Gå til innhold

Sminketips til nybegynner?

Anbefalte innlegg

Gjest Veritaserum
Skrevet

Jeg har brukt mascara i mange år. For da jeg var ung, så var alle oransj i anskitet. Noe jeg ikke ville være :fnise:
Har ikke så mye å skjule, null kviser, litt små rød i kinnene, men ellers grei hud.

Ønsker noe som blir naturlig.
Så hva trenger jeg? Og helst skriv "et hakk lysere/mørkere enn din hudfarge osv"
Tenkt å ta meg en tur på butikk å teste ut fargene på hånden, så... har du noen tips til merker og "typer" som gir et naturlig og fint resultat (foundation, pudder, concealer osv)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg kan prøve å hjelpe, men tror du at du kan vise for de et bilde av hvilken hudeffekt du er ute etter? Og også gjerne et bilde av din hud, sånn at jeg får se hvor lys/mørk du er.

Endret av Gjest
Gjest Veritaserum
Skrevet

Jeg kan prøve å hjelpe, men tror du at du kan vise for de et bilde av hvilken hudeffekt du er ute etter? Og også gjerne et bilde av din hud, sånn at jeg får se hvor lys/mørk du er.

Huden er vanskelig å få til med bilder. Men er ganske lys, har brune øyne og brunt hår.

Ikke veldig mørke øyne. Men veldig likt dette bilde: http://colourware.org/wp-content/uploads/2013/02/nubz6lu.jpg

Er ute etter noe slik som dette:

http://www.designsnext.com/wp-content/uploads/2014/02/natural-looking-wedding-make-up-tips-advice.jpg

Noe som ikke ser ut som sminke på en måte, men ganske nøytralt.

Har litt tørr hud, men bruker hudkrem fra cosmica som kan brukes under sminken.

Skrevet

Sånn generelt så lærer du best av å leke litt. Så jeg ville kjøpt et par billige paletter med øyenskygge (feks av HM sitt eget merke) for å finne litt ut hvilke nyanser og farger du liker... før jeg evt investerte i litt mer kvalitetssminke (som gjerne sitter litt bedre).

Ting jeg ville hatt uansett er en primer, et pudder, en BB eller CC-krem. Samt rouge, og pudderkoster og svamper. HM har masse billige gode sminkekoster og svamper som startpakke.

Her ville jeg kjøpt en pakke flere svamper, en pudderkost, en rougekost (litt mindre), et par øyenskyggekoster (med pust, ikke pute) i litt varierende størrelser, samt en skråpensel som ser slik ut. HM har en som har skråpensel i ene enden.

Dersom du er veeldig lys, så ville jeg gått for brun/mørkebrun maskara og lysebrune toner på øyenskygger, en blekrosa lipgloss, osv. Men er du litt mørkere (kommunegrå/brunette/sort) så gå for sort mascara.

Den skråpenselen er genial til oppstart av sminking. For i stedet for eyeliner, som kan være vanskelig å legge pent, og ser veldig hardt ut, så kan du bruke en skråpensel til å legge øyenskygge som eyeliner. Da kan du få den nyansen du vil. Feks en mellombrun til hverdags, og sort og grått til fest og mørkere sminke. Skråpensel brunes jeg også til øyenbrynene.

Et enkelt sminkeregime som etterhvert vil ta deg ti minutter og kan gjøre stor forskjell er en BB/CC-krem (fuktighetskrem med litt farge og gjerne solfaktor, mye bedre enn foundation og brunkrem) i ansiktet, litt rouge nedover kinnene (såvidt litt høyere enn der kinnskjegget til en mann ville gått), en lipgloss, og av øyensminke:

Børst litt farge i brynene, velg en matt (ikke shimmer!) øyenskygge og kost lett over hårene, ikke hardt ned i huden. Så legg en skygge du liker på hele øyelokket, til litt over globallinjen. (Linjen som følger øyeeplet ditt). Legg en litt mørkere skygge ned mot øvre vipper. Legg en tredje og ennå mørkere skygge med tynn skråpensel helt ned mot vippene og børst denne over nedre vippekant. På med mascara. Er det stor fargeforskjell på skyggene du bruker, så bruk en finger (det enkle er ofte det beste) til å gni litt ut overgangene.

Etterhvert som du mestrer dette, så søk litt på tuturials på youtube, der er mange videoer som viser steg-for-steg partysminke osv...

Anonymous poster hash: 0fdfe...a01
Skrevet

Huden er vanskelig å få til med bilder. Men er ganske lys, har brune øyne og brunt hår.

Ikke veldig mørke øyne. Men veldig likt dette bilde: http://colourware.org/wp-content/uploads/2013/02/nubz6lu.jpg

Er ute etter noe slik som dette:

http://www.designsnext.com/wp-content/uploads/2014/02/natural-looking-wedding-make-up-tips-advice.jpg

Noe som ikke ser ut som sminke på en måte, men ganske nøytralt.

Har litt tørr hud, men bruker hudkrem fra cosmica som kan brukes under sminken.

For denne effekten som du er ute etter, så trenger du en god eyeliner, gjerne gel eller wetliner. Disse kan være litt vanskelige å legge pent uten litt trening. Jeg ville kjøpt en matt sort øyenskygge og tynn pensel og begynt med det. Helt ned mot vippene. Legg litt tykkere strek ytterst på øyelokkene, det gir en effekt av tykkere vipper.

Skrevet

Du har en gultone, men er ellers veldig lys i huden?

Sjekk ut L'oreal Lumi Magique foundation du, den finnes overalt.

Skrevet

Jeg har brukt mascara i mange år. For da jeg var ung, så var alle oransj i anskitet. Noe jeg ikke ville være :fnise:

Har ikke så mye å skjule, null kviser, litt små rød i kinnene, men ellers grei hud.

Ønsker noe som blir naturlig.

Så hva trenger jeg? Og helst skriv "et hakk lysere/mørkere enn din hudfarge osv"

Tenkt å ta meg en tur på butikk å teste ut fargene på hånden, så... har du noen tips til merker og "typer" som gir et naturlig og fint resultat (foundation, pudder, concealer osv)

Hvis du ønsker en naturlig look og ikke har mye å dekke over ville jeg

skaffet meg Dior Nude BB krem hvis jeg var deg. Jeg har denne selv,

og absolutt elsker den når jeg går for naturlig look. Den har ikke full

dekkevne, og er også lett å legge for hånd for noen som ikke er vant til

å jobbe med en foundation.

Ett annet alternativ for naturlig look er ett mineral pudder, disse finnes jo

da i løst eller presset, og påføres med kost i sirkelbevegelser. Mine

favorittmerker i disse er Glo Minerals pressed Foundation,

ID Bare Minerals matte Foundation og Terre d`Oc mineral Foundation.

Terre d`Oc gir den mest naturlige, lett glødende effekten på huden,

men dette er også vanskeligst av disse tre å få tak i.

En blush jeg syns er flott, gir naturlig look, og kan passe de fleste er

The Balm Frat boy, en litt peachy farge som er matt.

En litt skimrende blush som også kan legges lett for å gi glød og farge

til kinnene er The Balm Hot Mama, det er en litt mer rosa-brun skimrende farge

som gir utrolig fin effekt på kinnene.

Concelear som jeg syns er veldig grei, og som fungerer både til å dekke

kviser og urenheter, samt kan brukes under øyene, er ID Bare Minerals

correction concelear. Veldig greit for en som ikke er vant til å bruke

mye sminke.

Med disse produktene har du ett veldig greit utgangspunkt for en naturlig look.

Og lett å ikke begynne med for mye sminkeprodukter med en gang til du er

vant til det.

Gjest Veritaserum
Skrevet

Sånn generelt så lærer du best av å leke litt. Så jeg ville kjøpt et par billige paletter med øyenskygge (feks av HM sitt eget merke) for å finne litt ut hvilke nyanser og farger du liker... før jeg evt investerte i litt mer kvalitetssminke (som gjerne sitter litt bedre).

Ting jeg ville hatt uansett er en primer, et pudder, en BB eller CC-krem. Samt rouge, og pudderkoster og svamper. HM har masse billige gode sminkekoster og svamper som startpakke.

Her ville jeg kjøpt en pakke flere svamper, en pudderkost, en rougekost (litt mindre), et par øyenskyggekoster (med pust, ikke pute) i litt varierende størrelser, samt en skråpensel som ser slik ut. HM har en som har skråpensel i ene enden.

Dersom du er veeldig lys, så ville jeg gått for brun/mørkebrun maskara og lysebrune toner på øyenskygger, en blekrosa lipgloss, osv. Men er du litt mørkere (kommunegrå/brunette/sort) så gå for sort mascara.

Den skråpenselen er genial til oppstart av sminking. For i stedet for eyeliner, som kan være vanskelig å legge pent, og ser veldig hardt ut, så kan du bruke en skråpensel til å legge øyenskygge som eyeliner. Da kan du få den nyansen du vil. Feks en mellombrun til hverdags, og sort og grått til fest og mørkere sminke. Skråpensel brunes jeg også til øyenbrynene.

Et enkelt sminkeregime som etterhvert vil ta deg ti minutter og kan gjøre stor forskjell er en BB/CC-krem (fuktighetskrem med litt farge og gjerne solfaktor, mye bedre enn foundation og brunkrem) i ansiktet, litt rouge nedover kinnene (såvidt litt høyere enn der kinnskjegget til en mann ville gått), en lipgloss, og av øyensminke:

Børst litt farge i brynene, velg en matt (ikke shimmer!) øyenskygge og kost lett over hårene, ikke hardt ned i huden. Så legg en skygge du liker på hele øyelokket, til litt over globallinjen. (Linjen som følger øyeeplet ditt). Legg en litt mørkere skygge ned mot øvre vipper. Legg en tredje og ennå mørkere skygge med tynn skråpensel helt ned mot vippene og børst denne over nedre vippekant. På med mascara. Er det stor fargeforskjell på skyggene du bruker, så bruk en finger (det enkle er ofte det beste) til å gni litt ut overgangene.

Etterhvert som du mestrer dette, så søk litt på tuturials på youtube, der er mange videoer som viser steg-for-steg partysminke osv...

Har sett litt på koster på nett, og de er ganske dyre. 200 kr for en, så trur jeg går for HM sine i starten.

Det jeg trenger å kjøpe inn er da:

Primer

Pudder

BB eller CC krem

Rouge

Øynene går greit å lære meg trur jeg, sett en del på tutorials på youtube.

Men sliter sånn med huden/ansiktet. For jeg vil ikke at det skal skrike sminke av ansiktet mitt.

Det er en ting som skal være hakket lysere enn min hud, eller like lys... er det foundation?

Brunmascara funker ikke på meg, ser trøtt ut. Har mørke øyevipper så da vises det også at jeg har det på, dersom jeg bommer og ikke tar det helt inntil. Slik som det blir til de med lyse øyevipper.

Gjest Veritaserum
Skrevet

Hvis du ønsker en naturlig look og ikke har mye å dekke over ville jeg

skaffet meg Dior Nude BB krem hvis jeg var deg. Jeg har denne selv,

og absolutt elsker den når jeg går for naturlig look. Den har ikke full

dekkevne, og er også lett å legge for hånd for noen som ikke er vant til

å jobbe med en foundation.

Ett annet alternativ for naturlig look er ett mineral pudder, disse finnes jo

da i løst eller presset, og påføres med kost i sirkelbevegelser. Mine

favorittmerker i disse er Glo Minerals pressed Foundation,

ID Bare Minerals matte Foundation og Terre d`Oc mineral Foundation.

Terre d`Oc gir den mest naturlige, lett glødende effekten på huden,

men dette er også vanskeligst av disse tre å få tak i.

En blush jeg syns er flott, gir naturlig look, og kan passe de fleste er

The Balm Frat boy, en litt peachy farge som er matt.

En litt skimrende blush som også kan legges lett for å gi glød og farge

til kinnene er The Balm Hot Mama, det er en litt mer rosa-brun skimrende farge

som gir utrolig fin effekt på kinnene.

Concelear som jeg syns er veldig grei, og som fungerer både til å dekke

kviser og urenheter, samt kan brukes under øyene, er ID Bare Minerals

correction concelear. Veldig greit for en som ikke er vant til å bruke

mye sminke.

Med disse produktene har du ett veldig greit utgangspunkt for en naturlig look.

Og lett å ikke begynne med for mye sminkeprodukter med en gang til du er

vant til det.

Noterer ned de du nevner. Skal ta meg en tur ut på mandag og se hva jeg finner.

Skrevet

Prøv sort øyeskygge til mørkest/eyeliner, evt sort eyeliner/wetliner i kombinasjon med lys lilla og kalde grå skygger til lysere base på øyelokket.

Skrevet

Viktig!

Pudder og/eller foundation. Prøv deg frem i butikk.

Concealer/Highlighter. Litt lysere nyanse enn din hudtone, og om du er spandabel så kan du gjerne investere i en i samme hudtone også.

En god, sort mascara.

En god øyeskyggepalette, nude. F.eks fra Too faced, Urban Decay. Anbefaler sistnevnte på det sterkeste.

Kanskje vil du ha?;

Blush.

Brynpudder.

Etter hvert vil du kanskje se at dette er gull verdt:

Gode koster.

En nude leppestift.

Øyeskyggeprimer. (Skjønner ikke at jeg har klart meg uten)

Primer.

Matt solpudder.

Gjest Veritaserum
Skrevet

Viktig!

Pudder og/eller foundation. Prøv deg frem i butikk.

Concealer/Highlighter. Litt lysere nyanse enn din hudtone, og om du er spandabel så kan du gjerne investere i en i samme hudtone også.

En god, sort mascara.

En god øyeskyggepalette, nude. F.eks fra Too faced, Urban Decay. Anbefaler sistnevnte på det sterkeste.

Kanskje vil du ha?;

Blush.

Brynpudder.

Etter hvert vil du kanskje se at dette er gull verdt:

Gode koster.

En nude leppestift.

Øyeskyggeprimer. (Skjønner ikke at jeg har klart meg uten)

Primer.

Matt solpudder.

tusen takk for en god liste :D

• Liker 1
Skrevet

Ikke test foundation på hånden, test den på kjevebeinet eller innsiden av håndleddet, da får du mer riktig farge :)

Gjest Veritaserum
Skrevet

Ikke test foundation på hånden, test den på kjevebeinet eller innsiden av håndleddet, da får du mer riktig farge :)

takk for tipset :D :D

• Liker 1
Skrevet

Jeg har samme fargene som ts, kan noen anbefale leppestift som er fin til hverdags?):

Anonymous poster hash: ac4f9...19e

Skrevet

Har funnet meg en CC cream og pudder fra Gosh.

Men er nå på leting etter koster. Har noen erfaring med Makestyle sin nettside? De har en kost til 89kr, som koster 140+ på andre nettsider......

Tenker på denne: http://www.makestyle.no/merker/real-techniques/retractable-kabuki-brush-real-techniques-1418

Bruk heller makeup mekka. Der kan du nå få et sett med alle kostene du trenger omtrent til 200 kr. Men ikke kjøp lipgloss derfra. Utrolig sticky.

Anonymous poster hash: 3acac...176

Gjest Veritaserum
Skrevet

Bruk heller makeup mekka. Der kan du nå få et sett med alle kostene du trenger omtrent til 200 kr. Men ikke kjøp lipgloss derfra. Utrolig sticky.

er de kostene nå bra da?

Skrevet

er de kostene nå bra da?

Ja, kvaliteten er helt utrolig. Det er så billig fordi de ikke bruker penger på fancy innpakning. Er også syntetisk og noen med geitehår, så er trygt for dyrevenner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...