Gå til innhold

Jeg vil komme meg ut av gjelds-dritten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente på 21 år som for 2,5 år siden dro på meg unødvendig gjeld (kredittkort, klarna mm). På grunn av at jeg og moren min absolutt ikke kunne bo sammen mer (moren min som halvveis kastet meg ut) så flyttet jeg inn hos en venninne, jeg hadde null inntekt og ikke noe jobb. Søkte masse jobb, men fikk ikke noe. Da bestilte jeg mitt første kredittkort (oppga studielån som inntekt) og vips, da hadde jeg et kredittkort. Fikk jo ikke så høye beløp (5.000, 10.000, 5.000, 20.000, 10.000). Etter det første var tomt, bestilte jeg bare nytt, og så ett nytt til og så et nytt til for å kunne betale forfallet på de andre kredittkortene. Kjempe smart (sarkastisk)

Jeg angrer mye, og har hatt null mulighet til å betale noe som helst. I en alder av 21 år er det veldig kjipt å allerede ha en del betalingsanmerkninger, ikke kunne ha muligheten til å ta opp et depositumslån en gang. Jeg trenger ingen preken om hvor dum jeg var, for jeg vet veldig godt allerede og angrer til 1000.

Nå er det sånn at jeg vil komme meg ut av denne dritten, men jeg aner virkelig ikke hvordan. Jeg har en veldig lav stilling i klesbutikk, jeg har prøvd å ordne avtaler med inkassoselskapene. Men da er det typ 1000kr på EN sak. Jeg har 7000kr i måneden kanskje i lønn. Sier seg selv at det er helt umulig om jeg må betale rundt 1000kr på hver inkassosak. Ja, å jobbe mer er et alternativ, men hver gang jeg jobber opp mot 50-60% blir jeg syk. (Har 1 sykemelding hver måned i 8 måneder for å bekrefte det opp mot timelistene) Mens når jeg ikke jobber så mye, så holder jeg meg frisk.

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, hvem jeg burde snakke med eller noen ting. Hvis noen har noe kunnskap om hva som må gjøres så skriv gjerne. Jeg er desperat!



Anonymous poster hash: 64331...5bc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, det bør bli vanskeligere å få tak i kredittkort altså! Stakkar deg!

Jeg ville oppsøkt NAV med problemet. Du har krav på gjelds- og økonomirådgiving! De kan hjelpe deg med å få oversikt over gjelda, hjelpe deg med å kontakte alle kreditorene for å få igang en avtale.

De kan forhåpentligvis også hjelpe deg med å få en større stillingsprosent sånn at du får en inntekt som du faktisk kan betjene gjelda med.

Det er viktig at du gjør det så fort som mulig. Kredittkortgjeld blir man ikke kvitt uten å betale.. Lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med større stillingsprosent mente jeg en jobb til eller muligens en annen lignende jobb med høyere stillingsprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det bør bli vanskeligere å få tak i kredittkort altså! Stakkar deg!

Jeg ville oppsøkt NAV med problemet. Du har krav på gjelds- og økonomirådgiving! De kan hjelpe deg med å få oversikt over gjelda, hjelpe deg med å kontakte alle kreditorene for å få igang en avtale.

De kan forhåpentligvis også hjelpe deg med å få en større stillingsprosent sånn at du får en inntekt som du faktisk kan betjene gjelda med.

Det er viktig at du gjør det så fort som mulig. Kredittkortgjeld blir man ikke kvitt uten å betale.. Lykke til!

Med større stillingsprosent mente jeg en jobb til eller muligens en annen lignende jobb med høyere stillingsprosent.

Er ganske sint for at det ikke er strengere selv, de burde hvertfall sjekke ut opplysningene folk fyller ut. Jeg skrev jo studielån/stipend som inntekt, og måtte skrive akkurat samme beløp på gjeld. Men gjort er gjort.

Jeg har prøvd å få økonomisk rådgivning på NAV ganske mange ganger, de sier de skal sette opp time med får aldri noen time. Men skal kontakte de i morgen, og være mer bestemt kanskje.

Jeg har veldig lyst på ny jobb/en ekstra jobb, men jeg er redd for å starte en ny jobb med sykemelding. Det som holder meg tilbake. Prøvd å finne ut hva som kan være årsaken, fastlegen er ikke så veldig ivrig på å finne ut hva som kan være årsaken hvertfall.. skriver bare ut ny sykemelding og ber meg ringe om det er noe.

TS.

Anonymous poster hash: 64331...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes vel gamlehjem, sykehjem osv der du bor. Jobbe helger osv får du veldig bra betalt. Mye drit innen den jobben, men det kan ikke du bry deg om nå. Og syk om du jobber mer enn 50% da må du jo komme deg på nav og kanskje få aap. Da får du minstesats for 50% og så kan du jobbe 50%, men du må selvfølgelig være hos fastlegen din så han kan støtte deg.



Anonymous poster hash: 45cf6...8b5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst det er s¨å alvorlig at du blir skikkelig sjuk så må du jo komme deg til fastlegen og be han sjekke deg. Sende deg til sykehuset så får du ta endel prøver. Om det er magen som er dårlig, feber.. det sier du ingenting om. Men ta tak i fastlegen din.



Anonymous poster hash: 45cf6...8b5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta kontakt med nav og krev økonomisk styring, samtidig som du ber de om å hjelpe deg med en avtale med kreditorer. Gjelden din er for ung til å få til gjeldsanering, du er for ung til i alder til å få det i og med dine muligheter til å få deg en jobb og klare betjene gjelden. Jeg tror jeg ville søkt nav om lån med en gunstig rente slik at du kommer på beina igjen. Det vil du kanskje ikke få, da må du dessverre få deg enda en ekstrajobb. Dokumenter alt du har søkt på. Jeg er klar over at det er vanskelig å få jobb i dag. Anonymous poster hash: 01183...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst det er s¨å alvorlig at du blir skikkelig sjuk så må du jo komme deg til fastlegen og be han sjekke deg. Sende deg til sykehuset så får du ta endel prøver. Om det er magen som er dårlig, feber.. det sier du ingenting om. Men ta tak i fastlegen din.

Anonymous poster hash: 45cf6...8b5

Halsbetennelse, influensa, nyrebekkenbetennelse, bekkenbetennelse, bronkitt, enda mer halsbetennelser og influensa, omgangssyken, spysyke, bihulebetennelse and so on. Er det jeg hadde konstant i 8 måneder, med forkjølelser mellom hver ting, og gjerne flere ting samtidig. En gang hadde jeg halsbetennelse, omgangssyken og bronkitt samtidig. Kjempe gøy.

Har sjekket meg hos legen, og alle testene er normale. Ingenting ser galt ut på blodprøver osv. Fastlegen min gjør ikke noe annet enn å ta blodprøver/urinprøve, gir meg en sykemelding så er hun ferdig. Får som regel ikke svar på prøvene en gang.

Jeg har forresten snakket med NAV om AAP, eller hun jeg snakket med nevnte det til meg, de mener jeg kan kvalifisere for 50% AAP og være 50% i arbeid. Noe som kunne vært aktuelt, og evt prøve å øke arbeidsprosenten etterhvert for å se om jeg faktisk kan jobbe 80-100% uten å bli syk hele tiden.

TS.

Anonymous poster hash: 64331...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har alt dette og legen ikke gjør noe så burde du vel skifte fastlege å sjekke deg grundig. Det blir ikke bare vips så får man aap lengre.. blir strengere og strengere innen nav. Men om man ikke greier mer enn 50% så må man jo bare ta kontakt med nav, men ville dratt til fastlegen først.. om du ikke har han bak deg så er alt vanskelig.



Anonymous poster hash: 45cf6...8b5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, hvorfor blir du syk? Hvilken sykdom har du? Hva har du gjort for å utredes for dette? Er du arbeidsufør 50% eller mer så har du krav på AAP.



Anonymous poster hash: c588b...c3b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye har du ca i gjeld tror du?



Anonymous poster hash: b79be...091
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke selge rumpa di et par ganger og du er gjeldfri? Går an å være litt kreativ..



Anonymous poster hash: 9c7be...1c6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes vel gamlehjem, sykehjem osv der du bor. Jobbe helger osv får du veldig bra betalt. Mye drit innen den jobben, men det kan ikke du bry deg om nå. Og syk om du jobber mer enn 50% da må du jo komme deg på nav og kanskje få aap. Da får du minstesats for 50% og så kan du jobbe 50%, men du må selvfølgelig være hos fastlegen din så han kan støtte deg.

Anonymous poster hash: 45cf6...8b5

herregud, hun trenger jo ikke først og fremst jobbe mer, men hjelp til å få bukt med høye renteutgifter.

Hun kan jo jobbe ræva av seg, men med masse av kredittkortgjeld er det allikevel håpløst!

Hun trenger hjelp fra fra NAV , om ingen der er kompetente, ta kontakt men profesjonell gjeldsrådgivning, så en refinansiering av dritten. Avtale med alle kreditorene.

Glem det der idiotrådet med AAP...helt dustete.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen lege, men siden du ikke har en diagnose men fort blir syk, har du tenkt på om det er det psykiske stresset som gjør deg fysisk syk?

Jeg var i samme situasjon som deg da jeg var på din alder og jeg ble konstant syk. Følte meg utmattet. Det var ingen verken på sosialen eller NAV som gadd å hjelpe meg å få orden, så jeg måtte fikse det selv. Ble kastet ut da jeg var 17 og hadde ikke mat eller penger. Besvimte stadig av sult.

Det jeg gjorde var å få utsettelse på alt og så betale ned en og en regning.

Jeg samlet alle regningene mine, og det var den største bunken du kan tenke deg. 200.000 kroner til sammen, men alt var sånne småregninger. Jeg skrev et brev til alle sammen og skrev at jeg trengte en utsettelse til en viss dato. Skrev om hvordan situasjonen min var og at jeg hadde veldig mye gjeld, og for å få orden på alt måtte jeg fordele det utover. At det var i deres interesse også så sjansen for at de fikk tilbake pengene var større.

Jeg skrev ned alle regningene, så på hvor mye jeg kunne betale, og satte opp datoer som jeg sendte til inkassoselskapene med spørsmål om utsettelse og frys. Siden jeg jobbet på gatekjøkken hadde jeg ikke så mye per måned, men med utsettelsene fikk jeg orden. Med stadig mer kontroll på regningene fikk jeg mer overskudd og ble mindre syk. Etter en stund hadde jeg bare igjen en stor sak fra Namsmannen, men den var grei å ta på månedsbetaling. Ble kvitt alt og er i dag frisk, har tatt høyere utdanning, eier hus og bil og har en god jobb.

Du må få ordnet opp i dette så du får gått videre! Håper det løser seg for deg, lykke til.

Anonymous poster hash: 7221c...bfc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halsbetennelse, influensa, nyrebekkenbetennelse, bekkenbetennelse, bronkitt, enda mer halsbetennelser og influensa, omgangssyken, spysyke, bihulebetennelse and so on. Er det jeg hadde konstant i 8 måneder, med forkjølelser mellom hver ting, og gjerne flere ting samtidig. En gang hadde jeg halsbetennelse, omgangssyken og bronkitt samtidig. Kjempe gøy.

Har sjekket meg hos legen, og alle testene er normale. Ingenting ser galt ut på blodprøver osv. Fastlegen min gjør ikke noe annet enn å ta blodprøver/urinprøve, gir meg en sykemelding så er hun ferdig. Får som regel ikke svar på prøvene en gang.

Jeg har forresten snakket med NAV om AAP, eller hun jeg snakket med nevnte det til meg, de mener jeg kan kvalifisere for 50% AAP og være 50% i arbeid. Noe som kunne vært aktuelt, og evt prøve å øke arbeidsprosenten etterhvert for å se om jeg faktisk kan jobbe 80-100% uten å bli syk hele tiden.

TS.

Anonymous poster hash: 64331...5bc

Hvordan i alle dager er kostholdet ditt siden du er syk hele tiden? Det er jo ikke normalt å være syk, ikke så mye iallfall. Jeg var mye syk før, men nå har jeg ikke vært syk på flere år fordi jeg endret kostholdet itl det bedre.

Går det mye i hvetemel, sukker og melkeprodukt? Spiser du nok sunn mat som fisk, avokado, nøtter, frø, grønsaker, chiafrø, vann?

Ikke at jeg skal plage deg dette med dette også, men det er viktig å spise sunt og riktig for å opprettholde en god helse og et sterkt immunforsvar. Har du det kommer du langt, og fungere bedre fysisk og psykisk, og har mer energi og styrke til å jobbe mer.

Vil anbefale deg å kjøpe deg chia-frø, da det er det beste du kan gi kroppen. Jeg spiser det hver dag, og det er en av grunnene til at jeg ikke har vært syk på et par år.

Ser du nevner at du har vært hos fastlegen og at alle prøver er normale, sånn var det for meg og, og jeg gikk rundt og var syk hele tiden ...

Til slutt dro jeg til Balderklinikken, og der var det helt motsatt. Jeg hadde bl.a. Cøliaki, noe som gjorde at jeg ble veldig syk når jeg spiste gluten.

Men det fins mennesker som ikke har Cøliaki, men som har glutenallergi og blir veldig syk av gluten selv om de ikke har Cøliaki.

Har du muligheten til å dra til Balderklinikken? Isåfall er det veldig viktig at du spiser som før, for om du kutter ut gluten og melkeprodukt og sånt, så blir det ingen utslag på prøver og tester ... Det slår bare ut om man spiser det man ikke tåler.

Endret av Bølle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...