AnonymBruker Skrevet 17. januar 2015 #21 Skrevet 17. januar 2015 Har jeg sagt at brus er sunt? Jeg skrev: Trenger ting som ikke er sunt å være direkte usunt da? Kan ikke matvarer og drikke være midt på tre? Hverken spesielt helsebringende eller spesielt farlig med andre ord. Jeg har ikke syreskader, og ja, jeg passer godt på tennene mine og går jevnlig til tannlegen. Er man fanatisk i matveien (sånn du er?) så styrer man jo unna all kos i hverdagen, og begrenser det til helgene, men jeg er ikke fanatisk. Jeg vil kose meg, og da velger jeg å kose meg med ting jeg liker og som jeg ikke anser som farlig. Men igjen, jeg sier ikke at brus er sunt sammenlignet med rent vann, det har jeg aldri sagt. Det aller beste for kroppen er selvsagt rent vann! Men å kun drikke rent vann blir for meg veldig kjedelig. Når søndagen kommer så vet du at det er 5 dager til neste gang man skal få kose seg, takk, men nei takk. TS Anonymous poster hash: b2d6d...978 Du lurer deg selv om du tror at brus ikke er usunt. Jeg er ikke fanatisk i matveien. Det går an å kose seg med matvarer og drikke som ikke er helseskadelige. Det er det en bør begrense til helgene. Anonymous poster hash: 13946...146
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2015 #22 Skrevet 17. januar 2015 Jeg har heller ingen barn som kan ta etter evt "uvaner". TS Anonymous poster hash: b2d6d...978 At du ikke har barn eller skal få det er helt greit, men de aller fleste har eller har planer om å få. Anonymous poster hash: 13946...146
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2015 #23 Skrevet 17. januar 2015 Jeg var avhengig av Pepsi Max. Da jeg oppdaget at hyppigheten av migreneanfall var direkte linket til hvor mye lett brus - spesielt Pepsi Max - jeg drakk sluttet jeg tvert. Enkelt valg. For min del ødelegger brusdrikking for vanndrikking. Uansett hva man ellers mener om brus - med eller uten sukker - bør man tenke gjennom om man drikker nok vann hvis man også drikker mye brus. Ja, du har rett i at de med migrene bør styre unna lightprodukter. Det er vel flere ting som kan trigge migrene. Og kroppen trenger selvsagt rent vann også, så det er viktig å få i seg det. Ikke noe problem med brus i helg og spesielle anledninger. Men dersom man drikker en liter hver dag lurer man seg selv dersom man ikke tror dette er negativt for kroppen i lengden. Folk som drikker lettbrus er generelt tykkere og har oftere diabetes 2. Sukkererstatninger kan gjøre deg mer sulten og øke trangen til å spise noe søtt. http://www.livestrong.com/article/517129-does-diet-soda-cause-sweet-cravings/ her er litt mer teknisk http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2892765/ Dersom lettbrusen har høyt fosfatinnhold kan dette gå utover kalsiumnivået i kroppen din. Det er studier som indikerer at drikkere av både lett og vanlig brus kan gi større sjanse for benbrudd hos eldre, for eks. Anonymous poster hash: 94620...160 Anonymous poster hash: 94620...160 Jeg har gått ned mange kg det siste året og har et fint og stabilt blodsukker. Siden lightbrusen smaker søtt hjelper det meg til å styre unna andre søte kaloriholdige fristelser da jeg får dekket søtbehovet. Men man er jo forskjellig, jeg sier ikke at brus er sunt, og man er forskjellig og reagerer sikkert ulikt. Noen tåler f.eks koffein dårlig, andre får lett syreskader. Jeg personlig har iallfall ikke opplevd noen negative sider med min kos. Dette med litt større sjanse for beinbrudd visste jeg ikke, men mye i livet kan føre til litt større sjanse for det ene og det andre. Jeg mener at ikke man kan kutte ut all kos, for da blir livet fryktelig kjedelig. Anonymous poster hash: b2d6d...978
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2015 #25 Skrevet 17. januar 2015 At du ikke har barn eller skal få det er helt greit, men de aller fleste har eller har planer om å få. Anonymous poster hash: 13946...146 Og får jeg barn kommer jeg nok heller ikke til å bøtte ned 1 liter foran ungen. Dette fordi vann er den beste tørstedrikken. Og barn skal heller ikke ha koffein. TS Anonymous poster hash: b2d6d...978
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2015 #26 Skrevet 17. januar 2015 Hvor mye drikker du på en dag da TS? 1-1,5 liter lightbrus. Jeg drikker også vann, melk og litt juice, så tilsammen blir det ganske mye væske. Anonymous poster hash: b2d6d...978
Gjest crazycatlady Skrevet 17. januar 2015 #27 Skrevet 17. januar 2015 Drikker ordentlig cola jeg. Tåler ikke aspartam og liker det heller ikke. Er nok litt mer avhengig av cola enn jeg liker, men driver og trapper ned til kun helgen nå. Forrige uke var helt jævlig, denne uken har vært litt lettere selv om jeg sprakk og tok en boks på onsdag. Neste uke skal jeg klare å holde meg colafri til fredag kveld. Går lett 4-6 bokser tilsammen i helga, altså ca 1,2-1,8 liter. Altfor mye, men litt må man kose seg. Når cola life kommer til Norge er det mulig jeg prøver å venne meg til den og drikke vanlig cola bare av og til. Cola life er søtet med stevia. Jeg drikker mye vann ellers i uka, spiser sunn mat (prøver å holde godis til kun helgen), røyker ikke, snuser ikke og drikker svært lite alkohol. Er ikke overvektig og har bra tenner. Det er ikke sunt å være for sunn heller selv om jeg sikkert med fordel kunne kuttet inntaket litt. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 17. januar 2015 #28 Skrevet 17. januar 2015 Det er ingen som har et søtbehov. Vi har behov for vitaminer, proteiner og andre næringsstoffer samt at kosten er variert. Det er derimot mange - inkludert meg selv som har søthunger eller søtsug og det er noe helt annet. Behov er noe man dekker mens sug etter noe - inkludert noe så vanvittig vanedannende som Cola i enhver form med og uten sukker - er noe man egentlig bør kontrollere.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2015 #29 Skrevet 17. januar 2015 Det er ingen som har et søtbehov. Vi har behov for vitaminer, proteiner og andre næringsstoffer samt at kosten er variert. Det er derimot mange - inkludert meg selv som har søthunger eller søtsug og det er noe helt annet. Behov er noe man dekker mens sug etter noe - inkludert noe så vanvittig vanedannende som Cola i enhver form med og uten sukker - er noe man egentlig bør kontrollere. Jeg er enig i at det heter søthunger eller søtsug, ikke søtbehov. Jeg som formulerte meg litt feil. Det er mange som mener at man spiser mer når man drikker lightprodukter, men der er ikke jeg enig - iallfall reagerer ikke jeg sånn. Jeg spiser ikke så mye og spiser kun litt sjokolade 1 gang i uken. TS Anonymous poster hash: b2d6d...978
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå