Gå til innhold

Kan hun gjøre det da?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 15 år, 173cm høy og veier 50kg. Er veldig opptatt av å spise sunt. Men så har det seg sånn at i dag har jeg bursdag, og mamma sa at det skulle jomme noen over å feire med taco, sjokoladekake OG boller! Jeg ble helt med meg og jeg vil ikke spise noe av det! Tenk hvis jeg blir feitere! Neinei, det går ikke! Og jeg har allerede spist 2.5 pizzastykker i dag!! Som om ikke det var nok :( hun kan ikke tvinge meg til å spise usunt? Det blir vel feil?

Anonymous poster hash: 9b8a3...8b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er en jente på 15 år, 173cm høy og veier 50kg. Er veldig opptatt av å spise sunt. Men så har det seg sånn at i dag har jeg bursdag, og mamma sa at det skulle jomme noen over å feire med taco, sjokoladekake OG boller! Jeg ble helt med meg og jeg vil ikke spise noe av det! Tenk hvis jeg blir feitere! Neinei, det går ikke! Og jeg har allerede spist 2.5 pizzastykker i dag!! Som om ikke det var nok :( hun kan ikke tvinge meg til å spise usunt? Det blir vel feil?

ups mente komme :D

Skrevet

Du blir ikke feit av én kveld med usunn mat. Hvis du har et så usunt forhold til mat som det fremstår her så må du nesten vurdere profesjonell hjelp, for det kan fort bli farlig.

Anonymous poster hash: 6c7ac...66d
  • Liker 1
Skrevet

Det virker som at du har et litt vanskelig forhold til kropp og mat, kan det stemme? Hvis jeg var deg, ville jeg snakket med helsesøster eller fastlege, for sånn skal det ikke være. 50 kg fordelt på 173 cm er ikke mye, og da er du langt fra "feit". Din bmi er 16.7, noe som betyr at du er undervektig. Dermed kan du med fordel legge på deg mange kg, uten at du blir stor eller usunn av den grunn. Om du så var tjukk eller normalvektig, er det ikke det vi spiser på merkedager som gjør oss tjukke (med mindre du har noe å feire hver dag). Hvis du spiser sunt ellers og trener, er det ikke farlig å spise litt boller og kake på bursdagen sin. Dette er ikke noe jeg dikter opp, jeg vet det av erfaring (har vært både slank og overvektig).

• Liker 3
Skrevet

Gratulerer med dagen :) Taco er da ikke så usunt? Ta den en bolle og et (noen) kakestykke® og kos deg på bursdagen din, du er absolutt ikke noe annet enn tynn, så kose deg kan du gjøre med god samvittighet :)

• Liker 1
Skrevet

Du får si til henne at du er så feit at du vil ikke ha sjokolade og taco på bursdagen. Spør så om hun ikke kan servere to salatblader og et glass vann til deg og gjestene.

Anonymous poster hash: 900b0...d5a
  • Liker 2
Skrevet

Kan du ikke snakke med moren din, fastlegen ellrr helsesøster på skolen om disse tankene du har om kroppen din? Det høres ut som om du er syk og det er viktig å ta tak i det så fort som mulig.

Anonymous poster hash: 53f45...797

• Liker 1
Skrevet

Kjære Trådstarter

Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få.

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og netttjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Det skal også være et psykiatritilbud i alle landets kommuner. Hvis du ringer din kommunes servicetorg eller ser på hjemmesiden til hjemkommunen din, skal du finne info om dette. Her skal man kunne få noen å snakke med og hjelp videre.

Du kan også ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver.

Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her.

Håper du får hjelp til å bil frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå.

Mvh

- Avalon, mod

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...