AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #1 Skrevet 16. januar 2015 Er ikke dette ganske merkelig? Det er da mange sorte skuespillere. Hva tror dere er årsaken? At de ikke får gode roller, at det ikke lages naturlige filmer om sorte, eller at de bare ikke blir nominert? Anonymous poster hash: b1538...a08
Doge Skrevet 16. januar 2015 #3 Skrevet 16. januar 2015 Det var vel ingen mørkhudede som har utmerket seg da 7
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #4 Skrevet 16. januar 2015 Det var vel ingen mørkhudede som har utmerket seg da Men er ikke dette litt merkelig? Er det fordi det i utgangspunktet brukes for få sorte skuespillere? Anonymous poster hash: b1538...a08
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #6 Skrevet 16. januar 2015 http://www.theatlantic.com/entertainment/archive/2015/01/the-oscars-havent-been-this-white-in-19-years/384550/ Anonymous poster hash: b1538...a08
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #7 Skrevet 16. januar 2015 Husker det var så mye mas om dette for noen år siden. At ingen svarte hadde vunnet Oscar for beste hovedrolle. Hva gjorde de så? Jo, for å "bevise" at utdelingen ikke er rasistisk, så skyndte de seg med å gi disse prisene til Denzel Washington og Halle Berry ved første mulige anledning, i 2002. Husker også Friends ble kritisert for å ikke ha noen svarte med. Første de gjorde var å skrive inn en svart karakter, Charlie, for å "bevise", at "nei, vi er ikke rasister". Det er så dumt, hvor mange rødhørede fikk priser denne gangen, da? De beste skal ha prisene, ferdig arbeid. Anonymous poster hash: b9029...31e 10
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #8 Skrevet 16. januar 2015 De har i det minste kvotert inn en afroamerikansk kvinne som Oscars-sjef, og vi ser hvordan det går: http://www.kjendis.no/2015/01/16/kjendis/oscar/film/hollywood/skuespillere/37211902/ Da Oscar-lederen skulle presentere de nominerte i kategorien beste filmfotograf, stokket det seg for henne. «Dick Poop», sa hun, til latter i salen, før hun kjapt rettet til «Dick Pope». Anonymous poster hash: b9029...31e 1
Hoppetaujenta Skrevet 16. januar 2015 #9 Skrevet 16. januar 2015 (endret) Jeg forstår ikke at man fremdeles trekker frem hudfargen som en "sak". Menneskehud kommer i mange kulører og hvis det bare var "hvite" denne gangen, må det ha vært mange andre sjatteringer som heller ikke ble nominert. Hva er greia her liksom? Mennesker/skuespillere blir nominert. Ikke fargen på huden deres. *fnys* Endret 16. januar 2015 av Hoppetaujenta 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #10 Skrevet 16. januar 2015 Jeg forstår ikke at man fremdeles trekker frem hudfargen som en "sak". Menneskehud kommer i mange kulører og hvis det bare var "hvite" denne gangen, må det ha vært mange andre sjatteringer som heller ikke ble nominert. Hva er greia her liksom? Mennesker/skuespillere blir nominert. Ikke fargen på huden deres. *fnys* Fordi rasisme fortsatt er en stor sak i USA, i motsetning til her hjemme. Anonymous poster hash: b1538...a08 4
Hoppetaujenta Skrevet 16. januar 2015 #11 Skrevet 16. januar 2015 Fordi rasisme fortsatt er en stor sak i USA, i motsetning til her hjemme. Anonymous poster hash: b1538...a08 Jeg forstår det, men i min bok er det ingen grunn for noe som helst. 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #12 Skrevet 16. januar 2015 Jeg forstår det, men i min bok er det ingen grunn for noe som helst. Black men are six times more likely to end up in prison than white men. Black people are twice as likely to be unemployed. Black women are paid 70% of what a white man gets for the same job, black men are paid 75%. In 2005 white families’ median net worth was 11 times that of blacks; in 2009 it was 20 times. The average black 17-year-old reads and manipulates numbers about as well as a white 13-year-old, according to the Economist. You can argue individual cases as you wish, but these overall facts show that there is a structural inequality. Når man ser alt dette synes jeg det ikke er helt utenkelig at det foregår rasisme i Oscar-utdelingen heller. Det er ca 63 % caucasian (hvite) i USA, så man skulle jo tro at det ville vært andre etnisiteter i tildelingen sett ut fra statistikk. Jeg skal ikke si at det er sikkert at det er rasisme, men det er definitivt et tankekors, spesielt siden man vet at det er et problem der. Særlig i sør. Bestevenninnen min gikk på skole i Mississippi, og det var faktisk et helt segregert miljø der. Anonymous poster hash: b1538...a08 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #13 Skrevet 16. januar 2015 (endret) Men er ikke dette litt merkelig? Er det fordi det i utgangspunktet brukes for få sorte skuespillere? Anonymous poster hash: b1538...a08 Hvorfor? Majoriteten av befolkningen i USA er lyse i huden. Majoriteten av skuespillere i USA er derfor lyse i huden. Majoriteten av de som blir kjente og etter hvert Oscar-nominerte er derfor lyse i huden. Anonymous poster hash: b8395...aba Endret 19. januar 2015 av Bond 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #14 Skrevet 16. januar 2015 (endret) Hvorfor? Majoriteten av befolkningen i USA er lyse i huden. Majoriteten av skuespillere i USA er derfor lyse i huden. Majoriteten av de som blir kjente og etter hvert Oscar-nominerte er derfor lyse i huden. Anonymous poster hash: b8395...aba 63 % som jeg viser til over. Ingen vits i å gå til personangrep. Hvorfor tar du deg så nær av at jeg spør? Statistikken tilsier jo at andre etnisiteter bør være representert. Anonymous poster hash: b1538...a08 Endret 19. januar 2015 av Bond 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #15 Skrevet 16. januar 2015 Fortell hvilke mørkhudede skuespillere du mener fortjente Oscar denne gangen da.Anonymous poster hash: 19517...e4f 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #16 Skrevet 16. januar 2015 Fortell hvilke mørkhudede skuespillere du mener fortjente Oscar denne gangen da.Anonymous poster hash: 19517...e4f David Oyelowo kanskje? Han ble nominert til Golden Globe. Nå spiller det vel ikke så mange mørkhudete i de beste filmene i året som var. Så hvorfor mikser man ikke mer generelt i filmer? Det er veldig white supremacy i Hollywood så lenge det ikke dreier seg om slavetid og kolonitider. Få mixed kjæresteforhold på en naturlig måte i filmer også. Synes det er litt interessant med den ene twittermeldingen også- at de sorte som faktisk har vunnet Oscar har spilt slave eller hushjelp.. Anonymous poster hash: b1538...a08 2
Valar Morghulis Skrevet 16. januar 2015 #17 Skrevet 16. januar 2015 Fortell hvilke mørkhudede skuespillere du mener fortjente Oscar denne gangen da.Anonymous poster hash: 19517...e4f Ava DuVernay Best Director kategori. Why Ava DuVernay`s `Selma`s Oscar Snub Matters
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #18 Skrevet 16. januar 2015 Ta det med ro. Til neste år blir det kvotert Oscar til noen andre. Siden det ble så oppstyr i år. Så da ser de nok på hudfarge og kjønnsorganer i stede for talent og hvor bra folk har vært. Anonymous poster hash: c0bb1...83a 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #19 Skrevet 16. januar 2015 Black men are six times more likely to end up in prison than white men. Black people are twice as likely to be unemployed. Black women are paid 70% of what a white man gets for the same job, black men are paid 75%. In 2005 white families’ median net worth was 11 times that of blacks; in 2009 it was 20 times. The average black 17-year-old reads and manipulates numbers about as well as a white 13-year-old, according to the Economist. You can argue individual cases as you wish, but these overall facts show that there is a structural inequality. Når man ser alt dette synes jeg det ikke er helt utenkelig at det foregår rasisme i Oscar-utdelingen heller. Det er ca 63 % caucasian (hvite) i USA, så man skulle jo tro at det ville vært andre etnisiteter i tildelingen sett ut fra statistikk. Jeg skal ikke si at det er sikkert at det er rasisme, men det er definitivt et tankekors, spesielt siden man vet at det er et problem der. Særlig i sør. Bestevenninnen min gikk på skole i Mississippi, og det var faktisk et helt segregert miljø der. Anonymous poster hash: b1538...a08 Kom heller med konkrete priskategorier hvor det burde vært en svart nominert, og i så fall hvem, og hvorfor. Anonymous poster hash: b9029...31e
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #20 Skrevet 16. januar 2015 Ta det med ro. Til neste år blir det kvotert Oscar til noen andre. Siden det ble så oppstyr i år. Så da ser de nok på hudfarge og kjønnsorganer i stede for talent og hvor bra folk har vært. Anonymous poster hash: c0bb1...83a Det er ikke det som er poenget mitt. Fatter du virkelig ikke hva jeg mener? Det er tydelig at det er et strukturelt problem når statistikken ikke stemmer, år etter år. Ingen skal kvoteres. Jeg spør; hva er årsaken? Kanskje ingen rett og slett har fortjent det i år, men har du peiling på statistikk, vil du se at dette ikke er tilfeldig. Det stemmer ikke. Så er det fordi Oscar-komiteen foretrekker hvite? Er det fordi mørkhudete får for få sjanser til å hevde seg i gode roller? Er det fordi skuespillerne foretrekkes om de er hvite? Er det fordi det er for få mørkudete regissører? Er det fordi de mørkhudete får for få midler? Jeg prøver bare å sette i gang en diskusjon rundt dette, det er ingen grunn til å bli ufin. Dette er tallenes tale, spørsmålet er hvorfor det fortsatt er sånn? Anonymous poster hash: b1538...a08 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå