svimmel og besvimer. Er dette tegn på undervekt og underernæring? Har en BMI på 15 og har gått ned 20kg siden jeg ble syk. Føler bare at hele meg forfaller, vil liksom ikke spise for uten mat føler jeg meg helt følelsesmessig nummen. Det blir som en rus, da kan jeg ligge på sofaen og kjenne på sulten og ikke bare depresjonen. Men jeg ligger jo bare her og råtner bort også. Nå vil ikke psykologen se på dette mer og jeg lurer litt på dette med innleggelse på DPS. Hva slags hjelp vil jeg evt få der? Og er det noen som har erfaring de vil dele? Hva om jeg ikke tar til meg næring? Anonymous poster hash: e70c1...e17
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2015 #2 Skrevet 18. januar 2015 Hei! Jeg sliter med meg selv for tiden. Jeg har en alvorlig depresjon og gjør ikke stort annet enn å ligge på sofaen eller sove. Har forsøkt ulike typer antidepressiva i løpet av det siste året uten nevneverdig bedring. Har hatt noen få litt bedre perioder der jeg har hatt det litt bedre, men depresjonen kommer tilbake. Nå vurderes det at jeg skal legges inn på DPS døgnavdeling, jeg spiser nesten ikke lenger og jeg er veldig sløv i timene hos psykologen min (hvis jeg overhode kommer meg dit). Den fysiske formen føles elendig, det gjør vondt å stå oppreist, kroppen verker, jeg sover utrolig mye, jeg er kvalm, svimmel og besvimer. Er dette tegn på undervekt og underernæring? Har en BMI på 15 og har gått ned 20kg siden jeg ble syk. Føler bare at hele meg forfaller, vil liksom ikke spise for uten mat føler jeg meg helt følelsesmessig nummen. Det blir som en rus, da kan jeg ligge på sofaen og kjenne på sulten og ikke bare depresjonen. Men jeg ligger jo bare her og råtner bort også. Nå vil ikke psykologen se på dette mer og jeg lurer litt på dette med innleggelse på DPS. Hva slags hjelp vil jeg evt få der? Og er det noen som har erfaring de vil dele? Hva om jeg ikke tar til meg næring?Anonymous poster hash: e70c1...e17 Jeg kjenner meg igjen, hadde det sånn for flere år siden. Var på døgnpost dps. Der får du mye samtaler med de som jobber i miljøet (psyk sykepleiere, hjelpepleiere, vernepleiere osv), og de kan hjelpe deg i gang med ting. De kan motivere og hjelpe deg og hjelpe deg med å få mer innsikt. Ikke alle har godt av innleggelse, og jeg kjenner ikke deg, men utifra det du skriver her så syns jeg så absolutt du burde ta imot en innleggelse. masse lykke til Anonymous poster hash: e5721...831
Colorama Skrevet 18. januar 2015 #3 Skrevet 18. januar 2015 Hei! Jeg vet mye om dette av egen erfaring, og skal prøve å forklare så godt jeg kan. Det du beskriver er klare tegn på utmattelse grunnet for lite næring, og det er farlig, og kommer til å bli veldig farlig om du fortsetter. Siden du skriver her så tyder det på at du ikke ønsker å ha det sånn her lengre, og det er et steg i riktig retning - veldig bra! Psykologen din er selvfølgelig profesjonell og ønsker deg ditt beste, og vet gjerne også best. Du burde absolutt la deg bli lagt inn, der vil du få hjelp. Det vil være hyppige samtaler med helsepersonell, det vil være folk som bryr seg om deg, og vil hjelpe deg ut av situasjonen du er i. Å være innlagt føles trygt, det er folk som passer på deg hele døgnet om det skulle være noe, og man blir godt ivaretatt. Jeg håper du blir lagt inn, for din egen del, for framtiden din, og for de som bryr seg om deg. Ikke ligg i boblen lengre, men be om hjelp! Lykke til - det er en vei ut av depresjonen! Klem
altflyter Skrevet 18. januar 2015 #4 Skrevet 18. januar 2015 Jeg har mye erfaring med DPS-er. Det er ingen magisk kur mot dine symptomer, men de kan hjelpe deg til å få orden på kostholdet ditt. De er (stort sett) veldig omsorgsfulle og de kommer til å hjelpe deg. Bare det at du blir servert mat tre ganger om dagen kan hjelpe i seg selv. Dere kan også i felleskap lage en matplan som du følger mens du er innlagt, men også etter at du har kommet deg ut. Det er folk der døgnet rundt så du vil alltid ha noen å snakke med. Det hjalp i hvert fall meg veldig mye. Jeg syntes du skal takke ja til døgnopphold. Om du ikke føler at det hjelper deg, er det bare å skrive seg ut. Du er der ikke på tvang Gi det en sjanse. Du har ingenting å tape på det. Ingen tvinger deg til noe. De kan legge forholdene til rette, men til syvende og sist er det du selv som må ta ansvar. Du virker motivert til å prøve, så go for it! Du har som sagt ingenting å tape
kari2 Skrevet 18. januar 2015 #5 Skrevet 18. januar 2015 Hei! Jeg sliter med meg selv for tiden. Jeg har en alvorlig depresjon og gjør ikke stort annet enn å ligge på sofaen eller sove. Har forsøkt ulike typer antidepressiva i løpet av det siste året uten nevneverdig bedring. Har hatt noen få litt bedre perioder der jeg har hatt det litt bedre, men depresjonen kommer tilbake. Nå vurderes det at jeg skal legges inn på DPS døgnavdeling, jeg spiser nesten ikke lenger og jeg er veldig sløv i timene hos psykologen min (hvis jeg overhode kommer meg dit). Den fysiske formen føles elendig, det gjør vondt å stå oppreist, kroppen verker, jeg sover utrolig mye, jeg er kvalm, svimmel og besvimer. Er dette tegn på undervekt og underernæring? Har en BMI på 15 og har gått ned 20kg siden jeg ble syk. Føler bare at hele meg forfaller, vil liksom ikke spise for uten mat føler jeg meg helt følelsesmessig nummen. Det blir som en rus, da kan jeg ligge på sofaen og kjenne på sulten og ikke bare depresjonen. Men jeg ligger jo bare her og råtner bort også. Nå vil ikke psykologen se på dette mer og jeg lurer litt på dette med innleggelse på DPS. Hva slags hjelp vil jeg evt få der? Og er det noen som har erfaring de vil dele? Hva om jeg ikke tar til meg næring?Anonymous poster hash: e70c1...e17 Dette høres ut som en farlig rus, min venn. Vær forsiktig så du ikke drar på deg en spiseforstyrrelse i tillegg, hvis du ikke allerede har gjort det. 20 kg er mye å gå ned. Du er langt nede, og jeg syns det kan være lurt å prøve innleggelse. Jeg skjønner ikke helt det siste du skriver, mener du hva som skjer hvis du er innlagt og ikke tar til deg næring, eller hva som skjer hvis du fortsetter slik som nå? Prøv å begynne å spise litt, om så bare en banan eller youghurt i gangen! Å slutte å spise er ingen løsning. Krysser fingrene for deg!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå