AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #1 Skrevet 15. januar 2015 Hei! Nå har det seg slik at jeg har vært lubben og feit hele livet. Foruten en liten periode på videregående hvor jeg kjørte stålkontroll og kom meg ned til en sunn BMI på rundt 22-23, er jeg stort sett oppe rundt og over 30-tallet. Jeg føler at jeg vet hva som skal til, men gjennomføringsevnen er helt manglende. Foreløpig er jeg student og sitter mest på lesesalen, men i høst var jeg ute som intern i en selskap og da kjente jeg veldig på hvor ukomfortabel jeg er med min egen vekt og kroppsfasong. Hver morgen var et mas med å finne klær som var presentable og komfortable. Jeg ligger nesten hver eneste kveld og tenker på hvor misfornøyd jeg er med kroppen sånn den er nå, men evner ikke gjøre noe med det. Det hele er superdust og jeg snakker ned meg selv til jeg nesten gråter. Nå føler jeg at jeg trenger hjelp fra en utenforstående. Jeg innbiller meg at hvis noen andre kommer inn og gir meg en bruksanvisning jeg kan følge til punkt og prikke, så får jeg hvertfall tilbake litt mestringsfølelse. Jeg vet jo at det handler om færre kalorier inn enn ut, spise lite og ofte, mye proteiner og grønnsaker, alt det der. Jeg kan teorien, jeg kan bare ikke praksis. Tror dere at en ernæringsfysiolog kan hjelpe med dette og hva skal jeg si til legen min? Anonymous poster hash: 23aa0...c10
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #2 Skrevet 15. januar 2015 Etter hva jeg har hørt er det vanskelig å få plass hos en ernæringsfysiolog gjennom det offentlige. Jeg går nå til ernæringsfysiolog selv, men pga anoreksi. Tror det kan hjelpe deg, men at ventetiden er lang hvis du i det hele tatt får plass. Det er verdt å ta opp med fastlegen, men jeg tror sansynligheten for å få hjelp er større om du har mulighet til å gå privat. Anonymous poster hash: 5fc27...0fd
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #3 Skrevet 15. januar 2015 Gjør ernæringsfysiologen noe mer enn å sette opp en matplan/ fortelle deg hva som er lurt å spise? Dersom du vet i teorien hva du burde gjøre, så er det ikke noe han kan hjelpe deg med? Høres mer ut som om du trenger hjelp med viljen, og jeg tror ikke ernæringsfysiolog er den rette å gå til da. Kanskje du kan fortelle litt mer om hva som gjør det vanskelig å spise det du vet du burde spise? Er sikker en del her inne som har hatt lignende problemer, som fant en måte å løse det på Anonymous poster hash: d909c...808
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #4 Skrevet 15. januar 2015 Det er nesten umulig å få hjelp hvis man "bare" er litt overvektig. Jeg har spurt i alle år om jeg kan få hjelp av psykolog og ernæringsfydiolog, men fastlegene sier nei. Har ikke råd til å gå privat. mitt problem er at jeg ikke forstår hvilke mengder mat som er normale. Jeg vokste opp med gigantiske porsjoner. Hvor mye mat trenger jeg? Skal jeg spise hver gang magen rumler? Det er null hjelp å få. Anonymous poster hash: 625d1...f67
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #5 Skrevet 15. januar 2015 Det du må gjøre da er å kartlegge aktivitetsnivået ditt slik at du kan finne ut hvor mange kcal du trenger om dagen. Du må så begynne å veie alt du spiser og skrive det ned. Etter en stund vil du få en mer intuitiv følelse av hvor mye som er nok. Du kan finne tabeller som forteller deg hvor mye kcal mat inneholder. For eks http://www.matvaretabellen.no/ Dersom du googler litt, så kan du finne gode nettsider der du kan skrive inn hva du spiser og hvor mye slik at den regner ut hvor mange kcal du har spist. Du skriver ned hva du spiser hver dag og kan gå tilbake og se hva du spiste for noen dager siden. Anonymous poster hash: d909c...808
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #6 Skrevet 15. januar 2015 Ernæringsfysiologen setter ikke bare opp matplan, men snakker om følelsene som oppstår i matsituasjonen og følelser rundt vekt. Jeg vet ikke hvordan det fungerer for overvektige, men sånn er det hvertfall for meg som har en spiseforstyrrelse. Vil tro det går mye på det samme for deg også, TS. Anonymous poster hash: 5fc27...0fd
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #7 Skrevet 15. januar 2015 Det er mangel på offentlige ernæringfysiologer, og du får som regel bare time dersom du har en sykdom relatert til vekt og/eller matutfordinger, som f.eks diabetes, tarmsykdom, anoreksi o.l. Du kan gå privat, vet f.eks at Volvat har ernæringsfysiolog, evt så kan du melde deg på Grete Roede og får hjelp der til å finne sunn mat, rette porsjoner og motivasjon i en gruppe med likesinnede. Anonymous poster hash: c503d...846
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå