AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #1 Skrevet 14. januar 2015 Heihei! Vi er to jenter på 19 år som planlegger en interrailtur nå i april, og trenger litt tips og råd om ruten vår, og generelt ting det er lurt å vite før man drar. Vi tenker å fly til Paris, og starte turen der. Vi skal bli i Paris i noen dager før selve interrailbilletten aktiveres, slik at vi ikke bruker unødvendig av de dagene vi har til rådighet. Vi tenker tilsvarende at vi skal være noen dager på siste stoppested (Krakow, Polen) etter at billetten har gått ut. Så tar vi fly hjem fra Krakow til Norge. Ruten vi har planlagt ser slik ut: - Paris, Frankrike.- Bern, Sveits. - Firenze, Italia. - Roma, Italia- Venezia, Italia.- Wien, Østerrike- Budapest, Ungarn- Krakow, Polen. Vi lurer først og fremst på om ruten virker realistisk? Får vi tid til alle stoppene våre? Hvis nei, hvilke steder bør vi droppe? Og er det andre steder som passer resten av ruten som du mener virkelig bør oppleves? En annen viktig ting vi lurer på, er dette med reservering av billetter. Vi har lest at man i noen land, til tross for interrailbilletten, må reservere plass på togene. Hvordan fungerer dette? Hvor lang tid i forveien tror dere dette må gjøres (april er ikke akkurat høysesong for interrail)? Hvordan er prisnivået på disse reservasjonene i de landene vi tenker å besøke? Vi tar med glede i mot andre tips og triks som har med interrail/reising å gjøre. Det være seg hva som er lurt å pakke, ting som er lurt å vite om landene vi skal til, hvordan finne hosteller osv! Setter pris på alle svar! Anonymous poster hash: 8e62a...06a
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #2 Skrevet 14. januar 2015 Om det er for mange stopp spørs jo litt på hvor lenge dere skal være borte? Jeg var på interrail i sommer, og vi reserverte ingen billetter. På noen tog måtte vi derfor betale ekstra (og et par ganger fikk vi kjeft ). Du kan reservere på togstasjonen helt opp til toget går + noen ganger gjøre det på toget. Spesielt i Italia må man reservere. Natt-tog må man også reservere på, da kan det være greit å gjøre på forhånd. Last ned interrail-appen! Den er kjempefin for å sjekke ruter, og det står hvilke tog som krever reservasjon og ikke - det stemte ganske godt med vår erfaring:) Det er en "offisiell" app og nettside, husker ikke helt hva de heter, noe med interrail europe. Sjekk også Hostelworld og Airbnb for overnatting på hostell og hos private. Vi fant noen ganger hotell som var billigere enn hostell/privat da, så greit å sjekke hotels.com og booking.com også. Anonymous poster hash: 98555...014
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2015 #3 Skrevet 14. januar 2015 (endret) Om det er for mange stopp spørs jo litt på hvor lenge dere skal være borte? Jeg var på interrail i sommer, og vi reserverte ingen billetter. På noen tog måtte vi derfor betale ekstra (og et par ganger fikk vi kjeft ). Du kan reservere på togstasjonen helt opp til toget går + noen ganger gjøre det på toget. Spesielt i Italia må man reservere. Natt-tog må man også reservere på, da kan det være greit å gjøre på forhånd. Last ned interrail-appen! Den er kjempefin for å sjekke ruter, og det står hvilke tog som krever reservasjon og ikke - det stemte ganske godt med vår erfaring:) Det er en "offisiell" app og nettside, husker ikke helt hva de heter, noe med interrail europe. Sjekk også Hostelworld og Airbnb for overnatting på hostell og hos private. Vi fant noen ganger hotell som var billigere enn hostell/privat da, så greit å sjekke hotels.com og booking.com også. Anonymous poster hash: 98555...014 Hva heter den? Er det denne du tenker på? Endret 14. januar 2015 av Gjest
reisegladejenter Skrevet 14. januar 2015 #4 Skrevet 14. januar 2015 Om det er for mange stopp spørs jo litt på hvor lenge dere skal være borte? Jeg var på interrail i sommer, og vi reserverte ingen billetter. På noen tog måtte vi derfor betale ekstra (og et par ganger fikk vi kjeft ). Du kan reservere på togstasjonen helt opp til toget går + noen ganger gjøre det på toget. Spesielt i Italia må man reservere. Natt-tog må man også reservere på, da kan det være greit å gjøre på forhånd. Last ned interrail-appen! Den er kjempefin for å sjekke ruter, og det står hvilke tog som krever reservasjon og ikke - det stemte ganske godt med vår erfaring:) Det er en "offisiell" app og nettside, husker ikke helt hva de heter, noe med interrail europe. Sjekk også Hostelworld og Airbnb for overnatting på hostell og hos private. Vi fant noen ganger hotell som var billigere enn hostell/privat da, så greit å sjekke hotels.com og booking.com også. Anonymous poster hash: 98555...014 Oi! Beklager, trodde jeg hadde skrevet at vi tenkte å kjøpe et 15-dagers pass, men det har jeg visst glemt! Vi tenker altså 15 dager, og så skal vi være på første og siste stopp noen dager utenom, altså før billetten er aktivert, og etter at den har gått ut. Tusen takk for svar! Skal sjekke ut de appene (Hilsen TS. Var visst anonym i sted).
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2015 #5 Skrevet 14. januar 2015 Oi! Beklager, trodde jeg hadde skrevet at vi tenkte å kjøpe et 15-dagers pass, men det har jeg visst glemt! Vi tenker altså 15 dager, og så skal vi være på første og siste stopp noen dager utenom, altså før billetten er aktivert, og etter at den har gått ut. Tusen takk for svar! Skal sjekke ut de appene (Hilsen TS. Var visst anonym i sted). Da blir det der veldig mye å rekke ja. Jeg ville "ha gjort" Frankrike eller Italia i ei 9 dager og så tatt toget over til Tyskland/Polen for å komme nærmere heim.
reisegladejenter Skrevet 14. januar 2015 #6 Skrevet 14. januar 2015 Da blir det der veldig mye å rekke ja. Jeg ville "ha gjort" Frankrike eller Italia i ei 9 dager og så tatt toget over til Tyskland/Polen for å komme nærmere heim. Hmm, ja, vi fryktet vel at det ble litt mye. Men vi tenker også at vi heller vil "se litt av alt" enn å "se alt av litt" denne gangen. Men vi får ta en vurdering på hva vi vil mest. Vi trenger ikke mer noen dager på hvert stopp, og vi tenkte å ta en del nattog der det var mulig, for å "spare" tid. Takk for svar
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2015 #7 Skrevet 14. januar 2015 Hmm, ja, vi fryktet vel at det ble litt mye. Men vi tenker også at vi heller vil "se litt av alt" enn å "se alt av litt" denne gangen. Men vi får ta en vurdering på hva vi vil mest. Vi trenger ikke mer noen dager på hvert stopp, og vi tenkte å ta en del nattog der det var mulig, for å "spare" tid. Takk for svar Skjønner hva du mener. Forhør deg der du kjøper billettene om om det er mulig å få kjøpt et sovevogn tillegg, da slipper du å stresse med det ved hver stasjon.
reisegladejenter Skrevet 14. januar 2015 #8 Skrevet 14. januar 2015 Skjønner hva du mener. Forhør deg der du kjøper billettene om om det er mulig å få kjøpt et sovevogn tillegg, da slipper du å stresse med det ved hver stasjon. Dette har jeg ikke hørt om før. Tenker du at vi skal høre hos NSB om vi kan få kjøpt sovevogn tillegg sammen med interrailbilletten? Hva innebærer det i så fall? Da får vi sovevogn på de togene som har det eller?
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2015 #9 Skrevet 14. januar 2015 Dette har jeg ikke hørt om før. Tenker du at vi skal høre hos NSB om vi kan få kjøpt sovevogn tillegg sammen med interrailbilletten? Hva innebærer det i så fall? Da får vi sovevogn på de togene som har det eller? Om det er noe tilleggstilbud om sovevogn i tillegg til interrailbilletten.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #10 Skrevet 14. januar 2015 Vi gjorde omtrent den ruta der (minus Roma og Krakow, men med Sør-Frankrike og Praha) på 3 uker (men da tok vi tog hele veien til/fra Norge) April er kanskje ikke varmeste måneden å gjøre øst-Europa på. Jeg ville ha lagt inn mer i sør-Italia jeg da.. men jeg skjønner godt ønsket om å "se litt av alt" også. Anonymous poster hash: 13ed6...7de
reisegladejenter Skrevet 14. januar 2015 #11 Skrevet 14. januar 2015 (endret) Vi gjorde omtrent den ruta der (minus Roma og Krakow, men med Sør-Frankrike og Praha) på 3 uker (men da tok vi tog hele veien til/fra Norge) April er kanskje ikke varmeste måneden å gjøre øst-Europa på. Jeg ville ha lagt inn mer i sør-Italia jeg da.. men jeg skjønner godt ønsket om å "se litt av alt" også. Anonymous poster hash: 13ed6...7de Ja, der sier du noe vi også lurer litt på. Hvordan været/klimaet på den tiden er i de forskjellige landene. Omtrent samme som Norge, eller mer variert? 1. Og hvor lang tid brukte dere på hver plass ca? 2. Har du noen svar på prisene på å reservere plasser på tog og slikt? Endret 14. januar 2015 av reisegladejenter
Gjest Sitronmelisse Skrevet 14. januar 2015 #12 Skrevet 14. januar 2015 Ja, der sier du noe vi også lurer litt på. Hvordan været/klimaet på den tiden er i de forskjellige landene. Omtrent samme som Norge, eller mer variert? 1. Og hvor lang tid brukte dere på hver plass ca? 2. Har du noen svar på prisene på å reservere plasser på tog og slikt? Nei, dette er ..mmm...nesten 20 år siden.., så jeg kan ikke hjelpe så mye med det praktiske i dag. Tror vi brukte mest tid i Frankrike, Paris og Disneyland og sånn , og Provence. Raste gjennom (deler av) Øst-Europa på noen dager.
reisegladejenter Skrevet 14. januar 2015 #13 Skrevet 14. januar 2015 En annen ting som vi lurer på er hvor mye dere tror dette kommer til å koste. Hvis vi ikke regner med flybilletter til og fra, og heller ikke togbilletten. Hvor mye tror dere det kommer til å gå i mat/drikke, hosteller, togreservasjoner osv? Altså hvor mye vi kommer til å bruke på alt det "nødvendige" (ikke shopping og slikt). Det blir vel gjerne noen severdigheter også som koster litt penger. Noen som har vært på interrail nylig som har noen anslag? Og tusen takk for alle svar
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #14 Skrevet 14. januar 2015 Vi betalte fra 7 til 18 euro for "reservasjonstillegg", per person (per togreise). Dette var prisen når vi betalte på toget, noen steder kunne det vært billigere om vi hadde gjort det på forhånd. Natt-tog med den kjipeste sovekupeen kostet 32 eller 42 euro per pers...husker ikke helt. Dette var det også info om på den interrail-nettsiden. Dette var i sommer, midt i høysesong. Vet ikke om prisene er lavere i april. Vi reiste innom mange steder og syntes det var helt ok egentlig, men det går jo litt tid til reisingen. Men tenker at det er litt av poenget med interrail - å ta tog og se mange steder og ikke bli for lenge hvert sted:) Sjekk litt reisetider, om det er 8 timer mellom hvert sted brukes mye av tiden på togturen og det blir lite tid hvert sted - er det bare 4 timer har man jo masse av dagen igjen når man kommer frem/før man drar Anonymous poster hash: 98555...014
reisegladejenter Skrevet 14. januar 2015 #15 Skrevet 14. januar 2015 Vi betalte fra 7 til 18 euro for "reservasjonstillegg", per person (per togreise). Dette var prisen når vi betalte på toget, noen steder kunne det vært billigere om vi hadde gjort det på forhånd. Natt-tog med den kjipeste sovekupeen kostet 32 eller 42 euro per pers...husker ikke helt. Dette var det også info om på den interrail-nettsiden. Dette var i sommer, midt i høysesong. Vet ikke om prisene er lavere i april. Vi reiste innom mange steder og syntes det var helt ok egentlig, men det går jo litt tid til reisingen. Men tenker at det er litt av poenget med interrail - å ta tog og se mange steder og ikke bli for lenge hvert sted:) Sjekk litt reisetider, om det er 8 timer mellom hvert sted brukes mye av tiden på togturen og det blir lite tid hvert sted - er det bare 4 timer har man jo masse av dagen igjen når man kommer frem/før man drar Anonymous poster hash: 98555...014 Hvilken side er det du mener? :-)
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #16 Skrevet 15. januar 2015 Du får masse god informasjon om interrail av kundetelefonen på NSB! Anonymous poster hash: 8e62a...06a 1
SoftKitty Skrevet 15. januar 2015 #17 Skrevet 15. januar 2015 Hva heter den? Er det denne du tenker på? Den var det ja! Var perfekt for oss som ikke hadde planlagt så godt på forhånd, kunne sjekke underveis. Hvilken side er det du mener? :-) http://www.interrail.eu 1
reisegladejenter Skrevet 16. januar 2015 #18 Skrevet 16. januar 2015 Takk for svar, alle sammen! Noen fler? :D
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2015 #19 Skrevet 17. januar 2015 Jeg var 5 uker på interrailtur i sommer, og syntes kanskje ruten deres ser litt vel ambisiøs ut, men det er jo selvfølgelig mulig, men dere må tenek over om dere vil bruke mest tid på å reise, eller å faktisk være på ferie. Interrail-appen som noen nevner er også gull, her fikk vi svært mye informasjon. Ellers vil jeg anbefale å ikke planlegge for mye, men ta deler av turen på sparket, på den måten fikk vi noen av de beste opplevelsene våre. Har du noen andre konkrete spørsmål så er det bare å spørre i vei, så kan jeg svare etter beste evne. Viktigst av alt, gled dere!! Interrail er helt fantastisk gøy. Anonymous poster hash: 5d53d...ffb
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2015 #20 Skrevet 18. januar 2015 Eneste jeg vil si er: Husk at det er MYE lengre mellom hver destinasjon enn det ser ut som på kartet. Vi brant oss VELDIG. Anonymous poster hash: 9de9a...668
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå