Gå til innhold

Utekatt i borettslag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken om katter i borettslag som tvinges til å holdes inne eller i bånd har versert i media i sommer.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=235257

Det er vel ingen tvil om at det er dyreplageri å venne en etablert utekatt til å bli innekatt eller holdes i bånd. Men hvis man ser bort fra de ulemper som katt i tettbygd strøk fører med seg (skiting i sandkasser, kattepisslukt etter markering, høylytt jamring, uønsket formering dersom ikke sterilisert mm.) så forstår jeg heller ikke hvorfor folk som bor i blokk, bygård etc. for sin egen del absolutt skal ha utekatt?? :roll:

Faren for at katten blir borte eller overkjørt er jo overhengende! bor man opp i etasjene klarer den ikke å komme seg inn når den vil. Ute-by-katter forsvinner jo i eninga... det henger "savnet katt"-oppslag på annehver lyktestolpe her i byen!

Bor selv i leilighet i tjukkeste byen og syns det er en selvfølge at frittgående husdyr ikke er forenelig med denne boformen.

Min katt er derfor innekatt i byen - og utekatt når vi tilbringer ferier og helger hos slekta som bor i skauen. Ikke noe problem - for hun er vant til det.

Hva syns dere?

Ambi

:smoke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg elsker katter. Har hatt 2 selv. Ville aldri vurdert å skaffe katt igjen, så lenge ikke forholdene lå godt til rette for den!

Syns katter hører til ute, og har ikke samvittighet til å ha innekatt!

Min første katt var inne bare, da jeg bodde i blokk! Hadde konstant dårlig samvittighet, for at den ikke var i sitt naturlige miljø!" Endte med at jeg ga den til min kusine, slik at den kunne venne seg til å være ute igjen!

Gjest gjest1
Skrevet

Veldig enig med trådstarter. jeg har også skaffet pusekatt selv om jeg bor i blokk, men han vet ikke at ute finnes, så han blir innekatt. Naboen har en utekatt som hun hadde med seg da de kom, og det skjer stadig at jeg møter ham i oppgangen. Ikke vet jeg om han er på vei inn eller ut. Følger han etter meg opp trappen, ringer jeg på for ham :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Enkelte styremedlemmer bruker den ulovlige makten de kan. eneste makten de noen gang får i livet.

Der jeg bodde var problemet til alle kattene som kom fra besøk fra naboer i privathusene.

Gjest Hillary..
Skrevet

Ja, katter ute er nok et fenomen vi ikke kan bli kvitt dersom det skulle være ønskelig (og det er det vel ikke!). Jeg er katteelsker og katteier (eller var det samboer med katter?).

En av gdem går en del ute når han gidder. Han er selvsagt kastrert og jeg prøver å passe på han, men kan jo ikke gå etter han inn i skogen og overalt...

Jeg har løftet han ut av barnas sandkasse en del ganger.

Folk med utekatter må sørge for at kattene er kastrerte / steriliserte.

Kastrerte hannkatter markerer ikke med stinkende urin.

Sterilserte hunnkatter har ikke løpetid og dermed slipper man jamring og hyling ute. (Men det er jo uansvarlig å slippe løpende hunnkatter ut.)

Min erfaring er at det fungerer ok med rolige, snille, kastrete katter - og dialog med naboene.

Sitter selv i styret i borettslaget og hos oss har vi gudskjelov stor takhøyde for kjæledyr.

Det er dessuten ikke lov å forby osv.

Gjest gjest1
Skrevet

NB: Utekatter kan forbys i et borettslag dersom regelen er vedtatt på generalforsamling med flertall. Det er helt sant, jeg har vært i kampen så jeg vet det. Det står sort på hvitt ett eller annet sted. Innekatter kan derimot ingen nekte deg.

Gjest Hillary..
Skrevet
NB: Utekatter kan forbys i et borettslag dersom regelen er vedtatt på generalforsamling med flertall. Det er helt sant' date=' jeg har vært i kampen så jeg vet det. Det står sort på hvitt ett eller annet sted. Innekatter kan derimot ingen nekte deg.[/quote']

Ja, det er visst slik fortsatt. Men med privathus osv i nærheten blir det meningløst.

Gjest Anonymous
Skrevet
Følger han etter meg opp trappen' date=' ringer jeg på for ham :wink:[/quote']

Måtte le litt med det samme... men seriøst - det er jo godt at han har funnet en hjelper i deg da! :blomst_opp:

Gjest gjest1
Skrevet

Ja, ikke sant? Etter at min forrige pusekatt dessverre ble påkjørt og døde, håpet jeg inderlig at alle katter i hele området skulle komme og tisse i sandkassa til barna, slik at foreldrene i borettslaget kunne se at kampen er forgjeves. Jeg tilbød meg faktisk å kjøpe pressenning til sandkassa også jeg, men at de selv måtte passe på at den var dratt over når ungene ikke lekte der, men det ble vist for meget..... :roll:

Jeg tror egentlig at det aller største problemet er at veldig mange mennesker faktisk er REDD for katter, derfor kommer de med håpløse forsøk på å nekte pusene friheten.

• 1 år senere...
Skrevet

Men gjelder ikke §2 i dyrevernloven i sånne tilfeller?

"§ 2. Ålment om åtferd med dyr.

Det skal farast vel med dyr og takast omsyn til instinkt og naturleg trong hjå dyret så det ikkje kjem i fåre for å lida i utrengsmål."

Ingen kan tvinge en katt til å være inne, heller ikke borettslagsregler. Disse reglene kan jo ikke heves over norsk lov?

Skrevet

Men MiniMjau: Det er ingen menneskerett å eie dyr heller? Bor du ugunstig til kan faktisk dyret omplasseres, så du som eier faktisk tar ansvar for dyrets ve og vel.

I mitt borettslag er det lov med ett dyr "som skal holdes i bånd ute". Så får folk selv velge om de vil ha dyr. (I mitt tilfelle tok jeg med hesten fra stallen - i bånd - for å klippe gressplenen min) :sjarmor:

Skrevet
Men gjelder ikke §2 i dyrevernloven i sånne tilfeller?

"§ 2. Ålment om åtferd med dyr.

Det skal farast vel med dyr og takast omsyn til instinkt og naturleg trong hjå dyret så det ikkje kjem i fåre for å lida i utrengsmål."

Ingen kan tvinge en katt  til å være inne, heller ikke borettslagsregler. Disse reglene kan jo ikke heves over norsk lov?

Da burde det ikke være lov å lukke igjen døra for en innekatt engang, da?

Selv om jeg selvsagt er enig i at det er urimelig - og dyreplageri - å holde en utekatt inne fordi man har valgt "feil" boform. På den annen side - om jeg flytter fra landet og inn i en rekkehusleilighet er det slett ikke sikkert jeg får lov å ha hesten min gående løs heller. Det ville igrunn blitt ganske kaotisk, om enn koselig, om alle hadde frittgående kjæledyr av valgfri art overalt.

Som det svares her; man må finne den beste løsningen for dyret sitt; flytter man til et sted hvor man ikke kan holde det på en bra nok måte, må man enten omplassere eller avlive.

Jeg synes personlig det er mange uansvarlige katteeiere ute og går; for det første synes jeg det er relativt dumt å skaffe seg utekatt om man bor i tettbygde og trafikkerte strøk. For det andre er det idiotisk å ikke kastrere katten om man ikke skal avle på den, og det er dyreplageri å "gå lei" av pusen etter et par år. Mange ser på kattehold som så "lettvint" at det går på bekostning av både naboer og katt. Mye hadde blitt gjort, og mange problemer ville vært løst, om folk var mer bevisste på flere sider ved dyreholdet sitt enn at "dyret er søtt".

(Er katteeier/blir eid av en katt selv, og synes det er fantastisk fine dyr. Men jeg ville ikke flyttet inn til byen med pusen min - han er født og oppvokst på landet)

Skrevet (endret)
[ mitt borettslag er det lov med ett dyr "som skal holdes i bånd ute". Så får folk selv velge om de vil ha dyr. (I mitt tilfelle tok jeg med hesten fra stallen - i bånd - for å klippe gressplenen min) :sjarmor:

He he he... hva ble reaksjonen på dette ?

Endret av smulemor
  • 6 måneder senere...
Skrevet

Er det slik at borettslag har lov å vedta de regler de selv ønsker, må de ikke forholde seg til norske lover?

Vi er i en tvist med borettslaget ang utekatt, de har begrensninger i dyrehold som det heter. Her er det tillatt med hunder og innekatter og noen katter har dispensasjon til å være ute...

:frustrert:

I norsk lov ang dyrehold står det at det ikke er lov å ha totalforbud mot dyr, hvis man har gode grunner og dyret ikke er til senansje må man tillate dyrehold.

Det står ingen steder hva "gode grunner" er, det går på skjønn...

Vi har fått avslag to ganger fra styret, de mener vi ikke har tilstrekkelig god grunn til å ha katt!? I følge dem er god grunn en psykososial lidelse... Men altså bare eiere av utekatter!

Dette kan ikke være riktig, greit at borettslag krever at katten er kastrert, derav ingen markering og uling....

Men jeg skjønner jo at jeg må ha en psykososial lidelse, for å la katten leve som naturen tilsier .. Dette blir for sært eller??? :frustrert:

Skrevet
Men jeg skjønner jo at jeg må ha en psykososial lidelse, for å la katten leve som naturen tilsier .. Dette blir for sært eller??? :frustrert:

Sært ja. Borettslaget skal altså ha en diagnose i fanget for å godkjenne en katt? Det blir for drøyt. Ellers må jo bare bare lure på hva psykososiale lidelser er. Rimelig ukjent begrep for meg, og jeg er lege..

Gjest Pusemamma
Skrevet

I våres borettslag, blokker, har vi flere som har utekatter. Dette har begynt og bli et problem, da de har en tendens til og springe inn i feil blokk når dørene er oppe. Enkelte plasser lukter det fælt av kattepiss. jeg sitter selv i styret men vi har ikke nektet noen og ha katt enda. derimot har vi nekte enkelte og ha hund, da vi vet at de ikke kan ta vare på dyr. Det største problemet har vi om sommeren da eierne reiser fra kattene og lar venner komme og mate disse. Enkelte av kattene er omtrent tidsinnstilte og vet når de får komme inn. Plutselig endrer rutinen seg. Jeg blir så lei av og se katter så sitter utforbi og venter på og få slippe inn. Vennene setter mat og vann ute og da får vi besøk av andre katter og. Mine katter er inne hele tiden og storkoser seg i hele leiligheten. Jeg synes at folk må ta til etterretning at det er mangen og ta hensyn til hvis en bestemmer seg for utekatt når man bor i blokk. I løpetia har vi en haug med katter så hyler om nettene. Har sagt til flere at de må sterilisere katten men den kostnaden vil ikke folk ta. Vi snakker om folk så kjører rundt i BMW og Mercedes altså. :overrasket:

Da lurer jeg på, hvorfor ha katt :sexy:

Gjest monseline
Skrevet

Jeg bor i borettslag med rekkehus og her er det en del katter, noen til glede og noen til besvær. Jeg kan godt forstå naboer som er lei av å ikke kunne åpne terrassedøren uten at det kommer en katt vandrende inn. Katter er så lette på tå, de høres ikke og plutselig har du lukket og låst og dratt bort for helgen uten å vite at det kanskje sitter en katt innelåst i leiligheten din.

Som katteeier er det mitt ansvar å prøve å unngå slike situasjoner, enkelt er det ikke. Min katt har derfor en bjelle på seg sånn at mine naboer hører når katten kommer vandrende inn. Min katt er i tillegg en tyv, hun stjeler garnnøster, og mine naboer har fått tillatelse til å sprute vann på henne så hun holder seg borte. Allikevel kan det glippe.

Katten min er merket og sterilisert og så holder jeg henne inne om natten (det er nok kattevræl ute), når katten er vant til å være inne om natten fra hun er født så vet de ikke hvordan det er å være ute og fly natterstid. Katten min er ute hele dagen, innom av og til for å spise mat, sover nesten ingenting på dagtid. Når kvelden kommer roper jeg på henne og hun kommer spurtende inn, og når klokken nærmer seg 23 så kikker hun på oss og lurer på om det ikke er på tide å legge seg. :)

Hadde jeg bodd i blokk hadde jeg ikke hatt katt.

Skrevet

Skyt dem, eller ikke så ille men det er utrolig irriterende med alle overnevnte problemer :frustrert:

Skrevet

Jeg liker katter, men er faktisk litt redd fremmede katter.. derfor er det et problem når nabokatta sniker seg inn med en gang den får sjansen. Ja, den er fremmed selv om den tilhører naboen, da det er 3. katten han har på under ett år.. de andre har blitt påkjørt.

Vi bor i borettslag og jeg har faktisk lyst å forby utekatt, men kommer ikke til å gjøre det altså. Men at utekatt i tettbygde strøk kan være et problem er jeg absolutt enig i.. Det er for mange av dem, og for mange eiere som ikke bryr seg..

Skrevet (endret)
Sært ja. Borettslaget skal altså ha en diagnose i fanget for å godkjenne en katt? Det blir for drøyt. Ellers må jo bare bare lure på hva psykososiale lidelser er. Rimelig ukjent begrep for meg, og jeg er lege..

Må si meg enig i at det høres rart ut at et borettslag krever at en person skal lide av psykososiale lidelser for å ha en katt. Det er fagfolk som kan uttale seg om dette, og ikke meningmann i et borettslagsstyre. Det er også mange leger som ikke har nok kunnskap om mentale lidelser (det har jeg fått erfare), og da har jeg enda mindre tiltro til et borettslag. Videre er det jo også slik at andres sykdom har ikke utenforstående noe med (med mindre vi snakker om nødrett).

Men at noen borettslag kan oppleve utekatter som plagsomt kan jeg forstå, men da bør det være totalforbud for alle utekatter, mens innekatter tolereres.

Endret av Bobeline

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...