AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #1 Skrevet 15. januar 2015 Hei! Er en jente i 20årene som har bestemt meg for å ta ett år i Australia med frie emner. Har hatt lyst til å reise "down under" lenge, men aldri turt å gjøre alvor av planene, men det skal jeg altså nå!! Har sett på diverse universiteter, og kommet frem til at jeg vil søke Curtin, University of sunshine coast eller Griffith university! (muligens også sydney) Er veldig interresert i å bo nær strand og et sted med en god sommertemperatur hele året. Veldig glad i å reise og vil oppleve mest mulig det året jeg er der nede. Noen som kan anbefale noen av stedene, eller en annen by? :-) Anonymous poster hash: 47cbf...c47
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #2 Skrevet 15. januar 2015 Det er definitivt varmere på SC enn Sydney. Jeg har dessverre ikke så god kjennskap til to av skolene du nevner,men Griffith er veldig populært her nede, så det bør være bra.Anonymous poster hash: b67c7...180
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #3 Skrevet 15. januar 2015 Det er definitivt varmere på SC enn Sydney. Jeg har dessverre ikke så god kjennskap til to av skolene du nevner,men Griffith er veldig populært her nede, så det bør være bra.Anonymous poster hash: b67c7...180 Ja, har hørt mye bra om Griffith! Men også hørt at det er langt til nærmeste strand (unntatt den falske som visstnok ligger midt i byen). Anonymous poster hash: 47cbf...c47
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #4 Skrevet 15. januar 2015 Det er Brisbane du tenker på da? Ja, det er dessverre ganske langt til havet Men South Bank funker fint det altså, så lenge man ikke skal surfe. Men, det er mange som drar til SC, Buron Bay og Gold Coast i weekends. Bare å bli kjent med noen med bil Anonymous poster hash: b67c7...180
Blomst89 Skrevet 15. januar 2015 #5 Skrevet 15. januar 2015 Jeg vil anbefale Sydney, da det er en helt fantasisk by, med flotte strender og bra klima. Studerte selv et semester der. Sydney er riktig nok ikke like varmt som Gold Coast/Sunshine Coast og Brisbane, men jeg synes det var helt kurant likevel. Selv på vinteren (juni-august) kan det bli 20 grader på dagtid, men det er jo litt mer regn på denne tiden enn resten av året, og det blir kjølig på kveldene (8-10 grader stort sett). Jeg tror nok det er bra å studere på Gold Coast også, men har inntrykk av at det er litt mer å finne på i Sydney (eller Melbourne) enn i Brisbane, da de to førstnevnte er større byer med f.eks. flere konserter, museer, restuauranter, barer osv osv. Du vil nok helt sikkert få det flott i Brisbane eller området rundt også da, særlig hvis det stort sett er sol og strand du er interessert i. Lykke til med valget, Australia er fantastisk!
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #6 Skrevet 15. januar 2015 Jeg bor på andre året i Brisbane nå, og jeg kan si at jeg enda har tilgode å kjede meg her, men det kommer mye ann på hva man gjør og hvilke interesser man har. Jeg har vært i både Sydney og feks meblbourne, og det er stor forskjell i temperaturer (Selvom det ikke er grunnen for valget mitt av boplass. Jeg skulle nesten ønske det var litt kjøligere her). Sydney er forøvrig en flott by, og jeg skulle veldig gjerne besøkt den byen både to og tre ganger til Anonymous poster hash: b67c7...180
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #7 Skrevet 15. januar 2015 Ser ut til at det blir Brisbane på meg også! :-) Satser på å få reise og se andre deler av Australia i løpet av året uansett! :-D Men har noen spørsmål om levekostnader osv i Brisbane... Hvor mye koster det å bo/leve? Er det sånn at jeg er avhengig av å ha spart opp endel penger på forhånd (noe som uansett er planen), eller er det mulig å leve på lån/stipend? :-) Anonymous poster hash: 47cbf...c47
Blomst89 Skrevet 15. januar 2015 #8 Skrevet 15. januar 2015 (endret) Ser ut til at det blir Brisbane på meg også! :-) Satser på å få reise og se andre deler av Australia i løpet av året uansett! :-D Men har noen spørsmål om levekostnader osv i Brisbane... Hvor mye koster det å bo/leve? Er det sånn at jeg er avhengig av å ha spart opp endel penger på forhånd (noe som uansett er planen), eller er det mulig å leve på lån/stipend? :-) Anonymous poster hash: 47cbf...c47 Jeg kan ikke svare for akkurat Brisbane, men prisene i Australia er jo ganske like i de forskjellige byene, bare at Sydney kanskje har de høyeste boligprisene. Selv levde jeg fint på lån og stipend fra Lånekassen da jeg bodde i Sydney. Betalte totalt ca 9000 kr/måneden for en parleilighet (så 4500 kr hver), og resten gikk til mat og reising. Reisingen ble også finansiert av sparekontoen da, men Lånekassen-pengene holdt fint til mat, drikke og husleie. I Sydney var det vanlig å måtte betale mellom 4000 og 6000 kr/måneden for et rom i kollektiv (avhengig av standard og beliggenhet osv) da jeg var der for to år siden, vil anta at prisene i Brisbane er noe rimeligere. Anbefaler deg å sjekke gumtree.com.au for å se hva dagens priser ligger på. Og husk at Australierne betaler husleie per uke og ikke per måned, så prisene du finner der må ganges med fire. Ellers så er det nok uansett lurt med litt oppsparte midler, sånn at du har råd til litt reising. Etter min erfaring var det i hvert fall der pengene forsvant. Absolutt verdt det, da! Anbefaler deg å oppleve så mye av det flotte landet som mulig. Bare ta kontakt om du ønsker reisetips, forresten! Selv reiste jeg langs østkysten (backpacker-ruta fra Cairns til Sydney + en egen tur til Magnetic Island), Uluru/Ayers Rock, Melbourne og Great Ocean Road, i tillegg til 10 dager på New Zealand. Edit: Gjorde et kjapt søk for deg på gumtree, og ser ut som et privat rom (det er ganske vanlig i Australia at folk leier ut rom hvor du deler rom med en annen person) koster fra ca AU$150 per uke og oppover (så fra ca 3800 kr/måned). Så virker som du bør klare deg fint på lån og stipend. Mat er også noe rimeligere i Australia enn i Norge, men det avhenger selvfølgelig av hva du kjøper. Laks er f.eks. mye dyrere, mens biff er mye billigere (kostet fra rundt 60 kr/kg da vi var der). Endret 15. januar 2015 av Blomst89
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #9 Skrevet 16. januar 2015 Ser ut til at det blir Brisbane på meg også! :-) Satser på å få reise og se andre deler av Australia i løpet av året uansett! :-D Men har noen spørsmål om levekostnader osv i Brisbane... Hvor mye koster det å bo/leve? Er det sånn at jeg er avhengig av å ha spart opp endel penger på forhånd (noe som uansett er planen), eller er det mulig å leve på lån/stipend? :-) Anonymous poster hash: 47cbf...c47 Jeg vil anbefale deg å spare opp litt for du drar ned hit. Man vil alltids dra rundt, og da koster det fort litt penger. Levekostnadene ellers er ca på nivå med Norge. De som er her for et semester, overlever som regel på stipend/lån, resten av oss er glade for at vi hadde noe oppspart Anonymous poster hash: b67c7...180
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå