Gå til innhold

å bli frisk


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har anoreksi. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. jeg vil bare bli frisk men jeg klarer det aldri. Det gjør så vondt, og jeg føler meg så mislykket som aldri klarer å bli frisk. Er det en utvei? Kommer jeg noen gang til å klare å bli frisk?

Hilsen en som har hatt anoreksi i 4 år..



Anonymous poster hash: 151fd...b47
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må skaffe deg profesjonell hjelp. Bestill legetme, forklar problemet, og du vil bli vist videre til psykolog, og sannsynligvis ernæringsfysiolog.

Jeg var syn i 7 år, det går an å bli frisk :klem:



Anonymous poster hash: 6cd51...98b
Skrevet

Søk hjelp hos lege, få deg psykolog, og det kan hjelpe deg videre. Veldig bra at du selv ser at du må ha hjelp :) Men ikke si til deg selv at du ikke klarer å bli frisk, si heller til deg selv at "jeg skal bli frisk, jeg skal klare det".

Skrevet

Jeg går allerede til psykolog, ernæringsfysiolog, og lege fast. Jeg klarer ikke å bli frisk likevel, og jeg har gått i behandling siden spiseforstyrrelsen min startet. Jeg skal bli henvist videre - men jeg klarer jo ikke å bli frisk? Jeg klarer ikke å følge opp behandlingsopplegget mitt, jeg ødelegger alt for meg selv hele tiden..

TS



Anonymous poster hash: 151fd...b47
Skrevet

Jeg går allerede til psykolog, ernæringsfysiolog, og lege fast. Jeg klarer ikke å bli frisk likevel, og jeg har gått i behandling siden spiseforstyrrelsen min startet. Jeg skal bli henvist videre - men jeg klarer jo ikke å bli frisk? Jeg klarer ikke å følge opp behandlingsopplegget mitt, jeg ødelegger alt for meg selv hele tiden..

TS

Anonymous poster hash: 151fd...b47

Kanskje du burde prøve å bytte psykolog dersom du har gått til den samme lenge uten at det har blitt endringer?

Anonymous poster hash: 1d64c...876

Skrevet

Forstår frustrasjonen din. Anoreksi er en forferdelig sykdom, men det går an å bli frisk. Men det krever en innsats fra deg selv, du må selv ville bli frisk, og du må be om hjelp for det er få som klarer å bli frisk uten profesjonell hjelp. Får du noen hjelp idag?

Dersom du ikke gjør det så må du bestille time hos fastlegen din, fortell om anoreksien og be om henvisning til DPS.

Der får du hjelp av psykolog, ofte en time i uka. Hjelper ikke dette så må du henvises til en spesial avdeling for spiseforstyrrelser for mer omfattende hjelp, enten poliklinisk, fagtilbud eller døgninnleggelse. Der er det ofte lenger ventetid ofte opptil 3-6 måneder, men en innleggelse kan ofte være nødvendig for å bryte mønster, få hjelp til å gå opp i vekt og ha faste rammer rundt seg. Det å legges inn for en spiseforstyrrelse er ikke lett og det er skikkelig dritt, veldig strengt, men det er verdt det når du er ferdig og ser hva du hadde før og hvordan ting har blitt. Det er mulig å bli frisk, du må aldri miste motet, men vet at det ikke er lett å se lyset i tunellen alltid. Det er også endel Selvhjelpsorganisasjoner som IKS og ROS (rådgivning for spiseforstyrrelser). De har selvhjelpsgrupper og ulike kurs som kan være et bidrag til det offentlige tilbudet. Ellers er det ett nytt senter i Oslo som heter Villa Sult (privat) der man kan få hjelp også er det spiseforstyrrelsesklinikken på Lysaker (også privat)

Hvor i Norge bor du? Er litt varierende hjelpetilbud i landet, men alle helseregionene skal ha en spesial avdeling for sf.

Anonymous poster hash: 6b6b2...c90

Skrevet

Jeg som skrev meldingen over. Skjønner at du allerede får hjelp. Det er frustrerende å føle at man ikke fikser behandlingen og at man skuffer. Men du skriver at du er henvist videre. Hvor er du henvist og hva slags type hjelp er det snakk om? kanskje du ikke får den hjelpen du trenger og kanskje du får feil type hjelp? Har selv vært borte i det mange ganger og det er utrolig frustrerende.

Anonymous poster hash: 6b6b2...c90

Skrevet

Forstår frustrasjonen din. Anoreksi er en forferdelig sykdom, men det går an å bli frisk. Men det krever en innsats fra deg selv, du må selv ville bli frisk, og du må be om hjelp for det er få som klarer å bli frisk uten profesjonell hjelp. Får du noen hjelp idag?

Dersom du ikke gjør det så må du bestille time hos fastlegen din, fortell om anoreksien og be om henvisning til DPS.

Der får du hjelp av psykolog, ofte en time i uka. Hjelper ikke dette så må du henvises til en spesial avdeling for spiseforstyrrelser for mer omfattende hjelp, enten poliklinisk, fagtilbud eller døgninnleggelse. Der er det ofte lenger ventetid ofte opptil 3-6 måneder, men en innleggelse kan ofte være nødvendig for å bryte mønster, få hjelp til å gå opp i vekt og ha faste rammer rundt seg. Det å legges inn for en spiseforstyrrelse er ikke lett og det er skikkelig dritt, veldig strengt, men det er verdt det når du er ferdig og ser hva du hadde før og hvordan ting har blitt. Det er mulig å bli frisk, du må aldri miste motet, men vet at det ikke er lett å se lyset i tunellen alltid. Det er også endel Selvhjelpsorganisasjoner som IKS og ROS (rådgivning for spiseforstyrrelser). De har selvhjelpsgrupper og ulike kurs som kan være et bidrag til det offentlige tilbudet. Ellers er det ett nytt senter i Oslo som heter Villa Sult (privat) der man kan få hjelp også er det spiseforstyrrelsesklinikken på Lysaker (også privat)

Hvor i Norge bor du? Er litt varierende hjelpetilbud i landet, men alle helseregionene skal ha en spesial avdeling for sf.

Anonymous poster hash: 6b6b2...c90

Jeg bor i Oslo, og er henvist til RASP.. men det er jo utrolig lang ventetid. Føler jeg ikke har tid til å vente, og at jeg må bli frisk nå. Jeg hadde satt av dette året til å bli frisk, men det har foreløpig gått veldig dårlig.. Jeg vil så gjerne starte med studier i august.. men jeg klarer ikke det hvis jeg er syk. Dessuten vet jeg jo ikke om RASP vil gi meg et tilbud eller ikke, for det i seg selv tar jo 3 måneder å få vite.. Jeg er 19 år, og med mindre foreldrene mine vil hjelpe meg å betale så har jeg ikke råd til å gå privat. Jeg nekter foreldrene mine innsyn i behandligen min, og det er egentlig veldig dumt. Men ja, i redsel for at de skal legge seg enda mer opp i matrutinene mine nekter jeg å la de få vite noen ting.

TS

Anonymous poster hash: 151fd...b47

Skrevet

Kjære Trådstarter

Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få.

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og netttjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Det skal også være et psykiatritilbud i alle landets kommuner. Hvis du ringer din kommunes servicetorg eller ser på hjemmesiden til hjemkommunen din, skal du finne info om dette. Her skal man kunne få noen å snakke med og hjelp videre.

Du kan også ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver.

Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her.

Håper du får hjelp til å bil frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå.

Lykke til!

Mvh

Raven Emerald, mod.

  • Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...