Gå til innhold

Tabelltrekk VS Prosenttrekk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva velger du, og hvorfor? Fordeler og ulemper?



Anonymous poster hash: e3217...f03
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har alltid hatt prosenttrekk men etter at vi skiftet regnskapsfører (?) ble det tabelltrekk og jeg har nå fått restskatt 2 år på rad... 😡😡

Må få byttet tilbake til prosenttrekk....

Endret av Blackbird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid prosenttrekk.

Student, har deltidsjobb.

For det første har jeg to (eller flere) arbeidsgivere i året. For det andre regner jeg meg frem til at jeg skal skatte feks 19% av inntekten i året, og ber da arbeidsgiver trekke meg feks 35% skatt. Dette er min form for tvungen sparing, den hindrer meg i å bruke pengene på tull. Når jeg får tilbake på skatten setter jeg pengene inn på sparekonto istedenfor å bruke de på tull jevnt over året. For meg fungerer dettte veldig bra.

Dessuten føler jeg at jeg har bedre kontroll på hva jeg får utbetalt i lønn med prosentrekk, det er lettere for meg å regne på.

Jeg er heldig, jobber i en liten bedrift hvor jeg kan be sjefen la være å trekke meg i skatt en måned, feks. Kan styre det hele som jeg selv ønsker, uten å måtte hente nytt skattekort i hytt og gevær etc. Fungerer flott!

Nedturen med skattemåten min er at jeg får jo mye mindre utbetalt i måneden da... Men gleden når selvangivelsen kommer er magisk :fnise::bolledeig:

Endret av LaurenC
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heldig, jobber i en liten bedrift hvor jeg kan be sjefen la være å trekke meg i skatt en måned, feks. Kan styre det hele som jeg selv ønsker, uten å måtte hente nytt skattekort i hytt og gevær etc. Fungerer flott!

Har arbeidsgiver lov til å gjøre dette?

Anonymous poster hash: a0da7...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid prosenttrekk.

Student, har deltidsjobb.

For det første har jeg to (eller flere) arbeidsgivere i året. For det andre regner jeg meg frem til at jeg skal skatte feks 19% av inntekten i året, og ber da arbeidsgiver trekke meg feks 35% skatt. Dette er min form for tvungen sparing, den hindrer meg i å bruke pengene på tull. Når jeg får tilbake på skatten setter jeg pengene inn på sparekonto istedenfor å bruke de på tull jevnt over året. For meg fungerer dettte veldig bra.

Dessuten føler jeg at jeg har bedre kontroll på hva jeg får utbetalt i lønn med prosentrekk, det er lettere for meg å regne på.

Jeg er heldig, jobber i en liten bedrift hvor jeg kan be sjefen la være å trekke meg i skatt en måned, feks. Kan styre det hele som jeg selv ønsker, uten å måtte hente nytt skattekort i hytt og gevær etc. Fungerer flott!

Nedturen med skattemåten min er at jeg får jo mye mindre utbetalt i måneden da... Men gleden når selvangivelsen kommer er magisk :fnise::bolledeig:

Jeg ba min arbeidsgiver om å trekke mer også, men da måtte jeg bestille nytt skattekort sa hun? :glare: Trodde de var forpliktet til å trekke mer om man ba om det, jeg..

Anonymous poster hash: e3217...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ba min arbeidsgiver om å trekke mer også, men da måtte jeg bestille nytt skattekort sa hun? :glare: Trodde de var forpliktet til å trekke mer om man ba om det, jeg..

Anonymous poster hash: e3217...f03

Jeg vil alltid trekke mer enn det som står at jeg skal. Jeg sender bare et brev til lønns-avdelingen hvor jeg ber om at de trekker ** prosent, istedenfor det som står på kortet. Det skal ikke være nødvendig med nytt skattekort nei, men du kan jo ta kontakt med lønns-avdelingen selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min arbeidsgiver godtar ikke at jeg dikterer hva de skal trekke i hvert fall. De tar utgangspunkt i skattekortet jeg får tilsendt av skatteetaten.

Selv har jeg tabelltrekk i år, prøvd og få ned trekket så mye som mulig. Satser på å unngå skatt til gode fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har arbeidsgiver lov til å gjøre dette?

Anonymous poster hash: a0da7...aba

Så lenge jeg skatter det jeg skal, ser jeg ikke problemet?

Det kan selvfølgelig ikke gå over stokk og sten her, jeg skatter alltid 35% hele året. Men jeg KAN be om det, ja. Og om det ikke hadde vært lov regner jeg med at sjefen hadde sagt klart og tydelig i fra. Vi driver ikke ed noe ulovlig, det hadde i såfall vært skikkelig dumt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver har plikt til å trekke mer enn skattekortet dersom du ønsker det.

http://lovdata.no/lov/2005-06-17-67/§5-5

"(2) Arbeidsgiver plikter å foreta forskuddstrekk med høyere beløp enn det som følger av skattekortet eller første ledd, når skattyteren reiser krav om det i god tid før trekket skal foretas."

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/Bestille-skattekort1/Vanlige-sporsmal-om-skattekortet/?chapter=28572



Anonymous poster hash: a0da7...aba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme situasjon som LaurenC, og gjør det samme. Har bedt arbeidsgiver om å trekke 35 % gjennom hele året, noe som fungerer veldig bra mtp at det ikke er stipend/lån i juni. Ser poenget med at hvis jeg hadde betalt mindre skatt og satt pengene på høyrentekonto kunne jeg ha tjent noen kroner, men det er ikke alltid viljestyrken er det beste å stole på :P

Egentlig skulle det vært tabelltrekk, siden dette er min hovedsarbeidsgiver, men jeg ba om å få prosent heller. Mye enklere å forholde seg i i hverdagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Min arbeidsgiver godtar ikke at jeg dikterer hva de skal trekke i hvert fall. De tar utgangspunkt i skattekortet jeg får tilsendt av skatteetaten.

Jeg tror arbeidsgiveren din er mer unntaket enn regelen. Jeg har hatt ulike arbeidsgivere, både offentlige og private, og så lenge en ønsker å trekke mer i skatt enn skattekortet sier har det aldri vært noe problem. Hvis man ønsker mindre skattetrekk enn skattekortet sier, kreves det nytt skattekort.

Jeg kjenner ganske mange andre som også trekker et frivillig forskuddstrekk, hos andre arbeidsgivere enn de jeg har hatt.

Mine skattekort har alltid lagt opp et litt lavere skattetrekk enn det burde vært, uten at jeg helt forstår hvorfor skattemyndighetene vil det slik. Jeg har i mange år trukket noen hundrelapper ekstra hver måned. Dette har medført at jeg har gått ca i null. Uten dette trekket ville jeg fått en restskatt på 4-6000 kroner hvert eneste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror arbeidsgiveren din er mer unntaket enn regelen. Jeg har hatt ulike arbeidsgivere, både offentlige og private, og så lenge en ønsker å trekke mer i skatt enn skattekortet sier har det aldri vært noe problem. Hvis man ønsker mindre skattetrekk enn skattekortet sier, kreves det nytt skattekort.

Jeg kjenner ganske mange andre som også trekker et frivillig forskuddstrekk, hos andre arbeidsgivere enn de jeg har hatt.

Mine skattekort har alltid lagt opp et litt lavere skattetrekk enn det burde vært, uten at jeg helt forstår hvorfor skattemyndighetene vil det slik. Jeg har i mange år trukket noen hundrelapper ekstra hver måned. Dette har medført at jeg har gått ca i null. Uten dette trekket ville jeg fått en restskatt på 4-6000 kroner hvert eneste år.

Jeg burde kanskje presisert litt mer, det gjaldt et par ganger når jeg ønsket å trekke mindre da trekket mitt var for høyt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann, nå så jeg at jeg skrev faktisk feil! Da jeg skrev "la være å trekke meg i skatt en måned" mente jeg altså å trekke EKSTRA-prosenten. Jeg betaler fremdeles det som står på skattekortet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Margit Spat

Jeg burde kanskje presisert litt mer, det gjaldt et par ganger når jeg ønsket å trekke mindre da trekket mitt var for høyt :)

Aaah! Da svarte jeg på noe annet enn jeg trodde :)

Jeg så ikke så nøye på hvem som hadde skrevet hva, og trodde du var den samme som hadde blitt nektet å trekke ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann, nå så jeg at jeg skrev faktisk feil! Da jeg skrev "la være å trekke meg i skatt en måned" mente jeg altså å trekke EKSTRA-prosenten. Jeg betaler fremdeles det som står på skattekortet!

Det var godt å høre. Det er nemlig straffbart for arbeidsgiver å ikke forskuddstrekke beløpet spesifisert på skattekortet.

http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Handboker/Skattebetalingshandboken/Kapitler/18/?mainchapter=28461

"Den som er pliktig til å foreta forskuddstrekk etter kapittel 5, og som forsettlig eller grovt uaktsomt unnlater å foreta eller sørge for at det blir foretatt beregning og trekk, herunder separering etter §512, straffes med bøter eller fengsel inntil seks måneder. "
"De typiske former for unnlatt forskuddstrekk er:
Skattyter har fått utbetalt hele den avtalte lønn (bruttolønn) uten at trekk er beregnet og holdt tilbake."

Anonymous poster hash: a0da7...aba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror arbeidsgiveren din er mer unntaket enn regelen. Jeg har hatt ulike arbeidsgivere, både offentlige og private, og så lenge en ønsker å trekke mer i skatt enn skattekortet sier har det aldri vært noe problem. Hvis man ønsker mindre skattetrekk enn skattekortet sier, kreves det nytt skattekort.

Jeg kjenner ganske mange andre som også trekker et frivillig forskuddstrekk, hos andre arbeidsgivere enn de jeg har hatt.

Mine skattekort har alltid lagt opp et litt lavere skattetrekk enn det burde vært, uten at jeg helt forstår hvorfor skattemyndighetene vil det slik. Jeg har i mange år trukket noen hundrelapper ekstra hver måned. Dette har medført at jeg har gått ca i null. Uten dette trekket ville jeg fått en restskatt på 4-6000 kroner hvert eneste år.

Min arbeidsgiver nektet også å trekke mer, hun ba meg heller om å bestille et nytt skattekort. Da må jeg jo gange forventet lønn med 2 for å få trekkprosenten jeg vil ha..

Anonymous poster hash: e3217...f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min arbeidsgiver nektet også å trekke mer, hun ba meg heller om å bestille et nytt skattekort. Da må jeg jo gange forventet lønn med 2 for å få trekkprosenten jeg vil ha..

Anonymous poster hash: e3217...f03

Jeg jobber i stat, og mannen i kommune, vi kan begge to legge inn ekstra skattetrekk om vi ønsker det.

Anonymous poster hash: 90224...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Min arbeidsgiver nektet også å trekke mer, hun ba meg heller om å bestille et nytt skattekort. Da må jeg jo gange forventet lønn med 2 for å få trekkprosenten jeg vil ha..

Anonymous poster hash: e3217...f03

Da bryter arbeidsgiveren din Skattebetalingsloven. Sitat fra den første lenken i innlegg #9:

(2) Arbeidsgiver plikter å foreta forskuddstrekk med høyere beløp enn det som følger av skattekortet eller første ledd, når skattyteren reiser krav om det i god tid før trekket skal foretas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at fra 1.1.2014 kunne ikke arbeidsgiver lengre trekke den prosenten jeg ønsker når jeg egentlig har tabellkort (nye regler, noen som har link til disse?), men de kan trekke en fast sum i tillegg. Så der jeg før ba om å trekke 36%, ber jeg nå istedet om at de skal trekke 1000 kr ekstra hver måned. Hvorfor det ene er greit og det andre ikke er det vel kun byråkrater som kan forstå?

Anonymous poster hash: c9466...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...