Gå til innhold

Mer om anti-amerikanisme

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Valhalla

Glemte å ta med noen utdrag.

"Det spres stadig myter om at nyhetsdekningen i USA er begrenset, og politisk diskusjon overdøvet. Tøys. Tilgjengeligheten av opplysninger og mangfoldigheten av synspunkter i USA er uten parallell i andre land. Rekken av politiske tidskrifter strekker seg fra National Review og Weekly Standard på høyresiden til The Nation og Mother Jones på venstresiden; storavisene, fra høyres New York Post og Washington Times til venstres New York Times og Washington Post. I Europa er spektret mye smalere. Konformitet er et europeisk, ikke amerikansk, fenomen."

"N VIKTIG SIDE av den amerikanske individualitet er en lang tradisjon av energisk samfunnskritikk - ikke bare i politiske tekster, men i litteratur, film osv. Noen ganger er kritikken konstruktiv, andre ganger - hos Gore Vidal, Noam Chomsky og Michael Moore - overdreven og tegneserieaktig. Europas elite har reagert på denne tradisjonen ikke ved å imitere den og å oppmuntre personlige reaksjoner - dvs. ved å se mer kritisk på sosialdemokratiet - men ved å gjenta amerikansk kritikk av Amerika. Hensikten er ikke å være konstruktiv, men å uttrykke forakt for Amerika for å få deres egne samfunn til å se bedre ut til sammenligning. Dermed kan de fremstille seg selv som opprørere selv om de faktisk er trofaste tjenere av sine egne nasjoners etablerte samfunnsordener."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Artikkel forfatteren har tidligere skrevet en lang artikkel verdt å lese i Hudsonreview kalt Hating America.

Her er en kortere artikkel i Dagbladet. Det er flott at folk begynner å ta til motmæle mot eliten og media som gir et feilaktig ensidig inntrykk av Usa.

http://www.dagbladet.no/kultur/2004/08/01/404307.html

Siden du er så flink til å slenge rundt deg begrep som anti og hat er det forståelig du er så redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

"Det spres stadig myter om at nyhetsdekningen i USA er begrenset, og politisk diskusjon overdøvet. Tøys. Tilgjengeligheten av opplysninger og mangfoldigheten av synspunkter i USA er uten parallell i andre land. Rekken av politiske tidskrifter strekker seg fra National Review og Weekly Standard på høyresiden til The Nation og Mother Jones på venstresiden; storavisene, fra høyres New York Post og Washington Times til venstres New York Times og Washington Post. I Europa er spektret mye smalere. Konformitet er et europeisk, ikke amerikansk, fenomen."

Spekter og spekter...

Faktum er at stadig større andeler av eierskapet i amerikansk presse er samlet på stadig færre (eier)hender.

Utad kan det jo se fint ut at man har alle disse ulike avisene og tv-stasjonene, men om eieren er den samme er det ikke beroligende.

Det blir som Fox News sa i forbindelse med en rettssak mot to av sine egne journalister som ble tvunget til å "kvele" en sak om Monsanto/melketilsetning: "We (the Fox TV network) paid $3 billion for these television stations. We will decide what the news is. The news is what we tell you it is."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

En strålende artikkel!

Spesielt antiamerikansk er den vel heller ikke? Det er vel fortsatt en smule forskjell mellom å være litt skeptisk til Baby Bush og å være antiamerikansk?

...i hvert fall for dem som av og til prøver å skille sak og person, men dét er kanskje for mye forlangt..?

:sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Må passe deg å lese kritikk av ting du forguder, kjære valhalla. Kan ikke skjønne at du er så sår på å bli kalt rasist, når du stadig vekk slenger rundt deg merkelapper på andres meninger.

Wow mener dere virkelig at den artikkelen var saklig kritikk av Usa :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Wow mener dere virkelig at den artikkelen var saklig kritikk av Usa :hoho:

Ikke mer usaklig enn mange av dine oppgulp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, dette var jo en faglig sterk vurdering.

Trist når man bruker så lang tid på å eksponere at satire så til de milde grader ikke blir forstått!

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valhalla
Ja, dette var jo en faglig sterk vurdering.

Trist når man bruker så lang tid på å eksponere at satire så til de milde grader ikke blir forstått!

:ler:

Trøffel poenget er at det ikke var satire,Bjørn Sterk viser

at man skulle tro det var satire. Jeg får vel bruke det du vanligvis sier da Tom, du kunne kanskje lest og blitt opplyst,men kunnskap er farlig det,det kan true dine fordommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Trøffel poenget er at det ikke var satire,Bjørn Sterk viser

at man skulle tro det var satire. Jeg får vel bruke det du vanligvis sier da Tom, du kunne kanskje lest og blitt opplyst,men kunnskap er farlig det,det kan true dine fordommer

Jeg trenger ikke å lese hva rasister tenker. Det vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest TomKrus
Så Bjørn Sterk er rasist? Jeg tror du er selvhøytidelig og redd for å ta feil.

Du er rasist, og så antok jeg automatisk at alt du linket til var rasistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Jeg ser du bruker mine tidligere feil hvor jeg anklaget en meddebatant for å være venstrevidd anti-amerikansk. Jeg beklaget dette og det har ingenting med denne tråden å gjøre. Artikkelen jeg linket til er tydelig anti-amerikansk og linken jeg ga etterpå viser dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Jeg ser du bruker mine tidligere feil hvor jeg anklaget en meddebatant for å være venstrevidd anti-amerikansk. Jeg beklaget dette og det har ingenting med denne tråden å gjøre. Artikkelen jeg linket til er tydelig anti-amerikansk og linken jeg ga etterpå viser dette.

Jeg vil bare vise deg hvor patetisk det er å slenge rundt seg antisemitisme, antiamerikanisme, jødehat, usahat etc. Det er ikke noe bedre å slenge rundt slikt i utide som det er med rasismebegrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Ja jeg forsto meningen. Noen ganger er disse ordene riktige å bruke og denne artikkelen er eksempel på det. Andre ganger er de feil å bruke som jeg tidligere har erfart på denne siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...