Gå til innhold

glemt å betale studielånet den 15..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

glemte å betale studielånet nå den 15., betaler det i morgen. Noen som vet om jeg hvor lang tid det tar før man får det gebyret på 280 kroner? Søren og, har aldri glemt det før



Anonymous poster hash: cb84d...703
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christina146

Har ikke begynt å betale enda på mitt, men hva med å opprette avtalegiro eller noe slikt? Så slipper du det igjen?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte å betale studielånet nå den 15., betaler det i morgen. Noen som vet om jeg hvor lang tid det tar før man får det gebyret på 280 kroner? Søren og, har aldri glemt det før Anonymous poster hash: cb84d...703

Tror det kommer til å gå helt greit. :)

Anonymous poster hash: 4bfb4...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte å betale studielånet nå den 15., betaler det i morgen. Noen som vet om jeg hvor lang tid det tar før man får det gebyret på 280 kroner? Søren og, har aldri glemt det før

Anonymous poster hash: cb84d...703

Skaff deg autotrekk, mye likere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 dager går fint, bare NRK du skal stresse med sånt.

Nope. Alt offentlig er like strengt. Inkl. Lånekassen.

Anonymous poster hash: 06565...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal være bokført senest den 15, ellers så legges det på et gebyr. Samme som med NRK lisensen, "ingen kjære mor"

Anonymous poster hash: 97dbb...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffameg, ja det blir en lærepenge for meg. Har bare somlet med å få lagt inn autotrekk, hadde dette da det var innbetaling hver 3.måned



Anonymous poster hash: cb84d...703
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke gebyr den ene gangen jeg betalte senere... Det var snakk om et par dager da også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke gebyr den ene gangen jeg betalte senere... Det var snakk om et par dager da også

I nyere tid? Jeg betalte dagen etter (den 16) for noen år siden, og da fikk jeg 280 kr lagt på neste faktura. Etter dette har jeg hele veien lagt betalingen til forfall den 14.

Anonymous poster hash: 97dbb...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

I nyere tid? Jeg betalte dagen etter (den 16) for noen år siden, og da fikk jeg 280 kr lagt på neste faktura. Etter dette har jeg hele veien lagt betalingen til forfall den 14.

Anonymous poster hash: 97dbb...92e

Aldri opplevd, i nyere tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å godkjenne den sist måned i nettbanken, oppdaget det den 19. Og godkjente den da. Har ikke fått noe gebyr så langt iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Klaveret

Jeg fikk ikke gebyr den ene gangen jeg betalte senere... Det var snakk om et par dager da også

Samme her. Var i november 2014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri opplevd purregebyr når jeg har betalt noen dager etter. Jeg skjønner ikke helt med at det skal være bokført den 15. dersom betalingsfrist er 15. Det sier jo seg selv at om du betaler noe den 15. så blir det ikke bokført hos verken deg eller mottaker den dagen. Skal de ha det bokført 15. hver måned så må jo betalingsfristen være tidligere.

Det går nok fint. Og om det ikke gjør det så må du betale 280 kroner ekstra, og så går du videre med livet. Det er ikke verdens undergang.



Anonymous poster hash: 70c25...615
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt med at det skal være bokført den 15. dersom betalingsfrist er 15. Det sier jo seg selv at om du betaler noe den 15. så blir det ikke bokført hos verken deg eller mottaker den dagen. Skal de ha det bokført 15. hver måned så må jo betalingsfristen være tidligere.

Anonymous poster hash: 70c25...615

Det stemmer ikke.

Når du legger inn en betaling i nettbanken med forfall den 15., blir den belastet din konto OG godskrevet mottakers konto den 15.

Unntaket er hvis den 15. faller i en helg, da skjer belastning og godskriving mandagen etter. Dette regnes ikke som en forsinkelse.

Hvis du legger inn regningen før kl 1330 den 15., vil også mottaker ha beløpet på konto samme dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er betalingsfristen den 15, så er det den 15. Jeg har avtalegiro med Lånekassen, og da trekkes det den 15.fra min konto hver mnd. Jeg mener det går helt fint å betale på mandag, men betal så tidlig som mulig.



Anonymous poster hash: d25dc...639
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri opplevd purregebyr når jeg har betalt noen dager etter. Jeg skjønner ikke helt med at det skal være bokført den 15. dersom betalingsfrist er 15. Det sier jo seg selv at om du betaler noe den 15. så blir det ikke bokført hos verken deg eller mottaker den dagen. Skal de ha det bokført 15. hver måned så må jo betalingsfristen være tidligere.

Det går nok fint. Og om det ikke gjør det så må du betale 280 kroner ekstra, og så går du videre med livet. Det er ikke verdens undergang.

Anonymous poster hash: 70c25...615

Hei

Om TS får purregebyr her eller ei skal jeg ikke uttale meg om, men det du skriver her er direkte feil.

Bankene i Norge har ihht loven ikke lov til å ta float-dager, så forutsatt at du legger inn en betaling i NOK i hvilken som helst nettbank til en hvilken som helst annen norsk konto, med betalingsdato den 15, går pengene ut fra deg, og inn til mottaker den 15, uansett bank. Kanskje vil mottaker i praksis bruke noe flere dager på faktisk å bokføre beløpet i sitt økonomisystem, men det er avhengig av mottakers avstemmingsrutiner, og strengt tatt ett fett i forhold til temaet her.

Du må bare registrere innen betalingen innen den fristen som din bank har som "siste frist" for at betalinger skal utføres samme dag. Ofte i 14-1430-tiden på betalingsdagen, men sjekk med din bank. Å betale regninger før forfall er å gi bort pengene du kunne opptjent i rente ved å ha de noen dager ekstra på din konto (men det fordrer jo at du alltid har dekning såklart..)

Og hvis den 15. skulle falle på en helge-/helligdag: betalingen vi da flyttes til første mulige hverdag etter dette (f eks mandagen). Pengene er fortsatt å anse som mottatt innen fristen, og betalingsmottaker kan ikke purre på for sen betaling.

(Og før noen kommenterer det, så påpeker jeg det også: hvis det gjelder lønn som faller på helge-/helligdag, skal arbeidsgiveren endre lønningsdato til siste mulige betalingsdag før helgen, typisk fredagen..)

Mvh bank-høne

Anonymous poster hash: 1cf32...52c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til gebyr får du beregnet forsinkelsesrenter fra den 15. til den dagen du betaler. Så autogiro er ganske smart ;)



Anonymous poster hash: de556...8dd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler konsekvent alle regninger på forfallsdato, dvs 99% av alle regninger kommer som eFaktura eller avtalegiro og er da ferdigutfylt med forfallsdato. Har aldri fått noen purringer/purregebyr, hverken fra Lånekassen eller noen andre.



Anonymous poster hash: 6744a...013
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...