Gå til innhold

Hpv-virus og celleforandringer - hjelp! Og jomfru...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har visst en stund at jeg har celleforandringer (går till gynekolog noen ganger i året for å se hvordan det går med de), men på mandag var jeg hos gynokologen igjen, og da fortalte hun meg at jeg muligens har hpv-virus. Skal tilbake dit igjen om noen måneder for å sjekke det opp igjen videre. Stilte ikke så mange spørsmål om det da fordi jeg var litt skremt, men samtidig ville virke rolig (ja, dumt).

Jeg har aldri hatt sex (heller ikke oralsex), så da jeg fikk denne beskjeden trodde jeg det ikke var mulig. Kan man få hpv-virus uten å selv bli smittet? Kan man få dette viruset av andre "ting"? Eller får man det bar gjennom intimkontakt (kyssing, sex osv.?.) For ja, jeg er jo ikke ukysset :)

Jente 22

Anonymous poster hash: 6828e...d9c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS her igjen.

Vet jeg heller burde ta en tlf til gynokologen (noe jeg skal gjøre etterhvert…), men vil bare høre litt hva dere tenker/erfaringer osv.

Skrevet

Vet gynekologen at du er jomfru? Mener på at det ikke er mulig å vær smittet uten å ha vært seksuelt aktiv, men er ikke 100 % sikker altså.

Skrevet

Du burde jo bare sagt at du ikke har hatt sex. Hun sa dette "muligens" var HPV virus men hvis hun ikke vet at du er jomfru så er det jo derfor.

Ta en tlf.

Anonymous poster hash: c06a9...231
  • Liker 5
Skrevet

Ja, hun vet det.

Skrevet

Ja, hun vet det.

HPV kan smitte både ved munn mot penis og hånd mot penis. Du sier du ikke har hatt oralsex heller, men hva med sistnevnte?

Vet gynekologen at du ikke har hatt NOE seksuell kontakt eller kun at du er jomfru?

Skrevet

HPV kan smitte både ved munn mot penis og hånd mot penis. Du sier du ikke har hatt oralsex heller, men hva med sistnevnte?

Vet gynekologen at du ikke har hatt NOE seksuell kontakt eller kun at du er jomfru?

TS kan da ikke ha fått celleforandringer i livmorhalsen pga hånd mot penis kontakt?

• Liker 1
Skrevet

TS kan da ikke ha fått celleforandringer i livmorhalsen pga hånd mot penis kontakt?

Hvis du tar en tur innom google vil du se tall på dette. Det forekommer med HPV hos de som er jomfru, selv om det er sjeldent, og de anslår at dette har skjedd ved oralsex eller "handjobs".

Hvordan dette forekommer vet jeg ikke, men det er altså slik det er.

Men jeg vil heller uansett anta at gynekologen kanskje er usikker på om TS faktisk er jomfru om hun lurer på dette...

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener å ha lest en studie knyttet til hpv-vaksineringen av jenter, hvor det kom frem at noen ble smittet av mor da de var fostre (evt under fødsel), siden de ikke fant noen annen forklaring for hvordan de kunne være smittet.

Anonymous poster hash: 6f159...518
  • Liker 2
Skrevet

Hvis du tar en tur innom google vil du se tall på dette. Det forekommer med HPV hos de som er jomfru, selv om det er sjeldent, og de anslår at dette har skjedd ved oralsex eller "handjobs".

Hvordan dette forekommer vet jeg ikke, men det er altså slik det er.

Men jeg vil heller uansett anta at gynekologen kanskje er usikker på om TS faktisk er jomfru om hun lurer på dette...

Men er ikke hpv på slimhinner av en annen variant enn den på hud?

Skrevet

Nei, hun vet bare at jeg er jomfru. Har blitt en "handjob"… kanskje det var da det skjedde….

TS

Skrevet

Hvordan kan du ha blitt smittet av å ta en annen mann på penisen??

Skrevet

Fant akkurat dette da jeg googlet litt nå:

"Hvordan smitter HPV

Virustypene som kan gi kjønnsvorter og livmorhalskreft smitter lett ved seksuell kontakt. Indirekte smitte via overflater er svært sjelden. Siden viruset er vanlig både i slimhinnene og huden i underlivet kan også hudkontakt føre til smitte. Det betyr at man ikke trenger å ha samleie for å bli smittet. Det er ikke mulig å finne ut når du ble smittet, eller hvem som smittet deg. Smitten kan ha skjedd for mange år siden. Kondom gir begrenset beskyttelse mot smitte siden viruset kan finnes i huden som ikke dekkes av kondom."

Fra folkehelseinstituttet:

http://www.fhi.no/tema/hpv/hva-er-hpv

TS

Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg skrevet av helsepersonell. Da vi ikke kan vite om kompetansen bak innlegget er reell, kan vi ikke la slike innlegg bli stående.

Raven Emerald, mod.

Skrevet

Hvis du tar en tur innom google vil du se tall på dette. Det forekommer med HPV hos de som er jomfru, selv om det er sjeldent, og de anslår at dette har skjedd ved oralsex eller "handjobs". Hvordan dette forekommer vet jeg ikke, men det er altså slik det er. Men jeg vil heller uansett anta at gynekologen kanskje er usikker på om TS faktisk er jomfru om hun lurer på dette... Anonymous poster hash: c06a9...231

Da måtte ts i så fall først ta på penis og så rett etterpå stikke fingeren langt inn i skjeden. Man får ikke hpv virus i underlivet om det ikke er direkte eller indirekte kontakt.

Anonymous poster hash: cc3b9...fab

Skrevet

TS her

Siden jeg har googlet litt, så har jeg lest at det finnes mange forskjellige hpv-virus. Er det noen av disse hpv-virusene man kan få/bli smittet av som ikke innebærer seksuell kontakt? Akkurat slik som influensa osv?

Skrevet

TS her Siden jeg har googlet litt, så har jeg lest at det finnes mange forskjellige hpv-virus. Er det noen av disse hpv-virusene man kan få/bli smittet av som ikke innebærer seksuell kontakt? Akkurat slik som influensa osv? Anonymous poster hash: 6828e...d9c

Ja, fotvorter og håndvorter er for eks et hpv-virus. Men det er en annen type av hpv enn de som gir kjønnsvorter. Det er mange typer hpv-virus, også av de som overføres seksuelt.

Anonymous poster hash: cc3b9...fab

Skrevet

Bestemor hadde hpv selv om den eneste partneren var bestefar og omvendt (i følge dem). Så det kan vel u sjeldne tilfeller skje at man blir smittet på andre måter?

Skrevet

Man kan bli smittet av HPV ved fødselen. Altså at mor har HPV-viruset i kroppen og gir det til barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...