AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #21 Skrevet 16. januar 2015 David Oyelowo kanskje? Han ble nominert til Golden Globe. Nå spiller det vel ikke så mange mørkhudete i de beste filmene i året som var. Så hvorfor mikser man ikke mer generelt i filmer? Det er veldig white supremacy i Hollywood så lenge det ikke dreier seg om slavetid og kolonitider. Få mixed kjæresteforhold på en naturlig måte i filmer også. Synes det er litt interessant med den ene twittermeldingen også- at de sorte som faktisk har vunnet Oscar har spilt slave eller hushjelp.. Anonymous poster hash: b1538...a08 Ja, nå som Obama har vært president burde man heller hatt svarte i hovedroller som f.eks. den til Kevin Spacey i House of Cards. Alle filmselskap bør få kvoteringskrav, minst 20 % svarte i hovedroller, og jevnt fordelt på filmer budsjettmessig. Det er veien å gå mot rasisme. Tenk f.eks. Sopranos, her burde det egentlig vært mange svarte involvert, hva som er realistisk er ikke så nøye. Hvorfor kunne ikke Lannister-familien i Game of Thrones vært svarte? Nei, det er ikke det i boken, men litt antiratistisk opplegg burde man kunne ha ved filmatiseringer. Anonymous poster hash: b9029...31e
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #22 Skrevet 16. januar 2015 Det er ikke det som er poenget mitt. Fatter du virkelig ikke hva jeg mener? Det er tydelig at det er et strukturelt problem når statistikken ikke stemmer, år etter år. Ingen skal kvoteres. Jeg spør; hva er årsaken? Kanskje ingen rett og slett har fortjent det i år, men har du peiling på statistikk, vil du se at dette ikke er tilfeldig. Det stemmer ikke. Så er det fordi Oscar-komiteen foretrekker hvite? Er det fordi mørkhudete får for få sjanser til å hevde seg i gode roller? Er det fordi skuespillerne foretrekkes om de er hvite? Er det fordi det er for få mørkudete regissører? Er det fordi de mørkhudete får for få midler? Jeg prøver bare å sette i gang en diskusjon rundt dette, det er ingen grunn til å bli ufin. Dette er tallenes tale, spørsmålet er hvorfor det fortsatt er sånn? Anonymous poster hash: b1538...a08 Mørkhudede får for få midler? HAR for få midler, mener du vel, hvem mener du de bør få mer midler fra? At det er få mørkhudede regissører på toppnivå betyr ikke nødvendigvis at det er FOR få? Hollywood-bransjen er skapt og har vært driftet av hvite siden tidenes morgen. Svarte får mer og mer innflytelse, men er det riktig å begynne med kvotering for å slippe å bli stemplet som rasister? At Oscar-komiteen foretrekker hvite er i hvert fall et skudd i blinde, de har helt sikkert prøvd sitt beste å finne svarte kandidater, men er det ingen som kvalifiserer, så er det ikke det. Anonymous poster hash: b9029...31e 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #23 Skrevet 16. januar 2015 Hvor ser du at jeg sier at det skal kvoteres eller at vi skal gjøre noe med det i det hele tatt? Jeg spør bare om årsaken. Anonymous poster hash: b1538...a08
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #24 Skrevet 16. januar 2015 Det er ikke det som er poenget mitt. Fatter du virkelig ikke hva jeg mener? Det er tydelig at det er et strukturelt problem når statistikken ikke stemmer, år etter år. Ingen skal kvoteres. Jeg spør; hva er årsaken? Kanskje ingen rett og slett har fortjent det i år, men har du peiling på statistikk, vil du se at dette ikke er tilfeldig. Det stemmer ikke. Så er det fordi Oscar-komiteen foretrekker hvite? Er det fordi mørkhudete får for få sjanser til å hevde seg i gode roller? Er det fordi skuespillerne foretrekkes om de er hvite? Er det fordi det er for få mørkudete regissører? Er det fordi de mørkhudete får for få midler? Jeg prøver bare å sette i gang en diskusjon rundt dette, det er ingen grunn til å bli ufin. Dette er tallenes tale, spørsmålet er hvorfor det fortsatt er sånn? Anonymous poster hash: b1538...a08 Hvorfor skal mørkhudete mennesker bli anerkjente skuespillere eller regissører kun på grunn av at de er mørke? Det finnes jo flust av mørkhudete skuespillere. Det finnes også mange anerkjente mørkhudete mennesker. Jeg synes likevel ikke det har vært noen særlig gode filmer der noen mørkhudete har utmerket seg, men det har nok mye med hva slags filmer jeg har sett på fra i år. Det er uansett mørkhudete i de filmene jeg har sett, med unntak av et par. Anonymous poster hash: b8395...aba 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #25 Skrevet 16. januar 2015 Ja, nå som Obama har vært president burde man heller hatt svarte i hovedroller som f.eks. den til Kevin Spacey i House of Cards. Alle filmselskap bør få kvoteringskrav, minst 20 % svarte i hovedroller, og jevnt fordelt på filmer budsjettmessig. Det er veien å gå mot rasisme. Tenk f.eks. Sopranos, her burde det egentlig vært mange svarte involvert, hva som er realistisk er ikke så nøye. Hvorfor kunne ikke Lannister-familien i Game of Thrones vært svarte? Nei, det er ikke det i boken, men litt antiratistisk opplegg burde man kunne ha ved filmatiseringer. Anonymous poster hash: b9029...31e Slike kvoteringskrav gjør jo hudforskjeller mer tydelige da, etter min mening. Talent bør gå over hudfarge. Hudfarge bør ikke ha noen betydning. Anonymous poster hash: b8395...aba
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #26 Skrevet 16. januar 2015 Hvorfor skal mørkhudete mennesker bli anerkjente skuespillere eller regissører kun på grunn av at de er mørke? Det finnes jo flust av mørkhudete skuespillere. Det finnes også mange anerkjente mørkhudete mennesker. Jeg synes likevel ikke det har vært noen særlig gode filmer der noen mørkhudete har utmerket seg, men det har nok mye med hva slags filmer jeg har sett på fra i år. Det er uansett mørkhudete i de filmene jeg har sett, med unntak av et par. Anonymous poster hash: b8395...aba Du skriver jo nettopp det jeg prøver å sette ord på. De skal ikke bli det på grunn av, men er det ikke rart at de ikke blir det på tross av? Og hvorfor er det så få gode filmer der de utmerker seg, når det tross alt er ganske mange av dem? Hvilke filmer tenker du på? Jeg kan bare komme på Fruitvale Station og Selma, og der spiller de sorte på grunn av at de er sorte. Anonymous poster hash: b1538...a08 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #27 Skrevet 16. januar 2015 Slike kvoteringskrav gjør jo hudforskjeller mer tydelige da, etter min mening. Talent bør gå over hudfarge. Hudfarge bør ikke ha noen betydning. Anonymous poster hash: b8395...aba Helt enig, jeg har prøvd å si det hele veien. Anonymous poster hash: b1538...a08
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #28 Skrevet 16. januar 2015 Hvor ser du at jeg sier at det skal kvoteres eller at vi skal gjøre noe med det i det hele tatt? Jeg spør bare om årsaken.Anonymous poster hash: b1538...a08 Vi vet hvorfor, og det har ikke noe ned rasisme å gjøre. Tvert imot, frykten for å bli stemplet som rasist gjør at svarte får flere roller/priser enn de rent fakrisk har gjort seg fortjent til.Anonymous poster hash: b9029...31e
Savannah87 Skrevet 16. januar 2015 #29 Skrevet 16. januar 2015 Husker det var så mye mas om dette for noen år siden. At ingen svarte hadde vunnet Oscar for beste hovedrolle. Hva gjorde de så? Jo, for å "bevise" at utdelingen ikke er rasistisk, så skyndte de seg med å gi disse prisene til Denzel Washington og Halle Berry ved første mulige anledning, i 2002. Husker også Friends ble kritisert for å ikke ha noen svarte med. Første de gjorde var å skrive inn en svart karakter, Charlie, for å "bevise", at "nei, vi er ikke rasister". Det er så dumt, hvor mange rødhørede fikk priser denne gangen, da? De beste skal ha prisene, ferdig arbeid.Anonymous poster hash: b9029...31e Jeg er så dritt lei dette rasisme hysteriet. Oss hvite blir jo kalt for rasister hele tiden. Er det feks ingen mørkhuda personer med i en film, så blir de som lager filmen kalt for rasister Jeg synes faktisk utlendinger er verre enn oss når det kommer til rasisme. Det hele blir for dumt
Gjest daisydaisy Skrevet 16. januar 2015 #30 Skrevet 16. januar 2015 Begynner å bli lei av at alt skal handle om hudfarge hele tiden. Ser du de som har blitt nominert (eller de som ikke har blitt nominert, for den saks skyld) kun for hudfargen sin?
Vagare Skrevet 16. januar 2015 #31 Skrevet 16. januar 2015 (endret) Hvorfor skal mørkhudete mennesker bli anerkjente skuespillere eller regissører kun på grunn av at de er mørke? Det finnes jo flust av mørkhudete skuespillere. Det finnes også mange anerkjente mørkhudete mennesker. Jeg synes likevel ikke det har vært noen særlig gode filmer der noen mørkhudete har utmerket seg, men det har nok mye med hva slags filmer jeg har sett på fra i år. Det er uansett mørkhudete i de filmene jeg har sett, med unntak av et par. Anonymous poster hash: b8395...aba Her misforstår du totalt hva AB'en du svarer prøver å få frem. Det er ingen som sier at svarte skal bli anerkjente FORDI de er svarte - men man lurer på HVORFOR det er så få svarte skuespillere av høy status og som spiller hovedroller i Oscar-nominerte filmer. Det er tross alt ganske mange afroamerikanere og innvandrere i USA. Så hva er grunnen til at de ikke er høyere representert i film, og da i andre roller enn kun slave- eller hushjelproller? Hvis svaret er at de ikke er gode nok, HVORFOR er de ikke gode nok? Har det med dårlige muligheter å gjøre? Har afroamerikanske barn og innvandrerbarn den samme tilgangen til f.eks. dramaundervisning og teater som hvite middelklassebarn? Har de økonomiske muligheter til å tørre å satse på skuespilleryrket, og kommer de i det hele tatt med på auditions i samme grad som hvite skuespillere? Dette er spørsmålene vi egentlig stiller her. Begynner å bli lei av at alt skal handle om hudfarge hele tiden. Ser du de som har blitt nominert (eller de som ikke har blitt nominert, for den saks skyld) kun for hudfargen sin? Du ser ikke poenget med å diskutere påfallende skjevbalanser i filmbransjen? Endret 19. januar 2015 av Bond 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #32 Skrevet 16. januar 2015 Om de ikke blir nominert, er de ikke gode nok. Uansett hva de har mellom beina eller farge på huden. Og ingen skal nomineres til noe som helst, bare for å være politisk korrekt. Selv om vi vet at å være mørkhudet president fra USA automatisk gir deg Nobels fredspris. Hvorfor de ikke er gode nok er sikkert mange årsaker. Ikke fått roller i de beste filmene, fordi noen bedre enn deg fikk de. Mangler det siste lille ekstra av talentet. At i år var det så mange som var bedre, at selv om du er dyktig var det noen som var enda bedre. Etc etc etc. Anonymous poster hash: c0bb1...83a
Vagare Skrevet 16. januar 2015 #33 Skrevet 16. januar 2015 Om de ikke blir nominert, er de ikke gode nok. Uansett hva de har mellom beina eller farge på huden. Og ingen skal nomineres til noe som helst, bare for å være politisk korrekt. Selv om vi vet at å være mørkhudet president fra USA automatisk gir deg Nobels fredspris. Hvorfor de ikke er gode nok er sikkert mange årsaker. Ikke fått roller i de beste filmene, fordi noen bedre enn deg fikk de. Mangler det siste lille ekstra av talentet. At i år var det så mange som var bedre, at selv om du er dyktig var det noen som var enda bedre. Etc etc etc.Anonymous poster hash: c0bb1...83a Nå må du lese det som skrives ordentlig. Det er ingen som sier at man skal nominere svarte kun for å være politisk korrekte! Man spør HVORFOR det ikke er særlig mange mørkhudede som spiller hovedroller i Oscar-nominerte filmer. Hvis det er slik at de ikke er dyktige nok, HVORFOR er de ikke dyktige nok? Og come on, skuespillertalent er selvsagt ikke betinget av rase. Men det som ER betinget av rase, er hvilke muligheter man har til å utvikle sine ferdigheter allerede fra barnsben av. Har svarte barn like god mulighet til å dyrke sin dramainteresse som hvite barn? Har de mulighet til å gå på like gode dramaskoler? Har de foreldre som kan bistå med økonomisk hjelp mens de prøver å slå igjennom i bransjen? Blir svarte skuespillere kalt inn til audition like ofte som hvite? Er de aktuelle for mange ulike roller, eller får de stort sett slave/hushjelp-roller? Slår filmer med svarte hovedpersoner an? Eller ønsker publikum helst å se hvite i hovedrollene, slik at filmer med svarte ikke kunne ha fått i nærheten av fortjent inntjening eller oppmerksomhet, og derfor ikke lages? Dette dreier seg om politikk og raseforskjeller. Man trenger ikke å ha spesielt inngående kjennskap til amerikansk samfunn og kultur for å ha fått med seg at rasespørsmål fremdeles er høyaktuelle. 2
Gjest Olivia Benson Skrevet 16. januar 2015 #34 Skrevet 16. januar 2015 Først må de gi DiCaprio en statue. Så kan de konsentrere seg om å få flere svarte nominerte. 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #35 Skrevet 16. januar 2015 (endret) Her misforstår du totalt hva AB'en du svarer prøver å få frem. Det er ingen som sier at svarte skal bli anerkjente FORDI de er svarte - men man lurer på HVORFOR det er så få svarte skuespillere av høy status og som spiller hovedroller i Oscar-nominerte filmer. Det er tross alt ganske mange afroamerikanere og innvandrere i USA. Så hva er grunnen til at de ikke er høyere representert i film, og da i andre roller enn kun slave- eller hushjelproller? Hvis svaret er at de ikke er gode nok, HVORFOR er de ikke gode nok? Har det med dårlige muligheter å gjøre? Har afroamerikanske barn og innvandrerbarn den samme tilgangen til f.eks. dramaundervisning og teater som hvite middelklassebarn? Har de økonomiske muligheter til å tørre å satse på skuespilleryrket, og kommer de i det hele tatt med på auditions i samme grad som hvite skuespillere? Dette er spørsmålene vi egentlig stiller her. Du ser ikke poenget med å diskutere påfallende skjevbalanser i filmbransjen? Dette var jammen meg en overdrivelse. Du kan ikke ha sett mye på filmer for å tro at mørkhudete mennesker kun er å se i slave- eller hushjelproller. Det er jo flust av mørkhudete mennesker i amerikanske filmer, og det er en rekke mørkhudete skuespillere som er anerkjente. Det er også flere som har vunnet (!) Oscar. Jeg tror ikke at mørkhudete mennesker har generelt sett en dårligere mulighet enn hvithudete, men jeg tror veldig mye avhenger av hvordan filmregissørene former karakterene. Teller du forresten ikke med animasjonsfilmer? Det er jo også en rekke mørkhudete som spiller i slike filmer, spesielt de som er morsomme. Å påpeke at det ikke er noen mørkhudete som er nominert til Oscar uten å komme med et eksempel på en som faktisk fortjener det synes jeg ikke gir grunn for anklager om rasisme. Det siste jeg har uthevet har jo ikke noe med selve hudfargen deres å gjøre. Det har noe med bakgrunnen deres å gjøre og deres økonomiske situasjon i dag. Alle mørkhudete i USA har ikke dårlig økonomi, men det er klart at mørkhudete i USA har en større sjanse for å komme i en slik situasjon en hvithudete (av en rekke grunner). Slik er det jo også i Norge, men Norge er jo ikke slik som i USA. Dersom det hadde vært det hadde det jo vært mye større forskjeller. Selv om innlegget mitt ikke var et svar på det TS spurte om, er det jo dette det ender opp med. Hvorfor tror du en mørkhudet person plutselig dukket opp i Friends rett etter disse anklagene? Alle disse anklagene gjør jo at mørkhudete skuespillere får slike roller og blir nominert til noe de i utgangspunktet ikke fortjener kun på grunn av at de er mørke i huden. Det er viktig å være obs på rasisme, men at mørkhudete ikke alltid er representert til alt er ikke et tegn på rasisme, og spesielt ikke når de har vært representert der ved flere anledninger tidligere. Anonymous poster hash: b8395...aba Endret 19. januar 2015 av Bond
Gjest Uhumskheter Skrevet 16. januar 2015 #36 Skrevet 16. januar 2015 Først må de gi DiCaprio en statue. Så kan de konsentrere seg om å få flere svarte nominerte. Det skulle jeg skrive også!! Jeg er fortsatt i halvsjokk over at han ikke vant en for Gilbert Grape, han burde få en på etterskudd for den. En sabla fin en!
Gjest Uhumskheter Skrevet 16. januar 2015 #37 Skrevet 16. januar 2015 David Oyelowo kanskje? Han ble nominert til Golden Globe. Nå spiller det vel ikke så mange mørkhudete i de beste filmene i året som var. Så hvorfor mikser man ikke mer generelt i filmer? Det er veldig white supremacy i Hollywood så lenge det ikke dreier seg om slavetid og kolonitider. Få mixed kjæresteforhold på en naturlig måte i filmer også. Synes det er litt interessant med den ene twittermeldingen også- at de sorte som faktisk har vunnet Oscar har spilt slave eller hushjelp.. Anonymous poster hash: b1538...a08 Tror du må se flere filmer...
Gjest Horatio Hornblower Skrevet 16. januar 2015 #38 Skrevet 16. januar 2015 Dette blir bare for idiotisk.
Br1s3n Skrevet 17. januar 2015 #39 Skrevet 17. januar 2015 Fordi rasisme fortsatt er en stor sak i USA, i motsetning til her hjemme. Anonymous poster hash: b1538...a08 Helt riktig. Hos oss er ikke rasisme noe problem i det hele tatt, og vårt lands historie er direkte sammenlignbar med USAs, særlig med tanke på slaveriet og ubefolkningen.
Savannah87 Skrevet 17. januar 2015 #40 Skrevet 17. januar 2015 Først må de gi DiCaprio en statue. Så kan de konsentrere seg om å få flere svarte nominerte. Enig. Synes det er på tide å gi han en Oscar altså.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå