Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

På LinkedIn er det mange som står oppført med at de kan "litt" spansk, tysk, fransk osv.

Selv kan jeg flytende tysk, men vurderer å føre opp at jeg kan litt spansk, ettersom jeg hadde det på skolen og kan bestille en stor/liten øl i baren. Det stopper egentlig der, men jeg diskuterte det med noen som mente at det viser at du har det grunnleggende inne og at det kan tas fram og videreutvikles ved behov.

Føler du at dette blir pynting på CV'en?

Anonymous poster hash: 8cf14...e0e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er helt feil, for en arbeidsgiver bør da kunne stole på at du faktisk kan litt og for eksempel kan foreta enkle konversasjoner og skrive enkle eposter med spansktalende kontakter. På den annen side er det veldig mange som gjør det samme.

Anonymous poster hash: 175f5...7dc
Skrevet

Man klassifiserer vel som regel i avansert, moderat og nybegynner(eller tilsvarende). Synes ikke det er verdt å nevne med mindre det ligger fra moderat og opp.

Anonymous poster hash: 7063e...170
Skrevet

Jeg skriver litt tysk, da jeg faktisk kan kommunisere minimalt. Iallfall skriftlig.

Skrevet

Jeg skriver "litt tysk" på CVen. Jeg snakker språket utrolig dårlig, men klarer meg greit om jeg kan ta det skriftlig, f.eks per mail.

Anonymous poster hash: 29068...880

Skrevet

Jeg skriver "litt tysk" på CVen. Jeg snakker språket utrolig dårlig, men klarer meg greit om jeg kan ta det skriftlig, f.eks per mail.

Anonymous poster hash: 29068...880

Det er uproblematisk. På et intervju vil man gjerne spørre om hva det vil si i praksis at du kan litt tysk, og det du beskriver er jo absolutt noe som er relevant å sette på CVen og som kan være relevant i jobbsammenheng. Å bestille en øl er ikke det, og det kan fort komme dårlig ut om det viser seg at man har tatt munnen for full.

Skrevet

Det er uproblematisk. På et intervju vil man gjerne spørre om hva det vil si i praksis at du kan litt tysk, og det du beskriver er jo absolutt noe som er relevant å sette på CVen og som kan være relevant i jobbsammenheng. Å bestille en øl er ikke det, og det kan fort komme dårlig ut om det viser seg at man har tatt munnen for full.

Problemet er jo når man kan skrive og lese men ikke holde en samtale. De fleste internett-løsningene lar deg ikke velge bare skrive/lese.

Skrevet

Jeg skriver litt *språk* når jeg kan føre en samtale, skrive og snakke relativt feilfritt i forhold til oppbygging av setninger og slikt. Altså midt på treet, men ordforådet ikke er helt godt ennå, men jeg har stort potensiale til å lære nye fraser og ord fort og uproblematisk. Jeg syns det er helt feil å skrive opp at en kan et språk litt når en så vidt greier å si noen få basiske setninger og ikke har mye peiling på verken oppbygging eller besvarelser på spørsmål.

Skrevet

Jeg snakker litt tysk. Jeg kan på ingen måte holde en samtale gående, men jeg kan forstå en god del og mest sannsynlig henvise en person videre på bakgrunn av dette. Jeg kan også litt fransk.. mest banneord til bruk på fest. Derimot er engelsken min godt over middels og grenser til flytende. Spansk kan jeg både forstå og gjøre meg forstått på.

Så min liste ville vært:

Engelsk flytende, spansk middels og noe tysk

Fransken hadde jeg glatt droppet. Tysken er pynt, men kan jo komme til nytte likevel en dag.

Anonymous poster hash: 124cf...912
Skrevet (endret)

Det blir en vurderingssak. Jeg synes det er feil å justere kun fordi alle andre legger tykt på, men jeg ser selvsagt at det blir problematisk når "nivået" endrer seg fordi alle andre utbroderer CVen.

Generelt ville jeg sett an stillingen og ditt nivå av språket. Snakker du språket godt nok til å svare på en epost, motta kunder og holde en muntlig samtale osv.? Vil ditt nivå av spansk komme bedriften til gode?
Dersom det kun strekker seg til
å bestille mat eller drikke på en restaurant, ville jeg ikke satt det opp.

Endret av Neeli00
Skrevet

Synes også man skal ta i betrakning hvor relevant dette er for jobbene du tenderer å søke på. Dersom du er farmasøyt og skal søke jobb, så får du i de fleste stillinger ikke bruk for tysken. Da synes ikke jeg det er så farlig om du fører det opp som litt ekstra skryt.

Dersom du derimot søker jobber innenfor shipping, hvor Tyskland er en viktig handelspartner for bedriften, da kan et være problematisk å skryte på seg tyskkunnskaper.

:)

Anonymous poster hash: 3aced...b79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...